[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Har du mätt när bilen är i gång om inte gör det för generatorn borde ge runt 14,4 volt.
Har du en tångampere mätare så mät runt huvod kablen som går ut i från generatorn hur många ampere den ger .
Jag har testat lite, bilen mäter 14+ volt, minns inte exakt. Har även haft batteriet laddat inomhus under 24h. Sedan mätt vid olika tillfällen efter urkoppling av laddaren. Nu 3 dagar efter är det nere på 12,44V... Står inomhus runt 20c.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har testat lite, bilen mäter 14+ volt, minns inte exakt. Har även haft batteriet laddat inomhus under 24h. Sedan mätt vid olika tillfällen efter urkoppling av laddaren. Nu 3 dagar efter är det nere på 12,44V... Står inomhus runt 20c.
12.44 volt är normalt för ett batteri.Det brukar mitt ligga på och då står bilen ute.
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Är man dum i huvudet för att man plötsligt ens funderar på att köpa en OPEL, en Vectra OPC från 2007? 😮
 

Ultralite

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Var faktiskt väldigt nära att köpa en Opel signum ca 2007. Ny bil provkördes men när handskfacket öppnades vid acceleration och ena backspegelinsatsen lossnade när jag stängde dörren gick jag därifrån och har sedan aldrig tittat åt det hållet igen....
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Inte helt ovanligt. Har låtit rätt illa ett tag gissar jag?
Jo jag vet, inte första jag byter.

Jag har vetat typ ett år att det var på gång men först nu över jul det faktiskt började låta illa på riktigt. Men det har verkligen låtit jätteilla nu det sista, som att något varit av.

Knappt två timmar lugnt mekande inklusive bruk av vinkelslip.
 
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jo jag vet, inte första jag byter.

Jag har vetat typ ett år att det var på gång men först nu över jul det faktiskt började låta illa på riktigt. Men det har verkligen låtit jätteilla nu det sista, som att något varit av.

Knappt två timmar lugnt mekande inklusive bruk av vinkelslip.
Ja, de kan låta riktigt hemskt! Låter värre än vad der är egentligen. På de som varit sämst av de jag bytt har bilen även betett sig lite olustigt på vägen och ändrat rattläge av och till.
Lite nyfiken på vad du behövde vinkelslipen till? Så illa brukade de ju inte sitta.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ja, de kan låta riktigt hemskt! Låter värre än vad der är egentligen. På de som varit sämst av de jag bytt har bilen även betett sig lite olustigt på vägen och ändrat rattläge av och till.
Lite nyfiken på vad du behövde vinkelslipen till? Så illa brukade de ju inte sitta.
Stabilisatorstaget. Kass kvalitet på skruvarna.
 

Barrett

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Verkar finnas en uppsjö att piggyback system för att etanolkonvertera men fortsatt kunna köra blandat. Men hur fungerar dom?

Finns system som reglerar via lamdan eller mäter bränslet. Men vad gör/reglerar dom? Bränsletryck? Tändning?

Någon mer erfarenhet av etanolkonvertering? Utan att ha satt in mig ordentligt så blir jag lite fundersam på om man inte borde gå upp i storlek på spridarna för att inte regleringen ska bottna ut om/när man kör på ren E85 ...eller i värsta fel kör för snålt.

Ex. på system från grannlandet https://e85konvertering.se/
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag körde min Volvo 850 på E85 ett par år. Köpte spridare till en turbo som var 30 % större. Det funkade fint så länge det var varmare än plus fem ungefär sen blev bilen väldigt svår att starta. I övrigt oförändrad prestanda. Den gick dessutom mycket snålare på E85 än vad t ex Saabs och Volvos fabriksbyggda etanolbilar gjorde då, strax under litern blandad körning i Göteborg.

Då lönade det sig, oklart om det gör det nu.
 

Barrett

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jo precis. Avser man bara köra på E85 är det ju bara gå upp i ca 30% på spridare. Men jag vill ha kvar flexibiliteten att kunna blanda efter tillgänglighet.
Kallstarter verkar systemen kunna hantera till det bättre iaf. Jag parkerar dock oftast i varmgarage så det är inget stor fråga för min del.

Jag kör för lite så det finns inga driftsekonomiska motiv.
 

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Men jag funderar på om jag är nån slags punka-människa. Även på cykel verkar jag drabbas av många fler punkor än andra, pendlar jag på vanliga racerdäck typ Continental GP4000 får jag minst ett par punkor i månaden (om det är sopat dvs, på våren innan dess blir det ett par i veckan), "punkasäkra däck typ Schwalbe plus är ett måste. Och på bil får jag i genomsnitt nästan en punka per år tror jag, även fast jag kör bara drygt 1000 mil per år. Men hör nästan aldrig att andra får punka på bilen, och ser ytterst sällan några vid vägkanten som byter hjul.

Varför är det så? Köper alltid kvalitetsdäck och byter dem i tid. Orsaken till punkorna är att jag kört på något vasst, några gånger har det suttit en skruv i däcket och man ser skruvskallen. Har alltid gått att laga däcken men ändå irriterande.

Och denna gången hade vi tur att däcket inte exploderade för jag övningskörde och vi körde nog ganska långt med punkan för min dotter märkte ingenting förrän en taxi började tuta och då var däcket var helt tomt på luft (hade jag kört själv hade jag nog kännt att något var fel gissar jag) .
OK nu var det dags igen
Har precis gått ombord på ett Lufthansa plan för att flyga hem från Frankfurt. Planet har punka och vi måste vänta på att de ska byta hjul!
 

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har en Ford Focus 05. Den har hackat och hostat när det är dåligt väder. Dålig gasrespons. Jag hade tröttnat på den och lämnade in den för fix på skroten.
Personalen gjorde ett utmärkt jobb och gav den en ny packning topp-ventilkåpa och tändsystem.
Nu går den som en klocka och klarar den en tur till Tjabostan om ett par veckor.
 

TBone

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Om man har ett fordon som ska besiktigas senast 30/6 men besiktigar det i maj, kommer man då nästa år få sista maj som sista besiktningsdatum eller är det fortfarande juni?
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Om man har ett fordon som ska besiktigas senast 30/6 men besiktigar det i maj, kommer man då nästa år få sista maj som sista besiktningsdatum eller är det fortfarande juni?
Tjena!

Personbil = 36 månader från den månad som den levererades, sen är det 24 månader till andra besiktningen ifrån den första besiktningen efter det är det rullande 14 månader mellan varje besiktning. Så besiktar du i Maj och det inte är en nyare bil så blir det Juli nästa år, besiktar du i Juni så blir det Augusti.

Tunga fordon (allt över 3500kg) , utryckningsfordon, taxibilar, körskolebilar samt hyrbilar besiktas alltid inom 12 månaders intervall.

MC, Släpvagnar och veteranfordon (+30 år) har 24 månader mellan besiktningarna.
Edit: Fyra år till första besiktning för MC och Släp. (Var det det du menade @sdx ?)

Fordon över 50 år är besiktningsbefriade, såvidare dom har en godkänd besiktning i samband med att 50 års gränsen faller in.
 
Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Personbil = 36 månader från den månad som den levererades, sen är det 24 månader till andra besiktningen ifrån den första besiktningen efter det är det rullande 14 månader mellan varje besiktning. Så besiktat du i Maj och det inte är en nyare bil så blir det Juli nästa år, besiktat du i Juni så blir det Augusti.

Tunga fordon (allt över 3500kg) , utryckningsfordon, taxibilar, körskolebilar samt hyrbilar besiktas alltid inom 12 månaders intervall.

MC, Släpvagnar och veteranfordon (+30 år) har 24 månader mellan besiktningarna.

Fordon över 50 år är besiktningsbefriade, såvidare dom har en godkänd besiktning i samband med att 50 års gränsen faller in.
Du får nog redigera lite i texten läs så hittar du det om du nu jobbar på en bilbesiktning.
 

TBone

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Tunga fordon (allt över 3500kg) , utryckningsfordon, taxibilar, körskolebilar samt hyrbilar besiktas alltid inom 12 månaders intervall.
Dvs svaret på min fråga är ja, jag måste besiktiga det innan maj månads utgång nästa år om jag skulle besiktiga det i maj i år. Då ska jag akta mig för att ligga på förkant. ;-)
 

1888

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Dvs svaret på min fråga är ja, jag måste besiktiga det innan maj månads utgång nästa om jag skulle besiktiga det i maj i år. Då ska jag akta mig för att ligga på förkant. ;-)
Om det är en av ovanstående fordon, vanlig bil 14 månader..
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Förra jag postade funkade inte; jag saknade kabeln som går in i polen. Men jag hittade ett nytt sätt: en slags konami code för Volvo -

Den här lyckades jag med. Som tur var hade farsan en obd-läsare så jag har validerat att användningstiden har gått ner till 0 dagar.
Återrapportering: efter ovan nämnda nollställningssignal har start/stopp funkat som en klocka.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Nja om man jobbar på en bilbesiktning så borde man känna till vad som är veteranfordon och fordon som är klassade som hobbyfordon.
Tjena!

Fullt medveten om det. Men eftersom de flesta använder ordet "veteranfordon" på bilar som är äldre än 30 år så skriver jag det. Hobbyfordon är ett felaktigt ord i mina öron då jag även klassar in t.ex. en Ferrari 458 som ett hobbyfordon, väldigt få som använder en sådan som daily driver.
Så det var en medveten felskrivning för att förenkla för de som inte har koll.

Förövrigt kan även nya bilar bli besiktningsbefriade, dvs egenbyggda fordon som är tidstypiskt med ett fordon som är äldre än 50 år. T.ex. om man bygger en hotrod på en nytillverkad Ford '29 kaross.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tja, en 32:a Ford med Stroker 383 under huven borde bli befriad med andra ord.
Tjena!

Om den byggs så nu så lär den knappast bli godkänd. Men om den redan har det så har den varit besiktningsbefriad i många år redan.
Det finns många som reggar bilar med en svag V8:a och sen byter motor direkt när dom kommer hem. Allt annat än ovanligt.
Risken är att man åker på en flygande besiktning och då åker dit på det.
 

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Va fan? Nu ville jag uppgradera min Fordpark.
Låter ni inte finbilar komma igenom regbesikningar längre för en vetefläta eller två?
 

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
En skrotfråga.

Kan man råka ut för några problem när man försöker skrota sin bil? Likt det de pratades om i export tråden.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer