[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

landen

Aktiv medlem
Har du mätt när bilen är i gång om inte gör det för generatorn borde ge runt 14,4 volt.
Har du en tångampere mätare så mät runt huvod kablen som går ut i från generatorn hur många ampere den ger .
Jag har testat lite, bilen mäter 14+ volt, minns inte exakt. Har även haft batteriet laddat inomhus under 24h. Sedan mätt vid olika tillfällen efter urkoppling av laddaren. Nu 3 dagar efter är det nere på 12,44V... Står inomhus runt 20c.

sdx

Aktiv medlem
Jag har testat lite, bilen mäter 14+ volt, minns inte exakt. Har även haft batteriet laddat inomhus under 24h. Sedan mätt vid olika tillfällen efter urkoppling av laddaren. Nu 3 dagar efter är det nere på 12,44V... Står inomhus runt 20c.
12.44 volt är normalt för ett batteri.Det brukar mitt ligga på och då står bilen ute.

Ultralite

Aktiv medlem
Var faktiskt väldigt nära att köpa en Opel signum ca 2007. Ny bil provkördes men när handskfacket öppnades vid acceleration och ena backspegelinsatsen lossnade när jag stängde dörren gick jag därifrån och har sedan aldrig tittat åt det hållet igen....

Jo jag vet, inte första jag byter.

Jag har vetat typ ett år att det var på gång men först nu över jul det faktiskt började låta illa på riktigt. Men det har verkligen låtit jätteilla nu det sista, som att något varit av.

Knappt två timmar lugnt mekande inklusive bruk av vinkelslip.
Ja, de kan låta riktigt hemskt! Låter värre än vad der är egentligen. På de som varit sämst av de jag bytt har bilen även betett sig lite olustigt på vägen och ändrat rattläge av och till.
Lite nyfiken på vad du behövde vinkelslipen till? Så illa brukade de ju inte sitta.

Barrett

Medlem
Verkar finnas en uppsjö att piggyback system för att etanolkonvertera men fortsatt kunna köra blandat. Men hur fungerar dom?

Finns system som reglerar via lamdan eller mäter bränslet. Men vad gör/reglerar dom? Bränsletryck? Tändning?

Någon mer erfarenhet av etanolkonvertering? Utan att ha satt in mig ordentligt så blir jag lite fundersam på om man inte borde gå upp i storlek på spridarna för att inte regleringen ska bottna ut om/när man kör på ren E85 ...eller i värsta fel kör för snålt.

Ex. på system från grannlandet https://e85konvertering.se/

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag körde min Volvo 850 på E85 ett par år. Köpte spridare till en turbo som var 30 % större. Det funkade fint så länge det var varmare än plus fem ungefär sen blev bilen väldigt svår att starta. I övrigt oförändrad prestanda. Den gick dessutom mycket snålare på E85 än vad t ex Saabs och Volvos fabriksbyggda etanolbilar gjorde då, strax under litern blandad körning i Göteborg.

Då lönade det sig, oklart om det gör det nu.

Barrett

Medlem
Jo precis. Avser man bara köra på E85 är det ju bara gå upp i ca 30% på spridare. Men jag vill ha kvar flexibiliteten att kunna blanda efter tillgänglighet.
Kallstarter verkar systemen kunna hantera till det bättre iaf. Jag parkerar dock oftast i varmgarage så det är inget stor fråga för min del.

Jag kör för lite så det finns inga driftsekonomiska motiv.

Supertramp

Aktiv medlem
Men jag funderar på om jag är nån slags punka-människa. Även på cykel verkar jag drabbas av många fler punkor än andra, pendlar jag på vanliga racerdäck typ Continental GP4000 får jag minst ett par punkor i månaden (om det är sopat dvs, på våren innan dess blir det ett par i veckan), "punkasäkra däck typ Schwalbe plus är ett måste. Och på bil får jag i genomsnitt nästan en punka per år tror jag, även fast jag kör bara drygt 1000 mil per år. Men hör nästan aldrig att andra får punka på bilen, och ser ytterst sällan några vid vägkanten som byter hjul.

Varför är det så? Köper alltid kvalitetsdäck och byter dem i tid. Orsaken till punkorna är att jag kört på något vasst, några gånger har det suttit en skruv i däcket och man ser skruvskallen. Har alltid gått att laga däcken men ändå irriterande.

Och denna gången hade vi tur att däcket inte exploderade för jag övningskörde och vi körde nog ganska långt med punkan för min dotter märkte ingenting förrän en taxi började tuta och då var däcket var helt tomt på luft (hade jag kört själv hade jag nog kännt att något var fel gissar jag) .
OK nu var det dags igen
Har precis gått ombord på ett Lufthansa plan för att flyga hem från Frankfurt. Planet har punka och vi måste vänta på att de ska byta hjul!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer