[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

kais01

Aktiv medlem
ja på nybilar riskerar man nog snart att få en säljarens marknad. men marknaden är ju redan innan lite störd av att folk undviker köpa nya fossilbilar med en del prispress på dessa, och motsvarande ökad efterfrågan på dito begagnade. dessa har i vissa fall varit löjligt nära nybilar.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Bilmarknaden är så skum just nu att jag faktiskt kollar på ny bil. Byter jag så byter jag till en stor Volvo som inte gått speciellt långt. V70/XC70 är bisarrt dyra jmf med vad man får. V90 vill jag undvika -17 pga första året med massa kvalitetsproblem. Beg v90 -18 och -19 är nästan lika dyra som nya, så då blir det nog en ny v90.

Men mitt resonemang gäller egentligen även begbilar. Jag kan tänka mig att rätt många handlare sitter och svettas just nu, så man lär kunna få bra pris även på beg. Åas behöver man ju omsätta sin nuvarande bil, vilket kanske blir jobbigt...

landen

Aktiv medlem
Börjar bli tokig på min Transporter T5 från 2008. Det sitter en värmare i den som vägrar starta. Enligt VW så är det styrdonet som är trasigt och skulle kosta 13 000kr att laga, jag tackade nej.

Vad jag inte begriper är om detta är en värmare som kan (om jag lagar den) värma kupén? Enligt boken till bilen så ska det finnas två varianter. En som bara värmer motorn vid kallstart under 10 grader och en som kan värma kupén.

Det som vittnar om att det borde gå att värma kupén med denna är att det sitter en panel där jag kan ställa in tid etc i taket. Se bilder nedan på både panelen och värmaren. Orkar inte ge mig på att försöka fixa själv om det inte går att värma innuti bilen med den.

Sitter ett klistermärke i dörren som säger "Webasto Thermo Top C 5,0 kW" vilken stämmer överens med hur den ser ut när jag Googlar.

Skärmavbild 2020-04-05 kl. 01.18.58.png Skärmavbild 2020-04-03 kl. 19.14.32.png Skärmavbild 2020-04-03 kl. 19.14.17.png

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det finns säkert döbra köp på privatmarknaden och efter alla konkurser. Gamarna samlas och ryttlar.

Tasse74

Medlem
Börjar bli tokig på min Transporter T5 från 2008. Det sitter en värmare i den som vägrar starta. Enligt VW så är det styrdonet som är trasigt och skulle kosta 13 000kr att laga, jag tackade nej.

Vad jag inte begriper är om detta är en värmare som kan (om jag lagar den) värma kupén? Enligt boken till bilen så ska det finnas två varianter. En som bara värmer motorn vid kallstart under 10 grader och en som kan värma kupén.

Det som vittnar om att det borde gå att värma kupén med denna är att det sitter en panel där jag kan ställa in tid etc i taket. Se bilder nedan på både panelen och värmaren. Orkar inte ge mig på att försöka fixa själv om det inte går att värma innuti bilen med den.

Sitter ett klistermärke i dörren som säger "Webasto Thermo Top C 5,0 kW" vilken stämmer överens med hur den ser ut när jag Googlar.

Visa bilaga 409206 Visa bilaga 409207 Visa bilaga 409208
ingen bild ovanifrån? finns nått lock att skruva av där. säkring?
har den fungerat i din ägo? med tidur brukar det innebära värmning av kupé.

Ove-Rall

Medlem
Gammelsaaben igen...

Nu har högtalarna på vänster sida lagt av, både främre och bakre. Någon kontakt som glappat loss eller något som gått av? Vågar man öppna upp radion/Siden utan att något blir galet? 😉

landen

Aktiv medlem
ingen bild ovanifrån? finns nått lock att skruva av där. säkring?
har den fungerat i din ägo? med tidur brukar det innebära värmning av kupé.
Tiduret har inte fungerat, men efter att jag hade den inne hos VW så har det startat och inte går att stänga av, får rycka en 40ah säkring under stolen för att den ska ge sig. Men verkar lite random när det gör det. Kan ju vara så att det faktiskt fungerar som den ska nu, alltså hjälper till att värma motorn vid kallstart och kör någon sorts "cooldown" när jag stänger av bilen som jag inte orkat vänta ut. Har främst kört kortare sträckor så bilen hinner ej bli så varm.

Men hur fungerar en värmare gererellt? Denna verkar ju endast monterad på vattensystemet i bilen, jag trodde värmare som värmde kupén blåste varm luft direkt från värmaren?

Rattnalle

Aktiv medlem
Tiduret har inte fungerat, men efter att jag hade den inne hos VW så har det startat och inte går att stänga av, får rycka en 40ah säkring under stolen för att den ska ge sig. Men verkar lite random när det gör det. Kan ju vara så att det faktiskt fungerar som den ska nu, alltså hjälper till att värma motorn vid kallstart och kör någon sorts "cooldown" när jag stänger av bilen som jag inte orkat vänta ut. Har främst kört kortare sträckor så bilen hinner ej bli så varm.

Men hur fungerar en värmare gererellt? Denna verkar ju endast monterad på vattensystemet i bilen, jag trodde värmare som värmde kupén blåste varm luft direkt från värmaren?
Brännare värmer vattnet, cirkulationspump skyfflar runt värmen, om kupén ska värmas går kupefläkten långsamt.

Jimel

Aktiv medlem
Finns kina kopior för tvåtusen som ska fungera bra om du bara vill värma kupén.

landen

Aktiv medlem
Brännare värmer vattnet, cirkulationspump skyfflar runt värmen, om kupén ska värmas går kupefläkten långsamt.
Låter ju rimligt, tack för förtydligandet! Så borde egentligen bara vara en fråga om elektronik / styrning för att få min att göra det då.

zinkpasta

Aktiv medlem
Dags för nya sommardäck, tydligen. SAAB 9-3 som rullar relativt lite, <1000mil/året framöver troligtvis. Nu sitter det Hankook Ventus V12 evo2 K120 225/45 R17 94W XL på, har fått rekommenderat Michelin Pilot Sport 4. Ska jag välja nåt helt annat istället?

Faktorer som jag tänker spelar roll:
- Våtgrepp (får inte vara helkass iaf),
- Ålderstabilitet (mtp hur lite bilen används),
- Slitstyrka (om det är värt att gå upp i pris för att däcken ska leva längre),
- Pris (gärna lägre än högre, lägger hellre pengar på cykelrelaterat).

Rattnalle

Aktiv medlem
Dags för nya sommardäck, tydligen. SAAB 9-3 som rullar relativt lite, <1000mil/året framöver troligtvis. Nu sitter det Hankook Ventus V12 evo2 K120 225/45 R17 94W XL på, har fått rekommenderat Michelin Pilot Sport 4. Ska jag välja nåt helt annat istället?

Mina Goodyear Efficientgrip Performance har rullat typ 6000 mil och är inte slut än. Rätt dugliga i övrigt också. Förmodligen billigare än Pilot Sport, per mil om inte annat.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem

Visa bilaga 409206 Visa bilaga 409207 Visa bilaga 409208

Om det är hundra säkert på att det är styrenheten så är det en baggis att byta den. Det är inte helt ovanligt, har bytt många styrenheter på såväl webasto som eberspächer.

Förresten vad är felsymptomen?
Gör den starförsök? Tickar bränslepumpen? Startar fläkten i värmaren? Ryker den lite och dör?
Eller händer det ingenting alls?

landen

Aktiv medlem
Om det är hundra säkert på att det är styrenheten så är det en baggis att byta den. Det är inte helt ovanligt, har bytt många styrenheter på såväl webasto som eberspächer.

Förresten vad är felsymptomen?
Gör den starförsök? Tickar bränslepumpen? Startar fläkten i värmaren? Ryker den lite och dör?
Eller händer det ingenting alls?
Toppen, tack för tips! Händer inget om jag sätter en tid eller försöker starta den på panelen. Dock efter att jag hade inne den för felsökning nu på VW så startade den när jag körde därifrån och fortsatte efter att jag stängde av bilen hemma (beskrev i posten ovan), men när jag försöker starta manuellt så funkar inget, helt dött :(

Min felkodsläsare säger även "failed to connect" till AUX Heater.

landen

Aktiv medlem
Två däckbytarfrågor.

1. Är dessa skador något att bry sig om? Har fläkts upp lite på sina ställen, lagade med vulk.

Skärmavbild 2020-04-10 kl. 16.36.28.png

2. Kan jag använda samma skruvar som har till alufälgarna till plåtfälgarna? Förstår att det är olika former på koningen, men hur vet jag vilken och om det passar? Svårt att mäta mig till det?

Alufälgen

Skärmavbild 2020-04-10 kl. 16.36.42.png

Plåtfälgen med skruvarna från alufälgen

Skärmavbild 2020-04-10 kl. 16.37.04.png Skärmavbild 2020-04-10 kl. 16.37.09.png

1888

Aktiv medlem
Två däckbytarfrågor.

1. Är dessa skador något att bry sig om? Har fläkts upp lite på sina ställen, lagade med vulk.

Visa bilaga 410193

2. Kan jag använda samma skruvar som har till alufälgarna till plåtfälgarna? Förstår att det är olika former på koningen, men hur vet jag vilken och om det passar? Svårt att mäta mig till det?

Alufälgen

Visa bilaga 410194

Visa bilaga 410195 Visa bilaga 410196
1: Det går säkert att köra på dessa dock borde dom väl bytas.

2: Det fungerar med samma bultar, men inte är detta heller optimalt.
Håll kollen bara så dom inte skruvar upp sej / lossnar

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Två däckbytarfrågor.

Visa bilaga 410193

Alufälgen

Visa bilaga 410194

Visa bilaga 410195 Visa bilaga 410196
1. Bryt med en mejsel i skadorna och se hur djupa de är. Är de inte ner i corden så är det ingen fara.

2. det är sfärisk kona på båda fälgarna så länge båda är original så de funkar.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sannolikt inga problem med skadorna men svårt att se hur djupa de är såklart. Ser ut att bara vara i slitgummit.

Ser ut att funka men får dubbelkollas med tillverkaren om man är känslig. Det är mer på andra hållet det är känsligt.

svurr

Medlem
Finns det några fulknep för att få ner lambda värdet på besiktningen? Jag låg 0.01 i övrigt var avgas värdena ok, besiktningsmannen och google sa att jag ska leta läckor i avgassystemet men jag pallar inte riktigt.

pbeijer

Aktiv medlem

Jag kör med Continental PremiumContact 5 som jag tycker funkar bra.

Kneecap

Aktiv medlem
Finns det några fulknep för att få ner lambda värdet på besiktningen? Jag låg 0.01 i övrigt var avgas värdena ok, besiktningsmannen och google sa att jag ska leta läckor i avgassystemet men jag pallar inte riktigt.
Tjena!

Svar nej. Högt lambda är i princip alltid pga läckage i avgassystemet. Väldigt sällan speciellt kostsamt att fixa. Så vidare du inte kör nån dyr supersportbil eller dylikt såklart.

svurr

Medlem
Tjena!

Svar nej. Högt lambda är i princip alltid pga läckage i avgassystemet. Väldigt sällan speciellt kostsamt att fixa. Så vidare du inte kör nån dyr supersportbil eller dylikt såklart.
Okej tack, mest orken som saknas faktiskt. då får jag väl krypa in under bilen och leta läckor

42Hz

Aktiv medlem
Okej tack, mest orken som saknas faktiskt. då får jag väl krypa in under bilen och leta läckor
Dammsugarvarianten for läckageletning är riktigt smutt! Man behöver en variant som både blåser och suger, blows and sucks.. ;)

Kneecap

Aktiv medlem
Dammsugarvarianten for läckageletning är riktigt smutt! Man behöver en variant som både blåser och suger, blows and sucks.. ;)

Tjena!

Eller så lägger man sig under bilen med motorn igång samtidigt som någon håller för slutröret. Då går det rätt fort att hitta läckan. Såvidare den inte är på ovansidan av en ljuddämpare. Hyfsat vanligt på V70N, S60 och S80

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tjena!

Eller så lägger man sig under bilen med motorn igång samtidigt som någon håller för slutröret. Då går det rätt fort att hitta läckan. Såvidare den inte är på ovansidan av en ljuddämpare. Hyfsat vanligt på V70N, S60 och S80
Kan man kombinera det med att spruta in Stans i luftinsuget till motorn? Då lagas det av sig själv.

Kneecap

Aktiv medlem
vad händer vid tjuvluft på insugssidan?
Tjena!

Brukar påverka mer än bara lambda på äldre bilar, nyare kompenserar och lambdavärdet håller sig rätt.
Väldigt lätt att kontrollera med startas längs insugsrör m.m.
Men skulle säga att i nittionio fall av hundra så hittar jag en avgasläcka när det enbart är lambda som är fel.

kais01

Aktiv medlem
nyare som efter 1987 ??

menar du att nyare 'nyare' klarar att reglera mer än säg 20 procent åt vardera hållet utan felkoder?

tjuvluft pga kass elektroventil till tankventilationen är iaf en aning svårfångat,

Kneecap

Aktiv medlem
nyare som efter 1987 ??

menar du att nyare 'nyare' klarar att reglera mer än säg 20 procent åt vardera hållet utan felkoder?

tjuvluft pga kass elektroventil till tankventilationen är iaf en aning svårfångat,
Tjena!

Felkoder blir det garanterat, men lamdavärder kan ändå vara rätt.
Självklart finns det andra felkällor men avgasläckage är med råge det absolut vanligaste och det första man ska felsöka. Redan ett väldigt litet läckage kan ge väldigt fel värde.

Booten

Medlem
Jag har en A4 med 2 ltr bensinmotorn på 211hk som numera låter som en Polo med 1,1 ltr motor..
Kör jag fortare än 50km/h surrar det rejält. Låter lite som om man glömt att växla med en pluttmotor trots
att jag ligger runt 1700 rpm på 7:ans växel. Ljudet påverkas inte av varvtalet. Jag hör inget om jag varvar motorn
stillastående.

Jag tycker inte det är mindre pulver i motorn även om ett par hästar säkert har rymt på 10 år.. det märks dock inte vid
normal körning.

Någon idé?

zodah

Aktiv medlem
Jag har en A4 med 2 ltr bensinmotorn på 211hk som numera låter som en Polo med 1,1 ltr motor..
Kör jag fortare än 50km/h surrar det rejält. Låter lite som om man glömt att växla med en pluttmotor trots
att jag ligger runt 1700 rpm på 7:ans växel. Ljudet påverkas inte av varvtalet. Jag hör inget om jag varvar motorn
stillastående.

Jag tycker inte det är mindre pulver i motorn även om ett par hästar säkert har rymt på 10 år.. det märks dock inte vid
normal körning.

Någon idé?
Sjukt att jag precis tänkte ringa Mekonomen för att be dem kolla på min bil för exakt samma sak. Har sedan några veckor ett "extra" motorljud som ökar med hastighet men inte är beroende av varvtal på motorn. Börjar höas vid ca 50 km/h.
Passat 2016 2.0 diesel.
Om jag skall gissa så kommer det från bakvagnen med det är sjukt svårt att bedöma när man kör.
Trodde först att det var dubbdäcken som hördes men efter byte till sommardäck så kvarstår problemet.

(så kanske är et inte ett extra motorljud men det var så det lät till en början)

ooms

Aktiv medlem
Hjullager?
Prova att sväng lite fram och tillbaka på vägen och lyssna efter om ljudet ökar/minskar i styrka beroende på vilket håll ni svänger åt.

Cujo

Aktiv medlem
På en gammal BWM var det nåt som kallades pinjonglagret som orsakade liknande problem. Kanske kan vara nåt liknande?

Booten

Medlem
Hjullager?
Prova att sväng lite fram och tillbaka på vägen och lyssna efter om ljudet ökar/minskar i styrka beroende på vilket håll ni svänger åt.
Nja, hade hjullager problem på min förra A4. Det var ett helt annat ljud men jag har tänkt tanken. Det hörs ingen skillnad vid relativt skarpa kurvor på landsvägen.. vi har inte tillräckligt breda vägar för att testa en skarp sväng i 60 km/h... då hamnar jag i diket.. ;)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer