[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Kneecap

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Aldrig haft det problemet, även om det låter rätt angenämt med 32 grader. ;)
Tjena!

Låter som polarens Alfa Romeo, fast hans visade -44° vilket gjorde att kupevärmen brakade loss utav bara helvete.

Vi har haft två problem med fruns XC60, vänster skärmkant fram började rosta, vilket efter lite tjafs togs på goodwill av Volvo. Men det andra problemet lyckas dom inte lösa, slutsteget tar upp till två minuter på sig att starta när det är minusgrader ute. Man hör basen så fort man sätter igång bilen men resten av högtalarna går inte igång förens efter nån minut och dom med sakta resande volym.
Inte så irriterande egentligen förutom när man är i telefon och hoppar in i bilen för då hör man ju inte motparten.

Kneecap

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Aha, då var det jag som lade fel V70 på minnet.

Men vilken tur! Då får du tillfälle att köra konamikoden på xc60n!
Tjena!

Ska jag helt klart prova! Tanken* är att ha den längre än min V70 så är väl bra att göra rätt.

*Kan ge mig fan på att hon byter om tre år iallafall. (Inte för att jag ska säga något, jag har aldrig ägt en bil mer än fyra år och normalt så byter jag inom två-tre år)

kais01

Aktiv medlem
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Aldrig haft det problemet, även om det låter rätt angenämt med 32 grader. ;)
Tjena!

Låter som polarens Alfa Romeo, fast hans visade -44° vilket gjorde att kupevärmen brakade loss utav bara helvete.

Vi har haft två problem med fruns XC60, vänster skärmkant fram började rosta, vilket efter lite tjafs togs på goodwill av Volvo. Men det andra problemet lyckas dom inte lösa, slutsteget tar upp till två minuter på sig att starta när det är minusgrader ute. Man hör basen så fort man sätter igång bilen men resten av högtalarna går inte igång förens efter nån minut och dom med sakta resande volym.
Inte så irriterande egentligen förutom när man är i telefon och hoppar in i bilen för då hör man ju inte motparten.
så strömbrist till något paket med kondingar i slutsteget?

på vissa apparater kan det här fenomenet vara symmetriskt; fortsätter funka några sekunder efter avstängning..

MartinRF

Aktiv medlem
Har för första gången servat senaste bilen och fick rådet att stödladda batteriet då och då (eller åtminstone fylla på rejält snart) under vintern. Det är ett vanligt startbatteri (bly-syra) och jag har en gammaldags batteriladdare från 80-talet (transformator med likriktarbrygga, enkel amperemeter och överlastskydd). Duger den eller är det vits att shoppa modernare och så fall varför?

/Martin

json88

Ny medlem
MartinRF sa:
Har för första gången servat senaste bilen och fick rådet att stödladda batteriet då och då (eller åtminstone fylla på rejält snart) under vintern. Det är ett vanligt startbatteri (bly-syra) och jag har en gammaldags batteriladdare från 80-talet (transformator med likriktarbrygga, enkel amperemeter och överlastskydd). Duger den eller är det vits att shoppa modernare och så fall varför?

/Martin
Den duger, men en ctek-laddare är bättre för underhållsladdning.

ooms

Aktiv medlem
MartinRF sa:

/Martin
Just för stödladdning rekommenderas det väl de nya moderna "smarta" laddarna som ju även rekonditionerar batteriet, de är dessutom väldigt praktiska att hantera. CTek är väl "originalet" som oftast rekommenderas, går att hitta för 5-600kr skulle jag tro. Annars kan du om du har tur just nu hitta en CTek-kopia som heter Ultimate Speed för 199kr på Lidl, enl flera bilforum är den riktigt bra. Jag skulle föredra en sån laddare framför ett gammalt härke varje dag i veckan.

kais01

Aktiv medlem
ett gammalt härke är dock bra när man skall väcka liv i ett djupurladdat batteri, när de moderna anger error.

Rattnalle

Aktiv medlem
Största skillnaden är att en gammal dödar batteriet om du lämnar den inkopplad eftersom den aldrig slutar ladda och riskerar att koka batteriet torrt. Men att t ex ladda över natten då och då med en sån är lugnt och funkar utmärkt.

En smart laddare är ju bekvämare eftersom den går att lämna obevakad länge. Blybatterier är stenåldersteknik så även en billig smart laddare kommer att vara bra nog. Vem som var först och tar betalt därefter är inte fullt så intressant.

Och ja att stödladds då och då är smart och förlänger batteriets livslängd.

Senast ändrad:

MartinRF

Aktiv medlem
Point taken, som det heter.

Batteriladdare hos Lidl? Jag brukar spana efter deras rågbröd när jag är där. Kikade efter batteriladdare på Lidl.se men det gav inget. Jula har en för 199:-

/Martin

ooms

Aktiv medlem
MartinRF sa:

Batteriladdare hos Lidl? Jag brukar spana efter deras rågbröd när jag är där. Kikade efter batteriladdare på Lidl.se men det gav inget. Jula har en för 199:-

/Martin
Tror den var med i förra veckans Lidl-blad, och ofta brukar specialvarorna finnas kvar i butik ett par veckor till, såvida de inte säljer slut. En av butikerna här i uppsala hade iaf ett gäng laddare igår när jag var in.

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
MartinRF sa:

/Martin
Tror den var med i förra veckans Lidl-blad, och ofta brukar specialvarorna finnas kvar i butik ett par veckor till, såvida de inte säljer slut. En av butikerna här i uppsala hade iaf ett gäng laddare igår när jag var in.
Skillnaden mot Julas eller Biltemas är dock förmodligen noll.

Classes kunde dock åtminstone för ett par år sen inte börja ladda ett tomt batteri. Den behövde luras igång med en annan strömkälla. Opraktiskt om man står där med ett batteri man behöver försöka skrämma igång för att åka och köpa ett nytt.

42Hz

Aktiv medlem
Tänkte precis fråga här om laddaren på Lidl var något att ha, får nog bli ett köp, fanns en bunt kvar i Ludvika. :)

ooms

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
ooms sa:
MartinRF sa:

/Martin

Classes kunde dock åtminstone för ett par år sen inte börja ladda ett tomt batteri. Den behövde luras igång med en annan strömkälla. Opraktiskt om man står där med ett batteri man behöver försöka skrämma igång för att åka och köpa ett nytt.
Min erfarenhet är att Lidls grejer är avsevärt bättre än Julas och Biltemas, och när det gäller just batteriladdaren finns det flera trådar på olika bilforum som hyllar den som i nivå med Cteks egna. Jag har dock ingen egen erfarenhet av den.

kais01

Aktiv medlem
har några olika laddare inkl den smarta från lidl. använder den att ladda startbatterier till gummibåt, fungerar bra.

som sagt, en gammal ångladdare som laddar i alla lägen är bra att ha till de nästan döa batterierna när det någon gång inträffar.

har också en mer heavyduty med starthjälp.

men den jag verkligen vill rekommendera heter h-tronic htdc5000. den både laddar, underhåller och pulskör för att få bort sulfatering. är mycket transparent och tydlig i sitt arbetssätt, det kan ibland vara svårt att förstå vad de smarta laddarna har för sig, men inte den här. en godbit..
.

Bilagor

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
MartinRF sa:

/Martin

Min erfarenhet är att Lidls grejer är avsevärt bättre än Julas och Biltemas, och när det gäller just batteriladdaren finns det flera trådar på olika bilforum som hyllar den som i nivå med Cteks egna. Jag har dock ingen egen erfarenhet av den.
Classes gör också det den ska. Det är ju ingen avancerad teknik. Men att det inte står Biltema eller Classe på gör den förmodligen mycket bättre bara det på ett genomsnittligt bilforum :-)

MartinRF

Aktiv medlem
Hittade laddaren hos Lidl närmast arbetsplatsen.
Användarinstruktionen är lite märklig på en punkt. Den framhåller att batteriets minuspol skall kopplas ifrån bilen innan laddaren kopplas in. På en annan rad står det att det går bra att koppla laddarens minuspol till batteriets minuspol eller karossen. Något av dessa påstående måste väl vara fel?

Vad kan bakgrunden till kravet att koppla bort batteriets minuspol från bilen vara? Är man rädd att laddarens spänning är full av elaka spikar som kan skada moderna bilars elektronik?

Hur som helst verkar den ladda båtens 7 Ah-batteri utan konstigheter.

/Martin

kais01

Aktiv medlem
på vissa bilar blir det en del elände när man lyfter ena polen, i form av koder till radio och andra omstarter.

skulle inte lyfta av polen för laddning, och har aldrig gjort det.

är batteriet trångt monterat kan det vara bra att ansluta en bit bort med tanke på gnistbildning och vätgas.

MartinRF

Aktiv medlem
Bilens ägarhandbok hävdar att batteriet skall kopplas ifrån. Jag skickade ett email till min verkstad som svarar att det inte är nödvändigt om jag bara har vett på att koppla in laddaren rätt.

/Martin

JWest

Ny medlem
Det har hänt / framförallt om man använder booster läge (starthjälps läge på laddaren) att man kan skada bilens elektronik om man inte kopplar ifrån minuspoolen, därav står det oftast i bilens manual att den skall kopplas i från så slipper de betala om den pajar.

Jobbade på bilfirma innan och detta hände en gång under den tiden och då var det första gången för hela den firman och de är relativt ofta det behövs starthjälp. (OT bilen som paja var en Audi TT)

kais01

Aktiv medlem
JWest sa:
Det har hänt / framförallt om man använder booster läge (starthjälps läge på laddaren) att man kan skada bilens elektronik om man inte kopplar ifrån minuspoolen, därav står det oftast i bilens manual att den skall kopplas i från så slipper de betala om den pajar.

Jobbade på bilfirma innan och detta hände en gång under den tiden och då var det första gången för hela den firman och de är relativt ofta det behövs starthjälp. (OT bilen som paja var en Audi TT)
själva vitsen med booster/starthjälp är väl att stötta det inkopplade fast urladdade batteriet sas inkopplat och på plats.

att koppla ur batteriet för att sedan starta med hjälp av boostern/starthjälp kan inte vara annat än ett säkert sätt att få skadliga strömspikar. lägg till att generatorer pajar snabbt om man kör bilen utan batteri. iom det bör det vara viktigt att det råder god kontakt för båda poler. så att det inte är just det problemet man försöker lösa med starthjälpen?

Hasse#7

Aktiv medlem
Ingen som kör Mazda 323F, modellen runt -99?

Jag har en sån 5d, röd man, eftermonterad dragkrok. Motorn är rasad och delvis i delar. Står redo för skrotning.
Någon som vill ha gratis mot avhämtning? Den har stått länge. Inget man gör bil av men mycket användbara delar. Skrotningsprocess kommer sättas igång ganska snart. Det är i Stockholmsområdet den finns.

MartinRF

Aktiv medlem
MartinRF sa:
Inget booster/starthjälpsläge enligt manualen.

/Martin
Laddade flera timmar igår och höll hela tiden ett halvt öga på utvecklingen. Till att börja med verkade allt gå enligt ritningarna men sedan slutade Lidlladdaren plötsligt att ladda trots att displayen indikerade att batteriet inte var fulladdat. Nåväl, tänkte jag, det är väl någon smart laddningsstrategi som är inprogrammerad, att låta batteriet vila lite. Men inget hände på en rejält lång stund. Jag väntade säkert en halvtimma utan att laddningen återupptogs. Då 'bootade jag om' laddaren genom att dra ut nätsladden och vänta någon minut. När jag sedan startade den igen laddade den som om inget hade hänt. Jag avbröt igen och testade lite med gammelladdaren vars mätare indikerade att batteriet tog emot drygt tre Ampere. Sedan fick Lidlladdaren ta över igen en halvtimma eller så innan jag gav upp och åkte hem.

Någon som vet vad sådana där moderna laddare har för sig? Jag tror inte den blev överhettad för den var bara ljummen när jag tog den i handen.

Om det stämmer som verkstan sa, att batteriet bara var laddat till 50% så behövs 5--6 timmars laddning innan batteriet är fullt med den takt de här laddarna håller så det kanske bara är det som är kruxet även om det inte förklarar varför Lidlladdaren slutade ladda efter mellan en-och-en-halv och två timmar.

/Martin

marr

Moderator
Forumvärd
MartinRF sa:
MartinRF sa:

/Martin
Laddade flera timmar igår och höll hela tiden ett halvt öga på utvecklingen. Till att börja med verkade allt gå enligt ritningarna men sedan slutade Lidlladdaren plötsligt att ladda trots att displayen indikerade att batteriet inte var fulladdat. Nåväl, tänkte jag, det är väl någon smart laddningsstrategi som är inprogrammerad, att låta batteriet vila lite. Men inget hände på en rejält lång stund. Jag väntade säkert en halvtimma utan att laddningen återupptogs. Då 'bootade jag om' laddaren genom att dra ut nätsladden och vänta någon minut. När jag sedan startade den igen laddade den som om inget hade hänt. Jag avbröt igen och testade lite med gammelladdaren vars mätare indikerade att batteriet tog emot drygt tre Ampere. Sedan fick Lidlladdaren ta över igen en halvtimma eller så innan jag gav upp och åkte hem.

Någon som vet vad sådana där moderna laddare har för sig? Jag tror inte den blev överhettad för den var bara ljummen när jag tog den i handen.

Om det stämmer som verkstan sa, att batteriet bara var laddat till 50% så behövs 5--6 timmars laddning innan batteriet är fullt med den takt de här laddarna håller så det kanske bara är det som är kruxet även om det inte förklarar varför Lidlladdaren slutade ladda efter mellan en-och-en-halv och två timmar.

/Martin
Eller så beror det på att du köpte din laddare på lidl.

ooms

Aktiv medlem
MartinRF sa:
MartinRF sa:

/Martin

/Martin
Nu vet jag inte hur Lidl-laddarens laddningsprocess exakt ser ut, men de smarta laddarna brukar ju ha 6-8 olika steg i processen som de går igenom. När jag underhållsladdade mitt förra batteri lite då och då kopplade jag in ctek-laddaren på kvällen och på morgonen visade den att batteriet var fulladdat. Så jag tror du får nog räkna med en natts laddning för att batteriet ska bli fulladdat. Det är ju f.ö. den stora fördelen med de moderna smarta laddarna, att de sköter sig själva och undviker överladdning, dvs man behöver inte hålla på och passa dem.

Senast ändrad:

MartinRF

Aktiv medlem
ooms sa:
Nu vet jag inte hur Lidl-laddarens laddningsprocess exakt ser ut, men de smarta laddarna brukar ju ha 6-8 olika steg i processen som de går igenom. När jag underhållsladdade mitt förra batteri lite då och då kopplade jag in ctek-laddaren på kvällen och på morgonen visade den att batteriet var fulladdat. Så jag tror du får nog räkna med en natts laddning för att batteriet ska bli fulladdat. Det är ju f.ö. den stora fördelen med de moderna smarta laddarna, att de sköter sig själva och undviker överladdning, dvs man behöver inte hålla på och passa dem.
Så kan man inte göra om man som jag bor på sjunde våningen i ett hus byggt i början av 50-talet och är tvungen att parkera någonstans i närheten. För att ladda batteriet är jag är tvungen att köra någonstans där jag vet att det finns aktiva vägguttag -- ett av jobbets garage och eftersom jag cykelpendlar har jag inte parkeringstillstånd så jag kan inte lämna bilen där. Alternativet är att plocka upp batteriet i lägenheten. Så kan det nog bli i framtiden för det garage jag missbrukar kommer inte att vara tillgägligt någon längre tid.

/Martin

kais01

Aktiv medlem
typisk historia för de moderna blackbox-laddarna. de gör förmodligen allt rätt, men man får ingen eller liten feedback. och verkar på något sätt känsliga.

h-tronic -laddaren ovan kommunicerar däremot tydligt. direkt vid anslutningen får man batterispänningen före laddning, sedan lätt följa förloppet. lätt och smidig, ingen trafo. gillar den:) köps på amazon eller ebay.

kais01

Aktiv medlem
förutom batteriets spänning före och efter laddning gillar jag att kunna relatera aktuell laddström till påförd spänning. ger förutom info om vad som pågår indikation på om det är på g att vara klart snart, och även hjälp värdera om batteriet tar emot laddning eller är sulfaterat.

MartinRF

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Vad behöver man veta mer än "laddar" respektive "fullt"?
Någon form av information om hur bra batteriet mår vore inte i vägen. Det är lite underligt att batteriet bara var halvladdat i onsdags.

Återupptog f.ö. laddningen idag och efter bara en dryg halvtimma indikerade Lidl-laddaren att batteriet var fulladdat. Jag lät den 'underhållningsladda' medan jag lyssnade färdigt på en BBC-dokumentär.

/Martin

kais01

Aktiv medlem
och är det fulladdat sådär oväntat snabbt, alltså i praktiken inte tar emot laddning är det sedan bra med en laddare som kan bränna bort sulfateringen:)

json88

Ny medlem
MartinRF sa:
MartinRF sa:

/Martin

/Martin
Dåligt batteri. Åk till någon som kan belastningstesta det, eller prova med ett nytt. Har du bara 50% på batteriet så är det kanske läge att även kolla vad bilen laddar.

Senast ändrad:

MartinRF

Aktiv medlem
@json88: Jag skall definitivt 'bevaka' batteriet i vinter. Blir det kallt på riktigt får jag väl ett 'belastningstest' på köpet :-) Jag mätte spänningen över batteripolerna med motorn på tomgång idag och det såg ut att ladda tyckte jag: 14-komma-någonting Volt.

@kais01: Jag vet inte om det var oväntat snabbt fulladdat. Jag stod ju och laddade flera timmar i lördags innan jag åkte hem för att laga mat.

Imorgon skall jag jaga 34-taggars klinga till cykeln. Bilen får stå till nästa helg.

/Martin

kais01

Aktiv medlem
det verkar ju ladda i bilen iaf. och eftersom bilen kom från service och du fick rådet att stödladda är det ju det du faktiskt gjort:)

och när verkstaden tog ansvar att ge det tipset framför rådet att byta ut batteriet kan man möjligen förmoda att de faktiskt gjort ett belastningstest?

att det tog emot goda tre ampere och lidl-laddaren rätt snart därefter säger att det är färdigladdat tyder även det på att batteriet är ok.

ytterligare info som kan tyda åt det hållet är om det sedan upprätthåller sin spänning under veckan som kommer.

en bra historia ur levande livet att det är bra med mer info från en laddare än att laddningen är pågående resp färdig.

landen

Aktiv medlem
Köpte nyligen en Transporter, enligt säljaren "nytt batteri" Då de bara ställt det ner utan att fästa det misstänkte jag att det kanske va fler saker som inte stämde. Mäter 11.68 V , tar ur och laddar inomhus över ett dygn, mäter då 12,8 väntar ytterligare ett dygn med att sätta i det.

Nu när jag kört runt 100 mil så mäter det 11.68 V igen, grejer är att den startar som inget, även i minus 5 grader.

Borde jag byta ut det? Som jag fattat det är 11.68 typ mer eller mindre slut. Bilen kräver över 700 i Köldstartström EN [A], så borde ju gå lite segt med ett kass batteri.

Är ett sånt här som sitter i: https://www.batteriexpressen.se/product.html/bilbatteri-12v-85ah-bosch-s5010

Rattnalle

Aktiv medlem
Det borde vara riktigt trött om spänningen du får stämmer, ja. Om du bara kopplar loss det över natten och mäter igen utan att ansluta bilen, får du samma då?

landen

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Det borde vara riktigt trött om spänningen du får stämmer, ja. Om du bara kopplar loss det över natten och mäter igen utan att ansluta bilen, får du samma då?
Kan testa det imorgon

Pepperazzi

Aktiv medlem
Mazda 6 från 2008, hittade igår en ärgad grön klump vid säkringsboxen i motorutrymmet. Gissar att det är vad som kan ha skapat en del märkliga elfel i bilen på senare tid. Vad använder man för att ta bort det med på lättast sätt? Tvätta med batterivatten, elrengöring, avfettning, grönsåpa?

weldion

Aktiv medlem
Pepperazzi sa:
Mazda 6 från 2008, hittade igår en ärgad grön klump vid säkringsboxen i motorutrymmet. Gissar att det är vad som kan ha skapat en del märkliga elfel i bilen på senare tid. Vad använder man för att ta bort det med på lättast sätt? Tvätta med batterivatten, elrengöring, avfettning, grönsåpa?
Skrapa/Slipa bort.

MartinRF

Aktiv medlem
Mitt batteri och laddaren från Lidl igen:

I söndags var det dags att köra lite (6 mil landsväg) och sedan kolla batteriet. OK, jag kollade tomgåpngsspänningen innan jag gav mig iväg också: 12,1 V. Efter de 6 milen tog det drygt 1,5 timmar innan Lidl-laddaren var nöjd. Jag körde 'normalprogrammet' men har senare noterat att 'snöstjärneprogrammet' inte bara är till för kallt väder utan även för AGM-batterier. Räknas ett EFB som AGM när det gäller laddprogram? (Borde väl fråga Varta egentligen).

När bilen stått några timmar igår kväll kollade jag tomgångsspänningen: 12,4(5) V (2 grader varmt). 24 timmar senare var den 12,3 V (6 grader varmt). Jag skall fortsätta att kolla i veckan.

Fundering: Moderna bilar är fulla av elektriska grejor som drar ström även när bilen står oanvänd. Ett snabbt överslag ger att det räcker med 60 mA för att konsumera 10 Ah på en vecka. Kan det vara så enkelt att det varken är fel på batteriet eller generatorn utan på mig: Jag kör inte flitigt nog för att hålla moderna bilars batterier laddade?

/Martin

Rattnalle

Aktiv medlem
När du säger tomgångsspänning menar du spänning med bilen avstängd och inte på tomgång hoppas jag. Annars är det något knasigt med din bils laddning.

MartinRF

Aktiv medlem
När du säger tomgångsspänning menar du spänning med bilen avstängd och inte på tomgång hoppas jag. Annars är det något knasigt med din bils laddning.
Just så, ursäkta elektrojargongen: Tomgångsspänning = spänning utan strömförbrukning (lite fusk eftersom jag inte kopplade ifrån batteriet men jag räknar med att några strömtjuvar som tillsamman som mest drar kanske en tiondels A inte påverkar mätresultatet.) När jag slog på halvljuset sjönk spänning till strax över 12 V.

Med motorn igång på tomgång läser jag av 14,6 V (eller var det 14,4?).

/Martin

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag mätte min S80 -01 genom att låsa bilen med bagaget öppet och låta den gå ner i viloläge med multimeter mellan kaross och minuspol. Den drog 20 mA. Det har jag förstått är ganska normalt. Sedan om en mycket nyare bil drar signifikant mycket mer låter jag vara osagt.

Men ja batteriet dras dels ur av bilen dels har du självurladdning. Kör du inte någorlunda långt någorlunda ofta behövs det stödladdning.

sdx

Aktiv medlem
Köpte nyligen en Transporter, enligt säljaren "nytt batteri" Då de bara ställt det ner utan att fästa det misstänkte jag att det kanske va fler saker som inte stämde. Mäter 11.68 V , tar ur och laddar inomhus över ett dygn, mäter då 12,8 väntar ytterligare ett dygn med att sätta i det.

Nu när jag kört runt 100 mil så mäter det 11.68 V igen, grejer är att den startar som inget, även i minus 5 grader.

Borde jag byta ut det? Som jag fattat det är 11.68 typ mer eller mindre slut. Bilen kräver över 700 i Köldstartström EN [A], så borde ju gå lite segt med ett kass batteri.

Är ett sånt här som sitter i: https://www.batteriexpressen.se/product.html/bilbatteri-12v-85ah-bosch-s5010
Har du mätt när bilen är i gång om inte gör det för generatorn borde ge runt 14,4 volt.
Har du en tångampere mätare så mät runt huvod kablen som går ut i från generatorn hur många ampere den ger .

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer