[OT] SUP

lundatok

Aktiv medlem
[OT] SUP

FreddeMTB

Medlem
[OT] SUP
Hej

Jag har den från Jula, den är fungerar bra. Skulle inte köpa någon dyrare om jag skulle köpa en ny då jag inte vet vad jag skulle tjäna på det.
Det går väldigt bra att transportera den i ryggsäcken som medföljer även om det är tråkigt att pumpa den varje gång.

mvh Fredrik

NON

Aktiv medlem
[OT] SUP
Att paddla runt en sommarkväll på platser som denna gillar jag skarpt:

20180719_195639.jpg

Ett tips är att köpa någon som är snäppet större än julas då bärigheten på den är låg.

Rent träningsmässigt så ger sup förutom balans träning bålstyrka i motvind då det är superlätt att paddla iväg i medvind för att sedan upptäcka att att det inte är riktigt lika lätt att paddla hem mot vinden igen :)

ani

Aktiv medlem
[OT] SUP
Halcan76 sa:
Pessimisten i mig säger att den kommer användas 3 ggr sen samla damm nånstans. SUP är inte så kul. Någon som har SUP som kan bekräfta? Jag kan ha fel ☺️

Paddlade runt en sväng på klubbens brädor för några helger sedan. Som att raka en gris "Mycket skrik för lite ull" var väl mitt spontana omdöme. Betydligt roligare att sitta på surfski (eller i kajak). Ger också bra bål- och balansträning (med rätt båt/skida) och mycket högre fartresurser.

perzzon

Aktiv medlem
[OT] SUP
Och högre pris samt packvolym.
Hade gärna haft en ski men det är ju en helt annan grej. Kräver plats pengar och dubblar inte som badleksak.

Har en uppblåsbar SUP på båten. Har använt den hyfsat mycket i sommar. Paddlat mellan några km och 1 mil per gång.
Jag köpte en no name men med lite större volym 10.8fot och 15cm tjock pga mer lyft gör att jag kan sätta frun eller sonen på fördäck.

NON

Aktiv medlem
[OT] SUP
perzzon sa:
Och högre pris samt packvolym.
Hade gärna haft en ski men det är ju en helt annan grej. Kräver plats pengar och dubblar inte som badleksak.

Har en uppblåsbar SUP på båten. Har använt den hyfsat mycket i sommar. Paddlat mellan några km och 1 mil per gång.
Jag köpte en no name men med lite större volym 10.8fot och 15cm tjock pga mer lyft gör att jag kan sätta frun eller sonen på fördäck.

Resonerar precis lika, en surfski vore ballt men det blir en helt annan grej. Vi har den också med oss i båten som på bilden ovan, träskö-storö, så ligger min båt på andra sidan viken och utan sup så hade jag nog aldrig brytt mig om att ta mig över till andra sidan för att bara kika runt lite grann.

kave

Aktiv medlem
[OT] SUP
Jättekul med Sup. Köpte en icke upplåsbar på Surfers i Varberg förra året. Behöver egentligen ha en till då jag och sonen vill paddla tillsammans så överväger XXL's variant för 3300:-

lundatok

Aktiv medlem
[OT] SUP
Tack, då verkar vi vara hyffsat rätt ute. Jag har aldrig testat SUP, frun har testat och tyckte det var väldigt roligt.

Min pappa har en kajak och det är roligt men känns lite bökigt, hellre en SUP som man kan lägga i förrådet över vintern och som inte kräver takställ eller kärra då vi saknar egen bil.

feeblesmith

Aktiv medlem
[OT] SUP
Jag tycker SUP är rätt trevligt, även om man kanske inte används för sitt huvudsyfte så går de att använda som alltialloflyttyg på så sätt uppblåsbara madrasser används. Kul att fiska ifrån också.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] SUP
Lyfter gammal tråd. Kollegans fru ska få en uppblåsbar sup i present och det är på happy alla svar finns.

Vad finns det för intressanta supar att studera, som jag kan vidarebefordra.

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Kajaktiv hade iaf förr i tiden bra reor på premium SUP:ar av tidigare årsmodell. Trevliga att ha att göra med.

Aztron har prisvärda grejer, inte minst paddlar, men har noll servicekänsla. Köper du av Surfers i Varberg tar de dock ansvar för servicen och de är väldigt bra på det.

Aqua Marina och Decathlons egna märke verkar vara mest ”Bang for the buck” numera, kolla reviews på Supboarder Mag’s youtubekanal. Outnorth har bra deals på Aqua Marina ibland, själv köpte jag min Hyper där för ca 4000kr tack vare en kampanj och en rabattkod för något år sedan.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] SUP
Kajaktiv hade iaf förr i tiden bra reor på premium SUP:ar av tidigare årsmodell. Trevliga att ha att göra med.

Aztron har prisvärda grejer, inte minst paddlar, men har noll servicekänsla. Köper du av Surfers i Varberg tar de dock ansvar för servicen och de är väldigt bra på det.

Aqua Marina och Decathlons egna märke verkar vara mest ”Bang for the buck” numera, kolla reviews på Supboarder Mag’s youtubekanal. Outnorth har bra deals på Aqua Marina ibland, själv köpte jag min Hyper där för ca 4000kr tack vare en kampanj och en rabattkod för något år sedan.
Tack! Den ska helst inhandlas i sthlms trakten.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] SUP
Om vi snävar ner det till aqua marina på outnorth. Hur tänka om de olika modellerna, eller storlekarna tillen nybörjare.

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Om vi snävar ner det till aqua marina på outnorth. Hur tänka om de olika modellerna, eller storlekarna tillen nybörjare.
Ju större desto enklare att balansera generellt. Maxvikt skall man ta med en nypa salt, Breeze hade jag inte valt till någon på över 70 kg, väger man mer så är det bra att gå på 11 fot eller upp (lite förenklat).
I allmänhet passar ”alla” SUP’ar bra för nybörjare,
undantaget surf- och racemodeller som brukar vara extra korta resp smala.

Edit: mer info här

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] SUP
Kan det här fungera?

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Kan det här fungera?

Japp. Viktigt att den är snygg med, man glor ju en del på den.
Framtida uppgradering: karbonpaddel. Det märks stor skillnad på 600g finpaddel och 1 kg glappig aluminiumpåle.

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Japp. Viktigt att den är snygg med, man glor ju en del på den.
Framtida uppgradering: karbonpaddel. Det märks stor skillnad på 600g finpaddel och 1 kg glappig aluminiumpåle.
Hade iofs varit intressant att veta maxtrycket, höjden och totalvolymen, samt vad som motiverar följande påstående (som annars känns taget ur luften):

”SUN 10.8 är mycket lättare, styvare och klarar högre maxtryck än de flesta SUPar i samma prisklass.”

Hade en cykelförsäljare påstått detsamma hade du ju velat veta hur det kan vara så 🙂

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[OT] SUP
Köpte två brädor på Ullared i förrgår. Prövat två gånger, funkar helt ok. Kort prova på-runda i förrgår, oxå en halvmil på lugn sjö idag. Har dock inget att jämföra med beträffande stabilitet, men jag tycker de känns ganska stabila, robusta och förhippningsvis hyfsat slitstarka. Håller de sommaren ut utan att vara trasiga inför nästa är jag nöjd.
Märke: Flipper. Pris: 1895kr. Håller de över sommaren är jag mer än nöjd, som sagt.
Lättpumpade, lättpackade i medföljande väskan som också funkar som ytterst funktionell primitiv ryggsäck (jag skulle kunna cykla iaf en mil med den på ryggen).
GT på balkongen efteråt är för övrigt att rekommendera.
688CF663-05FA-4AC4-BC1F-F24AE19C15F5.jpeg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] SUP
Då platsar jag i denna tråden också. Spontanköpte en kajak när jag var på Bauhaus, halva priset nu, men lämnade tillbaka den och beställde en SUP på rea istället. Inser att det är smidigare och bättre träning. Då det är träning jag är ute efter i första hand. Det var bra rea på den här Kona Core Air 12'6" på odx.se, tog en bättre paddel med en gång också. Det är rea på sånt här nu, passa på!

Fick den idag och har just varit och provat den 5km i Surtesjön. Riktigt trevligt måste jag säga. Tidigare testade jag två olika SUP'ar på vätternrundan men tyckte det mest kändes konstigt. Men inser nu att det är svinbra träning för min stackars rygg och diverse annat, som komplement till cykling. Med våtdräkt och så kan man dessutom paddla större delen av året så det hade jag tänkt. Iaf som det känns nu, hoppas det håller i sig 😀

Väldigt smidigt med sådan här måste jag säga. Lade till vid en klippa och badade lite. Hoppade på och paddlade vidare. Nästa gång ska jag ta med fika, ska bli finväder till slutet av veckan 😛

20220802_135141.jpg

20220802_143710.jpg

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Då platsar jag i denna tråden också. Spontanköpte en kajak när jag var på Bauhaus, halva priset nu, men lämnade tillbaka den och beställde en SUP på rea istället. Inser att det är smidigare och bättre träning. Då det är träning jag är ute efter i första hand. Det var bra rea på den här Kona Core Air 12'6" på odx.se, tog en bättre paddel med en gång också. Det är rea på sånt här nu, passa på!

Fick den idag och har just varit och provat den 5km i Surtesjön. Riktigt trevligt måste jag säga. Tidigare testade jag två olika SUP'ar på vätternrundan men tyckte det mest kändes konstigt. Men inser nu att det är svinbra träning för min stackars rygg och diverse annat, som komplement till cykling. Med våtdräkt och så kan man dessutom paddla större delen av året så det hade jag tänkt. Iaf som det känns nu, hoppas det håller i sig 😀

Väldigt smidigt med sådan här måste jag säga. Lade till vid en klippa och badade lite. Hoppade på och paddlade vidare. Nästa gång ska jag ta med fika, ska bli finväder till slutet av veckan 😛

Visa bilaga 571434

Visa bilaga 571435
Just att paddla ut och bada från SUP tycker jag är en hit. Men våtdräkt gör sig bäst i vatten 🙂

perzzon

Aktiv medlem
[OT] SUP
Jag kör nästan alltid med våtdräkt när jag suppar. Allt mellan tunn shortie på sommaren och vinterdräkt med luva, vantar och skor på vintern. Men man är ju rätt beroende på att man kan undvika skav om det skall fungera. Armhålor och kanske armvecket/knävecket tror jag är mest utsatt. Svårt att veta innan man varit ute ett tag tyvärr.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[OT] SUP
Drog några kilometer runt öarna i Hjörneredssjöarna utanför Laholm tidigt ikväll. Härligt scoutområde. På de små öarna ser man tält, lägereldar och uppdragna kanoter i olika färger. Fin sensommar-input på kontot man börjar tanka av snart. ”Vi kunde höra höstens mörka vatten brusa under bron…”

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Drog några kilometer runt öarna i Hjörneredssjöarna utanför Laholm tidigt ikväll. Härligt scoutområde. På de små öarna ser man tält, lägereldar och uppdragna kanoter i olika färger. Fin sensommar-input på kontot man börjar tanka av snart. ”Vi kunde höra höstens mörka vatten brusa under bron…”
Sjö tycker jag med blir bra. Paddla längs land är grymt, i motsats till att bara paddla ut i det blå.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] SUP
Idag paddlade jag på ett lite mer spännande ställe, riktigt fint, många små öar. Riktigt grunt för att komma igenom hit där bilden är tagen så fenan tog i även fast jag satt längst fram på brädan. Väldigt varmt idag så det blev några badstopp på vägen. Som SIE skrev är det ju perfekt badplattform detta 😀

20220804_113926.jpg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] SUP
Körde första långturen i dagarna, en runda i Vättlefjälls sjösystem, 22km paddling. Riktigt härligt! Ser fram emot fler långrundor.

20220812_142216-2.jpg 20220812_161141.jpg

Har funderat mycket över hur man bättre kan lösa det här med foto-biten. Lite pyssligt att ha telefonen i säcken. Så köpte jag en sådan här vattentät låda, Peli Micro Case 1060. Mellanstor modell. Får man plats med lite av varje. Bara att spänna fast den där så har man en perfekt däckslåda! 😀 det funkade riktigt bra måste jag säga.

20220816_182818.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[OT] SUP
Körde första långturen i dagarna, en runda i Vättlefjälls sjösystem, 22km paddling. Riktigt härligt! Ser fram emot fler långrundor.

Visa bilaga 575163 Visa bilaga 575164

Har funderat mycket över hur man bättre kan lösa det här med foto-biten. Lite pyssligt att ha telefonen i säcken. Så köpte jag en sådan här vattentät låda, Peli Micro Case 1060. Mellanstor modell. Får man plats med lite av varje. Bara att spänna fast den där så har man en perfekt däckslåda! 😀 det funkade riktigt bra måste jag säga.

Visa bilaga 575165
Underbara bilder. Jag kör en telefonficka från Fladen i en dry bag från Osprey eller vad de heter. Meckigt om man vill fota, men det har jag inget större behov av.

Körde en mil på å medströms förra veckan med tjejen. Riktigt mysigt. Skog, ängar och till slut början av ett litet samhälle med balkongliknande uteplatser ut över älven. Kaffe, frystorkad mat och slutligen en bjudöl från man vinkandes från land förhöjde upplevelsen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] SUP
Är de där uppblåsbara verkligen stabila? Ser många som paddlar förbi på brädor som ser ut som bananer hemma och tänker att det är såna. Fast det kanske är billiga varianter.

Vi har en hård 11' 31" bräda (säkert 8-10 år gammal!) och paddel med rör av kolfiber och plastblad, det är som många säger småtrist jämfört med kajak men rätt mysigt på stilla kvällar utan båttrafik nu när semestrarna börjar lägga sig. Har för dålig balans för höga vågor..

SUP är sommar- och badaktivitet för mig, ska jag vattensporta på vintern blir det hellre kajak och torrdräkt, sup:en ligger oftast i båten..

perzzon

Aktiv medlem
[OT] SUP
Jag har en rel billig uppblåsbar som är både stabil och ickebananig. Köpt 2018.
Men YMMV antar jag.
En del orkar nog inte pumpa dem ordentligt heller. 15 bar är ett smärre träningspass.

kontorsråttan

Aktiv medlem
[OT] SUP
Ja, jag tror de flesta sup-brädor som har någon sorts kvalitet går att pumpa upp tillräckligt bra för att inte vara böjda, men precis som med minipumpen till cykeln tar det lite kraft och tålamod att få till det sista... Men Jula m fl är väl inte kända för sin kvalitet...

Sen är faktiskt en sup rätt ok att paddla med kajakpaddel också, bor man i lägenhet är det avgjort smidigare att ha en uppblåsbar sup och en delbar paddel än en kajak.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] SUP
I beg to differ. Att paddla med en kajakpaddel på en SUP är att föredra om man vill paddla sittande, helt klart. Men det är något helt annat än att paddla kajak.

velovin

Aktiv medlem
[OT] SUP
Den största behållningen med SUP tycker jag är möjligheterna till nya vidder den erbjuder. Att kunna ta den på cykeln, tåget eller bussen och paddla på nya ställen är fantastiskt.

Förra helgen tog vi först bussen till en sjö, för att därefter paddla ut ett barn och tältpackning till en vacker udde.
IMG_20220813_102322.jpg

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Den största behållningen med SUP tycker jag är möjligheterna till nya vidder den erbjuder. Att kunna ta den på cykeln, tåget eller bussen och paddla på nya ställen är fantastiskt.

Förra helgen tog vi först bussen till en sjö, för att därefter paddla ut ett barn och tältpackning till en vacker udde.
Visa bilaga 575521
Håller med, det är ju inte den fartfyllda upplevelse som annars associeras med att stå på en vattenburen farkost, utan snarare ett sätt att ”gå på vatten” och se nya ställen eller bekanta platser ur nya perspektiv.

Jag har paddlat turer på både Säveån och Rönne Å i/utanför Göteborg resp Ängelholm, två städer jag anser mig kunna rätt bra, men sett från vattnet blir det verkligen helt annorlunda.

Edit: kan verkligen rekommendera Ängelholm även om viss logistik/hjälp krävs: gå i lite utanför stan, typ koloniområdet utanför Biltema, och paddla sedan ca en mil genom stad och skog till Skäldervikens småbåtshamn. Rönne Å, ”Skånes Amazonas”, är väldigt snirklig så det finns ingen vindriktning som är direkt bra om det blåser mer än 3-4m/s, då kommer det finnas partier då man hamnar i vindtunnelliknande motvind. Kan förvisso vara en kul utmaning för vissa 🙂

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Är de där uppblåsbara verkligen stabila? Ser många som paddlar förbi på brädor som ser ut som bananer hemma och tänker att det är såna. Fast det kanske är billiga varianter.
Tycker det verkar generellt vara en rätt hög lägstanivå, och att skillnaden främst märks om man står och sviktar på brädan. Trots viss bananeffekt håller de ändå ett bra spår i vattnet.
Min nuvarande SUP är en touring-SUP från Aqua Marina, i sammanhanget ett budgetmärke men lika stabil som finare modeller jag testat med samma 15cm tjocklek. Dock hade jag tidigare en Red Paddle-bräda som tack vare lattor längs sidan och maxtryck på 20PSI var bra mycket styvare, trots att den endast var 10cm tjock.. men så var den ju tre gånger dyrare med.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] SUP
@jomper : de är stabila. Många nuförtiden som går att pumpa till 20 psi. Då blir de riktigt hårda. Det är många fördelar med uppblåsbar, de är hållbarare t ex om man råkar köra emot något, går att packa ihop osv. Tycker nog att det är en uppblåsbar man ska satsa på om man inte råkar bo vid en sjö och vill ha en SUP för bara träning eller så (det hade ju varit drömmen iofs).

Jag läste på mycket om det där och konstaterade att (jag) borde satsa på en "touring-SUP", typ 12'6" lång. Den går rätt bra framåt, är hyffsat stabil och rätt allround. Min är 30.5" bred, det är ju ändå ganska brett. Har aldrig känt att den känns instabil på något vis. Varken banan-effekten eller sidledes. Rätt bra för den paddling jag sysslar med.

Har paddlat en del kajak och kanot innan. Det är ju något helt annat som sagt. Men en sak som jag uppskattar med SUP är variationen. Jag står 98% av tiden. Men får jag lust kan jag lika gärna stå på knä. Eller t om ligga och paddla med armarna. Sitter så mycket annars så det är bara nyttigt för mig att stå lite. Samt att man ser ganska bra också, speciellt med polariserande glasögon så ser man genom vattnet väldigt bra. Det är rätt mångsidigt också, man blir inte blöt när man paddlar SUP. Man kan ta med någon annan på brädan. Man kan sätta sig och lägga sig när vill pausa. Lätt att hoppa iland, eller i vattnet. Lätt att transportera en uppblåsbar bräda. Tar minimal plats i förrådet. Man kan ta den på cykeln till sjön. Riktigt bra på många sätt.

SIE

Aktiv medlem
[OT] SUP
Ni säger att det är höst och rea och rätt tid att köpa en sup. Men hur väljer man?
Det är sambo och barn som är intresserade. Så det ska vara stabilt antar jag. Någon som sett något extra bra på rea?
1800kr för två brädor.. är det något att ha? https://paddleguru.se/products/paketerbjudande-2x-all-round-uppblasbar-sup-brador
Någon premiumbräda är det nog inte men lägstanivån är ju rätt hög. Killgissar att de flesta brädor som säljs under 5000 håller typ samma dvs helt ok kvalitet.

perzzon

Aktiv medlem
[OT] SUP
Ni säger att det är höst och rea och rätt tid att köpa en sup. Men hur väljer man?
Det är sambo och barn som är intresserade. Så det ska vara stabilt antar jag. Någon som sett något extra bra på rea?
1800kr för två brädor.. är det något att ha? https://paddleguru.se/products/paketerbjudande-2x-all-round-uppblasbar-sup-brador
Affären verkar ju vara någon som har kommit över bara dessa och skall kränga dem
Lite av en chansning men de ser ut som alla billigare brädor ser ut tycker jag. Sannolikt helt ok att börja med och känna på det. Dimensionerna är väldigt samma på alla sådana här brädor.
Det finns längre och smalare men billiga brädor har alla de här dimensionerna. Förr var billiga brädor tunnare men så verkar det kanske inte vara längre.

desmo

Aktiv medlem
[OT] SUP
Affären verkar ju vara någon som har kommit över bara dessa och skall kränga dem
Lite av en chansning men de ser ut som alla billigare brädor ser ut tycker jag. Sannolikt helt ok att börja med och känna på det. Dimensionerna är väldigt samma på alla sådana här brädor.
Det finns längre och smalare men billiga brädor har alla de här dimensionerna. Förr var billiga brädor tunnare men så verkar det kanske inte vara längre.
Jag avstår gärna chansningar. Men jag har ingen känsla alls för vad som är ok och vad som är skräp. Ansiktsboken har såklart koll på mina senaste sökningar så mkt sup-rea dyker upp nu i mina flöden.

Liknande trådar

Topp