OT: Tips på bräda

Juhlin

Aktiv medlem
Tack för tips!
Kul med vitt spridda teorier, det är så trist när alla är överens.👍
Ska försöka komma ihåg att återkomma med rapport om vilken väg jag gick och hur det upplevdes.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Tipsade om rea på stadium men vill såhär i efterhand inflika att deras webshop är så in i * seg. Så beställ inte därifrån om ni vill vara säkra på att ha grejerna innan sportlov, känns som att det kan ta godtyckligt lång tid i dagsläget innan dom ens bemödar sig ta en titt på din beställning.

josofin

Aktiv medlem
Tipsade om rea på stadium men vill såhär i efterhand inflika att deras webshop är så in i * seg. Så beställ inte därifrån om ni vill vara säkra på att ha grejerna innan sportlov, känns som att det kan ta godtyckligt lång tid i dagsläget innan dom ens bemödar sig ta en titt på din beställning.
Låter skumt...Jag beställde en Jonesbräda med bindningar 6 februari och hämtade upp den hos ombud 11... Men jag hade kanske tur helt enkelt 🤔...

UprightCitizen

Aktiv medlem
Låter skumt...Jag beställde en Jonesbräda med bindningar 6 februari och hämtade upp den hos ombud 11... Men jag hade kanske tur helt enkelt 🤔...
Asså säger inte att det behöver ta lång tid... bara att man inte vet hur lång tid det kommer ta. Men också, fem dagar är väl klart underkänt? Jag räknar med att ha grejerna hemma inom 2 dagar om jag beställer lagerförda varor från en svensk webshop 2021. Beställde en bräda till dottern från standtall och den var hemma på en dag. Sist jag beställde från stadium tog det 7 dagar innan varan lämnat lagret och det tycker jag är riktigt dåligt faktiskt.

kais01

Aktiv medlem
Ole Bramserud har svaret!
när vi på em var ute på isen för lite social samvaro med skridsko och skidor, träffade vi på en väninna till frugan med främre längdskidorna täckta av etiketter till diverse skidlopp.

frågade henne på skoj om det var - vibrationsdämpare..?

annars verkar detta påfund mött ett liknande öde som barends - puts väck?

mina all time favoskidor atomic m11 har dock strävare i titan från bindingarna framåt och bakåt som ändar i någon polyuretanmassa, påstås ge stadigare gång. vilket stämmer, 100+ kmh är ingen match för dessa 162or med radie 11m. känsla av rälsbuss. snövallar ignoreras fullständigt. behöver jag tillägga att de är fram-monterade jämfört med konventionella skidor?

josofin

Aktiv medlem
Asså säger inte att det behöver ta lång tid... bara att man inte vet hur lång tid det kommer ta. Men också, fem dagar är väl klart underkänt? Jag räknar med att ha grejerna hemma inom 2 dagar om jag beställer lagerförda varor från en svensk webshop 2021. Beställde en bräda till dottern från standtall och den var hemma på en dag. Sist jag beställde från stadium tog det 7 dagar innan varan lämnat lagret och det tycker jag är riktigt dåligt faktiskt.
😄ok, olika referensramar. Allt under en vecka är helt ok för mig.

UprightCitizen

Aktiv medlem
😄ok, olika referensramar. Allt under en vecka är helt ok för mig.
Antar det, tycker bara att det är väldigt få butiker som inte fixar detta idag. Vissa har ju tom leverans samma kväll nu för tiden. Onödigt att låta ordrar ligga och vänta. Ska man vänta längre tid än ett par tre dagar är konkurrensunderlaget ett helt annat, då finns det ju tex tyska butiker mfl som ofta har bättre priser och är smidiga att handla hos.

Crocko

Aktiv medlem
Ah, jag hade på 90-talet en Ride FS med Horseshoe baseless, nu när ni säger det så drog jag tårna i snön och störde mig en hel del på det. Rentav fick mig att krascha ibland. Utan basen på bindningen flexade ju brädan uppenbart mer också. Kanske kul om man ska grinda räcken, mindre kul i brant svår utförs. Körde duck stance på den tiden också, det gjorde ju inte problemet mindre. Ganska dåligt på många vis faktiskt men det mesta var ju glatt naivt och mindre raffinerat i början. Den sista brädan jag skaffade 2001 har jag kvar än (men har nog inte kört på 8-9 år) en K2 Eldorado med Flowbindning, stancen gick mer och mer mot racevinklar för varje vinter så där var det aldrig tal om något bootdrag.

Det här inlägget väckte ett kraftigt sting av nostalgi i mig, nu någon veckas finkammade av www så står den där. En legend bland friåkningsbrädor, en av branschen mest långlivade modell som togs bort ur sortimentet bara för att återuppstå på kundernas begäran.
Har inte lyckats lista ut exakt vilken årsmodell det är men relativt sen och förvånansvärt oanvänd, ett litet nagg i stålkanten långt bak men annars riktigt fin.
Så nu skall den slipas och vallas innan värdiga bindningar monteras, sen skall jag njuta av känslan att kastas tillbaks till 1999 med en vuxen Camber och en radius på rätt sida om 8m, kommer bli skitkul.
Tack Erik h för flashbacken

Bilagor

• 25B87650-B4A4-48C6-922C-35F7346597A9.jpeg
    25B87650-B4A4-48C6-922C-35F7346597A9.jpeg
    484.9 KB · Besök: 43

kais01

Aktiv medlem
kör också med äldre klenoder, nästan uteslutande morrow.

gjorde fantastiska handupplagda boxbrädor i glasfiber och kolfiber, made in salem oregon. fram till att k2 köpte upp firman, lade ned fabriken och nedgraderade kvalitet, prestanda och image.

hade via en kompis närmast gratis frakt från usa ett antal år, så det blev ebayfynd i diverse olika längder med tanke på familjens då växande barnaskara på fyra efterhand kompletterade med respektive. så från 95 till 184 cm är det välförsett.

själv håller jag mig till 163-175.

totalt sett hoarderaktigt fler än på bilden. men staplar man dem utan bindningar tar de inte så mycket plats.

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Har faktiskt försökt att hålla mina "missbruk" under kontroll så har faktisk bara 4 brädor för stunden, 2 Alpina och 2 friåknings.

Paco

Aktiv medlem
Jag har en M3 160 från 2001. Fin bräda, med ganska styv så det är fördel med tempolår.... Kan vara mitt bästa köp någonsin alla kategorier. Hittar du en sådan beggad är det bara att slå till.

Eftersom den är lite tråkig i puder köpte jag en Burton spiltboard för det ändamålet.
Tror faktiskt att jag har en M3 liggandes på vinden. Styv som ett spett och helt underbar!😍
485395B9-C1B0-42F2-ACB7-4938AB8C36BE.jpeg

Edit: Visst var det så! 😃

Senast ändrad:

plumse

Aktiv medlem
Nu har ni ju fått detta om bakfoten. Vadå bräda ? Såklart ska man ha en skida under varje fot, och en rejäl pjäxa så att man sitter fast. Då är det mkt lättare att klara sig om man håller på att ramla, och man slipper brutna tummar & händer efter plötsliga besök i backen. More cool oxå, mkt roligare & säkrare :cool:
Nästan helt spot on!
Rättar sista meningen bara:
"More mellanmjölk oxå, mkt tråkigare och livsfarligt i kombination med en dansk"

arcamone

Aktiv medlem
Nästan helt spot on!
Rättar sista meningen bara:
"More mellanmjölk oxå, mkt tråkigare och livsfarligt i kombination med en dansk"

Jag gillar att man slipper knäskador på bräda. Tummar och handled är väl en seg myt som hållit i sig sedan haschbrädans intåg... Har noll skador oavsett skidor eller bräda.
/David

Belse

Aktiv medlem
Jag kör på med min Burton Raven Signature Serie, med Custom Ltd bindningar, och det där tå/hälutsticket är du inget dom jag varken har tänkt på eller störts utav, skulle tårna ta i backen så har jag antagligen vurpat långt innan...

20210221_202443.jpg
20210221_202413.jpg

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag gillar att man slipper knäskador på bräda. Tummar och handled är väl en seg myt som hållit i sig sedan haschbrädans intåg... Har noll skador oavsett skidor eller bräda.
/David
Kliva av sittlift med knölig nedförsbacke, gärna svängd, folk omkring sig och bakre foten lös är det svåraste momentet med snowboard. Det tycker i alla fall jag som inte hoppar osv. Störst chans att skada ett knä i detta moment.

unsuspected

Aktiv medlem
Snyggt att ha en gympasal att ha dem i också. Ett komplett hem. 🤣👍
Ja om det vore så bra. Tillfället då bilden togs var en snowboardträff i världsmetropolen Bollebyggd med över 400 brädor på plats varav nästan hälften tillhörande personen som arrangerade.

Själv har jag bara 34st för tillfället men försöket att sälja av några.

kais01

Aktiv medlem
med bräda slipper man korsade skidor. och i liften tror man något är fel när man bara har en grej att hålla reda på istället för fyra.

får det ens vara så här smidigt:)? ja inte i alta, utah. brädor förbjudna. vilka tomtar.

iom att man i lift är kopplad bara till framfoten blir ekipaget självstabilt med sin långa 'svans'. lita på den och det går bra. inte minst när man hoppar av. försök kämpa emot och du får ångest.

plumse

Aktiv medlem
Kliva av sittlift med knölig nedförsbacke, gärna svängd, folk omkring sig och bakre foten lös är det svåraste momentet med snowboard. Det tycker i alla fall jag som inte hoppar osv. Störst chans att skada ett knä i detta moment.
Helst skall ju alla svänga direkt efter också, istället för att åka fram en liten bit.
Annars är väl ladda på för transport på skare en personlig favorit att få ett snedskär på bakkant.
Men misären med transport vägs upp av att bräda är så gött att åka på 😀

Men åter till ämnet lite, ang köpråd...
Själv trivs jag allra bäst utanför backen och kör inget i parken om jag absolut inte måste pga anledning.
Jag gillar när brädan svarar emot och man får trycka till lite.
Det är värdelöst med en sladdrig bräda.
Det är lika värdelöst med sladdriga skor.
Bindningarna har jag inte några särskilda åsikter om, men jag gick över till Flow-bindningar efter att fått is i spännet/låset en gång för mycket. Vet inte hur stort problem det är egentligen, men där och då brast det för mig.
Å andra sidan är de ofta enklare att komma loss från när du klotat i puder.
Flowbindningar på rygg långt ner i pudret är jättebesvärligt att ta sig ur.

erik h

Aktiv medlem
Jag älskade att man kunde kliva i och dra åt Flow i ankarliften, så var det bara att åka iväg när man kom upp. Att sätta sig ner och rappla med fyra klickfästen kom ju liksom aldrig på fråga igen efter att ha kört med dem.

Men de är ju jobbiga att ha i takbox eller boardbag eftersom man måste plocka av överdelen för att kunna fälla fram ryggen, och då pajar man sin inställning. Så då försöker man slippa det och får en bräda som tar sjukt mycket plats!

kais01

Aktiv medlem
fast jag brukar inte heller med vanliga bindningar sätta mig ner när jag spänner på brädan.

kilar fast den i snön bara, så man inte glider iväg:)

Kniven

Aktiv medlem
Äntligen ett sportlov med enbart bräda! Har under småbarnsåren kört lagg för att kunna släpa och räta upp ungar lättare. Nu är de både självgående och därtill stabila på både bräda och lagg. Japp jag tror på att kunna åka allt (inkl längd men exlu monoski...). Åker själv bräda när det är bra snö eller lekfull terräng/park och lagg när det är bulletproof konstsnö. Har en Never Summer Heritage 165 med camber/rocker/camber och är fantastiskt rolig och snärtig i backe. Fick kört min nya Furberg Pow Split oxå och den funkar bra i 50km/h och uppåt. Lite väl lång svängradie för pist men det går men på gränsen till för krävande. I terrängen är den stabil och trygg. Nästa steg, efter at Norge öppnar upp, blir att kitta ungarna med splitboard...

anco

Medlem
Tror faktiskt att jag har en M3 liggandes på vinden. Styv som ett spett och helt underbar!😍
Visa bilaga 471008
Edit: Visst var det så! 😃
Min är äldre med rasande twin-towers motiv. Läskigt att dom gjorde det motivet långt innan tornen rasade. Ibland får jag konstiga blickar i liftkön..... Tror att din är från året efter 2002 eller 2003. Fin bräda!
M3 hade någon sorts "alien-attack on earth" tema på sina brädor och min har grafiken av störtande twin towers. Bild kommer när jag packar inför Lapplandsresa senar i mars.

Juhlin

Aktiv medlem
du kan pröva att flytta fram bakre foten;) det ger en 'svans' gentemot din tyngdpunkt och ökar stabiliteten, inte tvärtom. ju längre bak du flyttar bakre foten desto sladdigare blir brädan.

kolla också att belaget inte är konkavt. ger nervöst uppträdande vid åkning rakt fram. om brädan har träkärna och stått varmt och torrt en längre tid kan kärnan krympa, vilket i vissa fall har liknande effekt som en klantig slipning. ut med brädan några månader i fukten på en skuggig balkong i så fall.

överhuvudtaget är träkärna ett aber, och mest ett sätt att få enklare sandwichbrädor att hålla ihop. och särskilt om din bräda har boxuppbyggnad vilket är mycket robustare och på nästan alla sätt att föredra, kan en torkande/krympande träkärna ställa till det.
Tack så jäkla mycket.

Sista åket skickade jag ner dottern i en blå backe, "pappa måste testa lite i den här svarta".

Det malde en viss oro i bakhuvudet att sista åket på dagen när jag var trött skulle bli ett högfartstest, men vad är det värsta som kan hända?...

Att flytta fram bakre foten ett snäpp gjorde en helt ny bräda, vilken jag förvisso känt hela dagen när vi åkt men att få ladda på ordentligt i en brantare backe cementerade min uppfattning.
Förra gången var det som att åka runt på en tvål när det gick snabbare, nu var den stabil som ett spjut, under hela dagen tycker jag att brädan har bettett sig bättre på alla sätt, färre kanthugg och enklare att åka switch, inser även att jag fick ont i knäna tidigare, man kan ju undra vad det var för klåpare som hade ställt in bindningarna till att börja med.

Tack!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer