[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

jonja

Aktiv medlem
Sitter och kollar på Golf Sportvans från 2017 och framåt och då infinner sig ju frågan, är det lugnt med dsg7 med torrlamell (dq200) numera? Vill ha en drivlina som håller åtminstone 20k. Det stora utbrottet tycks ha varit mellan 2008-2011, men dq200 verkar även fortsatt betraktas med viss reservation av marknadsbedömare. Såg bla en kille på ViB insändarspalt som fått problem med sin dsg7 2017 Golf 1,4 efter 1000 mil.

En del hävdar att man kan befara mer slitage på dsg kopplingen om bilen har använts som dragare. Ligger det nåt i det? De flesta dsg Sportvans jag kikat på är utrustade med dragkrok.

En aussie hade så segslitna & trafikfarliga problem med sin dsg Skoda Yeti att han gjorde en hemsida om det.
Man undrar osökt om dq200 fortfarande frikopplar efter eget huvud så fort övertemp i torrlamellerna detekteras. En quickfix i mjukvaran efter samma filosofi som dieselgate?

Ett liknande trafikfarligt problem (ej dsg relaterat) drabbade en annan aussie på motorvägen när hennes VW plötsligt gick in i limp home mode och då bromsade ner från 100 km/h till 30 med en lastbil 40 m bakom henne.
Svårt för ECU:n att veta hur trafikmiljön ser ut runt bilen i ett visst ögonblick, men visst skulle man önska sig lite mer intelligens i det artificiella beslutsfattandet?

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vår Touran 2017 har 7-växlad DSG och 1.4l turbomotorn på 150 hk. Har kört 3000 mil på två år (uttagen feb 2018) och inte haft några problem alls med något. Bör ju vara samma växelåda. Har dragkrok som till 99% använts till att köra cyklar på, har väl dragit släp två-tre gånger.

Snittat 0.69 sen jag köpte den, mätt vid pumpen. Då har jag haft mycket takbox och minst 50% av milen är långresor.

Med det sagt så är jag inte säker på att jag köpt bil med DSG, det här är en leasingbil :-)

jonja

Aktiv medlem
Ja det är nog samma låda, de flesta av 2017 beg-bilarna tycks ha dsg. Det tycks sammanfalla med den 3-åriga vagnskadegarantin och kanske även leasingterminerna? Som sagt skillnad att ha på leasing och att äga privat.
Det var en bra snittförbrukning. Real mpg hos Honest John anger blandad förbrukning för Sportsvan 1,4 150 hk till 0,63 för dsg och 0,71 för man blandad körning. Möjligen avspeglar detta att de manuella körs hårdare än automaterna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag reggar på spritmonitor. DSG har lägre förbrukning enligt spec (lägre skatt med).

Tycker kombinationen motor och växellåda fungerar mycket bra, kör nästan alltid med adaptiva farthållaren och då är den ännu trevligare. Och ja nog blir det lite mera avslappnad körning med automat.

Det enda som inte är 100% är att krypa igång försiktigt, kan bli lite styltigt ibland.

Sitter och kollar på Golf Sportvans från 2017 och framåt och då infinner sig ju frågan, är det lugnt med dsg7 med torrlamell (dq200) numera? Vill ha en drivlina som håller åtminstone 20k. Det stora utbrottet tycks ha varit mellan 2008-2011, men dq200 verkar även fortsatt betraktas med viss reservation av marknadsbedömare. Såg bla en kille på ViB insändarspalt som fått problem med sin dsg7 2017 Golf 1,4 efter 1000 mil.

En del hävdar att man kan befara mer slitage på dsg kopplingen om bilen har använts som dragare. Ligger det nåt i det? De flesta dsg Sportvans jag kikat på är utrustade med dragkrok.

En aussie hade så segslitna & trafikfarliga problem med sin dsg Skoda Yeti att han gjorde en hemsida om det.
Man undrar osökt om dq200 fortfarande frikopplar efter eget huvud så fort övertemp i torrlamellerna detekteras. En quickfix i mjukvaran efter samma filosofi som dieselgate?

Ett liknande trafikfarligt problem (ej dsg relaterat) drabbade en annan aussie på motorvägen när hennes VW plötsligt gick in i limp home mode och då bromsade ner från 100 km/h till 30 med en lastbil 40 m bakom henne.
Svårt för ECU:n att veta hur trafikmiljön ser ut runt bilen i ett visst ögonblick, men visst skulle man önska sig lite mer intelligens i det artificiella beslutsfattandet?
Vi har en gammal Yeti från 2011 med 7-växlad DSG-låda som nu har gått 22500 mil utan problem (med växellådan åtminstone). Men det är en liten klen motor på 105 ystra ponnysar, det kan ha betydelse. Kamkedjespännaren har vi fått byta däremot. Vi kör mest "långkörning", pendlar 3-4 mil enkel väg ungefär, med väldigt lite stadskörning.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag reggar på spritmonitor. DSG har lägre förbrukning enligt spec (lägre skatt med).

Tycker kombinationen motor och växellåda fungerar mycket bra, kör nästan alltid med adaptiva farthållaren och då är den ännu trevligare. Och ja nog blir det lite mera avslappnad körning med automat.

Det enda som inte är 100% är att krypa igång försiktigt, kan bli lite styltigt ibland.
Framförallt krypa iväg med backen kan vara lite hoppigt. Jag tycker det som är mest irriterande är man trycker till lite och den tvunget ska växla ner. Med en seg diesel blir det oftast bara sämre, löses genom att slå över till manuell 2 sekunder men blir lite bakvänt. Den funktionen kunde hållt sig i S och inte i D :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det går att hantera med rätt handlag i foten också. Men i början var det rätt lurigt att krypa 1 dm längre fram i garaget när man behövde köra lite till. Har rätt trångt och vill köra så långt det går, så jag har en boll som hänger från taket och när den tar i framrutan är det nån dm kvar framför bilen..

Men det är som sagt det enda negativa jag upplevt, riktigt mjuk och behaglig under vanlig körning och ändå snål.

landen

Aktiv medlem
Om jag vill mäta hur mycket en bilstereo drar i "viloläge" är en Android-stereo som går i sleepmode när man stänger av bilen. Är detta rätt sätt att ställa in en multimeter då? Sen kapa en av polerna till den och mäta emellan?

Svart på COM, samt vreden på 10? Och vad skulle anses som "för mycket" ? (mätvärden nu är när jag testat på en 12v datorfläkt)

20200316_165436.jpg

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Hela bilen drog 20mA när jag mätte viloförbrukning på en bil senast. Så en mindre andel av det max hade väl varit rimligt.

xyz-saft

Aktiv medlem
Om jag vill mäta hur mycket en bilstereo drar i "viloläge" är en Android-stereo som går i sleepmode när man stänger av bilen. Är detta rätt sätt att ställa in en multimeter då? Sen kapa en av polerna till den och mäta med emellan?

Svart på COM, samt vreden på 10? Och vad skulle anses som "för mycket" ? (mätvärden nu är när jag testat på en 12v datorfläkt)

Visa bilaga 406193
Ja ström mäter du i serie med förbrukaren. Jag skulle tro att det räcker att mäta på 200mA-skalan för bättre upplösning. Då ska röda sladden sitta i mitten.

Stereon borde inte dra många mA i viloläge tycker jag, annars riskerar det att dra ur batteriet om bilen står för länge.

landen

Aktiv medlem
Ja ström mäter du i serie med förbrukaren. Jag skulle tro att det räcker att mäta på 200mA-skalan för bättre upplösning. Då ska röda sladden sitta i mitten.

Stereon borde inte dra många mA i viloläge tycker jag, annars riskerar det att dra ur batteriet om bilen står för länge.
Ok great, ja det är det jag vill undvika. Tror det finns en inbyggd funktion att stereon slår hårt av om den varit på i mer än 7 dygn, men vill ändå ha koll.

SIE

Aktiv medlem
Jag kör en Audi A4 från 2006 som nu har ca 22.000 mil på mätaren. Den har varit ganska problemfri, mestadels slitage som har kostat och inte helt ovanligt pga dålig koll från min sida (exempel: både ok, belägg och skivor bak i samma veva då jag inte hade haft vett att kolla beläggen).

Därmed undrar jag ifall denna tjänst kan hjälpa mig förekomma mitt eget klanteri och således avvärja kommande överraskningar:

Någon som vet?

jonja

Aktiv medlem
Det tycks variera med motorstorlek. DSG ser ut att lira bäst med 1,4 motorn där den är snålare än man (enl real mpg Honest John) på Golf Sportsvan. Med 1,2 motorn är det jämnt skägg och med 1,0 motorn är dsg ca 1 dl törstigare enl Honest John resp 0,5 dl törstigare enl wltp.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag kör en Audi A4 från 2006 som nu har ca 22.000 mil på mätaren. Den har varit ganska problemfri, mestadels slitage som har kostat och inte helt ovanligt pga dålig koll från min sida (exempel: både ok, belägg och skivor bak i samma veva då jag inte hade haft vett att kolla beläggen).

Därmed undrar jag ifall denna tjänst kan hjälpa mig förekomma mitt eget klanteri och således avvärja kommande överraskningar:

Någon som vet?
Tjena!

Delvis, allt kontrolleras inte och kan inte kontrolleras. Men visst en del går att upptäcka så det är inte pengarna helt i sjön.

thomaslundstrom

Aktiv medlem

Någon som vet?
Besiktningshennen som kollade min bil senast tipsade om att det snart var dags att byta belägg, utan att jag behövde köpa ngn extratjänst.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är rätt bra att ha som vana att kolla skivor och bromsbelägg när man lägger om hjul höst och vår.

Den bil jag haft minst problem med bromsar på som jag ändå ägt en tid var den Subaru som jag servade på verkstad enligt intervall. Ganska korta intervall (1500 mil) och uppsmörjning av bromsok som servicepunkt. Behövde de byta belägg behövde man bara betala för beläggen eftersom de ändå hade isär allt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Och fisbromsa inte för mycket. En nackdel med dessa elektriska handbromsar är att man inte kan motionera på ett bra sätt.

42Hz

Aktiv medlem
Och fisbromsa inte för mycket. En nackdel med dessa elektriska handbromsar är att man inte kan motionera på ett bra sätt.
Renault på jobbet som inte är många år gammal har redan rostiga bakskivor bak, elektrisk handbroms, går dock att lattja lite med handbromsen när man kör men det "duttar" mest till på bromsarna bak innan det släpper, blir lite bättre men det är ju så sällan jag kör den. ;)

ooms

Aktiv medlem
Besiktningshennen som kollade min bil senast tipsade om att det snart var dags att byta belägg, utan att jag behövde köpa ngn extratjänst.
Ja, går man med dem och frågar lite (ist för att sätta sig med en kaffe) brukar man få rätt mycket info om vad de anser om skicket. Värdet av tjänsten är nog snarare vid ev försäljning, att kunna visa upp ett opartiskt protokoll för en ev. köpare.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Ja, går man med dem och frågar lite (ist för att sätta sig med en kaffe) brukar man få rätt mycket info om vad de anser om skicket. Värdet av tjänsten är nog snarare vid ev försäljning, att kunna visa upp ett opartiskt protokoll för en ev. köpare.
Precis. Jag brukar alltid följa med under bilen för att snacka lite skit och försöka få så mycket info ut av besiktningen som möjligt. Hittills har ingen stoppat mig. Kaffet kan man ha i näven, inga problem. :P

Kneecap

Aktiv medlem
Precis. Jag brukar alltid följa med under bilen för att snacka lite skit och försöka få så mycket info ut av besiktningen som möjligt. Hittills har ingen stoppat mig. Kaffet kan man ha i näven, inga problem. :P
Tjena!

Får man inte följa med och titta så skäms jag för min kollegas beteende. Självklart får kunderna vara med överallt.
Just i nuläget får man dock inte följa med vid provkörning och jag ber dom hålla extra avstånd.

SIE

Aktiv medlem
Tjena!

Får man inte följa med och titta så skäms jag för min kollegas beteende. Självklart får kunderna vara med överallt.
Just i nuläget får man dock inte följa med vid provkörning och jag ber dom hålla extra avstånd.
Tycker också det är kul att hänga med genom de olika momenten, har alltid blivit bra bemött!

Annat exempel på min oförmåga: åkte förbi min däckverkstad mitt i sommaren 2018 och bad dem kolla en pyspunka som jag hade avhjälpt med däckfix från Biltema. Punkan var lugn med ”de där däcken är ju för fan olagliga, du måste göra en hjulinställning för du sliter dem helt snett!”. Då hade jag precis kört 600 mil genom Norden sedan jag bytte till sommardäck :/
Typ sånt som man kunde unvikit med lite bättre koll. Fast nu har jag svinraka hjul och sprillans däck!

Senast ändrad:

oakhammer

Aktiv medlem
Min DSG7 rasade efter 4500mil, lämnade in bilen på måndagen och hämtade på fredagen. Då hade de beställt och fått en låda från tyskland. Kostnad 50.000:- 25 för jobb o 25 för låda, men de tog det på goodwill.

Jag frågade om de gjorde det ofta, eftersom allt gick så smidigt. Men det hävdade han att de inte gjorde. Mycket nöjd med VAG service, men mindre nöjd med kvaliten......den drog 1liter olja per 100mil också 1.4 TFSI, men det var helt normalt enligt VAG........fina bilar, men vågade inte ha kvar den när garantin gick ut.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag frågade om de gjorde det ofta, eftersom allt gick så smidigt.
Tjena!

Gammal klassiker! Upptäckte rost i ena skärmkanten på fruns XC60 och åkte bort till lokala handlaren. Pratar först med en kille på skadeavdelningen, som direkt frågar om det är i skärmkanten det rostat (jag sa bara att jag fått rostproblem på en XC60) men det är inte hans bord så blir vidareskickad till en annan som är mäkta förvånad över att det fanns rost på bilen, det händer aaaldrig.. Fast det har ju hans kollega precis avslöjat rätt rejält..

Rattnalle

Aktiv medlem
Om motorn drar en liter olja på hundra mil och dessutom är modern så att det bara är några få liter i måste man ju typ fylla på längs vägen om man ska göra nån längre resa, typ Göteborg Åre.

Låter rätt opraktiskt.

oakhammer

Aktiv medlem
Om motorn drar en liter olja på hundra mil och dessutom är modern så att det bara är några få liter i måste man ju typ fylla på längs vägen om man ska göra nån längre resa, typ Göteborg Åre.

Låter rätt opraktiskt.
Ja, åkte alltid med 1 liter olja i bagaget. Den var svindyr longlife olja ( röd i färgen som växellådsolja).....det lönade sig inte att longlife (3000mil) serva om jag säger så.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja, åkte alltid med 1 liter olja i bagaget. Den var svindyr longlife olja ( röd i färgen som växellådsolja).....det lönade sig inte att longlife (3000mil) serva om jag säger så.
Finns ju knappt behov av att byta oljan om den omsätts så fort. Bara byta filtret då och då..

Rattnalle

Aktiv medlem
Tur man har en gammal häck som varit till månen och vänt sett till körsträcka. Den drar kanske en halvliter på 1000 mil, lite mer om den körs hårt.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Jag hade en Amazon B16 1961 i början av 90-talet som drog 1/2 deciliter olja per hundra mil. :geek:

ooms

Aktiv medlem

Låter rätt opraktiskt.
Ganska vanligt på VAG och även Mercedes. Jag tror även Bmw säger att upp till en liter per 100 mil är "normalt", men där har jag aldrig hört nån som råkat ut för det i verkliga livet. Det har jag däremot för både VW, Audi och Mercedes.
Min Bmw drar i princip ingen olja alls, men iom detta känns det lite som ett lotteri nu när det snart börjar bli dags att byta bil. Lagom kul att få en som slörplar i sig en liter olja varje månad...

jonte987

Aktiv medlem
1l på 100mil låter sådär men min A4 2006 drog olja helt klart. Säg max 1 /500. Andra bilar har jag inte rört mellan service.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vår 1.4 TSI har jag inte behövt fylla på olja på alls under de första 3000 milen. Men som sagt.. leasingbil.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Min senaste A6:a och A4:a drog oftast rätt mycket efter byte av märke på olja, efter tre byte var det stabilt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer