[OT] Tråden om min intjänade Ostro och fakta och ljug om Kärnkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Besv

Aktiv medlem
BFS vad föredrar du istället för Kärnkraft?

Ska vi elda olja/gas/kol istället tills vi får fram teknik som gör energilagringen möjlig? För de behövs el 24/7 i världen, och vind/sol klarar inte av ett i lands el försörjning. Det är det man väljer mellan om man motsäger sig kärnkraft i dagsläget.

Du påpekar ex att gen 4 inte funkar än men länkar till hydrogen/vätgas anläggningar i test stadiet.

Min förslag i Sverige är att helt enkelt ta Ringhals i drift igen, behövs lagändring för det är olagligt att återstarta ett kärnkraftverk. Vi behöver inte bygga, vi kan återstarta.

Jag får inte ihop logiken när man ex från regeringens sida vill köpa ut vedspisar från privatpersoner för det är klimatkris men sen i nästa steg stänger ett kärnkraftverk som direkt ersätts med kolkraft från Polen/Tyskland och Danmark. Sila mygg men svälja elefanter?

jonte987

Aktiv medlem
Den lär inte vara gratis iaf, men du skrev att de inte fanns. Det gör de.
Och av någon anledning startar man en till.
Frågan är hur samma människa både kan veta att det inte finns och att det är för dyrt?

Jag vet inte om man verkligen ska jobba så att man försöker räkna hem alla års utveckling på första kwh. Blir inte mycket investerat på det viset.

Besv

Aktiv medlem

Lite kul fakta om kärnkraft. Kolla in klippet med svensk undertext ca 10 min in när man kör ett stridsflygplan rakt in i en vägg som motsvarar väggen i ett kärnkraftverk.

BFS

Aktiv medlem
Den lär inte vara gratis iaf, men du skrev att de inte fanns. Det gör de.
Och av någon anledning startar man en till.
Igår fick jag skit för att jag hävdade att nåt som finns finns (men inte i kommersiell skala). Gissar att du inte kommer att få några invändningar från samma personer. Är det en gen 4 eller en vanlig bridreaktor?

• Gilla
Reactions: RE

BFS

Aktiv medlem
Frågan är hur samma människa både kan veta att det inte finns och att det är för dyrt?

Jag vet inte om man verkligen ska jobba så att man försöker räkna hem alla års utveckling på första kwh. Blir inte mycket investerat på det viset.
För att man byggt och lagt ner bridreaktorer förut. I decennier har man försökt. Man la ner för att de var hopplöst dyra. Man var inte ens nära att få nån lönsamhet. Hur länge ska man försöka? Frankrike verkar ha nåt en punkt där man ger upp. Hur länge ska man kasta pengarna i sjön när det finns billigare alternativ?

BFS

Aktiv medlem
BFS vad föredrar du istället för Kärnkraft?
Snabbast är energieffektivisering. Sen förnybar el till lågt pris, så att man får många KWh för pengarna.
Ska vi elda olja/gas/kol istället tills vi får fram teknik som gör energilagringen möjlig? För de behövs el 24/7 i världen, och vind/sol klarar inte av ett i lands el försörjning. Det är det man väljer mellan om man motsäger sig kärnkraft i dagsläget.
Eldar vi mycket olja/gas/kol i Sverige idag?
Du påpekar ex att gen 4 inte funkar än men länkar till hydrogen/vätgas anläggningar i test stadiet.
Jo, jag skrev just stt jag fick en massa skit för det samtidigt som gen 4 framställs som fullt fungerande verk. Man satsar de facto på järnsvamp framställd med vätgas. Det verkar funka. Resten av världen satsar stora summor på vätgas också. Har alla fel? Ryssland och Kina satsar på gen 4, men de satsar på OS också. Ingen bra affär, om man säger så. Men, det funkar i diktaturer.
Min förslag i Sverige är att helt enkelt ta Ringhals i drift igen, behövs lagändring för det är olagligt att återstarta ett kärnkraftverk. Vi behöver inte bygga, vi kan återstarta.
Vad kostar det, då? Om nåt läggs ner för att det inte är lönsamt lär det ju inte bli lönsamt efter en återstart heller.
Jag får inte ihop logiken när man ex från regeringens sida vill köpa ut vedspisar från privatpersoner för det är klimatkris men sen i nästa steg stänger ett kärnkraftverk som direkt ersätts med kolkraft från Polen/Tyskland och Danmark. Sila mygg men svälja elefanter?
Den mesta importen kommer från Norge, men vem bryr sig?

BFS

Aktiv medlem
"– Idag finns ingen riktig generation fyra-reaktor i drift, det finns några reaktorer som är ett steg på vägen till generation fyra, säger Janne Wallenius som är reaktorfysiker på KTH i Stockholm."

uandt

Aktiv medlem
Den mesta importen kommer från Norge, men vem bryr sig?
Norrmännen har en kabel till britterna sa någon av baggarna på jobbet så inte bara vi som drar upp elpriserna för dem. Han hade haft en dagselräkning på > 500 NOK också men jag tror han har råd

jonte987

Aktiv medlem
Norrmännen har en kabel till britterna sa någon av baggarna på jobbet så inte bara vi som drar upp elpriserna för dem. Han hade haft en dagselräkning på > 500 NOK också men jag tror han har råd
Ingen is i Norge eftersom de verkar ha ström?

När vi är framme vid 2060 och 2070 så har vi förmodligen byggt ut andra system i så hög grad att vi förhoppningsvis har löst klimatkrisen. Det är oklart om kärnkraften kan komma in då, säger han.

Inte ett ord om vad det skulle vara eller vem som ska göra det. Men snabbare, billigare och bättre kommer det att bli. Bara vi sitter still i båten. Det är forskning när den är som bäst. Expert på vad som inte går.

BFS

Aktiv medlem
Så är det. Britterna trissar upp priset. Söderut finns det köpare med feta plånböcker också.

ooms

Aktiv medlem
Dst är nästan så man saknar Woodknocker ibland...

Besv

Aktiv medlem
Energieffektivisering och förnybart, när det inte blåser eller solen skiner?

Då väljer du fossilt för det är enklare att bygga och billigare?

Detta är ju kärnfrågan, om solen sken och det blåste varje dag året runt så hade detta fungerar men nu gör det inte det och då behöver man något som fungerar när förnybart inte gör det.

Södra Sverige kan en kall stilla vinterdag bara förlita sig på fossilt via Karlshamns verken och kol el från kontinenten utan våra kärnkraftverk.

BFS

Aktiv medlem
Inte ett ord om vad det skulle vara eller vem som ska göra det. Men snabbare, billigare och bättre kommer det att bli. Bara vi sitter still i båten. Det är forskning när den är som bäst. Expert på vad som inte går.
Antar att det (som riktiga experter säger!) var riktat till mig. Det är starka ord från en som inledde med: "Jag vet inget om kärnkraft, men..."

Det forskas på kärnkraft. Över hela världen. Så vi sitter inte still i båten. Hur går det? Wallenius (som forskar och bygger reaktorer), Sveriges största expert på kärnkraft, duger inte i denna diskussion! :)

uandt

Aktiv medlem
Trodde vi konstaterat att sätta han på en trainer och locka fram monstret så genereras nog watt så det räcker till alla.

Annars, en kul grej med hela kärnkraftsgrejen är att (nu bara tokgissar jag) en av de första småreaktorerna som kommer upp i europa förmodligen kommer vara en ACP100 där kineserna styr och ställer i det hela. Alltså, de kommer ha en brytare i Peking så vi håller oss på mattan...

BFS

Aktiv medlem
Energieffektivisering och förnybart, när det inte blåser eller solen skiner?
Då har vi förhoppningsvis byggt mer reglerkraft. Hur många dagar är stiltje ett problem för Sverige?
Då väljer du fossilt för det är enklare att bygga och billigare?
Jag frågade tidigare, använder vi mycket kol/gas/olja i Sverige? Inget svar. Antar att det är lex ooms. Jag ska svara, men inte få några svar tillbaka.
Detta är ju kärnfrågan, om solen sken och det blåste varje dag året runt så hade detta fungerar men nu gör det inte det och då behöver man något som fungerar när förnybart inte gör det.
Så, hur många dagar per år är det ett problem att det inte blåser tillräckligt? Om man bygger ut reglerkraften, blir det ett mindre problem.
Södra Sverige kan en kall stilla vinterdag bara förlita sig på fossilt via Karlshamns verken och kol el från kontinenten utan våra kärnkraftverk.
Hade överföringskapaciteten varit bättre hade allt gått bättre. Om elpriset blir permanent högre, så blir oljekraftverken lönsamma igen. Så, vad kostar kärnkraftsel och vad gör det med elpriset?

ooms

Aktiv medlem
Trodde vi konstaterat att sätta han på en trainer och locka fram monstret så genereras nog watt så det räcker till alla.

Annars, en kul grej med hela kärnkraftsgrejen är att (nu bara tokgissar jag) en av de första småreaktorerna som kommer upp i europa förmodligen kommer vara en ACP100 där kineserna styr och ställer i det hela. Alltså, de kommer ha en brytare i Peking så vi håller oss på mattan...
Samma sak med vindkraften...

BFS

Aktiv medlem
Wallenius Blykalla är väl långt framme också? Men, jag (som hänvisar till Wallenius) kan ju uppenbarligen inget om kärnkraft.

ooms

Aktiv medlem
Vad är det för reglerkraft vi ska bygga?

Lejon

Aktiv medlem
Jag pratade med en kille som var storägare i ett bolag som bygger vindkraftverk idag; han hävdade också att den nya sladden mellan Norge och GB var den absolut största enskilda orsaken till de skenande priserna vi sett nu.

• Gilla
Reactions: BFS

uandt

Aktiv medlem
Wallenius Blykalla är väl långt framme också? Men, jag (som hänvisar till Wallenius) kan ju uppenbarligen inget om kärnkraft.
Jo det verkar ju vara sköna lirare men ACP'n är ju godkänd ok kan ju rent praktiskt börja byggas nu. Amerikanerna har ju sagt att de ska bygga en pyttereaktor i Rumänien också men vi får väl se hur det blir med det...
Samma sak med vindkraften...
Jag är kanske naiv men jag tror att det i praktiken är svårt att permanent fjärrstänga en vindpark. En reaktor däremot...

Besv

Aktiv medlem
Jag säger som ooms, vad är det för reglerkraft vi ska bygga?

Ja vi använder mkt kol och fossil el under kalla vinter månader i södra Sverige för vi importerar från kontinenten.

Om den förnybara energin inte räcker mer än 340 dagar per år, ska vi ransonera elen de resterande dagarna då?

Är det din lösning, stänga ner ex vissa företag för att spara el?

Stänga ner eller som sagt fossil el eller kärnkraft? Och här tycker jag kärnkraften är den som drar det längsta strået, inga utsläpp och säker el 24/7. Vi kan även bryta uranet i Sverige och bli självförsörjande på el om man hade fått göra det i Sverige.

Jag har själv installerat solceller på mitt hus med batteri för att under sommar månaderna kunna vara självförsörjande, eller under vintern ta bort topparna i elpriset och då köra på batteri. Har hybrid bil så jag kan köra gratis halva året på egen el och en vedspis....men elen behövs ändå på vintern.

BFS

Aktiv medlem
Jo det verkar ju vara sköna lirare men ACP'n är ju godkänd ok kan ju rent praktiskt börja byggas nu. Amerikanerna har ju sagt att de ska bygga en pyttereaktor i Rumänien också men vi får väl se hur det blir med det...
Det lär visa sig hur det går. Planerad start 2028. 30 miljarder kronor per gigawatt.

BFS

Aktiv medlem
Jag säger som ooms, vad är det för reglerkraft vi ska bygga?
Det har nämnts i tråden tidigare. Och varför inte googla?
Ja vi använder mkt kol och fossil el under kalla vinter månader i södra Sverige för vi importerar från kontinenten.
Hur mycket? Och ingen kommentar till att bristerna i överföringskapacitet gör att import är enklare (eftersom strömmen inte kommer fram)?
Om den förnybara energin inte räcker mer än 340 dagar per år, ska vi ransonera elen de resterande dagarna då?
Fast vi har ju redan reglerkraft i vattenkraften. Och det går att bygga mer.
Är det din lösning, stänga ner ex vissa företag för att spara el?
Kan man inte spara el utan att stänga ner?
Stänga ner eller som sagt fossil el eller kärnkraft? Och här tycker jag kärnkraften är den som drar det längsta strået, inga utsläpp och säker el 24/7. Vi kan även bryta uranet i Sverige och bli självförsörjande på el om man hade fått göra det i Sverige.
Det är fortfarande inte valen. Så, vad kostar ny kärnkraft? Hur lång tid tar det att bygga ett nytt kärnkraftverk? Inga problem med uranbrytning?
Jag har själv installerat solceller på mitt hus med batteri för att under sommar månaderna kunna vara självförsörjande, eller under vintern ta bort topparna i elpriset och då köra på batteri. Har hybrid bil så jag kan köra gratis halva året på egen el och en vedspis....men elen behövs ändå på vintern.
Om alla gjorde så skulle det finnas mer el på vintern. Det är ett bra sätt att energieffektivisera.

RE

Medlem
Igår fick jag skit för att jag hävdade att nåt som finns finns (men inte i kommersiell skala). Gissar att du inte kommer att få några invändningar från samma personer. Är det en gen 4 eller en vanlig bridreaktor?

Det är en SFR, så vitt jag kan se så ingår den typen bland de sorter som klassas som Gen IV men Janne tycker tydligen annorlunda. Processen skapar nytt bränsle så den borde ju kunna klassas som breeder också?

Det viktiga här är väl att den kan använda avfall som bränsle, har passiva säkerhetssystem och hög effekt?

desmo

Aktiv medlem
Kanske är det självklart för alla. Men som det skrivits tidigare i tråden är det viktigt med ett stabilt elnät, och detta görs med roterande massa (det fixas och trickas på att försöka göra stabila nät med mindre massa). Men med mycket vind- och solkraft så kan man behöva bygga in roterande massa i ett system. Tex genom att låta tunga generatorer snurra med fast utan producera el: https://www.nyteknik.se/premium/slutsnurrat-for-ringhals-generatorer-atminstone-i-sverige-7011198 https://www.nyteknik.se/premium/svenska-svanghjul-gor-plats-for-mer-fornybar-kraft-i-england-7009587

Sedan vet jag inte om det råder begreppsförvirring. Men för mig delas producenter upp i tre kategorier.
- Reglerkraft. Dvs produktion där man snabbt kan höja eller sänka lasten utifrån förbrukning. I Sverige är detta vattenkraft då det går snabbt att vinkla om ledskenorna i inloppet till turbinerna.
- Baskraft. Här har det varit kärnkraft i Sverige. Kraftverk är designade för att gå på 100% last och vill inte hålla på att lasta upp eller ner. Stora kraftverk kan användas som reglerkraft, men då får de inte gå på full last för att marginal ska finnas.
- Spetskraft/reservkraft. Här ligger reserven. Olika verk som med olika tidskrav kan fasa in ny produktion på nätet. Tex gasturbiner.

Det finns många som kan detta bättre än mig så det är fritt fram att rätta mig!

Freddie L

Aktiv medlem
Är det här tråden när man gnäller på att man aldrig får svar på sina frågor, och svarar på alla frågor med en fråga?

Vissa industriprojekt i framkant anses dead in the water och andra industriprojekt i framkant är redan en strålande succé innan de ens är nära att producera. Om man inte kan redogöra för varför, i båda fallen, så blir förklaringen att i första fallet är det omöjligt för en ingenjör att lösa problemet (inom rimlig tid och kostnad) men i det andra fallet kommer en ingenjör att lösa problemet.

Eftersom vi har reglerkraft idag kommer det aldrig kunna bli ett problem i framtiden trots att en ingenjör (här i tråden) förklarar varför det kommer bli ett problem i framtiden. En (annan) ingenjör kommer lösa problemet (vilket?) (i framtiden).

Apropos reglerkraft… Jag säger bara statisk elektricitet, en outnyttjad resurs framförallt vid kallt väder och nylon i kragen. Kom ihåg var ni läste det först! :-)

BFS

Aktiv medlem
Det är en SFR, så vitt jag kan se så ingår den typen bland de sorter som klassas som Gen IV men Janne tycker tydligen annorlunda. Processen skapar nytt bränsle så den borde ju kunna klassas som breeder också?

Det viktiga här är väl att den kan använda avfall som bränsle, har passiva säkerhetssystem och hög effekt?
Janne är Sveriges främsta expert på kärnkraft (förutom några här då, förstås). Jag brukar ta till mig det han säger.

Det finns många viktiga saker. Är det för dyrt tar det resurser från annan energiframställning. Som jag redan skrivit har man byggt (och forskat på) många bridreaktorer med samma målsättning. It just doesn't end well. Och det avfall som blir kvar efter en breed-process är fortfarande ett problematiskt avfall.

BFS

Aktiv medlem
- Reglerkraft. Dvs produktion där man snabbt kan höja eller sänka lasten utifrån förbrukning. I Sverige är detta vattenkraft då det går snabbt att vinkla om ledskenorna i inloppet till turbinerna.
- Baskraft. Här har det varit kärnkraft i Sverige. Kraftverk är designade för att gå på 100% last och vill inte hålla på att lasta upp eller ner. Stora kraftverk kan användas som reglerkraft, men då får de inte gå på full last för att marginal ska finnas.
- Spetskraft/reservkraft. Här ligger reserven. Olika verk som med olika tidskrav kan fasa in ny produktion på nätet. Tex gasturbiner.
Jag såg ett program där man såg en framtid (med mer förnybart) där vattenkraften gått från att vara huvudsakligen baskraft till att övergå till få en större/huvudsaklig roll som reglerkraft. De experterna ansåg naturligtvis att det fanns utmaningar men att de gick att lösa.

ooms

Aktiv medlem
Hej o hå, den ene Janne ska man lyssna på, men inte den andre. Trots att båda har professorstitlar inom relevant område och ekonomiska intressen i form av egna företag.

BFS

Aktiv medlem
Är det här tråden när man gnäller på att man aldrig får svar på sina frågor, och svarar på alla frågor med en fråga?
Ibland måste man korrigera en dåligt ställd fråga med en fråga, för att kunna ge ett bra svar. Det kallas tydligen gnäll. Och kommentarer som är mer eller mindre personliga påhopp är tillåtna och uppskattade. Det är Happy, det.
Vissa industriprojekt i framkant anses dead in the water och andra industriprojekt i framkant är redan en strålande succé innan de ens är nära att producera. Om man inte kan redogöra för varför, i båda fallen, så blir förklaringen att i första fallet är det omöjligt för en ingenjör att lösa problemet (inom rimlig tid och kostnad) men i det andra fallet kommer en ingenjör att lösa problemet.
Vill du precisera de olika industriprojekten, eller gnäller jag då?
Eftersom vi har reglerkraft idag kommer det aldrig kunna bli ett problem i framtiden trots att en ingenjör (här i tråden) förklarar varför det kommer bli ett problem i framtiden. En (annan) ingenjör kommer lösa problemet (vilket?) (i framtiden).
Och det finns en hel drös ingenjörer som anser att det går att lösa de problemen, eftersom de säger det och eftersom projekten fortskrider. Men vad vet de om deras jobb och projekt, egentligen?
Apropos reglerkraft… Jag säger bara statisk elektricitet, en outnyttjad resurs framförallt vid kallt väder och nylon i kragen. Kom ihåg var ni läste det först! :-)
Genialt. Och åska är ju gratis.

BFS

Aktiv medlem
Hej o hå, den ene Janne ska man lyssna på, men inte den andre. Trots att båda har professorstitlar inom relevant område och ekonomiska intressen i form av egna företag.
Hej och hå, man ska inte lyssna på Sveriges främste expert på kärnkraft (som forskar om och bygger kärnkraftverk!). Kan du ranka relevanta titlar? Professor i elkraftsystem (som håller med mig), professor i reaktorfysik och professor i...? Naturligtvis inte.

RE

Medlem
Janne är Sveriges främsta expert på kärnkraft (förutom några här då, förstås). Jag brukar ta till mig det han säger.

Det finns många viktiga saker. Är det för dyrt tar det resurser från annan energiframställning. Som jag redan skrivit har man byggt (och forskat på) många bridreaktorer med samma målsättning. It just doesn't end well. Och det avfall som blir kvar efter en breed-process är fortfarande ett problematiskt avfall.

En av de främsta förespråkarna för ny kärnkraft också. Den delen verkar du inte ha tagit till dig ;)

Men du men att Ryssarna kommer misslyckas precis som alla andra, trots att den rullat några år redan och man planerar för att starta en till? Tiden lär visa.

BFS

Aktiv medlem
En av de främsta förespråkarna för ny kärnkraft också. Den delen verkar du inte ha tagit till dig ;)

Men du men att Ryssarna kommer misslyckas precis som alla andra, trots att den rullat några år redan och man planerar för att starta en till? Tiden lär visa.
Jodå, jag vet att han gillar kärnkraft. Jag har inget emot (kärnkrafts)forskning. Däremot så lyssnar jag till honom även vad gäller tidsperspektivet på ny kärnkraft (och även priset).

"Kan man få ekonomi i de småskaliga anläggningarna kan det här bli riktigt intressant", säger Johan Svenningsson (vd på Uniper som stöttar Blykallas lilla reaktor).

Jag har ingen aning om ryssarna kommer att lyckas eller inte. Fransmännen försökte med flera bridreaktorer (man startade också en till) och misslyckades (igen). Jänkarna har lagt ner det också. Tycker inte det verkar alltför lovande, men det lär tiden utvisa, som du säger.

desmo

Aktiv medlem
Och det finns en hel drös ingenjörer som anser att det går att lösa de problemen, eftersom de säger det och eftersom projekten fortskrider. Men vad vet de om deras jobb och projekt, egentligen?
Jag tror också att ingenjörer och tekniker kan lösa problem. Det problematiska är att det också ska vara lönsamt rent ekonomiskt. Kanske ska inte marknadskrafter fritt få härja inom energisektorn? Kanske ska inte ekonomer bestämma vilka tekniska lösningar som ska väljas? Kanske finns det större värden än de monetära?
mvh #bitteringejör

BFS

Aktiv medlem
Jag tror också att ingenjörer och tekniker kan lösa problem. Det problematiska är att det också ska vara lönsamt rent ekonomiskt. Kanske ska inte marknadskrafter fritt få härja inom energisektorn? Kanske ska inte ekonomer bestämma vilka tekniska lösningar som ska väljas? Kanske finns det större värden än de monetära?
mvh #bitteringejör
Och nånstans har man ju räknat på det också, eftersom både Hybrit och H2 satsar mycket på det projektet. I andra änden satsar man INTE på kärnkraft (förutom lite forskning).
Nä, det kan mycket väl vara så att marknadskrafterna inte skapar det optimala energisystemet (de har ju inte lyckats åtgärda ledningarna på ganska lång tid), men det är ju svårt att ändra på. Förstatliga elproduktionen? Låta det kosta vad det kosta vill?

desmo

Aktiv medlem
Och nånstans har man ju räknat på det också, eftersom både Hybrit och H2 satsar mycket på det projektet. I andra änden satsar man INTE på kärnkraft (förutom lite forskning).
Nä, det kan mycket väl vara så att marknadskrafterna inte skapar det optimala energisystemet (de har ju inte lyckats åtgärda ledningarna på ganska lång tid), men det är ju svårt att ändra på. Förstatliga elproduktionen? Låta det kosta vad det kosta vill?
Om man tror på klimatkrisen och vi/staten/mänskligheten vill göra en omställning så måste det kanske få kosta vad det kosta vill? Men nu tänker jag mest högt.
Och på ett generellt plan så är jag fruktansvärt att allt ska drivas av pengar/ekonomer. Jag tror det hämmar utvecklingen på många sätt.

Emil777

Aktiv medlem
Är inte Woodknocker en algoritm?
På riktigt, någon slags bot, som någon, som jag tycker, lustig och kunnig skapare ligger bakom.
Kan riktigt höra skrattet eka när botens skapare läser rekationerna som boten orsakat tidigare här på forat.

Jag tror det.
Med risk för årets foliehatt, tror jag på riktigt det var en bot.

T.ex
-Aldrig otrevlig eller oförskämd trots många personangrepp och påhopp. Helt iskall.
-Igång dygnet runt.
-Full fart med otroligt många energiska inlägg osv från dag ett av registreringen på happy.
-Anvöndet helt, iaf för mig, obegripligt språk vad gäller cykel-mek.

Woodknocker, motbevisa mig och jag kommer be om förlåtelse för att i så fall felaktigt kallat dig en algoritm.

Bikzz

Aktiv medlem
Ja, en del korkbollar vill bygga nya höghastighets järnvägar för 300 miljarder. Oklart hur det kan löna sig. Ett nytt kärnkraftverk 70 miljarder ? Då vet jag vad jag röstar på....

Laan84

Aktiv medlem
Ja, en del korkbollar vill bygga nya höghastighets järnvägar för 300 miljarder. Oklart hur det kan löna sig. Ett nytt kärnkraftverk 70 miljarder ? Då vet jag vad jag röstar på....
Sa du politik? 😂

Höghastighetståg är så 80-tal, fråga Frankrike, Japan osv.

Jag vill rösta på de som löser hyperloop 😁👍

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer