[OT?] Thule+BMW 118d = inte sant?

Healons

Aktiv medlem
Hej
Undrar bara om nån kört med en sån där clip-on hållare för bakluckan på en BMW 118 -2009?
Har inget räcke eller dragkrok på den bilen
Enligt Thule hemsida ska det inte passa men när jag kollar manual så har min bil alla ”ingredienser” som gör att det borde funka kanon!
Chattade med dom men kundtjänst visste bara att det inte funkade men inte varför…

Min egna amatörgissning är att det kanske är för att det är aluminium i bakluckan?

Men nån som vet varför eller kanske t.o.m. har kört med och kan bekräfta att det funkar?

Trevlig söndag!

Audioholic

Aktiv medlem
Inte BMW, men jag har kört med en sån thule-hållare på en Citroën C3 som inte var godkänd av Thule. Funkade fint med två MTB på äventyr i Norge.

Aron

Moderator
Jag hade samma huvudbry, men på en annan bilmodell. När jag undersökte den aktuella bilen närmare insåg jag att det satt en plastkåpa upptill, kring bromsljuset. Den skulle ha utgjort alldeles för klent fäste för hållaren. Kolla att du inte har några liknande svaga zoner.

Healons

Aktiv medlem
Jag hade samma huvudbry, men på en annan bilmodell. När jag undersökte den aktuella bilen närmare insåg jag att det satt en plastkåpa upptill, kring bromsljuset. Den skulle ha utgjort alldeles för klent fäste för hållaren. Kolla att du inte har några liknande svaga zoner.
Ska kolla en gång till noga…

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Nu vet jag inte ville serie av 118 du har. Men F21 ska man inte sätta hållare som greppar i överkant på bakluckan. Den kanten deformeras då.
Men om man inte ska åka mer än två i bilen så finns det gott om plats för två cyklar med packning.

Jotunn

Medlem
Har kört en del med Thule Outway på lite blandade bilar, och jag har svårt att tro att en normalt byggd bil inte skulle hålla, om man kör med de extra puckarna som följer med så den sitter fast i gångjärnen till bakluckan. Utan det som är kan säkert vara som Kneecap säger att ifall kanten som hållaren sitter i är i tunn metall så kan den deformeras lite. Plast (V60) eller lite rejälare plåt (Passat) har båda funkat för mig helt utan problem.

Healons

Aktiv medlem
Har kört en del med Thule Outway på lite blandade bilar, och jag har svårt att tro att en normalt byggd bil inte skulle hålla, om man kör med de extra puckarna som följer med så den sitter fast i gångjärnen till bakluckan. Utan det som är kan säkert vara som Kneecap säger att ifall kanten som hållaren sitter i är i tunn metall så kan den deformeras lite. Plast (V60) eller lite rejälare plåt (Passat) har båda funkat för mig helt utan problem.
Har dålig koll på vilka puckar du menar. Trodde det var två hakar runt plåtkanten uppe och nere sen drar man i ett handtag så det klickar till.

Utter

Aktiv medlem
Alternativ för dig är annars SeaSucker, Treefrog Rack eller Vacuum Rack. Kör själv SS pga att jag byter bil ofta och behövde nått som funkade på en Porsche 718 Cayman.

Kneecap

Aktiv medlem
Alternativ för dig är annars SeaSucker, Treefrog Rack eller Vacuum Rack. Kör själv SS pga att jag byter bil ofta och behövde nått som funkade på en Porsche 718 Cayman.

Tjena!

Blir tvungen att köpa något av de alternativen, köpte en Audi TT och tror det blir lite väl trångt med två cyklar och packning i den om man ska sitta med normal benlängd. Åker jag själv så går det bra, chockade kollegorna med att trycka in en hel Monark damtralla i bilen. Dock med av monterade hjul och korg.

Utter

Aktiv medlem
Tjena!

Blir tvungen att köpa något av de alternativen, köpte en Audi TT och tror det blir lite väl trångt med två cyklar och packning i den om man ska sitta med normal benlängd. Åker jag själv så går det bra, chockade kollegorna med att trycka in en hel Monark damtralla i bilen. Dock med av monterade hjul och korg.
Hur du lyckas med det obefintliga baksätet fattar jag inte :) Sen måste det väl bli meckigt genom dörröppningen?
Tycker det funkar kanon med SeaSucker, i Caymanen så funkade det fint med två framhjul i påse ovanpå motorn så man hade fortfarande bagagen fram och bak kvar till packning.

Bilagor

• 3B634B13-53CA-4E66-8D7A-FA3E77BA7699.jpeg
    3B634B13-53CA-4E66-8D7A-FA3E77BA7699.jpeg
    778.4 KB · Besök: 156
  • E47CC59F-56F3-4E3C-A09E-4705890C0F84.jpeg
    E47CC59F-56F3-4E3C-A09E-4705890C0F84.jpeg
    1.1 MB · Besök: 161

weldion

Aktiv medlem
Hur du lyckas med det obefintliga baksätet fattar jag inte :) Sen måste det väl bli meckigt genom dörröppningen?
Tycker det funkar kanon med SeaSucker, i Caymanen så funkade det fint med två framhjul i påse ovanpå motorn så man hade fortfarande bagagen fram och bak kvar till packning.
Taskig nummerplåt att få bara. ”Sucks One For You”

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Det är just det som är grymt med TT, man har en av världens bästa bagageöppningar. Samt fällbart baksäte. Går att trycka in en 55" tv bak utan problem.
En snubbe i stan har bakåtvänd barnstol bak i sin TT RS, han sätter ner ungen genom bagageluckan!

Just en av anledningarna till att jag köpte en TT är att den faktiskt är hyfsat praktisk och kostar som en Golf att äga.

10audi4.jpg

Jotunn

Medlem
Har dålig koll på vilka puckar du menar. Trodde det var två hakar runt plåtkanten uppe och nere sen drar man i ett handtag så det klickar till.
Tror dom kallar det för spoiler kit (ingick med stället), men är två remmar som man kan fästa i gångjärnen, så inte all vikt ligger på luckans kant. Gör så att den inte kan böjas utåt, när hakarna drar. Här hittade jag en bild.
1643016457928.png

Healons

Aktiv medlem
Hmm så här ser min ut. Bara plåt, inga spoilers i plast eller liknande… borde väl gå med en clip on

Bilagor

• CD5626D3-9D4C-4085-8578-1295985A0819.jpeg
    CD5626D3-9D4C-4085-8578-1295985A0819.jpeg
    683.7 KB · Besök: 38
  • 98B0E20A-EE22-4013-AE67-E0AEBD7577AA.jpeg
    98B0E20A-EE22-4013-AE67-E0AEBD7577AA.jpeg
    836.8 KB · Besök: 38
  • D85A3331-5B8A-4031-A2D0-14BA85B5961B.jpeg
    D85A3331-5B8A-4031-A2D0-14BA85B5961B.jpeg
    724.4 KB · Besök: 42
  • 17673637-2517-48F8-8C7E-9C2C7A13FCDE.jpeg
    17673637-2517-48F8-8C7E-9C2C7A13FCDE.jpeg
    333.1 KB · Besök: 38

s

Aktiv medlem
Den där spoliern ovanför bakrutan är plast. Det var några år sedan jag körde E87 men är 99% säker på att det är plast.

s

Aktiv medlem
Dragkrok går att eftermontera. Fanns några småfirmor som gjorde det tidigare till rimligt pris. Snubben jag köpte av gjorde hembesök och fixade monteringen på plats en lördagseftermiddag. Supersmidigt.

Lejon

Aktiv medlem
Dragkrok går att eftermontera. Fanns några småfirmor som gjorde det tidigare till rimligt pris. Snubben jag köpte av gjorde hembesök och fixade monteringen på plats en lördagseftermiddag. Supersmidigt.
Jag fick en fast krok monterad för några år sen. Kostade 4300kr hos seriös firma. Lätt värt! (Även om jag haft Thules clip on tidigare och den funkar ju utmärkt enligt min erfarenhet, då på en ”bra” baklucka utan plastspoiler.)

Healons

Aktiv medlem
Den där spoliern ovanför bakrutan är plast. Det var några år sedan jag körde E87 men är 99% säker på att det är plast.
Gick ut med en magnet o testade. Det är plåt 100% och varken plast eller aluminium i spoiler/baklucka.

Så då är det väl ok? Fattar fortfarande inte varför Thule inte rekommenderar hållaren…

Kanske plast i vissa o plåt i vissa?

Healons

Aktiv medlem
Jag fick en fast krok monterad för några år sen. Kostade 4300kr hos seriös firma. Lätt värt! (Även om jag haft Thules clip on tidigare och den funkar ju utmärkt enligt min erfarenhet, då på en ”bra” baklucka utan plastspoiler.)
Vi har två bilar och den andra har både krok och hållare på taket. Men ibland blir det så att det är BMW som enda alternativ. Känns onödigt att lägga de pengarna på en dragkrok till…

s

Aktiv medlem
Gick ut med en magnet o testade. Det är plåt 100% och varken plast eller aluminium i spoiler/baklucka.

Så då är det väl ok? Fattar fortfarande inte varför Thule inte rekommenderar hållaren…

Kanske plast i vissa o plåt i vissa?
Nä, då är säkert alla i plåt. Jag som minns fel bara. Tur att jag inte skrev 100% =)

Healons

Aktiv medlem
Kollade på mekonomen. Där står det att 9103 passar på 1 serie från 2011-2019. Efter att ha kollat Blocket ser jag inget som skiljer den från min i design direkt.

Kan det vara så att det inte passar pga det sitter en lång antenn bak original på de äldre 1-serie? Jag har bytt på min till en kortare variant

Nå om nån har testat så hojta annars lutar det åt att jag chansar…

Bilagor

• 8E0EC645-C656-498C-9EBA-C8B68E2F21A7.png
    8E0EC645-C656-498C-9EBA-C8B68E2F21A7.png
    273.7 KB · Besök: 32
  • 58F0EF16-738A-4E4E-9BEE-3E10132B54C2.png
    58F0EF16-738A-4E4E-9BEE-3E10132B54C2.png
    24.2 KB · Besök: 33
  • 709790EE-7F7E-4977-BDD9-87892BE55780.jpeg
    709790EE-7F7E-4977-BDD9-87892BE55780.jpeg
    683.7 KB · Besök: 35

Jotunn

Medlem
Hur skulle det gå till menar du? Ger plasten vika spelar det ingen roll hur väl cykelhållaren är fäst vid den.
Ja, alltså kittet heter ju "Plastic spoiler reinforcement strap" så nog lär de ha testat den på en del bakluckor i plast.

Tycker att fästet där hakarna fäster inte borde vara något problem med den, iom att vikten hamnar antingen längs med plasten, eller på själva gångjärnen, och "trycket" som blir över spoilern antagligen är så pass lågt att även plast klarar det, iom att vajern till hållaren löper nästan parallellt med spoilern.

JacobB

Ny medlem
Hej! Jag har haft en e87 i flera år likt din och kört mina cyklar på taket. Du bör ha 4 fästpunker på taket där du kan fästa takräcken? Brukar finnas till salu på Blocket bland annat. Samma som till e90 och e91 (3-serien 05-12). Sen köper du cykelhållare till det och sitter nöjd bakom ratten! Väldigt synd att se förbi den lösningen.

Healons

Aktiv medlem
Hej! Jag har haft en e87 i flera år likt din och kört mina cyklar på taket. Du bör ha 4 fästpunker på taket där du kan fästa takräcken? Brukar finnas till salu på Blocket bland annat. Samma som till e90 och e91 (3-serien 05-12). Sen köper du cykelhållare till det och sitter nöjd bakom ratten! Väldigt synd att se förbi den lösningen.
Ja jag har funderat på det med men det är mest stora bilen som går som cykelbil men ibland behöver jag ta BMW´n. Blir liksom smidigare med en clip on (om den nu funkar) Beställde kitet som rekommenderas till 1-serien från 2011 och framåt så får vi väl se om dom hänger kvar :-) Ser ingen större designskillnad på bakluckan på den modellen och min. Hittar ingen plast nånstans heller i bakluckan eller vid fästpunkter...

Skall testköra några mil på nån ödslig skogsväg med två gamla (trasiga) damcyklar från 80talet som väger bly...

s

Aktiv medlem
Ja, alltså kittet heter ju "Plastic spoiler reinforcement strap" så nog lär de ha testat den på en del bakluckor i plast.
Kittet? Du nämnde aldrig att man behöver ett tillbehör i inlägget jag citerade. Det blir såklart en jäkla skillnad om man har något sådant.

Healons

Aktiv medlem
Nu är den på plats. Thule 9103 + en adapter (längre armar). Sitter som en smäck!!!
Bra om andra har en BMW 1serie 2009. Funkar kanon 👍

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer