[OT] Stora Golf Mk2 bilmektråden

42Hz

Aktiv medlem
Anti-siezepasta är sånt man önskar att man hade orkat använda i sådana ögonblick, men nu fick du ju fira med en öl istället.. ;)

fhloston

Aktiv medlem
Lika som bär

Yonna mekar med bil
(inlägg 3400 i den andra glädjetråden)
Screenshot_20211126-075236.png

Yonna ute och bikerafter
Screenshot_20211126-075640.png

Yonna

Aktiv medlem
Ser ut som ett verktyg för att demontera kulleder.
Tack!
Min kille mekade alltid med bilar, motorcyklar och sånt. Framförallt hade han en love/hate relation med vår Volvo 145 (stationcar med overdrive, tror det var från 1966). Jag önskar att jag hade lyssnat bättre på honom när han var på sitt bilsnackhumör för han visste mycket. Men ofta tog jag bara bilder av honom när han låg sexy, muskulös och svartsmörjt under bilen.
Men jag ville förstås en egen bil och ingen törstig Volvo (när man bor i skogen mellan Sveg-Mora och ofta kör till Borlänge är varje droppe bensin en droppe för mycket) så när jag köpte en snål Mk2 skulle han lära mig meka. Men han dog plötsligt (typ en olycka) så då ärvde jag några konstiga bilverktyg och stod den gamla golfen ensam i garaget.
Tyckte länge att det var svårt att komma in i där, det gjorde ont i hjärtat. Allt påminde om honom. T.ex tavlan som han hängde på väggen för att han tyckte att den påminde honom om mig (helt idiot för det är en mjuksöt tjej i en klänning och jag är ett smutsigt skogstroll med vilt hår), den kunde jag inte se, jag ville bara slänga bort den dumma tavlan. Men nu efter några år vågar jag komma in igen och ska jag äntligen fixa bilen. Och jag älskar den dumma tavlan nu för den påminner mig om honom :)

P1220624.jpg

Det var så länge sen jag var i garaget att där finns ett fågelbo nu. Kanske lite svårt att se .. 🧐

Har ett till bilgrej/verktyg som jag inte ved vad det är, ska fota den och fråga här. Tack :)

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Sparka funkar bara när de sitter fast litegrann. :-) Grattis!
Ja det har jag lärt mig nu :)

Anti-siezepasta är sånt man önskar att man hade orkat använda i sådana ögonblick, men nu fick du ju fira med en öl istället.. ;)
Jo det tänkte jag fråga. Vilken fett är bäst att smörja in med? Har tjocka stålfälgar. Framhjulen var förresten inget problem, det vara bara de två bakhjulen som satt loctitefast.

Yonna

Aktiv medlem
Har det bott en slaktare i huset? Det där är nämligen använd ammunition till en slaktmask (bultpistol).
Jag vet inte. Innan mig bodde ett par från Stockholm som inte fattade ett dugg. De hade huset som semesterhus och kunde bara klippa gräs och tjata när det fanns mygg eller älgar i trädgården. Och dem var livrädda för vargar. Enligt min gamla granne. Och innan stockholmaren bodde länge en snickare med sin fru. Kanske dem hade grisar .. har ingen aning.

Yonna

Aktiv medlem
Börja med att lossa den stora muttern vid fjäderbenslagret (OBS! EJ HELT!!) detta är lättast att göra om fjädern spänner mot fjäderbenslagringen annars är risken att stötdämparn snurrar med när du försöker lossa, se bara till att den går lossa några varv, därefter komprimerar du fjädern med dom verktygen du har, lossar den stora muttern helt från fjäderbenslagret.

Det är nu du behöver ett specialverktyg, under fjäderbenslagret sitter en special/spårhylsa. Har du tur kan du knacka loss den försiktigt med ett dorn, men den måste vara hel till att du ska få ihop det igen. Sitter den tillräckligt löst kan du försöka gänga loss den med en näbbtång i spåren.
Visa bilaga 525450

Som weldion skrev är ditt okända verktyg för att demontera spindelled samt styrled från spindeln.

Ang handbromswirearna måste du in i trumman för att kolla varför det inte rör sig, det är troligtvis inget fel på dom utan att backarna har rostat fast i trumman som någon annan också skrev, därför kan dom ej röra på sig.

Mvh Patrik
Mycket tack för hjälpen Patrik, det var helt tydligt! Ska göra precis som du säger (men först försöka starta bilen och köra till besiktning). Och kolla vad jag hittade:

P1220806.jpg

En ny stötdämpare :)

42Hz

Aktiv medlem
Ja det har jag lärt mig nu :)

Jo det tänkte jag fråga. Vilken fett är bäst att smörja in med? Har tjocka stålfälgar. Framhjulen var förresten inget problem, det vara bara de två bakhjulen som satt loctitefast.
Går nog bra med mesta i fettväg, bara det sitter kvar, med stålfälgar funkar ju kopparpasta också, fast det finns ju delade åsikter om det. =) Har haft förmånen med tillgång till "silverpasta", har fungerat bra genom åren.

Bengt-re

Aktiv medlem
Går nog bra med mesta i fettväg, bara det sitter kvar, med stålfälgar funkar ju kopparpasta också, fast det finns ju delade åsikter om det. =) Har haft förmånen med tillgång till "silverpasta", har fungerat bra genom åren.
Måste ju tåla lite värme. Så vanligt fett smälter nog ut. Metallfri antikärvpasta brukar fungera bra. Jag har en burk sådant från wurt som är 20+ år gammal och den fungerar utmärkt till sådant.

Yonna

Aktiv medlem
Måste ju tåla lite värme. Så vanligt fett smälter nog ut. Metallfri antikärvpasta brukar fungera bra. Jag har en burk sådant från wurt som är 20+ år gammal och den fungerar utmärkt till sådant.
Just ja, de blir ju lite varma. Det hade jag inte tänkt på. Ska kolla om jag har en burk kärvpasta i boden, tror jag har sett nåt liknande. Tack för tipset!

Öppnade idag bromstrummorna på båda bakhjul. Den ena ser bra ut, men den andra är skitig, rostig och bromsbelägget sitter loss så jag får byta bromsbackarna.

P1220849.jpg

Härligt att kasta skitet.

P1220852.jpg

Kanske även hjulcylindern för en av dammtätningen har en spricka. Är bara en liiite spricka så vet inte om det behövs omedelbart. Vill inte gärna byta den nu för då får jag också lufta hela bromssystemet, eller hur? Och vill gärna först veta om bilen är värd jobbet och om det går att starta/köra.

Men byta bromsbackarna ska jag iaf göra, det är lätt. Och billigt för Skruvat har rea: 2 bromsbackarsats, 2 hjulcylinder, monteringssats plus bromsfett är nu bara 516kr. 🤑

Stötdämparen jag har i garaget har tyvärr gastryck och jag tror det måste vara oljetryck, eller hur? Och enligt Skruvat som förstås gärna vill sälja, är det ofta en bra ide att byta fjäderbenslagring på samma gång. Så kanske jag ska beställa allt i en gång, om jag vågar :)

johan44

Aktiv medlem
Just ja, de blir ju lite varma. Det hade jag inte tänkt på. Ska kolla om jag har en burk kärvpasta i boden, tror jag har sett nåt liknande. Tack för tipset!

Öppnade idag bromstrummorna på båda bakhjul. Den ena ser bra ut, men den andra är skitig, rostig och bromsbelägget...
Kanske även hjulcylindern för en av dammtätningen har en spricka. Är bara en liiite spricka så vet inte om det behövs omedelbart. Vill inte gärna byta den nu för då får jag också lufta hela bromssystemet, eller hur? Och vill gärna först veta om bilen är värd jobbet och om det går att starta/köra.
Nån annan vet säkert bättre men undrar om det inte är svårt att byta backar och cylinder bara på en sida och få jämn bromsverkan som går igenom en besiktning.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nån annan vet säkert bättre men undrar om det inte är svårt att byta backar och cylinder bara på en sida och få jämn bromsverkan som går igenom en besiktning.
Har för mig att det får skilja 30% mellan bromsarna på samma axel och det går nog uppnå så länge det är hyggligt friskt på båda sidor. Bäst är ju såklart att renovera båda sidor till nyskick, men....

Manurhin2

Aktiv medlem

Öppnade idag bromstrummorna på båda bakhjul. Den ena ser bra ut, men den andra är skitig, rostig och bromsbelägget sitter loss så jag får byta bromsbackarna.

Visa bilaga 525758
Härligt att kasta skitet.

Visa bilaga 525759

Men byta bromsbackarna ska jag iaf göra, det är lätt. Och billigt för Skruvat har rea: 2 bromsbackarsats, 2 hjulcylinder, monteringssats plus bromsfett är nu bara 516kr. 🤑

Stötdämparen jag har i garaget har tyvärr gastryck och jag tror det måste vara oljetryck, eller hur? Och enligt Skruvat som förstås gärna vill sälja, är det ofta en bra ide att byta fjäderbenslagring på samma gång. Så kanske jag ska beställa allt i en gång, om jag vågar :)
Gasdämpare är bättre bara, tål mer stök utan att förlora funktion mha gastrycket.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Jag vet inte. Innan mig bodde ett par från Stockholm som inte fattade ett dugg. De hade huset som semesterhus och kunde bara klippa gräs och tjata när det fanns mygg eller älgar i trädgården. Och dem var livrädda för vargar. Enligt min gamla granne. Och innan stockholmaren bodde länge en snickare med sin fru. Kanske dem hade grisar .. har ingen aning.
Kanske hade snickaren en spikpistol

Yonna

Aktiv medlem
Kanske hade snickaren en spikpistol
Har iaf inte hittat. Men några år till och huset blir 100 år, så kanske det har bott en slaktare här med. Iaf jägare för det finns en .. jo vad heter det på svenska.. en grop med runtom en vägg av stenar var man kan sitta i. Den finns bakom boden i skogen och är ett utmärkt ställe för att skjuta när allt som går förbi.

Yonna

Aktiv medlem
Trodde jag hade en burk antikärvpasta med men det är tyvär nåt annat: det är skärpasta. Förbannade svenska språket!

P1220864.jpg

Men ska ändå köra nästa vecka till Biltema (köpa olja, filter och glykol) så ska kolla om dem har nåt liknande. Bra att ha i garaget.
Ska också göra en .. ja vad heter det nu på svenska .. inköpsprislista? alltså skriva upp allt bilen behövs och hur mycket pengar det blir totalt. Kan vara smart att veta för ett nytt Mk2 projekt i framtiden :)

Yonna

Aktiv medlem
Det visste jag inte, bra att veta. Men ska byta båda bromsbackar för man får ju alltid två för samma pris och de är lätt att byta.

Gasdämpare är bättre bara, tål mer stök utan att förlora funktion mha gastrycket.
Hmm, jag tryckte igår på Skruvats köpknapp och dem ska skicka idag två oljetryck stötdämpare. De har nu 32% rea på allt och jag har sparat lite pengar (händer inte ofta) så det kändes dum att inte köpa nu.
I paketet finns också två bromsvajrar, kilrem, två fjäderbenslager, bromsbackarsats, två hjulcylindrar och bromsfett. Inte dåligt för 1600kr.
Vet inte säkert om jag ska använda allt på den vita Golfen men kan ju alltid spara dem för min röda kakburk, den behövs också kärlek för den är nästan 40 år.

Bengt-re

Aktiv medlem
Trodde jag hade en burk antikärvpasta med men det är tyvär nåt annat: det är skärpasta. Förbannade svenska språket!

Visa bilaga 525805

Men ska ändå köra nästa vecka till Biltema (köpa olja, filter och glykol) så ska kolla om dem har nåt liknande. Bra att ha i garaget.
Ska också göra en .. ja vad heter det nu på svenska .. inköpsprislista? alltså skriva upp allt bilen behövs och hur mycket pengar det blir totalt. Kan vara smart att veta för ett nytt Mk2 projekt i framtiden :)
Skärpasta är ju bra att ha om man skall gänga i stål, så den burken kan ju få stå kvar.

Yonna

Aktiv medlem
P1230023a.jpg

Tog bort framhjulen idag för att kolla eländet bättre. Men bromsbelägget ser bra ut, bara bromsslangen som måste byttas. Hoppas den vill lossna från bromsoken för det ser jävligt ut.

P1230023b.jpg

Får också byta bromsrör från bromsslang till huvudcylinder i motorutrymmet eftersom bromsrörsnippel på slangen ser ut som skit. Men är lite rädd för problem.

P1230009.jpg

Cylindern ser bra ut men man vet aldrig för den är ju 30 år gammal. Och jag har aldrig rört en huvudcylinder, visste inte ens att den fanns, så det är lite ny för mig. En ny kostar förresten cirka 300kr, så det är inte mycket. Kanske bäst att byta den?

P1230012.jpg

Vänsterbromsröret till huvudcylindern (sett från förarstolen) är kort men bromsröret till högerhjulet är mycket längre och kanske jobbigare att byta. Så tänkte istället att kapa av röret (vid bromsslangen) och koppla röret med ett annat rör till bromsslangen. Jag har nipplar/koningsverktyg os. Då behöver jag inte heller röra huvudcylinder. Låter som en bättre plan, eller hur? Eller får man inte göra så där simpel?

En annan fråga. De två bultar som jag får lossna för att ta bort stötdämparen, kan jag byta dem för två vanliga bultar? Nån som vet?

Yonna

Aktiv medlem
Jo en till fråga (och säkert inte den sista). Läste att en mutterknackare eller mutterdragare är ett måste när man bilmekar, framförallt när man vill byta stötdämpare. Nu har jag det inte så undrar om det är värd pengarna?
Tack för hjälpen :)

sideburn

Medlem
Du behöver ingen mutterdragare, det underlättar vid lossande av toppmuttern vid topplagringen då stötdämparen gärna snurrar med ( varför jag alltid köper nytt med tanke på pris kontra tid/arbete.

Ett tips när du lossar bromsslangarna från oken, klipp slangarna och sätt oket i skruvstädet, värm ordentligt och trä en ringnyckel över slangen cid infattningen, då lossar det enkelt.

Huvudbrimscylindern tvekar jag på att du behlver byta, sällan den går om det finns vätska kvar i systemet.

Mvh Patrik

Var försiktig om du värmer för att lossa slangarna. Skyddsglasögon är bra, även kapade slangar kan smälla och skvätta varm vätska. Annars +1 på kapa och använda ringnyckel. Till bromsrören finns speciella verktyg för att lossa med som kan vara bra att ha. Typ öppen ringnyckel med sexkantsgrepp på nippeln.
Rengör smörj och värm och var noga med greppet redan på första försöket, det har du igen sedan.
Om röret är dålig och måste bytas oavsett så är det dock enklast att kapa även det innan. Då kan man till och med få dit en sexkantshylsa.
Mutterknack är rätt meningslös om man inte har en kompressor som klarar att driva den, de kräver rätt mycket luft för att fungera bra. Men om man har en sådan kompressor är det väldigt trevligt med en mutterknack med.
(Ok, det finns i och för sig elektriska modeller med. Men de med sladd skulle jag inte rekommendera på grund av eftergången när man släppt knappen och en bra batteridriven är rätt dyr).

Yonna

Aktiv medlem
Tack Patrik och WhiteCarbon! ska göra som ni säger, låter mycket bättre än min första plan :)

Ännu ett hett tips, färdiga bromsrör med nipplar i varje ände avsett för din bil kostar typ nada, inte värt att klabba med skarvar där heller.
Det visste jag inte, trodde man måste göra själv. Ska googla senare idag och slänga några bromsrör i kundvagnen. Tack! Och härligt att det inte behövs en mutterknack :)

Tänkte krypa under bilen imorse för att kolla hur avgassystem och bränslepump ser ut, men det var för kallt i garaget. Enligt tempmeter 13 minusgrader men den hänger 1m högt på väggen och ligger inte som stackars jag på frusen mark. Kändes mer som -23. Men solen skiner nu så ska försöka igen, så snabbt ger man inte upp!

Till bromsrören finns speciella verktyg för att lossa med som kan vara bra att ha. Typ öppen ringnyckel med sexkantsgrepp på nippeln.
P1230033.jpg

Check! ✅

Cyklargärna

Aktiv medlem
Tack Patrik och WhiteCarbon! ska göra som ni säger, låter mycket bättre än min första plan :)

Det visste jag inte, trodde man måste göra själv. Ska googla senare idag och slänga några bromsrör i kundvagnen. Tack! Och härligt att det inte behövs en mutterknack :)

Tänkte krypa under bilen imorse för att kolla hur avgassystem och bränslepump ser ut, men det var för kallt i garaget. Enligt tempmeter 13 minusgrader men den hänger 1m högt på väggen och ligger inte som stackars jag på frusen mark. Kändes mer som -23. Men solen skiner nu så ska försöka igen, så snabbt ger man inte upp!

Visa bilaga 526126

Check! ✅
Men stackare! 😟 Har du ingen värmare av något slag att ställa in där så du får plusgrader iaf?
Kämpa på! 😊 🔥🔥🔥🔥🔥

Senast ändrad:

MartinRF

Aktiv medlem
Måste finnas bättre hobby!
:-)

Själv lovade jag mig själv för många år sedan att inte meka mer med gamla bilar -- oavsett temperatur.

/Martin

Yonna

Aktiv medlem
Men stackare! 😟 Har du ingen värmare av något slag att ställa in där så du får plusgrader iaf?
Kämpa på! 😊 🔥🔥🔥🔥🔥
Önskar golvvärme eller ett riktig trägolv! Men är också happy med en varm vedkamin, finns ju alltid ved när man bor i skogen. Hmm, kanske jag ska bygga själv en kamin .. 🤔

Måste finnas bättre hobby!
:-)

Själv lovade jag mig själv för många år sedan att inte meka mer med gamla bilar -- oavsett temperatur.

/Martin
P1230044.jpg

Äsch, du bara saknar att ligga smutsigt på kartong, varm och bländad av två starka 400w arbetslampor ;) Och när det har lyckats, när du dricker en välförtjänt öl då känner du dig ännu mer happy och får du skryta att bilen, tack vore dig, kan köra igen!

Jag älskar att ha ett 'projekt', typ renovera en gammal båt, bil, hus eller bygga själv ett hönshus, garage mm. Det är ingen hobby men mer en passion. Livet skulle vara tråkigt utan passion ;)

MartinRF

Aktiv medlem
Båt har jag byggt och cykeln har jag inget emot att fixa med. Hönshus har jag inte provat men några egenhändiga möbler har jag. Just nu håller jag på att försöka återuppliva hemsidan om båten.

Men bil, då skulle det vara en ren hobbybil, en 2CV eller så. En som inte är transportmedel.

/Martin

fhloston

Aktiv medlem
Önskar golvvärme eller ett riktig trägolv! Men är också happy med en varm vedkamin, finns ju alltid ved när man bor i skogen. Hmm, kanske jag ska bygga själv en kamin .. 🤔

Bygga egen kamin är väl en smal sak för dig 😃

Trevlig youtube-kanal förövrigt (slå på textning när ni tittar, han säger inte ett ord, men förklarar vad han gör med text)

Yonna

Aktiv medlem
Bygga egen kamin är väl en smal sak för dig 😃

Trevlig youtube-kanal förövrigt (slå på textning när ni tittar, han säger inte ett ord, men förklarar vad han gör med text)

Det var intressant, tack! Själv tänkte jag mer på en liten och bärbar tältspis eller fältkamin. Kul att ha på långtur med kanot och trevligt sällskap. Eller ta med på fatbiken när det är typ -20, och sitta härligt varm och mysigt under en tarp och koka kaffe med en rejäl skvätt whisky. 😍

Lite offline, men inte när man meka mitt i vintern ;) Trailern "Så gör du din egen vedkamin utan att svetsa" och länken till hela videon: https://svenskjakt.se/premium/redskapsboden/film-och-ritning-sa-gor-du-din-egen-kamin/

Yonna

Aktiv medlem
Idag är det ännu mer minusgrader i garaget men jag får ändå vänta på bromsbackarsats så kan inte göra nåt. Jo, kan byta några avgasklämmor som är mycket rostiga men vill först starta motor och köra lite. Om allt funkar då tänkte jag byta bromsslangar/rör, bromsvätska, motorolja, glykol och kanske även båda stötdämpare och då köra till bilbesiktningen. Hoppas jag gör rätt ordning, blir spännande.

P1220860.jpg

Hittade det här verktyget som jag inte vet vad det är. Det ser helt ny ut, alltså som om den aldrig har använt så kanske det är en dum grej? Nån som vet vad det är?

Cyklargärna

Aktiv medlem
Idag är det ännu mer minusgrader i garaget men jag får ändå vänta på bromsbackarsats så kan inte göra nåt. Jo, kan byta några avgasklämmor som är mycket rostiga men vill först starta motor och köra lite. Om allt funkar då tänkte jag byta bromsslangar/rör, bromsvätska, motorolja, glykol och kanske även båda stötdämpare och då köra till bilbesiktningen. Hoppas jag gör rätt ordning, blir spännande.

Visa bilaga 526305
Hittade det här verktyget som jag inte vet vad det är. Det ser helt ny ut, alltså som om den aldrig har använt så kanske det är en dum grej? Nån som vet vad det är?
För att pressa in kolvarna i bromsoket när man byter bromsbelägg!

Bilagor

• 2-1.jpg
    2-1.jpg
    5.5 KB · Besök: 1

Yonna

Aktiv medlem
Tips, kolla skicket på luftnipplarna på bromsoken så kan du handla nya när du åker till feltema.
Jo, de glömde jag förstås. Men kanske finns det några reserv i garaget, ska kolla imorgon, tack!

Bra att det finns en Mk2-tråd för jag har plötsligt växelproblem med min röda golf. Den växlar alltid fint och mjuk men idag var det lite kaos.
Först ville den inte i 5:an, men när jag kollade och inte såg nåt konstigt, trodde jag att det måste vara ett litet -20graderproblem och det löser sig när olja blir varmt. Försökte då köra bort igen men fan också, växellådan ville inte i backen. Tur att bilen kunde rulla själv bakåt så det gick att komma på vägen igen, men efter några minuter körde motor i friläget och ville bara växla i 4:an. Det gick att trycka ner spaken och till vänster/höger men det hände ingenting.
Det lyckades att köra hem och jag kollade nu växelhävarmarna (tror dem heter så på svenska?) men ser inga konstigheter så nu undrar jag vad det kan vara?

Lite svårt att ta bilder för växelhävarmarna sitter lite gömda under slangar och bromsvätskebehållaren:

P1230059.jpg

P1230078.jpg

Finns iaf två hävarmar, en långa ..

P1230082.jpg

och den här korta, som sitter fast med lite järntråd.

P1230094.jpg

Har en ny hävarm (mycket suddigt bild men jag och mobilen frös) och hoppas att den passar för jag vill för säkerhetsskull byta den. Har också den korta hävsarmen i en donatorbil så den kan jag också byta. Och ska rensa skiten lite. Vad kan jag göra mer, nån som vet?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer