[OT] Torka kläder i maskin

Stålis

Medlem
Frågan kanske egentligen skulle platsa i tråden för frågor man egentligen inte vågar ställa men jag kör ändå!

Jag slog till på en ny tvättmaskin under BF nu när den gamla ändå hade gått sönder. Optionerade in en torktumlare också. Man har ju hört att allt går att tumla med de nya bra-iga tumlarna.
Men nu när eländet står hemma och jag börjar kolla tvättlapparna så ser jag att i princip ingenting får tumlas.

Då tänker jag som så, att ha en vanlig luvtröja med typ 30% plast och 70% bomull som är ganska vanligt i ett jättevarmt land, det lär vara ok.

Att slunga in samma tröja i ett värmeskåp står det inga förbud om.

Varför är det då absolut verboten att tumla?

Är det för att man tänker att folk har gamla tumlare som kör sketavarmt med full snurr på allt?
Eller kan det vara för att garantera att ingen pajar nåt?

Kör man inte så varmt måste det väl funka?

Har ni några vittnesmål från verkligheten?
Tack på förhand!

Octagon

Aktiv medlem
Jag har tumlat det mesta utan problem, i alla fall sånt som klarar vanlig 40° tvätt. Det sliter lite på kläderna och drar ström så när jag känner mig snål hänger jag upp stora grejor och tumlar allt bös som strumpor mm som är dryga att hänga.

Stålis

Medlem
Felet du gör är att läsa på tvättlapparna. Kör bara kör.
Jaaaa men då riskerar man ju att paja alla dyra Intersportstrumpor och tröjor.. :)

Jag har tumlat det mesta utan problem, i alla fall sånt som klarar vanlig 40° tvätt. Det sliter lite på kläderna och drar ström så när jag känner mig snål hänger jag upp stora grejor och tumlar allt bös som strumpor mm som är dryga att hänga.
Ok, det låter ju lovande. Är det full värme eller bara lätt så man iaf får hänga byken du kör?

Det är som ett lotteri, vissa saker kommer att krympa, andra inte.
Man borde väl kunna se nån röd tråd med vad som funkar och inte redan före??

Spacekitty

Aktiv medlem
Kläder med blandade material som inte krymper exakt lika i värmen blir inte bra. Typ kavaj med tunt glansigt foder på insidan.

Raphas pro bibs med limmade fållar i hängslorna släpper limmet av värmen.

Annars kör jag väl alla kläder i tumlare på sportkläder-läge som har en lite lägre temperatur avsett för syntetmaterialkläder.

Octagon

Aktiv medlem
Jaaaa men då riskerar man ju att paja alla dyra Intersportstrumpor och tröjor.. :)

Ok, det låter ju lovande. Är det full värme eller bara lätt så man iaf får hänga byken du kör?

Man borde väl kunna se nån röd tråd med vad som funkar och inte redan före??
I min tumlare blir det inte jättevarmt. Ställer man den på jättetorr så går den bara extra länge, inte hetare.

Stålis

Medlem
Tack alla för era livsberättelser, jag känner mig peppad att torka tvätten nu.. då var det bara att kolla spotpriset också dårå.. :)

Batavus

Aktiv medlem
Cykelkläder ska inte tumlas, generellt sett. Elastan och andra elastiska grejor kan gå åt pipan. Andra plasttrådar kan också förändras, och dessutom laddas med statisk elektricitet.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vi har en tumlaremed värmepump och det lär väl inte va ovanligt generellt idag eftersom vår är 5 år gammal. Kostnaden blir då marginell.
Alla nya tröjor hängs för det är lotteri vad som händer med formen.
Som @HakanC säger, handdukar underkläder, sängkläder, strumpor mm funkar.
Nät t-shirts blivit välanvända törs jag tumla även dom och merparten klarar det.

Stumpy

Aktiv medlem
Vad ska man ha en torktumlare till? Jag har inte haft nån på mer än tjugo år.
Alla kanske inte har tillräckligt med plats att hänga tvätten.
Hänger själv så mycket som möjligt, men t-shirts, kallingar, strumpor och dyligt brukar få snurra i värmepumpstumlaren. Skall vid tillfälle mäta upp hur mycket den drar.

Makten

Aktiv medlem
Alla kanske inte har tillräckligt med plats att hänga tvätten.
Hänger själv så mycket som möjligt, men t-shirts, kallingar, strumpor och dyligt brukar få snurra i värmepumpstumlaren. Skall vid tillfälle mäta upp hur mycket den drar.
Man kan ju ha en tvättlina som man tar ner när den inte används.

HåkanC

Aktiv medlem
Som jag har skrivit redan bodde jag tidigare med torktumlare och när jag mätte den med min enkla mätare blev det ~1,1kW/h
Träningskläder och även t-shirts, kallingar + det mest med resår, undviker jag att tumla, av flera anledningar.
Men ffa vanliga vardagsstrumpor och frotté tumlar jag gärna, de blir såpass mkt bättre av sådan torkning.

ejma

Aktiv medlem
Vi brukar hängtorka det mesta förutom dunprylar och liknande.

Vi har ett dedikerat tvättrum med bla 35 meter plastad stålvajer som torkställ.

Latmask

Aktiv medlem
Problemet/frågan i trådstarten stör mig också. Vi har sedan i höstas en hel massa babykläder som av förklarliga skäl tvättas väldigt frekvent. De flesta, men inte alla, är märkta med tvätt i 40 grader medan somligt bara är märkt 30 grader och/eller handtvätt. Och väldigt få plagg är märkta okej att torktumla. Jag tror att anledningen är enkel - tillverkarna behöver inte göra plaggen mer tåliga än så. De flesta som köper babykläder tittar förmodligen aldrig någonsin på tvättråden utan bryr sig mest om att plaggen är söta...

Vår tvättmaskin har fasta program och bara 40 som lägst temp på snabbprogram. Nästa maskin skall ha 30 grader snabbprogram också...

Torktumlar gör vi ändå bara i undantagsfall numera, främst med tanke på elförbrukningen. Vi hängtorkar i tvättstugan och har en fläkt som cirkulerar luften vid torkställningen - och en avfuktare i tvättstugan. Fläkten drar 10-20 W och är bara igång när där hänger tvätt, avfuktaren drar iofs 200 W när den går men är ju hygrostatstyrd och vi hade haft den i källaren ändå. Det mesta torkar tillräckligt snabbt för att det inte skall vara besvärande. Cykelkläder och funktionsplagg är torra på max en halvtimme.

johfo

Aktiv medlem
Vad ska man ha en torktumlare till? Jag har inte haft nån på mer än tjugo år.
Om man behöver tvätta täcken och kuddar är de faktiskt inte så dumma om man kör en bunt tennisbollar med tvättgodset. Till att värma upp goretex-kläder efter impregnering funkar den oxå bra tycker jag. Vi har en sån där gammal (2007) som blir skitvarm. Kör den 2-4 gånger om året till ovan nämnt. Då är den bra att ha. Annars hänger vi och kör avfuktare.

erolwi

Aktiv medlem
En torktumlare med luftvärmepump (standard numera) är ju i princip en lufttorkare, den torkar tvätten med kall torr luft istället för varm luft. Den drar inte så mycket och tvätten blir inte varm. Gissar att tvätt som är märkt ”ej tumling” antar varm tumlare.

Hänger man tvätten så måste den ju ändå torka vilket kräven någon slags avdunstningsprocess. Antingen torkar man luften med lufttork eller genom vädring. Hänger man den och låter självtorka så kommer all energi för att avdunsta tas från värmesystemet i huset. Har man elvärme blir det i princip lika dyrt som att varmtumla. Har man fjärrvärme så är ju värmen billigare generellt. Men energi behövs. Ett ”knep” är att hänga tvätten ute, går även att göra vintertid.

Senast ändrad:

HejaSverige!

Aktiv medlem
En fördel med att hänga tvätten inomhus är väl att man får en fukthöjande effekt i huset, på vintern är det ingen nackdel pga torr inomhusluft.

ooms

Aktiv medlem
D67FF621-E292-48A5-B3C6-BC34D45B3E34.jpeg

Köp & Sälj

Topp