[OT] Tips på bra rygg-fysioterapeut i Sthlm?

DAST

Aktiv medlem
Hej Happy!

Har nyligen gjort MR av ryggen och den visade på diskgeneration L3-S1, viss höjdreducering och diskbuktning men inget diskbråck.
Fick remiss till Fysioterapeut/Naprapat/Sjukgymnast, men vilken får jag välja själv.
Läkaren sa att han hade bra erfarenhet av McKenzie-metoden. Snackade med en Naprapat och han menade att McKenzie var bra men lite enkelspårigt.

Har ni bra erfarenhet av någon speciell Fysioterapeut, eller metod?
Gärna västerort eller Solna.

/David

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> jag var hos delta naprapati häromveckan, marcus
> är dessutom cyklist och kör även bikefits osv..
> finns vid thorildsplan/dn-skrapan på
> kungsholmen.
>
> http://deltanaprapati.se/

Varför struntar du i stor bokstav vid meningsstart och namn?

Labanos skrev:
> Varför struntar du i stor bokstav vid
> meningsstart och namn?

det går snabbare att skriva utan.. :)

JT skrev:
> Något annat än läkare eller sjukgymnast hade
> inte jag gått till.

Efter att man blivit färdigläkt, friskförklarad och eventuellt fått utstå taffliga sjukgymnaster så kan man ibland behöva styra upp sitt eget välbefinnande. Då kan man gå till naprapater, och man vill väldigt gärna inte prova på de mindre kompetenta.

Chopper Read är grym!

91f00f7a05b38c2f39e0372f8da44021abe031339af9dc4f40db235f4ea8a0df.jpg

Min erfarenhet av diskproblem är att styrketräna. Plankan (för magen, ingen magövning där jag legat på rygg har funkat bra), squats/benböj med lagom vikt går inte att få för mycket av. Sedan skippar jag soffan när du ser på tv, ligg på mage på golvet och vila på armbågarna (kombinerar det med mac kenzie).
Inte sagt att det funkar för andra men det är det som funkat bäst för mej. Sedan vilar när jag känner mej trött i ryggen, på mage som jag skrev ovan.

Tack för tipsen!

Ska kolla upp Naprapaterna ni tipsar om.
Jag har dock redan gått 5 ggr till en naprapat som inte gjorde annat än att hacka in nålar i röven på mig, ibland kopplade han el i dem. Intressant upplevelse, men helt bortkastat ur förbättringssynpunkt. Men jag tror säkert att det kan finnas naprapater som är duktiga!

Som jag tolkade ryggläkaren var det en kombination av behandling och träning som han rekommenderade.

Jag tycker du ska vända dig till en intresserad sjukgymnast med OMT-examen och gärna en med erfarenhet av cykelrelaterade besvär. Sådana hittar du t.ex på Haninge Fysiocenter. För att förändra de problem du beskriver bör man analysera många olika faktorer som kan påverka och inte bara behandla och träna. Du kan skicka PM mig om du vill ha mer info.

cobrarax skrev:
> Jag tycker du ska vända dig till en intresserad
> sjukgymnast med OMT-examen och gärna en med
> erfarenhet av cykelrelaterade besvär.

+1

Men du behöver inte åka till Haninge
OM Center på Scheelegatan http://www2.praktikertjanst.se/2/OMcenter/
är ett ställe dit även sjukgymnaster med OM-examen går till för att få ryggbehandling.

/Håkan

Tror inte att mina ryggbesvär är orsakade av cykling, man har ju skrotat på med mycket genom tiderna... Besvären går dock ut över cyklingen, men det kanske inte är precis det som avses med cykelrelaterade besvär?

Jag har kikat på hemsidan till Sport & Rehabkliniken i Åkeshov, de har sjukgymnaster med OMT-steg 3 och McKenzie.

Ingen som vet något om dem?
http://www.sportorehabkliniken.se/bromma/personal.html

Tillbaka
Topp