[OT] Tråden om min intjänade Ostro och fakta och ljug om Kärnkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jonte987

Aktiv medlem
Vad har de ljugit om?
Att vi inte har elbrist osv.
Rekordpris + importerad fossilel = brist.

Att påstå att kärnkraft inte fungerar är inte heller trovärdigt. Däremot är det farligt och jag trodde inte vi skulle ha det.

BFS

Aktiv medlem
Att vi inte har elbrist osv.
Rekordpris + importerad fossilel = brist.

Att påstå att kärnkraft inte fungerar är inte heller trovärdigt. Däremot är det farligt och jag trodde inte vi skulle ha det.
Ja, vi exporterar ju ganska mycket el varje år. Det tyder inte på elbrist. Brister i överföringskapaciteten finns absolut. Så det kan vara överkapacitet på ett ställe och brist på ett annat. Det betyder inte brist i elproduktion.
Priset styrs av många saker. Om en utländsk köpare trissar upp priset är det inte brist på el som trissar upp priset. Den mesta elen importerar vi från Norge (inte fossil-el) men ibland (för att överföringskapaciteten är dålig) även söderifrån. Kärnkraft fungerar, men det är dyrt. Och tar väldigt lång tid att bygga.

etnica

Aktiv medlem
Det är väll bara att sluta subventionera vindkraft och sluta straffskatta kärnkraft så går nog kalkylerna ihop.

ooms

Aktiv medlem
Ingen elbrist? De fyra senaste vintrarna har vi nettoimporterat el. Det är fakta som vem som helst kan hitta hos svenska kraftnät. Och då talar vi om energi.

BFS

Aktiv medlem
Det är väll bara att sluta subventionera vindkraft och sluta straffskatta kärnkraft så går nog kalkylerna ihop.
Fast man subventionerar inte vindkraft och man straffbeskattar inte kärnkraften. Vindkraft har blivit billigare och kärnkraft har blivit dyrare.

BFS

Aktiv medlem
Ingen elbrist? De fyra senaste vintrarna har vi nettoimporterat el. Det är fakta som vem som helst kan hitta hos svenska kraftnät. Och då talar vi om energi.
Och vi exporterade väl 25 TWh förra året? Är inte det energi?

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag tror att det är Murphy som jävlas med husägarna som installerat 18MW julbelysning🎅

MagerValp

Aktiv medlem
Själv lyckades jag tydligen komma åt termostaten för golvvärmen i vardagsrummet när jag städade i söndags. 24 grader och värsta skidstugemyset här nere. Fjärrvärme som tur är annars hade man väl varit ruinerad.

BFS

Aktiv medlem
Då är allt bra och du kan somna om. Vindkraft är perfekt eftersom du har el ibland = ingen brist
Så, du vill fortfarande tro det du tror trots att jag förklarat hur det funkar? Du vet inget om kärnkraft men kan ändå idiotförklara dem som tycker att vindkraft är ett bättre alternativ. Utländska köpare (elproducenterna handlar med el som med vilken vara som helst) trissar upp priset, men det vill du inte ta till dig. Det är brist, trots att vi exporterar väldigt mycket el. Jag berättar för dig att kärnkraft är dyrt och långsamt (vilket det är i jämförelse) och du svarar som du gör? Wow...

BFS

Aktiv medlem
Ja, vi exporterar billigt på sommaren. Och importerar dyrt på vintern. Brist när det behövs, och överskott när det inte behövs. Jetebra 👍
Hur mycket och hur ofta importerar vi varje vinter? Ja, det är ju hemskt dåligt med export. :) Vem vill sälja 25 TWh el, liksom!? Om vi skulle ha ännu mer överkapacitet (för att slippa köpa el från Norge), vad skulle det kosta att få den överkapaciteten?

jonte987

Aktiv medlem
Så, du vill fortfarande tro det du tror trots att jag förklarat hur det funkar? Du vet inget om kärnkraft men kan ändå idiotförklara dem som tycker att vindkraft är ett bättre alternativ. Utländska köpare (elproducenterna handlar med el som med vilken vara som helst) trissar upp priset, men det vill du inte ta till dig. Det är brist, trots att vi exporterar väldigt mycket el. Jag berättar för dig att kärnkraft är dyrt och långsamt (vilket det är i jämförelse) och du svarar som du gör? Wow...

Jag släpper det gärna nu. Vi är inte överens om konceptet brist. Min definition matchar elpriset och det lilla jag lärde mig under studier i NEK.

BFS

Aktiv medlem
Jag släpper det gärna nu. Vi är inte överens om konceptet brist. Min definition matchar elpriset och det lilla jag lärde mig under studier i NEK.
Jag förstår att du gärna släpper det nu. Elpriset styrs inte bara av tillgången utan även av efterfrågan. Om du budar på en KWh mot en rik tysk så kommer den rike tysken att vara villig att betala mer för en KWh.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det finns ingen matbrist i Etiopien, folk är bara undernärda på gränsen till svält pga av dålig lokal överföringskapacitet, om dom hade exporterat mer av den lilla delen mat som trots allt finns så hade dom sluppit svält.

Ungefär så är resonemangen om svensk elektricitet.

BFS

Aktiv medlem
Ja, ett tillfälligt högt elpris är ju verkligen att jämföra med svält.

jonte987

Aktiv medlem
Jag förstår att du gärna släpper det nu. Elpriset styrs inte bara av tillgången utan även av efterfrågan. Om du budar på en KWh mot en rik tysk så kommer den rike tysken att vara villig att betala mer för en KWh.
Haha. Du är för tokig "inte bara tillgången utan även efterfråga".
Tack för hjälpen nu förstår jag bättre det de försökte lära mig på C nivån i NEK.

Det är korrekt att supply alltid möter demand i någon punkt. Det som gör att det finns ett pris skillt från 0 är alltså scarcity = brist.

BFS

Aktiv medlem
Så, om du bjuder på en vara så är dina konkurrenters betalningsvilja helt irrelevant? :) Men du som kan det här med pengar borde väl vara intresserad vad det kostar att producera el med kärnkraft resp vindkraft? Eller lärde de ut idiotförklaring följt av undvikande på NEK?

D

Deleted member 78355

Guest
Läget i Sverige just nu:

Kärnkraft 6955 MW
Värmekraft 2003 MW
Ospecificerat 315 MW
Vindkraft 2613 MW
Vattenkraft 11378 MW
Total produktion 23264 MW
Total förbrukning 23405 MW
Importerar 141 MW

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 78355

Guest
Netto export / import

SVERIGE Importerar 141 MW
DANMARK Exporterar 1 482 MW
NORGE Exporterar 2 422 MW
FINLAND Importerar 2 540 MW
ESTLAND Importerar 137 MW
LETTLAND Importerar 300 MW
LITAUEN Importerar 1 323 MW

fiskarn

Aktiv medlem
Kan man se vad man "egentligen" betalar för elen just nu? I september betalade jag 96 och i oktober 70 öre per kWh, detta exklusive diverse moms och elnätskostander och fan och hans moster. Månadskostanden för el själva elen borde la inte gå över 150 öre per kWh, då blir det ju dyrt för fan :)

weldion

Aktiv medlem
Förbrukar just nu:
IMG_1473.jpeg

Producerar ingenting annat än inlägg.

jonte987

Aktiv medlem
Priset i sig beror tydligen på Putin och inte demand och supply. I teorin förklaras detta som ett undantag. Imperfect market. (fast det är mer regel än undantag). Det kan vara bra att förstå när man pratar om avreglering. De teorier som man använder för att motivera avreglering förutsätter en fungerande marknad osv.

An imperfect market refers to any economic market that does not meet the rigorous standards of the hypothetical perfectly—or purely—competitive market. ... A perfect market is characterized by perfect competition, market equilibrium, and an unlimited number of buyers and sellers.

BFS

Aktiv medlem
Kan man se vad man "egentligen" betalar för elen just nu? I september betalade jag 96 och i oktober 70 öre per kWh, detta exklusive diverse moms och elnätskostander och fan och hans moster. Månadskostanden för el själva elen borde la inte gå över 150 öre per kWh, då blir det ju dyrt för fan :)
På svk/kontrollrummet kan man se en massa intressanta siffror och pilar.

BFS

Aktiv medlem
Priset i sig beror tydligen på Putin och inte demand och supply. I teorin förklaras detta som ett undantag. Imperfect market. (fast det är mer regel än undantag). Det kan vara bra att förstå när man pratar om avreglering. De teorier som man använder för att motivera avreglering förutsätter en fungerande marknad osv.
Vattenkraftverken i Sverige har problem med isläggningen vilket har skapat en extra topp som grädde på moset.

nisseson

Aktiv medlem
Mat, kläder, bilar, olja, arbetskraft, elektronik, cyklar, metaller, plast, leksaker ... är andra saker vi väljer att importera när vi inte täcker våra behov. För många av dessa varor gäller det 100%, året om. Det går, varför inte lite el på marginalen?

• Gilla
Reactions: BFS

moros

Aktiv medlem
För oss konsumenter är det föga rogivande att vi under ett år nettoexporterar när det är på vintern vi behöver elen primärt och det då sammanfaller med ökad tillgång och att vi då ofta behöver importera.

Överföringen till oss i Skåne verkar ju inte vara ett problem när det handlar om att flytta över watten över vattnet till Danmark i den nybyggda linan. Den verkar gå att fylla på rätt bra.

moros

Aktiv medlem
All den fina elen uppe i norr kommer väl om ett par år ätas upp av industrin där uppe. Så det enda rimliga är kanske att bygga ut Karlshamnsverket. Eller få igång all den där vindkraften det snackas om, för just nu är det väl inte ett enda projekt som är i startgroparna ens (om jag minns någon artikel från någon vecka tillbaka korrekt)

• Gilla

Laan84

Aktiv medlem
Såg en tysk dokumentär för några år sedan där de gjort en livscykelanalys för kärnkraft. Om man räknade in allt som skattebetalarna fick stå för i förberedelser och senare för att ta hand om demontering, sanering osv så var priset för en kWh rätt så saftigt vill jag minnas.

För övrigt har jag rätt lite respekt för professorer/doktorer som uttalar sig utanför sitt ämne och skyltar med sin titel. Lika puckat som om jag skulle skylta med min i diskussioner om däck till barncyklar 😂 deras syfte är ju rätt så uppenbart…

BFS

Aktiv medlem
För oss konsumenter är det föga rogivande att vi under ett år nettoexporterar när det är på vintern vi behöver elen primärt och det då sammanfaller med ökad tillgång och att vi då ofta behöver importera.

Överföringen till oss i Skåne verkar ju inte vara ett problem när det handlar om att flytta över watten över vattnet till Danmark i den nybyggda linan. Den verkar gå att fylla på rätt bra.
Det finns brister i det svenska kraftnätet som definitivt bör åtgärdas. Och även elproduktionen behöver investeringar för att möta framtida behov. Det arbetet skulle ha påbörjats för länge sen.

moros

Aktiv medlem
Den här har väl inte åldrats så väl

"
Men det talas också om att Sydvästlänken kan få motsatt effekt – att den för in tyska och danska elpriser in i de svenska näten.

– Det är högst osannolikt. Så länge vi har ett överskott av el i Norden kommer vi inte att smittas av tyska elpriser. Tvärtom kan vi utnyttja de billiga tyska nattaxorna och spara vår egen vattenkraftsel, säger Anders Wallinder, marknadsanalytiker på Energimarknadsinspektionen."

• Gilla

Laan84

Aktiv medlem
Diskussionen här får mig att tänka på hur det antagligen diskuterades förr i tiden när man bytte ut ångdrift på industrier mot el.

BFS

Aktiv medlem
All den fina elen uppe i norr kommer väl om ett par år ätas upp av industrin där uppe. Så det enda rimliga är kanske att bygga ut Karlshamnsverket. Eller få igång all den där vindkraften det snackas om, för just nu är det väl inte ett enda projekt som är i startgroparna ens (om jag minns någon artikel från någon vecka tillbaka korrekt)

Ett långvarigt högt elpris gör det lönsamt att elda olja (eller gamla lastpallar). Det är inte ett bra scenario.

johan44

Aktiv medlem
Fast man subventionerar inte vindkraft och man straffbeskattar inte kärnkraften. Vindkraft har blivit billigare och kärnkraft har blivit dyrare.
Havsbaserad vindkraft subventioneras på så sätt att anslutningen betalas av "det allmänna", det är en väldigt stor subventionering och därför har svk extremt mycket ansökningar om havsbaserad vindkraft just nu. På det hela taget så är det politiska beslut som bestämmer vad som är ekonomiskt möjligt att bygga. https://www.energi.se/artiklar/2021/oktober-2021/nu-kan-havsbaserad-vindkraft-fa-fart-i-sverige/

BFS

Aktiv medlem
Men det talas också om att Sydvästlänken kan få motsatt effekt – att den för in tyska och danska elpriser in i de svenska näten.

– Det är högst osannolikt. Så länge vi har ett överskott av el i Norden kommer vi inte att smittas av tyska elpriser. Tvärtom kan vi utnyttja de billiga tyska nattaxorna och spara vår egen vattenkraftsel, säger Anders Wallinder, marknadsanalytiker på Energimarknadsinspektionen."
Nä, tyska köpare trissar INTE upp priset på svensk el. Det har jag fått lära mig idag.

moros

Aktiv medlem
För att återgå till huvudfrågan så är det jag som från och med imorgon förlägger största delen av dagen på kontoret istället för hemma. Funderar på om man inte bara skall passa på att dusccha där och ladda sina powerbanks

BFS

Aktiv medlem
Havsbaserad vindkraft subventioneras på så sätt att anslutningen betalas av "det allmänna", det är en väldigt stor subventionering och därför har svk extremt mycket ansökningar om havsbaserad vindkraft just nu. På det hela taget så är det politiska beslut som bestämmer vad som är ekonomiskt möjligt att bygga. https://www.energi.se/artiklar/2021/oktober-2021/nu-kan-havsbaserad-vindkraft-fa-fart-i-sverige/
Och, det är ändå det billigaste alternativet (efter landbaserad vindkraft). Ingen reaktor byggs tex utan statliga garantier.

johan44

Aktiv medlem
Och, det är ändå det billigaste alternativet (efter landbaserad vindkraft). Ingen reaktor byggs tex utan statliga garantier.
Ja, eftersom staten, du och jag, betalar den extremt dyra uppkopplingen till havs. Som sagt, politiska beslut bestämmer vad som är ekonomiskt möjligt att bygga.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hur skiljer sig miljöpåverkan mellar 10 extra lastbilsr /paket från Tyskland jämfört oljeeldad energi?

nisseson

Aktiv medlem
10 extra tyska lastbilar per paket? Shit, där kan vi snacka slöseri, om det inte är väldigt stora paket då...

BFS

Aktiv medlem
Ja, eftersom staten, du och jag, betalar den extremt dyra uppkopplingen till havs. Som sagt, politiska beslut bestämmer vad som är ekonomiskt möjligt att bygga.
Extremt dyrt i förhållande till landbaserad vindkraft eller vad? Hur extremt dyrt är det? Det byggs ju havsbaserad vindkraft överallt.

moros

Aktiv medlem
Problemet för oss längst ner i Sverige är ju att huvuddelen av vindkraft produceras i norra delarna av landet, precis som vattenkraften. Förra året var all stor utbyggnad koncentrerad till norr. Här nere händer noll.

• Gilla

weldion

Aktiv medlem
Vår nya statsminister sa precis i sitt tal att det är viktigt med havsbaserad vindkraft och utbyggnaden av den.

johan44

Aktiv medlem
Extremt dyrt i förhållande till landbaserad vindkraft eller vad? Hur extremt dyrt är det? Det byggs ju havsbaserad vindkraft överallt.
Ledsen att jag inte har en exakt siffra. Men indirekt bevisning för att nåt stort har hänt efter politiska beslut om att bjussa på anslutningen: "Svenska kraftnät har fram till och med 1 september 2021 mottagit ansökningar om anslutning av havsbaserad vindkraft motsvarande ca 116 GW, vilket kan ställas i relation till de ca 41 GW installerad effekt av alla kraftslag som finns i hela landet i dag"

Alla som skriver i tråden borde läsa svk systemutvecklingsplan. Jag har bara skummat... https://www.svk.se/systemutvecklingsplan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp