[OT] Tråden om min intjänade Ostro och fakta och ljug om Kärnkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Manurhin2

Aktiv medlem
Funderar på en Factor Ostro i Sicilian Peach eftersom jag nu tjänat 55000 på mitt fasta elpris a 33 öre jämfört med dagens rörliga på 2 kr.

Det är var och en fritt att även diskutera kärnkraftens roll i dagens elinstabila företagsklimat. Det blev inte riktigt som förutspåddes, som vanligt, att alla var tvungna att ha universitetsexamen för att få jobb utan Sverige verkar fortfarande behöva producera produkter mha energi.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
7623400960.jpg

moros

Aktiv medlem
Ja fy fan. Imorgon är sista dagen. Riktigt fint att första minusgraderna sammanfaller med att man tappar sitt fastpris. Kommande månaderna blir allt annat än kul när elräkningen dimper ner. Tur jag inte har en elbil.

Senast ändrad:

Waylost

Aktiv medlem
Det är ju inte så att vi har elbrist just nu. Enligt SVK så har vi exporterat el nästan hela dagen.

Men energibristen kommer visa sig snart tyvärr.

weldion

Aktiv medlem
Ja fy fan. Imorgon är sista dagen. Riktigt fint att första minusgraderna sammanfaller med att man tappar sitt fastpris. Kommande månaderna blir allt annat än kul när elräkningen dimper ner. Tur jag inte har en elbil.
Du får virka dig något varmt.

ooms

Aktiv medlem
Tur jag har så liten förbrukning att jag bara får en räkning per år😊
Får se om den överstiger en tusenlapp i år, tror den aldrig gjort det hittills😁

stigfinnare

Aktiv medlem
Tibber har varit nere i flera dagar så jag slipper se eländet. Tur att jag precis sparat lite pengar genom att handla cykelgrejer på Black Friday.

Pfaff

Aktiv medlem
Det är ju inte så att vi har elbrist just nu. Enligt SVK så har vi exporterat el nästan hela dagen.

Men energibristen kommer visa sig snart tyvärr.

Verkligen inte.

B6382944-DF9F-454C-AA77-9F54CA3E1B9F.jpeg

Men bättre betald utomlands. Och när det skall exporteras verkar det inte ens saknas överföringskapacitet.

Waylost

Aktiv medlem
Verkligen inte.

Visa bilaga 526231

Men bättre betald utomlands. Och när det skall exporteras verkar det inte ens saknas överföringskapacitet.
Vi imponerande el mellan ~16-19 resterande tid har vi exporterar överskott. Att skylla höga elpriser pga isbildning på älvarna i norr samtidigt som vi säljer el utomlands känns sådär.
Vi får se hur kaxiga vi är när norrmännen skickar allt de producerar till engelska öarna…

D

Deleted member 78355

Guest
Verkligen inte.

Visa bilaga 526231

Var har du hittat den bilden, stämmer väl inte alls?

ooms

Aktiv medlem
Vi imponerande el mellan ~16-19 resterande tid har vi exporterar överskott. Att skylla höga elpriser pga isbildning på älvarna i norr samtidigt som vi säljer el utomlands känns sådär.
Vi får se hur kaxiga vi är när norrmännen skickar allt de producerar till engelska öarna…
Ja, går man på fakta så ser man att vi nettoimporterat de senaste 4 vintrarna, men det talas det tyst om trots att siffrorna finns öppet tillgängliga hos Svenska kraftnät.

Waylost

Aktiv medlem
Iofs har jag en Husqvarna Mikado och Bullens pilsnerkorv i skafferiet. Så jag klarar MSBs rekommendationer.

Men det har ju faktiskt varnats för att man kommer behöva sanktionera el i vinter.

ooms

Aktiv medlem
Den här debattartikeln, skriven av kunnig f.d. professor, ger ju inga positiva framtidsutsikter.

Totteman

Aktiv medlem
Ja, har man fast elpris så vet man vad det kommer att kosta. Det är det rörliga som varierar.

Om man har fast elpris så kanske man kan pilla sig i naveln?

Totteman

Aktiv medlem
Ja, spännande nu, politiskt. Får se vart energipolitiken tar vägen.

fhloston

Aktiv medlem
Iofs har jag en Husqvarna Mikado och Bullens pilsnerkorv i skafferiet. Så jag klarar MSBs rekommendationer.

Men det har ju faktiskt varnats för att man kommer behöva sanktionera el i vinter.

Ja, sanktionerad el blir inte kul 😉

Gissar att det var ransonera som menades?

Då tar det nog hus i helvete om de börjar med roterande nedsläckningar.

• Gilla
Reactions: NLC

ooms

Aktiv medlem
Ja, sanktionerad el blir inte kul 😉

Gissar att det var ransonera som menades?

Då tar det nog hus i helvete om de börjar med roterande nedsläckningar.
Framförallt om nedsläckningen sker mitt i fredagsmyset med Idol eller ännu värre Mello på lördagskvällen😱

BFS

Aktiv medlem
Den här debattartikeln, skriven av kunnig f.d. professor, ger ju inga positiva framtidsutsikter.
En professor i kärnfysik kanske inte nödvändigtvis är expert på just elteknik, men en titel kan imponera. Det finns trots allt också experter som ser tekniska lösningar på framtida problem. Danmark har betydligt större andel vindkraft än den gräns som verkar vara en "systemkollaps" och de har inte kollapsat än (men, danskar ska ju alltid vara tvärsöver och siktar tom på att bygga energy islands). Å andra sidan är ju elmarknaden avreglerad. Allt frid och fröjd. Marknaden fixar ju detta. Bara en tidsfråga.

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inget om kärnkraft men jag noterar att Bryntse och Ribbing säljer in vindkraft genom att förklara att kärnkraft är helt värdelöst. S.k. negativt försäljning som brukar tyda på att man inte har nåt att komma med.
Sen kommer de ut som kompletta idioter när de igen slår fast att ingen energibrist finns men att den kan lösas med vindkraft.

Obegripligt dåligt. Om de åtminstone försökte lura i mig att vindkraften kan balanseras med vätgas så jag kunde känna lite hopp....

tmalm

Aktiv medlem
Kul, frånluftsvärmepumpen fick fnatt i går em och började gå på elpatronen- förbrukade fem dygns normal elförbrukning under natten. Bra timing där, pannhellsike!

/T

BFS

Aktiv medlem
Jag vet inget om kärnkraft men jag noterar att Bryntse och Ribbing säljer in vindkraft genom att förklara att kärnkraft är helt värdelöst. S.k. negativt försäljning som brukar tyda på att man inte har nåt att komma med.
Sen kommer de ut som kompletta idioter när de igen slår fast att ingen energibrist finns men att den kan lösas med vindkraft.

Obegripligt dåligt. Om de åtminstone försökte lura i mig att vindkraften kan balanseras med vätgas så jag kunde känna lite hopp....
Kärnkraft är iaf dyrt. Om det är bra eller dåligt är väl upp till var och en att avgöra. Man kan absolut bygga reglerkraft i form av vätgas. Det vet nog "idioterna" som du nämner vid namn.

jonte987

Aktiv medlem
Kärnkraft är iaf dyrt. Om det är bra eller dåligt är väl upp till var och en att avgöra. Man kan absolut bygga reglerkraft i form av vätgas. Det vet nog "idioterna" som du nämner vid namn.

Hade de haft nåt vettigt att komma med så hade de väl undvikit uppenbara lögner. Det är ialla fall min tro.

ooms

Aktiv medlem
Usch, börjar bli dags att ladda mobilen. Dålig tajming, blir dyrt.

BFS

Aktiv medlem
Ladda med ditt dynamoframhjul.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp