OT: Tips på bräda

jolov

Aktiv medlem
Jag vill bara påpeka att under 20 år på snowboard, varav åtta år arbetandes med professionella snowboardåkare så har jag inte sett en enda setup där hela booten har varit innanför brädans kanter (ifall vi bortser från de absolut mest extrema puderbrädorna, ex lib banana hammock, yes 420, salomon derby 151 osv).

Bortsett från de ovan nämnda extrema puderbrädorna så har inte heller någon av de brädorna jag testat genom åren varit så bred att mina boots har rymts innanför brädans kanter.

Jag har inte heller sett en enda person på den här sidan millenieskiftet som använt baseless-bindningar. Det är ungefär lika populärt bland duktiga snowboardåkare som hjälmar med inbyggt visir.

Det är bara min egna empiriska erfarenhet. Jag har inget annat belägg för det.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Jag vill bara påpeka att under 20 år på snowboard, varav åtta år arbetandes med professionella snowboardåkare så har jag inte sett en enda setup där hela booten har varit innanför brädans kanter (ifall vi bortser från de absolut mest extrema puderbrädorna, ex lib banana hammock, yes 420, salomon derby 151 osv).

Bortsett från de ovan nämnda extrema puderbrädorna så har inte heller någon av de brädorna jag testat genom åren varit så bred att mina boots har rymts innanför brädans kanter.

Jag har inte heller sett en enda person på den här sidan millenieskiftet som använt baseless-bindningar. Det är ungefär lika populärt bland duktiga snowboardåkare som hjälmar med inbyggt visir.

Klart och tydligt 😂

callewarnelov

Ny medlem
Jones flagship är en bra allroundbräda som jag haft på diverse pister/offpist i alperna. Stabil i höga hastigheter. Kombinera gärna med jones mercurybindningar.

Crocko

Aktiv medlem

Nu har jag ju fortfarande inte fått svar på den ursprungliga frågan om vad det är som skulle göra åkningen bättre från vare sig dig eller den som skrev det ursprungliga inlägget.
Tyvärr kan jag hälla med om att baseless tyvärr inte slog som det förtjänade eftersom det inte funkade så bra för uthyrarna, men å andra sidan försökte ju de dyvla på oss step-in som knappast heller hittas på fötterna hos någon seriös åkar.

Baseless inställda efter skorna på en monorail bräda med sliding rails på brädan var definitivt bland det bästa man kunde åka på, men udda, dyrt och inte uthyrarvänligt

Antar att vi känner samma folk om du jobbat med svenska proffs, de är ju inte så många och tyvärr kanske de inte har turen att ha lika nätta fötter som jag, men alla kan ju inte ha varit sasquatch’s

För att du inte skall behöva gå igenom resten av ditt snowboard liv utan ha sett en bräda där fötterna får plats, så skall du få kika på några av mina.

Och om ni kommer på vad jag missat genom att inte skrapa tårna i snön, så skulle jag gärna få reda på det, borde ju gå att fixa an platta i bindningen som sticker ut, har faktiskt inte saknat det en dag sedan 1991 men nån nackdel kanske det finns med små fötter.

Bilagor

• B78BBE19-F4B8-44D2-882D-79182760018F.jpeg
    B78BBE19-F4B8-44D2-882D-79182760018F.jpeg
    862.3 KB · Besök: 106

jolov

Aktiv medlem
En bräda som är så bred att man inte har något utstick alls av booten är väldigt långsam kant till kant. Det är dessutom betydligt tyngre att hålla svängar som inte är extremt inlåsta. Därför brukar folk generellt välja en bräda med lite överhäng för att få en rappare bräda, istället för att man kan ligga helt platt på marken utan att något utom stålkanten tar i

Terje körde på burtons stepin under senaste banked slalom. Han är ganska seriös :)

typ det här är ett fullt normalt overlap om man är ute efter att åka snowboard enligt TS beskrivning och inte vill köra hardboots på en alpinbräda för att enbart carva.
CA0E7386-60FC-4AA4-8987-48FE909BF76A.jpeg

Senast ändrad:

calinde

Medlem
Bästa känslan att åka på skorna istället för stålkanten, jättebra grepp!

Det här var ju ett problem förr. Nu finns breda brädor. Välj efter stance, sko/bindning och hur mycket du kan/vill kanta.

Oftast inget problem för de flesta snowboardsladdare man ser om de inte har clownfötter och en barnbräda.

jolov

Aktiv medlem
Bästa känslan att åka på skorna istället för stålkanten, jättebra grepp!

Det här var ju ett problem förr. Nu finns breda brädor. Välj efter stance, sko/bindning och hur mycket du kan/vill kanta.

Oftast inget problem för de flesta snowboardsladdare man ser om de inte har clownfötter och en barnbräda.

det är en kompromiss. Ifall det man vill göra på en snowboard är att svänga i pist så är det självklart bättre att ha en bräda som, kombinerat med din stance gör att du kan lägga ner den hur mycket du vill.
Men ifall du nu åker på ett sätt som gör att du kanske värderar andra saker än det absoluta carvingdjupet så kan det vara enklare att ha lite overlap.

för vissa det kanske räcker att kunna dra armbågen i marken vid svängar istället för näsan, ifall det leder till att man får en betydligt roligare och enklare åkupplevelse när det gäller allt annat på berget :)

calinde

Medlem
det är en kompromiss. Ifall det man vill göra på en snowboard är att svänga i pist så är det självklart bättre att ha en bräda som, kombinerat med din stance gör att du kan lägga ner den hur mycket du vill.
Men ifall du nu åker på ett sätt som gör att du kanske värderar andra saker än det absoluta carvingdjupet så kan det vara enklare att ha lite overlap.

för vissa det kanske räcker att kunna dra armbågen i marken vid svängar istället för näsan, ifall det leder till att man får en betydligt roligare och enklare åkupplevelse när det gäller allt annat på berget :)
Det var väl det jag skrev? :D
Men när jag började åka var alla brädor typ 24,5 i midjan och de med 48or i skor fick bootdrag.

anco

Medlem
Är på jakt efter en rolig och allsidig snowboard (tänk brädornas variant av en Transition Spur). Är en ganska medelmåttlig brädåkare då jag mest åkt skidor tidigare, men tänker att resorna till svenska fjällen blir roligare om man kan lattja runt på en bräda.

Kan i princip inget om brädtyper etc., därav frågan. Nån som har några tips på vad man ska leta efter?

Jag har en M3 160 från 2001. Fin bräda, med ganska styv så det är fördel med tempolår.... Kan vara mitt bästa köp någonsin alla kategorier. Hittar du en sådan beggad är det bara att slå till.

Eftersom den är lite tråkig i puder köpte jag en Burton spiltboard för det ändamålet.

Crocko

Aktiv medlem
En bräda som är så bred att man inte har något utstick alls av booten är väldigt långsam kant till kant. Det är dessutom betydligt tyngre att hålla svängar som inte är extremt inlåsta. Därför brukar folk generellt välja en bräda med lite överhäng för att få en rappare bräda, istället för att man kan ligga helt platt på marken utan att något utom stålkanten tar i

Terje körde på burtons stepin under senaste banked slalom. Han är ganska seriös :)

typ det här är ett fullt normalt overlap om man är ute efter att åka snowboard enligt TS beskrivning och inte vill köra hardboots på en alpinbräda för att enbart carva.
Visa bilaga 468790

Ta bort skostorlek, brädtyp, bindning mm och förklara varför man skulle vilja att tårna sticker utanför brädan och vilken förbättring detta skulle innebära för min åkning, jag har ju tydligen missat denna väsentliga känsla under de 1000 dagar som jag stått på en bräda.

Jo visst räknade jag med att Terje skulle komma upp, och eftersom du verkar känna honom så vet du säkert lika väl som jag att det där var något som krävde en hel del övertygande från Burton's sida för att han skulle hjälpa dem att rädda den hopplösa produkten, och det var knappast den enda brädan han hade tillgång till om han velat byta.

Att man ibland vill vara bekväm när man jobbar med något dagarna i ända och att man ibland ombes att göra något för sina sponsorer/arbetsgivare för den goda saken kan ju knappast vara okänt om du rört dig bland proffs, att de alltid skulle göra likadant privat eller om de valde själva är knappast lika troligt.

Men vi kan lägga ner detta ämne, eftersom ingen har lyckats beskriva några fördelar utan bara kommit med hjälpsamma förtydliganden varför det kan bli så, så därmed verkar ju frågan vara utredd.

calinde

Medlem
Ta bort skostorlek, brädtyp, bindning mm och förklara varför man skulle vilja att tårna sticker utanför brädan och vilken förbättring detta skulle innebära för min åkning, jag har ju tydligen missat denna väsentliga känsla under de 1000 dagar som jag stått på en bräda.

Jo visst räknade jag med att Terje skulle komma upp, och eftersom du verkar känna honom så vet du säkert lika väl som jag att det där var något som krävde en hel del övertygande från Burton's sida för att han skulle hjälpa dem att rädda den hopplösa produkten, och det var knappast den enda brädan han hade tillgång till om han velat byta.

Att man ibland vill vara bekväm när man jobbar med något dagarna i ända och att man ibland ombes att göra något för sina sponsorer/arbetsgivare för den goda saken kan ju knappast vara okänt om du rört dig bland proffs, att de alltid skulle göra likadant privat eller om de valde själva är knappast lika troligt.

Men vi kan lägga ner detta ämne, eftersom ingen har lyckats beskriva några fördelar utan bara kommit med hjälpsamma förtydliganden varför det kan bli så, så därmed verkar ju frågan vara utredd.

Vänd lite på frågan, vilken fördel finns med fötterna för långt in? Så länge det inte skrapar i finns inga nackdelar. När det skrapar i finns massor med nackdelar. Lutar du inte brädan kan du ha hur mycket utstick som helst och får ökad hävarm på köpet.

jooks

Medlem
Bredd på bräda är ju en kompromiss mellan olika egenskaper och beroende på vad brädan är tänkt för. En smalare bräda är ju t ex lättare att få upp på kant och därav kvickare men bär mkt sämre i lössnö. Alpinbrädor är ju väldigt smala för att det ger ett bättre skär men samtidigt kräver ju det att man står med fötterna väldigt vinklade. En bred bräda funkar fint för lössnö och om man vill carva djupt men ändå kör mkt switch och upplevs ofta som trögare och inte lika lättmanövrerad som en lite smalare bräda. De flesta allroundbräda för män ligger ju kring 25-26cm på mitten för att det är en bra kompromiss för ändamålet och med de måtten hamnar de flestas skor lite utanför brädan både tå/häl.
Jag har 43 precis som TS och har brädor mellan 24. 8 och 26. 2. Alla funkar fint att både carva och tricksa med med lite olika fördelar/nackdelar:)

jolov

Aktiv medlem
En jättebred bräda är långsam kant till kant, tung att hålla uppe i svängar som inte är väldigt inlåsta, betydligt känsligare för stökiga förhållanden.

Jag har 43 i skostorlek.storlek 43 är 28.2cm på foten, mina burton ion som är kända för att ha ett litet footprint är 31.5cm i yttermått. Det är inte många brädor som ligger över 31.5cm vid tail eller nos ens :)

Har brädor från 149cm till 169cm med midja från 25.4 till 27.5cm.
En bräda med så bred midja är jättetrevlig om det är mjukt och man vill svänga mycket. Framförallt ifall det gäller slaskig vårsnö där. man gräver ett litet dike i varje sväng.
Samma bräda då det är hårt och stökigt? Absolut bedrövligt eftersom det krävs så mycket mer kraft att ligga uppe på skär :)

Känner inte Terje, lite för gammal för att träffat honom mer än i riks. Men han körde iaf stepin-bindningarna utan några problem där uppe.
(iofs så åker olofsson i gummistövlar utan problem så det säger ingenting om produkten faktiskt är okej. Men ändå)

tmalm

Aktiv medlem
Körde en Salomon med trettio cm midja en gång på brädprovar helg, visst, tårna tog inte i men fy f-n va trögkörd den var annars! (Säkert go i puder förstås)

/T med 46or

Crocko

Aktiv medlem
Vänd lite på frågan, vilken fördel finns med fötterna för långt in? Så länge det inte skrapar i finns inga nackdelar. När det skrapar i finns massor med nackdelar. Lutar du inte brädan kan du ha hur mycket utstick som helst och får ökad hävarm på köpet.

Tack precis den typen av A-B jämförelse jag var ute efter, nu är jag ju bias i just den vinklingen men anar att däri ligger anledningen till att jag inte kommer får någon förklaring.

Hur brädor kan se ut och varför de ser ut på olika sätt känner jag att jag har ganska bra koll på då jag byggt egna, varit teståkare och för tillfället har 4 olika för alpin och friåkning, så hur radius, Asym, RCR, CRC och andra trevliga termer hänger jag med på. Mina brädor i modern tid fritt ut minnet spänner 195mm-245mm i bredd och 153-182cm i längd så ett hyfsat tvärsnitt. Japp det saknas helt big-foot brädor i stallet, då Sverige inte bjuder på speciellt många dagar lössnö och de är som gungstolar i pisten.

Men kan ju passa på att släppa en annan bomb från mina fältstudier, midjan eller nose och tail mått har väldigt lite att göra med hur bädan uppför sig, utan det är relationerna mellan dessa som ger oss brädans radius vilket är den enskilt största faktorn för hur brädan uppförs sig i normala snöförhållande. När man hittat en radius man trivs med , så börjar ju åkarens storlek spela in, är man längre så står man bredare och behöver en längre åkyta vilket i sin tur gör att hela brädan behöver bli större i alla riktningar för att bibehålla egenskaperna.

En större och tynger åkare orkar "hålla" i en större bräda och drar därför fördelarna av att den blir stabilare, så att det går lättare eller upplevs trögt att hamna på skär är en kombination av vikt, längd, styrka, teknik och val av en passande bräda, jag skulle inte påstå att det är en viss typ av bräda som är lättare att svänga under normala förhållanden för alla åkare. För att bli övertydlig, en kort bräda med samma raduis som en 20cm längre bräda kommer uppfattas likadant av 2 åkare och olika storlek och erfarenhet men de kommer inte upplevas lika om de byter bräda med varandra, trots att bägge brädorna svänger likadant på snön.

Sen finns det ju massor av andra större och mindre faktorer som kommer med olika val av brädor men att ökningen på brädden av brädan med 10% vilket täcker gott och väl 90% av alla freeride brädors variation skulle innebära större skillnader än de 100% skillnad som vi ser på radius har jag lite svårt att förstå, men är säker att någon gärna berättar.

Crocko

Aktiv medlem
En jättebred bräda är långsam kant till kant, tung att hålla uppe i svängar som inte är väldigt inlåsta, betydligt känsligare för stökiga förhållanden.

Jag har 43 i skostorlek.storlek 43 är 28.2cm på foten, mina burton ion som är kända för att ha ett litet footprint är 31.5cm i yttermått. Det är inte många brädor som ligger över 31.5cm vid tail eller nos ens :)

Har brädor från 149cm till 169cm med midja från 25.4 till 27.5cm.
En bräda med så bred midja är jättetrevlig om det är mjukt och man vill shar det ju gåttvänga mycket. Framförallt ifall det gäller slaskig vårsnö där. man gräver ett litet dike i varje sväng.
Samma bräda då det är hårt och stökigt? Absolut bedrövligt eftersom det krävs så mycket mer kraft att ligga uppe på skär :)

Känner inte Terje, lite för gammal för att träffat honom mer än i riks. Men han körde iaf stepin-bindningarna utan några problem där uppe.
(iofs så åker olofsson i gummistövlar utan problem så det säger ingenting om produkten faktiskt är okej. Men ändå)

Nu är väl inte Terje någon ungdom längre med sin 47år, men så har det ju gått för alla som var tidiga in i sporten, köra med gummistövlar funkar och påminner en hel del om känslan med step-in.
Mitt största problem med systemet är att den styvhet jag förväntar mig från från bindningen måste ju placeras i skon och där är ju friheten med mjuka skor ganska borta, blir lite som det sämsta av 2 världar, hårda mjuka skor där jag inte kan spänna bindningarna olika för olika förhållanden.

När det gäller bredden så ligger väl ganska många runt 29cm på stället för stance och för oss som inte kör Duck så brukar det räcka till tycker jag.

Crocko

Aktiv medlem
Annars kan ju utformningen av sulan på en alpinpjäxa för brädåkning ge en hint om vad som ger bäst effekt.

Bilagor

• 41-SLJxqexL._AC_.jpg
    41-SLJxqexL._AC_.jpg
    22.9 KB · Besök: 34

jolov

Aktiv medlem
Det är uppenbart att vi inte kommer att komma överrens om det här. Jag kommer fortsätta åka med brädor där både tå och häl sticker ut ett par millimeter utanför kanten på brädan, eftersom att enligt mig så är det en vettig kompromiss mellan kvickheten på brädan och risken för att tårna drar i när man svänger extremt hårt. För att mina 43or skulle vara helt innanför brädans kanter på en bräda med 29cm vid monteringen så måste jag ha 20+ grader vinkel på bägge bindningarna, och det är jag nog tyvärr inte riktigt redo för :)

Jag kommer fortsätta att tro att det fysiska måttet på midjan och nos/tail som utgör hävarmen påverkar hur mycket kraft som behövs för att hålla uppe en bräda på kant

Lycka till, ifall du tycker det är kul att svänga så kan jag rekommendera riks banked nästa gång den möjligheten finns. :)

Crocko

Aktiv medlem
Det är uppenbart att vi inte kommer att komma överrens om det här. Jag kommer fortsätta åka med brädor där både tå och häl sticker ut ett par millimeter utanför kanten på brädan, eftersom att enligt mig så är det en vettig kompromiss mellan kvickheten på brädan och risken för att tårna drar i när man svänger extremt hårt. För att mina 43or skulle vara helt innanför brädans kanter på en bräda med 29cm vid monteringen så måste jag ha 20+ grader vinkel på bägge bindningarna, och det är jag nog tyvärr inte riktigt redo för :)

Jag kommer fortsätta att tro att det fysiska måttet på midjan och nos/tail som utgör hävarmen påverkar hur mycket kraft som behövs för att hålla uppe en bräda på kant

Lycka till, ifall du tycker det är kul att svänga så kan jag rekommendera riks banked nästa gång den möjligheten finns. :)

Jag tar mig friheten att svara mig själv, det är ju ändå Happy och oftast så blir det rätt då :)

Nu handlade ju tråden initial om köpråd så den kanske borde avslutats efter Rouster's ganska fullständiga och korrekta:

Efter över 20 år på snowboard så har jag kommit fram till att snowboard är klart mindre materialkänsligt än cykling. Börja med att köpa riktigt bra boots som du inte får ont av. Bindningar spelar väldigt lite roll för känslan tycker jag så länge bootsen passar bra i dem.
Bräda behöver du ju ha en bred nog så att tårna inte skrapar i. Vill du åka lössnö köp en jättelång, vill du bara åka i pist köp en ganska hård som inte fladdrar för mycket.

Men sen dök kais01 upp med ett inlägg, och vanligtvis brukar jag hitta mycket matnyttigt i hans inlägg då jag gillar att det ofta blir tankar utanför boxen och inte bara mainstream, men här kände jag inte igen mig:

när det gäller bredden får du skönaste svängen om tån på framfoten respektive hälen på bakfoten sticker kanske 1 cm ut utanför brädkanten, då tar det inte i, men underlättar svängen väsentligt. föredrar du en bredare bräda än sas din skostorlek kan man ställa bindningarna i sidled.

Jag har nog läst detta inlägg 10ggr, jag ser vad det står och jag förstår texten, men jag fattar fortfarande inte budskapet.
Måste jag anpassa min tänkta brädas bredd så att mina skor inte får plats?
Om mina skor får plats, måste jag då ändra hur jag står så att skorna sticker ut?
Jag fortsätter att läsa en förklaring kanske kommer.

med framfoten avslutar du svängen. sitter den för långt bak fastnar du i den. 25 procent från åkytans främre kant är ett bra riktvärde.

Hur börjar svängen?
Nu har jag gjort fel igen, 10år som alpinåkare och 30år på bräda, att skjuta fram vikten för att lägga min linje och få kanten att bita tag är fel, jag skall inte använda mitt främre ben förrän jag avslutar svängen?

med bakfoten kontrollerar du svängen sas midterm. sitter den långt bak blir svängen sladdig, sitter den längre fram blir den mer carving. även här är 25 procent in bra att starta med.

Ok, här kommer flera råd samtidigt men jag tar med mig att bakfoten används mitt i svängen som jag fortfarande inte vet hur den blir till eftersom min framfot först skall användas till att avsluta svängen.

Men som tur är så kommer nog räddningen i ett nytt inlägg från kais01:

att det sticker ut lite medför inte att det fastnar.

Här kommer ytterligare ett scenarion som jag inte känner igen mig i.

vi talar liknande mått åt sidan som en vanlig alpinbinding på skida. är hela foten innanför kanten känns det stolpigt och hårt när man kantställer, ju hårdare underlag desto värre.

OK det var tydligen ingen fara med boothang, inom det alpina har vi ju hissat upp våra bindningar ca 20mm när carving blev en standard just för att undvika likande problem, men även innan så var ju problemet mindre då vi attackerade backen i aggressivare vinkel och oftast högre fart.

sticker främre tån resp bakre häl ut lite uppnås bättre mjukhet i övergång till och från sväng. testa gärna, det gör ganska stor skillnad:)

OK verkar vara A och O att fötterna sticker ut, måste genast köpa ny bräda.

Jag tror inte vi direkt har så olika syn på hur det kan vara, det som blev lite konstigt var att det övergick från att jag sökte svar på underligheter till att jag fick en historie lektion om brädor och annat med brädåkning som inte direkt bidrog till att sprida ljus över de saker som jag faktiskt inte förstod i den kontexten som de presenterade.

Så för att sammanfatta vad som klargjorts hittills,

Man köper en bräda som passar en tänkta åkning, dessa kan variera i bredd, längd och inbördes förhållanden beroende på vad de skall vara optimerade till. Sen skruvar man fast en bindning som passar ens skor i en stance som är lämplig för en längd, brädans konstruktion och ens egna preferenser.
Så långt fungerar det mesta med mina egna erfarenheter, men det är nu det börjar bli svårt.

Om jag köpt en bräda som gör det jag vill men mina skor inte når ut till kanten, hur mycket sämre kommer min åkning då bli om jag inte flyttar ut bindningarna så att jag får till mitt önskvärda toe-overlap?
Om jag tar med mig samma scenarion till cykeln så kommer jag ju definitivt åka försiktigare och ha en mer intiutiv feeling om jag vet att mina skor kommer ta i hjulet än om jag vet att ingen sådan risk föreligger.

Jag har redan fattat alla scenarios där det kan bli så att fötterna sticker ut, men jag har fortfarande inte förstått varför det skall göra det lättare eller smidigare i svängarna, men då är ju jag en konstig framfotssvängare och det kanske är däri förklaringen ligger.

Vi ses i gränsen när jag skall lansera mina Nokia step-in Haakonsen edition

Belse

Aktiv medlem
Om jag köpt en bräda som gör det jag vill men mina skor inte når ut till kanten, hur mycket sämre kommer min åkning då bli om jag inte flyttar ut bindningarna så att jag får till mitt önskvärda toe-overlap?

Jag har redan fattat alla scenarios där det kan bli så att fötterna sticker ut, men jag har fortfarande inte förstått varför det skall göra det lättare eller smidigare i svängarna, men då är ju jag en konstig framfotssvängare och det kanske är däri förklaringen ligger.

Vi ses i gränsen när jag skall lansera mina Nokia step-in Haakonsen edition

Nu är jag bara en amatör som åker lite för skojs skull, men att flytta ut bindningarna för att få lite toelap låter ju jättekonstigt i mina öron, man vill väl stå med vikten centrerad på brädan, och flyttar man ut bindningarna åt ena hållet för att få lite toelap så måste det ju bli jättekonstigt när man åker på hälsidan av brädan.

jolov

Aktiv medlem
Nu är jag bara en amatör som åker lite för skojs skull, men att flytta ut bindningarna för att få lite toelap låter ju jättekonstigt i mina öron, man vill väl stå med vikten centrerad på brädan, och flyttar man ut bindningarna åt ena hållet för att få lite toelap så måste det ju bli jättekonstigt när man åker på hälsidan av brädan.

Nu hamnade jag ju självfallet i fällan att jag svarade ändå.

Det jag har argumenterat för är självklart att man ska köpa en bräda i rätt bredd för en själv. "Rätt" bredd enligt mig är då att man kan ha ett litet överhäng på ett par millimeter på både tå och häl-sidan när man står centrerat på brädan. Jag tycker inte att man ska försöka hitta en bräda som är så bred att när man står på den så ryms hela booten innanför brädans kanter, eftersom att den då blir onödigt tungsvängd motför vinsten att det är fullständigt omöjligt att få tårna att snudda i snön.

Ska vi sätta liknelsen med hjulbas och tå-överhäng där så skulle jag snarare vilja säga att man inte behöver köpa cykel utifrån att du ska kunna göra barspins utan att hjulet kan ta i dina tår. Även ifall du aldrig någonsin kommer att göra en barspin med den här cykeln :)

Man ska självklart inte börja skjuta över bindningen assymetriskt på brädan för att få ett överhäng, och man ska gärna undvika att ha vikten på bakfoten ifall man vill svänga aggressivt.

Men nu, nu släpper jag det här!

Crocko

Aktiv medlem
Nu hamnade jag ju självfallet i fällan att jag svarade ändå.

Det jag har argumenterat för är självklart att man ska köpa en bräda i rätt bredd för en själv. "Rätt" bredd enligt mig är då att man kan ha ett litet överhäng på ett par millimeter på både tå och häl-sidan när man står centrerat på brädan. Jag tycker inte att man ska försöka hitta en bräda som är så bred att när man står på den så ryms hela booten innanför brädans kanter, eftersom att den då blir onödigt tungsvängd motför vinsten att det är fullständigt omöjligt att få tårna att snudda i snön.

Ska vi sätta liknelsen med hjulbas och tå-överhäng där så skulle jag snarare vilja säga att man inte behöver köpa cykel utifrån att du ska kunna göra barspins utan att hjulet kan ta i dina tår. Även ifall du aldrig någonsin kommer att göra en barspin med den här cykeln :)

Man ska självklart inte börja skjuta över bindningen assymetriskt på brädan för att få ett överhäng, och man ska gärna undvika att ha vikten på bakfoten ifall man vill svänga aggressivt.

Men nu, nu släpper jag det här!

Snygg exit, som jag trodde så var vi inte så långt ifrån som det kanske såg ut.

Bikzz

Aktiv medlem
Nu har ni ju fått detta om bakfoten. Vadå bräda ? Såklart ska man ha en skida under varje fot, och en rejäl pjäxa så att man sitter fast. Då är det mkt lättare att klara sig om man håller på att ramla, och man slipper brutna tummar & händer efter plötsliga besök i backen. More cool oxå, mkt roligare & säkrare :cool:

kais01

Aktiv medlem
ja crocko, tack för de fina orden ovan. du har en del att njuta av när du fått till en stance där du inte behöver skära så hårt på framändan. hoppas för din del det blir snart. just den hemligheten finns alltså i hur du placerar bakfoten snarare än framfoten. det är aldrig för sent att lära sig nya saker:)

att jag upptäckte det här med tån och hälen beror på att även jag i brädförrådet har en del breda modeller, och upptäckte att de är motsträviga bestar så fort underlaget är det minsta hårt. den känslan försvann snabbt när jag kom på hur det skulle åtgärdas. att kvinnorna runt mig jublade när deras kortare skor på normalbreda brädor placerades på samma sätt behöver jag kanske inte nämna.

jag tycker som du skrev om att tänka utanför boxen, men det här är något jag är påtagligt säker på är ett korrekt upplägg för ett stort flertal.

ett annat exempel på utanför boxen är när jag började göra inserts på skidor för ett fyrtiotal år sedan för att förutsättningslöst kunna prova olika monteringar. och det gör stor skillnad! leta fram sweet spot mellan stabilitet och lättsvängdhet. behöver jag nämna att det precis som för brädor endast i enstaka tillfällen stämmer med fabriksrekommendationen?

att göra egna inserts var därför självklart när jag tidigt nittiotal började med bräda. det var alltså innan de började säljas med detta.

genom att på egen hand pröva möjliga och omöjliga kombinationer lär man sig saker;)

kan fresta med en en situationsbild från igår. inget brädläge direkt, men skönt var det trots att skidor användes.
65BF3AEA-1058-4CDE-A641-B079984BDDA8.jpeg

jimpaz

Aktiv medlem
ja crocko, tack för de fina orden ovan. du har en del att njuta av när du fått till en stance där du inte behöver skära så hårt på framändan. hoppas för din del det blir snart. just den hemligheten finns alltså i hur du placerar bakfoten snarare än framfoten. det är aldrig för sent att lära sig nya saker:)

att jag upptäckte det här med tån och hälen beror på att även jag i brädförrådet har en del breda modeller, och upptäckte att de är motsträviga bestar så fort underlaget är det minsta hårt. den känslan försvann snabbt när jag kom på hur det skulle åtgärdas. att kvinnorna runt mig jublade när deras kortare skor på normalbreda brädor placerades på samma sätt behöver jag kanske inte nämna.

jag tycker som du skrev om att tänka utanför boxen, men det här är något jag är påtagligt säker på är ett korrekt upplägg för ett stort flertal.

ett annat exempel på utanför boxen är när jag började göra inserts på skidor för ett fyrtiotal år sedan för att förutsättningslöst kunna prova olika monteringar. och det gör stor skillnad! leta fram sweet spot mellan stabilitet och lättsvängdhet. behöver jag nämna att det precis som för brädor endast i enstaka tillfällen stämmer med fabriksrekommendationen?

att göra egna inserts var därför självklart när jag tidigt nittiotal började med bräda. det var alltså innan de började säljas med detta.

genom att på egen hand pröva möjliga och omöjliga kombinationer lär man sig saker;)

kan fresta med en en situationsbild från igår. inget brädläge direkt, men skönt var det trots att skidor användes. Visa bilaga 469129
Du har inte lust att dela med dig av din hemlighet?
Då gärna: bredd och längd på bräda, längd på ben, storlek på sko, bredd på stance och vilka vinklar på bindningarna samt bakkappor.
Om du orkar?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Om inte det nämnts så har stadium mkt bra priser på snowboards just nu. Klickade hem brädor igår och är taggad på att åka igen efter att inte stått på en bräda på tio år. Hela familjen har kittat sig nu så det ska bli kul.

Crocko

Aktiv medlem

kan fresta med en en situationsbild från igår. inget brädläge direkt, men skönt var det trots att skidor användes. Visa bilaga 469129

Här är en kille som kan lite om snowboard, runt 1:50 förklarar han på ett ganska pedagogiskt sätt hur det kan hänga ihop med skor och brädor bredd:

Jag har ju testat en del olika brädor inklusive de jag byggt själv eller låtit extreme bygga åt mig så nu har jag nog hittat en stance som passar min åkstil och skänker mesta möjliga njutning. Inte så sugen på att ta fram alla olika adapters och leka runt med någon grad hit eller dit om jag skall köra 10 eller 17 grader på bakfoten eller något emellan gör liksom ingen skillnad men nu blir det mer vinkel för att följa framfoten.

Jag håller med om att det såg ut att inbjudande och kall bild :)

kais01

Aktiv medlem
Här är en kille som kan lite om snowboard, runt 1:50 förklarar han på ett ganska pedagogiskt sätt hur det kan hänga ihop med skor och brädor bredd:

Jag har ju testat en del olika brädor inklusive de jag byggt själv eller låtit extreme bygga åt mig så nu har jag nog hittat en stance som passar min åkstil och skänker mesta möjliga njutning. Inte så sugen på att ta fram alla olika adapters och leka runt med någon grad hit eller dit om jag skall köra 10 eller 17 grader på bakfoten eller något emellan gör liksom ingen skillnad men nu blir det mer vinkel för att följa framfoten.

Jag håller med om att det såg ut att inbjudande och kall bild :)
underbar smöråkning i videon. de ser ut att stansa ungefär som jag gillar. och med ungefär samma utstick även om de pratar om bredare brädor men typ "inte rekommenderar det för var och en"

det kan ju vara kul att experimentera med sandwichbrädor. men föredrar själv box.

kais01

Aktiv medlem
Du har inte lust att dela med dig av din hemlighet?
Då gärna: bredd och längd på bräda, längd på ben, storlek på sko, bredd på stance och vilka vinklar på bindningarna samt bakkappor.
Om du orkar?
se gärna inlägg 31. det finns en ganska bred väg att gå på.

grundläget jag trivs med är alltså 25 procent in från vardera åkytans ände. vill du ha snappigare exit ur svängen flytta fram frambindningen 1-3 cm. vill du ha djupare carvingkänsla flytta fram bakfoten ungefär samma. i djup lössnö kan man behöva bakmontera, men vi talar då 50+ cm champagne. i fastare lössnö räcker det att med vanlig pistmontering bara flytta kroppstyngden bakåt. man uppnår samma effekt med ett schysst frambrätte, som alltså inte har kontakt med underlaget förrän snön blir djup.

när det gäller längd kan en nybörjare gärna starta kort, så man får in reflexerna. kort för en vuxen man på 180 cm kan vara 157cm. i början med alltså låg fart gärna undvika hårt stöd från bakkappan.

själv är jag 175, mina skönaste brädor för friåkning med betoning på offpist är kring 170cm. men jag skulle inte börja där, verkligen inte. radie gärna kring 9 meter på icke-rockr. om du inte är främmande för att gå utanför pk-lägret kör gärna med yttre kilar under bindningarna särskilt frambindningen, för att undvika avig belastning på insidan av knäna.

erik h

Aktiv medlem
Ah, jag hade på 90-talet en Ride FS med Horseshoe baseless, nu när ni säger det så drog jag tårna i snön och störde mig en hel del på det. Rentav fick mig att krascha ibland. Utan basen på bindningen flexade ju brädan uppenbart mer också. Kanske kul om man ska grinda räcken, mindre kul i brant svår utförs. Körde duck stance på den tiden också, det gjorde ju inte problemet mindre. Ganska dåligt på många vis faktiskt men det mesta var ju glatt naivt och mindre raffinerat i början. Den sista brädan jag skaffade 2001 har jag kvar än (men har nog inte kört på 8-9 år) en K2 Eldorado med Flowbindning, stancen gick mer och mer mot racevinklar för varje vinter så där var det aldrig tal om något bootdrag.

DanielS

Aktiv medlem
Skjuter in en fråga från sidan, verkar ju finnas en del kunskap här...

Åkte lite snowboard strax efter millenieskiftet, blir lite sugen på att plocka fram brädan ur källaren. Är det värt att kosta på en (kant-)slipning av en Burton Custom från runt 2000? Osäker på exakt årsmodell och hittar ingen bild på den jag har. Eller är det hopplöst föråldrat precis som allt annat och bättre att hyra en bräda i så fall? Bootsen från år 2000 borde väl åtminstone vara åkbara fortfarande tänker jag..

Bytte till skidor då det blev för jobbigt att hasa ikapp mina skidåkande kompisar..

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
lätt värt att ta hand om en gammal kvalitetsbräda. min absoluta favvo är från 1993.

men fundera på köp av en enhands bandslip makita 9911, då gör du jobbet lätt själv, kan kanta/hänga stålkanten lagom och slipper konkavt belag. en annan fördel är att du kan slipa kanten bara där det sas behövs. lämnar man in brukar de slipa bort en massa av den oskadade kanten för att få den 'jämntjock'. helt onödigt om du inte skall vinna tävlingar.

konkavt belag är ett helvete, och tyvärr ett vanligt resultat om man lämnar in på slipning. följden blir att stålkanterna sas sticker ut, vilket i sin tur medför att de plogar mot varandra. medför både dåligt glid och att brädan kastar vid åkning rakt fram.

komplettera med en dedicerad limpistol som du laddar med polyeten och en värmepistol att förvärma skador i belaget med, så kan du lätt fylla i skador. en sickel är också värdefull.

C7E1F27A-4148-4E1C-AA70-469CE6FFB910.jpeg

frankfurt

Aktiv medlem
Jag kör en Ross XV som split och en Salomon Super 8 som solid.
Till TS vågar jag rekommendera en Tur Pluv eller en Dancehaul från Salomon.
Välj en stance som du trivs med och kör, det är bara i backen du kan avgöra om det är -5 eller +10 som gäller för bakfoten.

DanielS

Aktiv medlem
lätt värt att ta hand om en gammal kvalitetsbräda. min absoluta favvo är från 1993.

men fundera på köp av en enhands bandslip makita 9911, då gör du jobbet lätt själv, kan kanta/hänga stålkanten lagom och slipper konkavt belag. en annan fördel är att du kan slipa kanten bara där det sas behövs. lämnar man in brukar de slipa bort en massa av den oskadade kanten för att få den 'jämntjock'. helt onödigt om du inte skall vinna tävlingar.

konkavt belag är ett helvete, och tyvärr ett vanligt resultat om man lämnar in på slipning. följden blir att stålkanterna sas sticker ut, vilket i sin tur medför att de plogar mot varandra. medför både dåligt glid och att brädan kastar vid åkning rakt fram.

komplettera med en dedicerad limpistol som du laddar med polyeten och en värmepistol att förvärma skador i belaget med, så kan du lätt fylla i skador. en sickel är också värdefull.

Visa bilaga 469654
Ok, tack för tipsen! Blir nog ändå att lämna in, min lokala skidshop är hyggligt kompetenta.. Bor i lägenhet, cyklar (med tillhörande prylar) tar redan mer plats än jag egentligen har..

Juhlin

Aktiv medlem
Lite trådkap.
Har inte åkt så mycket senaste decenniet men fick till en dag i backen i fredags.
I pistad backe när det går lite snabbare vilket i min värld (enligt Garmin) är över c:a 45-50 km/h upplever jag bakre delen av brädan som fladdrig och instabil.
Har ni några tips på vad jag kan tänkas skruva på för att minska nervositet i bakre änden utan att köpa ny bräda?

Har nog inte justerat bindningarna nämnvärt sedan jag köpte brädan för 13år sedan. Då var det mycket åka och den är ganska neutralt inställt eftersom vi åkte allt från ändlöst puder i alperna eller häckade utanför pisten i egna hopp i sälen ett par dagar.
Minns att redan då störde jag mig en del på fladdrig tail när det gick snabbare i hård pist.

wman

Aktiv medlem
Körde som flera andra här Burton Custom i många år och gillade den skarpt, noterade dock att den var hårdare än de flesta andra brädor jag testade under tiden. Men det tyckte jag bara var en fördel för egen del. Nu är det skidor som gäller! Långa och breda!

Crocko

Aktiv medlem
Ah, jag hade på 90-talet en Ride FS med Horseshoe baseless, nu när ni säger det så drog jag tårna i snön och störde mig en hel del på det. Rentav fick mig att krascha ibland. Utan basen på bindningen flexade ju brädan uppenbart mer också. Kanske kul om man ska grinda räcken, mindre kul i brant svår utförs. Körde duck stance på den tiden också, det gjorde ju inte problemet mindre. Ganska dåligt på många vis faktiskt men det mesta var ju glatt naivt och mindre raffinerat i början. Den sista brädan jag skaffade 2001 har jag kvar än (men har nog inte kört på 8-9 år) en K2 Eldorado med Flowbindning, stancen gick mer och mer mot racevinklar för varje vinter så där var det aldrig tal om något bootdrag.

Gratulerar, en legendarisk bräda som jag tyvärr inte haft nöjet att äga själv men den fick folk som aldrig skulle kolla åt en K2 att omvärdera det märket fullständigt.

Crocko

Aktiv medlem
Lite trådkap.
Har inte åkt så mycket senaste decenniet men fick till en dag i backen i fredags.
I pistad backe när det går lite snabbare vilket i min värld (enligt Garmin) är över c:a 45-50 km/h upplever jag bakre delen av brädan som fladdrig och instabil.
Har ni några tips på vad jag kan tänkas skruva på för att minska nervositet i bakre änden utan att köpa ny bräda?

Har nog inte justerat bindningarna nämnvärt sedan jag köpte brädan för 13år sedan. Då var det mycket åka och den är ganska neutralt inställt eftersom vi åkte allt från ändlöst puder i alperna eller häckade utanför pisten i egna hopp i sälen ett par dagar.
Minns att redan då störde jag mig en del på fladdrig tail när det gick snabbare i hård pist.

Är ju lite klurigt att ge råd när man saknar så många parametrar, men kan tänka mig att testa följande korrigeringar:

Om du inte står i ett skär så har brädan väldigt lite som håller den i kontroll, särskilt om det är en bräda som inte är byggd camber "med spann" så testa att huka ner lite och böj ordentligt på knäna så kanske balansering av tyngdpunkten blir bättre.

Om du fortfarande tycker att det fladdrar så går det ju att jobba med lite back-set, testa att flytta bak bindningen ett läge och känn efter om det känns stabilare.

Visste jag mer kanske fler idéer finns, men något som motverkar det mesta av bristande kontroll är att ständigt ligga på skär, alla andra lägen kräver en massa annan kontroll för att brädan skall uppföra sig optimalt

kais01

Aktiv medlem
Lite trådkap.

du kan pröva att flytta fram bakre foten;) det ger en 'svans' gentemot din tyngdpunkt och ökar stabiliteten, inte tvärtom. ju längre bak du flyttar bakre foten desto sladdigare blir brädan.

kolla också att belaget inte är konkavt. ger nervöst uppträdande vid åkning rakt fram. om brädan har träkärna och stått varmt och torrt en längre tid kan kärnan krympa, vilket i vissa fall har liknande effekt som en klantig slipning. ut med brädan några månader i fukten på en skuggig balkong i så fall.

överhuvudtaget är träkärna ett aber, och mest ett sätt att få enklare sandwichbrädor att hålla ihop. och särskilt om din bräda har boxuppbyggnad vilket är mycket robustare och på nästan alla sätt att föredra, kan en torkande/krympande träkärna ställa till det.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer