[OT] Tråden om min intjänade Ostro och fakta och ljug om Kärnkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

BFS

Aktiv medlem
Varför ska privatpersoner tillhandahålla sina elbilsbatterier till det allmänna, och dessutom slita ut dem i förtid?
Ja, varför? Vad har denna tråd handlat om på senaste sidorna? Kan du gissa varför nån (inte jag) föreslagit detta sätt att lagra el?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Varför ska privatpersoner tillhandahålla sina elbilsbatterier till det allmänna, och dessutom slita ut dem i förtid?

Det kan man enkelt lösa med ersättning från stat eller elnätsägaren där man är uppkopplad.
Som med solceller idag.

• Gilla
Reactions: BFS

uandt

Aktiv medlem
Varför ska elmonopolsmarknaden inte få höja elpriset och göra sig miljarders hackor när de kan?
Alltså, det här med tillgång och efterfrågan... du som konsument är med och sätter priset så är det för dyrt är det vårt eget fel.

Sen annars. Har försökt leta statistik på energiandelen av bnp. Det enda som går att få fram är watt/h biten. Inte pengabiten. Hade varit kul veta om vi betalar relativt mer nu än förr.

KPIF ger lite hintar. 2020 ex energi ligger på 208. inklusive ligger det på 219 vilket hintar lite om att energikostnaderna ligger på en annars ganska låg andel av prisökningarna vi haft sen 1987. Alltså, historiskt sett är det inte så jäkla dyrt ändå...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Dela på elnät och energi.
Energin är även om den är dyr just nu inte så dyr över året. Elnätsavgiften kommer öka i en snabbare takt.
Reglermodellen håller emot just nu vilket tyvärr också dämpar satsningar på reinvestering i en tid då vi redan är på efterkälken där.

Besv

Aktiv medlem
Att kärnkraft är dyr beror till största delen på att det är dyrt att finansiera kärnkraft.

Nu bör denna kostnad bli betydligt lägre när EU klubbar igenom att kärnkraft ska klassas som grön energi och då kan få tillgång till betydligt billigare finansiering.

Och avfallet kommer alltid upp som ett argument mot kärnkraft. Är det bättre att som i Sveriges och ex Tyskland fall att lägga ner kärnkraft för att ersätta med mer kol och gas el? Deras avfall släpps direkt ut i atmosfären, bara kolkraften beräknas döda 23 000 Pers i Europa årligen och 13 000 i USA.

Fossila utsläpp beräknas döda ca 8 miljoner årligen i världen.

Hur många har kärnavfallet från de svenska kärnkraftverken dödat?

Emil777

Aktiv medlem
Ja, om man inte bryr sig om tidsperspektivet eller kostnaden funkar ju kärnkraft utmärkt (om man bortser från övriga nackdelar).
Såg förresten Wallenberg intervjuvas i går.
Han ville bygga och investera i kärnkraft om politiken är med på tåget.
Finns det pengar att tjäna så är det nog en del som håller sig framme.
Så det kanske blir möjligt i Sverige ändå.

BFS

Aktiv medlem
Jo, det är dyrt att finansiera dyra saker (som tar lång tid att bygga innan de ger ifrån sig en dyr/säljbar produkt).

BFS

Aktiv medlem
Absolut. Elproducenterna tjänar ju alltid pengar. De tjänar ju extra mycket nu, bara för att elpriset är högt. Högt elpris = mer vinster. Det är redan möjligt att ersätta reaktorer idag, men det anses vara för dyrt. Med högre elpris kan det absolut bli lönsamt med ny kärnkraft (och/eller oljekraftverk), men är det odelat positivt? Vissa verkar vara beredda att bygga kärnkraft till vilket pris som helst. Jag anser att priset har betydelse.

Besv

Aktiv medlem
Jo, det är dyrt att finansiera dyra saker (som tar lång tid att bygga innan de ger ifrån sig en dyr/säljbar produkt).
Nej det är det inte alltid.

Hela ESG svängen med grön teknik är ett område som svämmar över av billigt kapital, även om det tar lång tid och ofta inte ens kan visa att det går ekonomiskt.

När politikerna får för sig att olja/gruva etc är farligt och samtidigt säger att våra pensioner ska investeras grönt så flödar extrema mängder pengar åt ett håll. Detta har medfört att man tryckt upp den gröna sektorn till bubbelnivå ex Tesla.

Så nu kan vi vänta oss höga priser i energi och gruvor/metaller eftersom detta område är betydligt underinvesterat under ett decennium.

ooms

Aktiv medlem
Absolut. Elproducenterna tjänar ju alltid pengar. De tjänar ju extra mycket nu, bara för att elpriset är högt. Högt elpris = mer vinster. Det är redan möjligt att ersätta reaktorer idag, men det anses vara för dyrt. Med högre elpris kan det absolut bli lönsamt med ny kärnkraft (och/eller oljekraftverk), men är det odelat positivt? Vissa verkar vara beredda att bygga kärnkraft till vilket pris som helst. Jag anser att priset har betydelse.
Har du fortfarande inte förstått att politiskt beslutade regler, och politiska signaler, har en avgörande inverkan på vad som anses dyrt och inte? Framförallt om det är stora investeringar som kräver flera decenniers återbetalningstid.
Som flera säger här, när EU nu klassar kärnkraft som grön energi, så kommer det bli billigare att finansiera, och vi kommer se mer kärnkraft byggas i Europa. Utan detta politiska beslut är det för dyrt, med detta politiska beslut ändras förutsättningarna drastiskt. Helt plötsligt blir det billigare, pga ett politiskt beslut.

jonte987

Aktiv medlem
Och gröna fonder kommer att kunna investera i kärnkraft? Varje dag upplever man nåt man trodde aldrig skulle hända. Det är väl fantastiskt.

BFS

Aktiv medlem
Har du fortfarande inte förstått att politiskt beslutade regler, och politiska signaler, har en avgörande inverkan på vad som anses dyrt och inte? Framförallt om det är stora investeringar som kräver flera decenniers återbetalningstid.
Som flera säger här, när EU nu klassar kärnkraft som grön energi, så kommer det bli billigare att finansiera, och vi kommer se mer kärnkraft byggas i Europa. Utan detta politiska beslut är det för dyrt, med detta politiska beslut ändras förutsättningarna drastiskt. Helt plötsligt blir det billigare, pga ett politiskt beslut.
Har du inte förstått att det är tillåtet att bygga nya reaktorer, men branschen avstår pga de höga kostnaderna? Vad är det för politiska signaler som gör alla reaktorbyggen i Europa dyra? Finland och Storbritannien har byggt väldigt dyra reaktorer. Mig veterligen är inte Storbritannien emot kärnkraft men ändå blir det dyrt. Det är förstås nånting du inte kommer att kommentera. Jag har frågat förr, när du antyder att set får kosta vad det kostar vill, vad du är beredd att betala för kärnkraftsel, men du svarar inte.
Och när behöver vi elen? Med decenniers byggande och decenniers återbetalningstid låter det inte som en kraftproduktion utan nackdelar (även om man struntar i elpriset). Men det lär du inte heller kommentera. Kanske drömmer du dig tillbaka till 70-talet då det fanns en stor tillverkningsindustri som kunde bygga saker. Hur är det idag? Det kommer du inte heller att svara på.

BFS

Aktiv medlem
Nej det är det inte alltid.

Hela ESG svängen med grön teknik är ett område som svämmar över av billigt kapital, även om det tar lång tid och ofta inte ens kan visa att det går ekonomiskt.

När politikerna får för sig att olja/gruva etc är farligt och samtidigt säger att våra pensioner ska investeras grönt så flödar extrema mängder pengar åt ett håll. Detta har medfört att man tryckt upp den gröna sektorn till bubbelnivå ex Tesla.

Så nu kan vi vänta oss höga priser i energi och gruvor/metaller eftersom detta område är betydligt underinvesterat under ett decennium.
Men i praktiken tar det lång tid och kostar mycket pengar att bygga ett kärnkraftverk (som levererar dyr el). Iaf om man tittar på de kärnkraftverk som byggs/byggts i Europa på sistone.

izar

Aktiv medlem

Han satt och pratade om att Sverige skulle bygga 4:e generations kärnkraftverk men vem är beredd att betala för det nämnde han inte. Frankrike har försökt men failat och lagt ner, att vi då skulle gå i bräschen för detta experiment känns minst sagt orimligt.

ooms

Aktiv medlem
Har du inte förstått att det är tillåtet att bygga nya reaktorer, men branschen avstår pga de höga kostnaderna? Vad är det för politiska signaler som gör alla reaktorbyggen i Europa dyra? Finland och Storbritannien har byggt väldigt dyra reaktorer. Mig veterligen är inte Storbritannien emot kärnkraft men ändå blir det dyrt. Det är förstås nånting du inte kommer att kommentera. Jag har frågat förr, när du antyder att set får kosta vad det kostar vill, vad du är beredd att betala för kärnkraftsel, men du svarar inte.
Och när behöver vi elen? Med decenniers byggande och decenniers återbetalningstid låter det inte som en kraftproduktion utan nackdelar (även om man struntar i elpriset). Men det lär du inte heller kommentera. Kanske drömmer du dig tillbaka till 70-talet då det fanns en stor tillverkningsindustri som kunde bygga saker. Hur är det idag? Det kommer du inte heller att svara på.
Du har uppenbarligen inte förstått, så det är ingen idé att fortsätta. Jag kan inte mer än förklara, förstå måste du faktiskt göra själv.

freddag

Aktiv medlem
apropå kärnkraft så har jag tänkt att en liten radioisotopgenerator på strontium-90 från kärnavfall skulle väl vara perfekt en mulen novemberdag för offgrid.

men solpaneler verkar funka över förväntan även den här årstiden. 1000W av de billigaste panelerna ger ändå 20-50W när det är som mest mulet. ett batteri på 2,5-3 kWh klarar en vecka mulet med kylskåp, lampor, dator, mobil, radio, skruvdragare, kaffekvarn, cykellysen, gps-klocka, stavmixer, symaskin och motorsåg. kommer det bara tre timmars sol så är batteriet fulladdat igen. och då helt utan något slags smart system som använder panelerna till något roligt när batteriet är fullt.

en sovjetisk radioisotopgenerator gav bara 80W när de var nya, och verkar ganska farliga att hantera https://bellona.org/news/nuclear-is...5-04-radioisotope-thermoelectric-generators-2

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Han satt och pratade om att Sverige skulle bygga 4:e generations kärnkraftverk men vem är beredd att betala för det nämnde han inte. Frankrike har försökt men failat och lagt ner, att vi då skulle gå i bräschen för detta experiment känns minst sagt orimligt.

Extremkapitalisten Wallenberg ser bara till sitt egenintresse och vill som vanligt lura pappa staten och arbetande skattebetalare att betala för saker som hans företag kan utnyttja. Hur lättlurade är folk egentligen?

BFS

Aktiv medlem
Det Är svårt att bygga nåt som inte finns. Det går inte ens med gröna pengar.

BFS

Aktiv medlem
Du har uppenbarligen inte förstått, så det är ingen idé att fortsätta. Jag kan inte mer än förklara, förstå måste du faktiskt göra själv.
Fast du förklarar ju inte. Du svarar som vanligt inte på en enda fråga. :) Vad får det kosta? Alla kärnkraftsbyggen blir dyra (i andra länder), men det spelar ingen roll. Det får kosta. Hur lång tid tar det att bygga dem? Spelar ingen roll. Den tid det tar. Vad är du beredd att betala för elen? Inget svar. Men du påstår att du förklarar och förklarar. Bara kärnkraften grönklassas så har vi billig kärnkraft byggd av svensk industri (som kommer att få tillbaka sin tillverkningskapacitet bara kärnkraften grönklassas).

BFS

Aktiv medlem
men solpaneler verkar funka över förväntan även den här årstiden. 1000W av de billigaste panelerna ger ändå 20-50W när det är som mest mulet. ett batteri på 2,5-3 kWh klarar en vecka mulet med kylskåp, lampor, dator, mobil, radio, skruvdragare, kaffekvarn, cykellysen, gps-klocka, stavmixer, symaskin och motorsåg. kommer det bara tre timmars sol så är batteriet fulladdat igen. och då helt utan något slags smart system som använder panelerna till något roligt när batteriet är fullt.
I teorin skulle ett bilbatteri på 50 Kwh klara ganska mycket uppgifter i ett smart elsystem, men...

Emil777

Aktiv medlem
Intervjun finns ju på SVT.
Jag hörde det som Wallenberg var intresserad att även gå in med pengar i investeringen.

freddag

Aktiv medlem
I teorin skulle ett bilbatteri på 50 Kwh klara ganska mycket uppgifter i ett smart elsystem, men...
...men det klarar väl inte det kategoriska imperativet. för om alla sparade så mycket på elkonsumtionen att de klarade sig med så "liten" energibuffert skulle det generellt kräva att hushållen drar ner på sin totala konsumtion av alla typer av varor vilket skulle innebära ekonomisk kris och konkurrentländerna skulle släpa oss på den lilla efterkälken. det är väl en lika utmärkt som orealistisk ingenjörslösning som inte fungerar utan större samhällsförändringar.

BFS

Aktiv medlem
...men det klarar väl inte det kategoriska imperativet. för om alla sparade så mycket på elkonsumtionen att de klarade sig med så "liten" energibuffert skulle det generellt kräva att hushållen drar ner på sin totala konsumtion av alla typer av varor vilket skulle innebära ekonomisk kris och konkurrentländerna skulle släpa oss på den lilla efterkälken. det är väl en lika utmärkt som orealistisk ingenjörslösning som inte fungerar utan större samhällsförändringar.
Nä, det enda rätta är att fortsätta som vanligt. Det känns tryggast.

Emil777

Aktiv medlem
Nu blev jag tvungen att googla litet..

Byggstart var 2009. Det var iofs i Kina. Där går ju politiken "åt ett håll" så det är enkelt att fatta beslut. Så jobbar ju inte vi i Europa.

"Shidaowans nya fjärdegenerations-reaktor igång

Fjärde generationens kärnkraft röner alltid uppmärksamhet, och ibland kanske lite för mycket då den kärnenergi som främst kommer att byggas kommande årtionden är Gen-3+. Nu sker dock såpass intressanta Gen-IV framsteg i Kina att vi ändå tycker det är värt att lyfta fram dem..."

Laan84

Aktiv medlem
Nu blev jag tvungen att googla litet..

Byggstart var 2009. Det var iofs i Kina. Där går ju politiken "åt ett håll" så det är enkelt att fatta beslut. Så jobbar ju inte vi i Europa.

"Shidaowans nya fjärdegenerations-reaktor igång
Fjärde generationens kärnkraft röner alltid uppmärksamhet, och ibland kanske lite för mycket då den kärnenergi som främst kommer att byggas kommande årtionden är Gen-3+. Nu sker dock såpass intressanta Gen-IV framsteg i Kina att vi ändå tycker det är värt att lyfta fram dem..."
Länk?

D

Deleted member 78355

Guest

RE

Medlem
Det Är svårt att bygga nåt som inte finns. Det går inte ens med gröna pengar.
I Ryssland står en gen IV-reaktor som levererar el ut på nätet. Den heter BN-800 och kan köras med MOX-bränsle vilket också sker. Det kommer en uppföljare som heter 1200 men det är nåt år kvar innan planerad start.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Jag ska flytta till Ryssland eller Kina för pengarna jag sparar på det höga elpriset.

• Gilla

Emil777

Aktiv medlem

Laan84

Aktiv medlem
Vassego !

...och en lååång, men intressant text, vad som kan vara på gång.
Tänk att ha sin alldeles egna reaktor. Ut med braskaminen ! Rena sci-fien..

Samtidigt ger Frankrike upp.

• Gilla

jonte987

Aktiv medlem
Hyundai är det som ska ladda sommarstugan med bilen. (Hur bilen ska laddas framgår inte)
Fick precis syn på reklamen igen.

(Vet inte om jag skriver i rätt tråd, alla handlar om kärnkraft och förlästa akademiker)

Emil777

Aktiv medlem

Samtidigt ger Frankrike upp.
Men inte helt va ? Även om det är generation 3+ rektorer vad jag förstår.

Tuppen dör aldrig i Frankrike!

"Vid EdF:s årsstämma i maj berättade bolagets vd, Jean-Bernard Lévy, att man nu lämnat in den efterfrågade planen till regeringen. I rapporten har EdF även analyserat vilka fyra platser som kan anses vara lämpliga och man tillkännagav även att man för samtal med Framatome kring tillverkningen av komponenter till EPR 2. De fyra platserna som anses lämpliga är Penly i Seine-Maritime, Gravelines i Haut-de-France samt Bugey och Tricastin i Rhône."

Emil777

Aktiv medlem
Hyundai är det som ska ladda sommarstugan med bilen. (Hur bilen ska laddas framgår inte)
Fick precis syn på reklamen igen.

(Vet inte om jag skriver i rätt tråd, alla handlar om kärnkraft och förlästa akademiker)
Är det inte "fakta & ljug om aromenergi" ?

/Förlöst akademiker

BFS

Aktiv medlem
I Ryssland står en gen IV-reaktor som levererar el ut på nätet. Den heter BN-800 och kan köras med MOX-bränsle vilket också sker. Det kommer en uppföljare som heter 1200 men det är nåt år kvar innan planerad start.
Och vad kostar elen från en sån? Bridreaktorer har byggts och lagts ner förr. De levererar el, men till ett hiskeligt pris.

BFS

Aktiv medlem
Vassego !

...och en lååång, men intressant text, vad som kan vara på gång.
Tänk att ha sin alldeles egna reaktor. Ut med braskaminen ! Rena sci-fien..

Läste en intervju med Wallenius och små reaktorer (minns inte effekten) var dyra (ca 4 kr/KWh) men lämpade för mindre samhällen som inte var anslutna till nåt nät (och därmed beroende av generatorer). De var ändå billigare än att köra generatorer.

jonte987

Aktiv medlem
Sluttramsat. Den som gnäller får från och med nu enbart el från vindkraft. Räcker det sen inte så kan man gå ut och sätta sig i bilen.

Under tiden värmer jag huset med dyr el.

BFS

Aktiv medlem

BFS

Aktiv medlem
Men inte helt va ? Även om det är generation 3+ rektorer vad jag förstår.

Tuppen dör aldrig i Frankrike!

"Vid EdF:s årsstämma i maj berättade bolagets vd, Jean-Bernard Lévy, att man nu lämnat in den efterfrågade planen till regeringen. I rapporten har EdF även analyserat vilka fyra platser som kan anses vara lämpliga och man tillkännagav även att man för samtal med Framatome kring tillverkningen av komponenter till EPR 2. De fyra platserna som anses lämpliga är Penly i Seine-Maritime, Gravelines i Haut-de-France samt Bugey och Tricastin i Rhône."
Gen 4 överger de. De lägger ner ett antal reaktorer och ersätter några, om jag inte missminner mig.

RE

Medlem
Och vad kostar elen från en sån? Bridreaktorer har byggts och lagts ner förr. De levererar el, men till ett hiskeligt pris.
Den lär inte vara gratis iaf, men du skrev att de inte fanns. Det gör de.
Och av någon anledning startar man en till.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer