[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
ja på nybilar riskerar man nog snart att få en säljarens marknad. men marknaden är ju redan innan lite störd av att folk undviker köpa nya fossilbilar med en del prispress på dessa, och motsvarande ökad efterfrågan på dito begagnade. dessa har i vissa fall varit löjligt nära nybilar.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Bilmarknaden är så skum just nu att jag faktiskt kollar på ny bil. Byter jag så byter jag till en stor Volvo som inte gått speciellt långt. V70/XC70 är bisarrt dyra jmf med vad man får. V90 vill jag undvika -17 pga första året med massa kvalitetsproblem. Beg v90 -18 och -19 är nästan lika dyra som nya, så då blir det nog en ny v90.

Men mitt resonemang gäller egentligen även begbilar. Jag kan tänka mig att rätt många handlare sitter och svettas just nu, så man lär kunna få bra pris även på beg. Åas behöver man ju omsätta sin nuvarande bil, vilket kanske blir jobbigt...
 

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Börjar bli tokig på min Transporter T5 från 2008. Det sitter en värmare i den som vägrar starta. Enligt VW så är det styrdonet som är trasigt och skulle kosta 13 000kr att laga, jag tackade nej.

Vad jag inte begriper är om detta är en värmare som kan (om jag lagar den) värma kupén? Enligt boken till bilen så ska det finnas två varianter. En som bara värmer motorn vid kallstart under 10 grader och en som kan värma kupén.

Det som vittnar om att det borde gå att värma kupén med denna är att det sitter en panel där jag kan ställa in tid etc i taket. Se bilder nedan på både panelen och värmaren. Orkar inte ge mig på att försöka fixa själv om det inte går att värma innuti bilen med den.

Sitter ett klistermärke i dörren som säger "Webasto Thermo Top C 5,0 kW" vilken stämmer överens med hur den ser ut när jag Googlar.

Skärmavbild 2020-04-05 kl. 01.18.58.png Skärmavbild 2020-04-03 kl. 19.14.32.png Skärmavbild 2020-04-03 kl. 19.14.17.png
 

Tasse74

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Börjar bli tokig på min Transporter T5 från 2008. Det sitter en värmare i den som vägrar starta. Enligt VW så är det styrdonet som är trasigt och skulle kosta 13 000kr att laga, jag tackade nej.

Vad jag inte begriper är om detta är en värmare som kan (om jag lagar den) värma kupén? Enligt boken till bilen så ska det finnas två varianter. En som bara värmer motorn vid kallstart under 10 grader och en som kan värma kupén.

Det som vittnar om att det borde gå att värma kupén med denna är att det sitter en panel där jag kan ställa in tid etc i taket. Se bilder nedan på både panelen och värmaren. Orkar inte ge mig på att försöka fixa själv om det inte går att värma innuti bilen med den.

Sitter ett klistermärke i dörren som säger "Webasto Thermo Top C 5,0 kW" vilken stämmer överens med hur den ser ut när jag Googlar.

Visa bilaga 409206 Visa bilaga 409207 Visa bilaga 409208
ingen bild ovanifrån? finns nått lock att skruva av där. säkring?
har den fungerat i din ägo? med tidur brukar det innebära värmning av kupé.
 

Ove-Rall

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Gammelsaaben igen...

Nu har högtalarna på vänster sida lagt av, både främre och bakre. Någon kontakt som glappat loss eller något som gått av? Vågar man öppna upp radion/Siden utan att något blir galet? 😉
 

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
ingen bild ovanifrån? finns nått lock att skruva av där. säkring?
har den fungerat i din ägo? med tidur brukar det innebära värmning av kupé.
Tiduret har inte fungerat, men efter att jag hade den inne hos VW så har det startat och inte går att stänga av, får rycka en 40ah säkring under stolen för att den ska ge sig. Men verkar lite random när det gör det. Kan ju vara så att det faktiskt fungerar som den ska nu, alltså hjälper till att värma motorn vid kallstart och kör någon sorts "cooldown" när jag stänger av bilen som jag inte orkat vänta ut. Har främst kört kortare sträckor så bilen hinner ej bli så varm.

Men hur fungerar en värmare gererellt? Denna verkar ju endast monterad på vattensystemet i bilen, jag trodde värmare som värmde kupén blåste varm luft direkt från värmaren?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tiduret har inte fungerat, men efter att jag hade den inne hos VW så har det startat och inte går att stänga av, får rycka en 40ah säkring under stolen för att den ska ge sig. Men verkar lite random när det gör det. Kan ju vara så att det faktiskt fungerar som den ska nu, alltså hjälper till att värma motorn vid kallstart och kör någon sorts "cooldown" när jag stänger av bilen som jag inte orkat vänta ut. Har främst kört kortare sträckor så bilen hinner ej bli så varm.

Men hur fungerar en värmare gererellt? Denna verkar ju endast monterad på vattensystemet i bilen, jag trodde värmare som värmde kupén blåste varm luft direkt från värmaren?
Brännare värmer vattnet, cirkulationspump skyfflar runt värmen, om kupén ska värmas går kupefläkten långsamt.
 

Jimel

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Finns kina kopior för tvåtusen som ska fungera bra om du bara vill värma kupén.
 

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Brännare värmer vattnet, cirkulationspump skyfflar runt värmen, om kupén ska värmas går kupefläkten långsamt.
Låter ju rimligt, tack för förtydligandet! Så borde egentligen bara vara en fråga om elektronik / styrning för att få min att göra det då.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Dags för nya sommardäck, tydligen. SAAB 9-3 som rullar relativt lite, <1000mil/året framöver troligtvis. Nu sitter det Hankook Ventus V12 evo2 K120 225/45 R17 94W XL på, har fått rekommenderat Michelin Pilot Sport 4. Ska jag välja nåt helt annat istället?

Faktorer som jag tänker spelar roll:
- Våtgrepp (får inte vara helkass iaf),
- Ålderstabilitet (mtp hur lite bilen används),
- Slitstyrka (om det är värt att gå upp i pris för att däcken ska leva längre),
- Pris (gärna lägre än högre, lägger hellre pengar på cykelrelaterat).
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Dags för nya sommardäck, tydligen. SAAB 9-3 som rullar relativt lite, <1000mil/året framöver troligtvis. Nu sitter det Hankook Ventus V12 evo2 K120 225/45 R17 94W XL på, har fått rekommenderat Michelin Pilot Sport 4. Ska jag välja nåt helt annat istället?

Faktorer som jag tänker spelar roll:
- Våtgrepp (får inte vara helkass iaf),
- Ålderstabilitet (mtp hur lite bilen används),
- Slitstyrka (om det är värt att gå upp i pris för att däcken ska leva längre),
- Pris (gärna lägre än högre, lägger hellre pengar på cykelrelaterat).
Mina Goodyear Efficientgrip Performance har rullat typ 6000 mil och är inte slut än. Rätt dugliga i övrigt också. Förmodligen billigare än Pilot Sport, per mil om inte annat.
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Börjar bli tokig på min Transporter T5 från 2008. Det sitter en värmare i den som vägrar starta. Enligt VW så är det styrdonet som är trasigt och skulle kosta 13 000kr att laga, jag tackade nej.

Vad jag inte begriper är om detta är en värmare som kan (om jag lagar den) värma kupén? Enligt boken till bilen så ska det finnas två varianter. En som bara värmer motorn vid kallstart under 10 grader och en som kan värma kupén.

Det som vittnar om att det borde gå att värma kupén med denna är att det sitter en panel där jag kan ställa in tid etc i taket. Se bilder nedan på både panelen och värmaren. Orkar inte ge mig på att försöka fixa själv om det inte går att värma innuti bilen med den.

Sitter ett klistermärke i dörren som säger "Webasto Thermo Top C 5,0 kW" vilken stämmer överens med hur den ser ut när jag Googlar.

Visa bilaga 409206 Visa bilaga 409207 Visa bilaga 409208

Om det är hundra säkert på att det är styrenheten så är det en baggis att byta den. Det är inte helt ovanligt, har bytt många styrenheter på såväl webasto som eberspächer.

Förresten vad är felsymptomen?
Gör den starförsök? Tickar bränslepumpen? Startar fläkten i värmaren? Ryker den lite och dör?
Eller händer det ingenting alls?
 

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Om det är hundra säkert på att det är styrenheten så är det en baggis att byta den. Det är inte helt ovanligt, har bytt många styrenheter på såväl webasto som eberspächer.

Förresten vad är felsymptomen?
Gör den starförsök? Tickar bränslepumpen? Startar fläkten i värmaren? Ryker den lite och dör?
Eller händer det ingenting alls?
Toppen, tack för tips! Händer inget om jag sätter en tid eller försöker starta den på panelen. Dock efter att jag hade inne den för felsökning nu på VW så startade den när jag körde därifrån och fortsatte efter att jag stängde av bilen hemma (beskrev i posten ovan), men när jag försöker starta manuellt så funkar inget, helt dött :(

Min felkodsläsare säger även "failed to connect" till AUX Heater.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer