[OT] Stora Golf Mk2 bilmektråden

konsp

Medlem
Jo, de glömde jag förstås. Men kanske finns det några reserv i garaget, ska kolla imorgon, tack!

Bra att det finns en Mk2-tråd för jag har plötsligt växelproblem med min röda golf. Den växlar alltid fint och mjuk men idag var det lite kaos.
Först ville den inte i 5:an, men när jag kollade och inte såg nåt konstigt, trodde jag att det måste vara ett litet -20graderproblem och det löser sig när olja blir varmt. Försökte då köra bort igen men fan också, växellådan ville inte i backen. Tur att bilen kunde rulla själv bakåt så det gick att komma på vägen igen, men efter några minuter körde motor i friläget och ville bara växla i 4:an. Det gick att trycka ner spaken och till vänster/höger men det hände ingenting.
Det lyckades att köra hem och jag kollade nu växelhävarmarna (tror dem heter så på svenska?) men ser inga konstigheter så nu undrar jag vad det kan vara?

Lite svårt att ta bilder för växelhävarmarna sitter lite gömda under slangar och bromsvätskebehållaren:

Visa bilaga 526684

Visa bilaga 526685
Finns iaf två hävarmar, en långa ..

Visa bilaga 526686
och den här korta, som sitter fast med lite järntråd.

Visa bilaga 526687
Har en ny hävarm (mycket suddigt bild men jag och mobilen frös) och hoppas att den passar för jag vill för säkerhetsskull byta den. Har också den korta hävsarmen i en donatorbil så den kan jag också byta. Och ska rensa skiten lite. Vad kan jag göra mer, nån som vet?
Klassiskt Mk2! när man börjar byta stag och fixa till länkaget så behöver dock spaken "nollas", detta görs under växelspaksdamasken med ett verktyg som träs över backspärren för att sedan justera länkaget och får på såvis spaken i rätt läge så att alla växlar går i.

konsp

Medlem
Klassiskt Mk2! när man börjar byta stag och fixa till länkaget så behöver dock spaken "nollas", detta görs under växelspaksdamasken med ett verktyg som träs över backspärren för att sedan justera länkaget och får på såvis spaken i rätt läge så att alla växlar går i.
Ser ut som såhär: https://sites.google.com/site/rubjonny//images/golf/alignmenttool3285.png
Jag fick ett verktyg utskuret i 3 mm rostfri plåt , men tänker att måtten är användbara även om man justerar på "fri hand"
Här är förresten en guide på engelska!

Bengt-re

Aktiv medlem
Ser ut som såhär: https://sites.google.com/site/rubjonny//images/golf/alignmenttool3285.png
Jag fick ett verktyg utskuret i 3 mm rostfri plåt , men tänker att måtten är användbara även om man justerar på "fri hand"
Här är förresten en guide på engelska!
Några timmar jobb att handfila den där...

Bengt-re

Aktiv medlem
Borde gå att göra mallen i ett tunt material. Mer att rikta in sig mot och en medhjälpare får hålla stadigt i växelspaken medan man justerar länkaget.
Men du! Det är väl inga krafter att tala om där! Haha - 3D printa i PLA! Det måste ju gå bra.

Edit:
Finns till Mk3 på nätet redan.

weldion

Aktiv medlem
Men du! Det är väl inga krafter att tala om där! Haha - 3D printa i PLA! Det måste ju gå bra.
Någon med skrivare får trycka ut en sådan efter måtten i länken. Passa på att gravera in adressen i mallen också, så är det bara att slå dit ett frimärke och lägga på lådan. Alternativt gravera in en portokod.

Yonna

Aktiv medlem
Jag tror det är fixat! 🥳 Får bara provköra men jag är frusen nu så vill först dricka kaffe och sitta varm vid vedspisen. Och kolla Happy :)

P1230104.jpg

Tog bort de två växellänkar/stänger/armar eller vad de heter, och de var båda sönder. Så det måste vara felet.

P1230102.jpg

Satte de nya tillbaka med litet fett och allt växlar bra igen. Ville göra rent också men allt är fastfrusen så det gick inte. Kanske behöver jag också byta de små packningar/ bussningar/glidlager (ingen aning vad de heter) som finns där, så ska googla och beställa dem. Hoppas dem finns att köpa.

Tror inte det behövs fila/justera/mallverktyg os men ska läsa länkarna, tack för hjälpen! 😘

sideburn

Medlem
Domdär lederna brukar klara sig om dom inte spricker, är dom dåliga så trillar dom av. Huvudproblemet när växlarna blir svåra att få i är en kula på en led som sitter närmre torpeden. Medföljer när du köper ett komplett kit. Finns på skruvat.

Bilagor

• 20211203_152540.jpg
    20211203_152540.jpg
    90.6 KB · Besök: 7

Yonna

Aktiv medlem
Det har inte helt lyckats. Spaken vill nämligen inte i 1:an. De andra funkar fint men den första vägrar. Det känns om den är för kort eller att den blockerar. Ingen aning varför för allt ser bra ut. Tänkte först att den korta växellänken är för kort, för att i växelhävarms-reparationssats finns tre växellänkar (tre olika längd) och jag kan bara hitta två länkar så kanske behöves en kortare/längre än den jag har nu?
Har ingen tid att kolla bilen (har långa jobbpass i helgen) men har iaf beställt vid Skruvat en rep.sats, så kan byta om det behövs. Och det går att köra utan 1:an så har inte riktigt bråttom.

Huvudproblemet när växlarna blir svåra att få i är en kula på en led som sitter närmre torpeden. Medföljer när du köper ett komplett kit. Finns på skruvat.
Den har jag också beställt. Tack för tipset!

Jepp, den är nu också på väg till Sverige. Behövs inte nu men det skadar inte att ha den i garaget.

fhloston

Aktiv medlem
Jag vet att fälgarna inte passar till MK II, men möjligtvis däcken?

Edit: i min förhandsgranskning ser det ut som att det är bastusten som skänkes. Men det är alltså hjul som skänkes :LOL:

Yonna

Aktiv medlem
Jag vet att fälgarna inte passar till MK II, men möjligtvis däcken?

Edit: i min förhandsgranskning ser det ut som att det är bastusten som skänkes. Men det är alltså hjul som skänkes :LOL:

Hej vad kul! Tack du snälla du 😘 Men jag tror att Golf 1, 2 och Jetta har 175/70 R13 däck så de passar inte (och jo fälgarna har 4 istf 5 bultar).
Det här är förresten min däck&fälgsamling (bara hälften av) :geek::

P1230112.jpg

Yonna

Aktiv medlem
-20 grader, många svärord, flygande fjädrar, borthoppande brickor och jag är frusen men bilen har nu två nya bromsbackar. Innan operation läste jag The Great MKIII Golf/Jetta Rear Drum Brake DIY och tänkte "äsch, det går säkert utan needle nose locking pliers, pry bar och brake spring hold down tool för jag är wonderwoman". Och jo det gick men det skulle säkert gå mycket bättre med rätta verktyg. Så ska googla vad dem heter på svenska och lägga de i önskelistan.

Vill också byta bromscylindrar men ska göra det efter bilbesiktnings dom. Samtidigt byta bromsrör, slang och vätska. Tycker det är lite för tidigt nu, och framförallt för kallt. 🥶

20211206213306.jpg

Hoppas allt sitter rätt och att handbromsen funkar igen. Ska imorgon sätta allt ihop igen, om det inte är för kallt, för annars ska jag hoppa på fatbiken och rymma några dagar med tält och yxa. 🚴‍♀️ Det är ju en mycket bättre plan :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer