[OT] Takräcken

GustafH

Medlem
[OT] Takräcken
Nu är det dags att byta bil och den nya kommer inte med krok. Så en snabb och enkel fråga till er som haft äran att prova det här med takräcke.

Till bil utan rails, finns det nån anledning att inte köpa Thule? Finns det likvärdiga märken som har bättre funktioner eller bättre pris, etc?

Luzen

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
Om det inte finns rails så skulle jag eftermontera krok.
Att använda fästbunkterna innanför dörrarna medför alltid lackskador, förr eller senare.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
Luzen sa:
Att använda fästbunkterna innanför dörrarna medför alltid lackskador, förr eller senare.
Det beror väl på hur tillverkaren av bilen löst det. Vissa har fästpunkter som inte innebär att det klämmer mot lacken.

Men till cyklarna föredrar jag personligen kroken oavsett.

GustafH

Medlem
[OT] Takräcken
Skillnaden på att eftermontera krok och köpa takräcken är halva till en tredjedel av priset och just nu känns takräcke för ev. takbox för sommaren mycket mer värt än en krok vi inte kan använda till semestern. Sen har vi två Thule FreeRide 532 till cyklarna så just nu är det takräcke som gäller.

Foss

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
Jag har nedsänkta rails, sånna man inte får in handen under. Jag valde Mont Blanc, dom är bättre än Thule på så sätt att dom passar många modeller utan att byta den där modellanpassade gummigrejen som ligger an mot taket. Dom var dessutom smidigare att montera helt utan verktyg, bara en spak som fälls ner. Har haft dom någon månad och är väldigt nöjd. Passar på både min XC60 och Kia Niro.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
Rattnalle sa:
Luzen sa:
Det beror väl på hur tillverkaren av bilen löst det. Vissa har fästpunkter som inte innebär att det klämmer mot lacken.
Och har bilen fästpunkter skulle jag satsa på originalräcke som är anpassat för dem. Hade det på min gamla S60, och det var fantastiskt jämfört med Thules räcke som skulle klämmas innanför dörrarna ( = be om lackskador)

SLI

Medlem
[OT] Takräcken
Jag köpte Thules lastbärare efter att mina Biltemas dito tjänat ut. Jag trodde att Thule skulle vara ett kvalitetsmärke, men låsen bekade igen första vintern, och sedan sprack vredet som man skruvar fast i railsen. Så nu går det inte att demontera utan vinkelslip, de har suttit på i två år.

-1 på Thule!

ooms

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
SLI sa:
Jag köpte Thules lastbärare efter att mina Biltemas dito tjänat ut. Jag trodde att Thule skulle vara ett kvalitetsmärke, men låsen bekade igen första vintern, och sedan sprack vredet som man skruvar fast i railsen. Så nu går det inte att demontera utan vinkelslip, de har suttit på i två år.

-1 på Thule!
Har du lasthållarna på året runt?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Takräcken
ooms sa:
Och har bilen fästpunkter skulle jag satsa på originalräcke som är anpassat för dem. Hade det på min gamla S60, och det var fantastiskt jämfört med Thules räcke som skulle klämmas innanför dörrarna ( = be om lackskador)
Det går inte att generalisera så. På vår A6 med "lågprofilrails" gick originalräcket bara att montera på en position, med räckena ganska nära varandra. Thule gick att montera hur man ville.

Hade Thule Wingbars på Audin och har även på nuvarande bil, väldigt tysta och trevliga, sitter alltid på..

SLI

Medlem
[OT] Takräcken
ooms sa:
SLI sa:

-1 på Thule!
Har du lasthållarna på året runt?
Som jag skrev, så går det inte att demontera...
Ja, jag har lasthållarna och takboxen på året runt, inklusive ett cykelställ. Använder boxen flitigt, men det hade varit bra att kunna plocka av den då bilen ska tvättas. Använder också cykelstället ofta då barnen ska hämtas eller lämnas nånstans.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
jomper sa:
ooms sa:
Det går inte att generalisera så. På vår A6 med "lågprofilrails" gick originalräcket bara att montera på en position, med räckena ganska nära varandra. Thule gick att montera hur man ville.

Hade Thule Wingbars på Audin och har även på nuvarande bil, väldigt tysta och trevliga, sitter alltid på..
Ja, men har bilen nån typ av rails är det klart man skaffar ett räcke för det. Jag talade om bilar utan rails där alternativet till originalräcke är att klämma innanför dörrarna.
På min nuvarande BMW har jag rails med Thule-räcke, och det är klart jag föredrar det över S60-lösningen just för att på railsen kan jag sätta räcket exakt där jag vill ha det, och detta utan att riskera lackskador.

EUNE

Medlem
[OT] Takräcken
Jag använder Thule sedan många år. De gånger jag bytt bil så har jag köpt nya "kit" dvs den del som jag fäster i bilen. Funkar för mig.

Orginal kanske funkat ännu bättre men onödigt dyrt då jag redan har fungerande bågar.

JockeS

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
Jag hade tidigare en qashqai som saknade både krok och takräcke, men med fästpunkter för takräcke.
Köpte ett Menabo för typ 1500:- som satt på året runt där jag transporterade 2-3 cyklar imellanåt.

När jag tog av räcket inför försäljning så var det inte en repa någonstans.
Dock hade jag lyckats buckla till taket efter att ha lagt typ 20 st förpackningar med laminatskivor.. Så det var mitt eget fel :)

Men de flesta bilar har fästpunkter för räcke..
Om man är orolig för repor så kan man först sätta på skyddsfilm, samma skydd man har på hojjarna, på lacken innan man sätter på räcket.

tobiascyklar

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
Jag har köpt en Kia optima och behöver nya takräcken. Finns en generisk som heter menabo för tusen kronor, och sedan original eller Thule generika för typ 2+3 ksek. Är menabo bra, nån som testat, gärna till optima? Tack!

Pepperazzi

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
Ouch, då hade jag kanske tur? Har ingen koll på Menabo, men då min Kiahandlare hade originalen till bra pris var det inte mycket att fundera på. Fick takräcke och Thule Proride (från annat håll) till ungefär samma pris som bara ett thule wingbarräcke skulle kostat.

Både cykel och räcke har suttit hittills, så jag har inget att klaga på.

20200805_115618.jpg

tobiascyklar

Aktiv medlem
[OT] Takräcken
Menabo skickade en annons på Google att de gav mig 700 spänn, så då testar jag. Hittade nån positiv review också. De sålde väldigt billiga gummimattor också, så det blev storslam. Om det är vettiga grejer ;-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer