[OT] Tråden om min intjänade Ostro och fakta och ljug om Kärnkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
absurd diskussion när "vi" strax producerat sönder hela planeten. den enda åtgärden borde vara att försöka lägga ner konsumtion och produktion.

weldion

Aktiv medlem
Intressant med statsministerns tal. För några minuter sedan så säger hon att det är så viktigt med miljön, att vindkraften skall byggas ut. Nu så är hon så nöjd med att regementen skall öppnas, att försvaret skall byggas ut. Att leka militär är väl inte direkt miljövänligt.

Pfaff

Aktiv medlem
Var har du hittat den bilden, stämmer väl inte alls?

På precis samma sida, avd. statistik.
Maria Robsahm har gjort sammanställningen från SVKs månadsvisa redovisning under ett år.

Sedan kan man naturligtvis fråga sig om höga elpriser är bra eller dåligt. Om de medför att energihushållningen skärps är de bra. Om de bara genererar övervinster för ägarna är det mer tveksamt.

Manurhin2

Aktiv medlem
10 extra tyska lastbilar per paket? Shit, där kan vi snacka slöseri, om det inte är väldigt stora paket då...
Snarare standardförstora kartonger med artikel slängd i ett hörn och massvis av krullpapper.

ooms

Aktiv medlem
Det finns ingen matbrist i Etiopien, folk är bara undernärda på gränsen till svält pga av dålig lokal överföringskapacitet, om dom hade exporterat mer av den lilla delen mat som trots allt finns så hade dom sluppit svält.

Ungefär så är resonemangen om svensk elektricitet.
Om hela årsnederbörden faller som snö en dag, men sedan smälter bort på en vecka, har vi inte heller snöbrist. Nåde den skidanläggning som yppar nåt om det, vi har ju minsann helt normal snötillgång!

johan44

Aktiv medlem
Maria Robsahm har gjort sammanställningen från SVKs månadsvisa redovisning under ett år.

Sedan kan man naturligtvis fråga sig om höga elpriser är bra eller dåligt. Om de medför att energihushållningen skärps är de bra. Om de bara genererar övervinster för ägarna är det mer tveksamt.
Om man är ett litet exportberoende industriland i en geografisk avkrok med en basindustri som är beroende av låga stabila elpriser så tror jag att det är dåligt.

Lite konstigt att det inte skrivs om industrins behov och problem. Är vi så mentalt postindustriella att vi tror att Sverige lever på musikexport och tjänsteförsäljning till varandra...? ;-)

D

Deleted member 78355

Guest

Är det ett genomsnitt under året siffrorna avser?
Att vi på årsbasis har mycket export är ju känt, problemet är ju perioderna när vi förbrukar mer än vi producerar pga väderberoendet i systemet, om vi inte kan lagra överskottet på något sätt.
-20 grader just nu, då tickar elmätaren! svårt att minska förbrukningen mer om man inte ska frysa trots fossilfri el, så för mig är höga priser dåligt, och för alla andra som måste ha el🙂
(har dock börjat fundera på vedeldning)

Pfaff

Aktiv medlem
Om man är ett litet exportberoende industriland i en geografisk avkrok med en basindustri som är beroende av låga stabila elpriser så tror jag att det är dåligt.

Lite konstigt att det inte skrivs om industrins behov och problem. Är vi så mentalt postindustriella att vi tror att Sverige lever på musikexport och tjänsteförsäljning till varandra...? ;-)

Du glömde mobiltelefonförsäljningen… 😎
Sverige är ju ingalunda enda landet som har energikrävande basindustri och nog skrivs det om problemet.
Men att bara tuffa på i samma 4Xklotet varje år lär ju också kräva sitt offer och det inte ens på lång sikt. Det krävs stora omställningar.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
ett litet exportberoende industriland i en geografisk avkrok
där kom det :)

då måste jag få klistra in min googledikt, "ett litet exportberoende land". håll till godo:

Sverige är ett land
Sverige är ett avlångt land
Sverige är ett till ytan stort land. Större än Tyskland.
Sverige är ett stort och avlångt land
Sverige är ett av Europas större länder
Sverige är ett av Europas största och mest glesbefolkade länder
Sverige är ett av Europas större länder till ytan och består till största delen av skogar, berg och sjöar

Sverige är ett ovanligt land
Sverige är ett udda land
Sverige är ett märkligt land
Sverige är ett särfall
Sverige är ett mindre land än vi vill erkänna

Sverige är ett litet land
Sverige är ett litet jordbruksland
Sverige är ett litet vattenbruksland
Sverige är ett litet språkområde
Sverige är ett litet och öppet land
Sverige är ett litet homogent land
Sverige är ett litet men inflytelserikt land
Sverige är ett litet men modigt filmland
Sverige är ett litet och tekniktungt land

Sverige är ett litet exportland
Sverige är ett litet exportberoende land
Sverige är ett litet och exportberoende land
Sverige är ett mycket exportberoende land
Sverige är ett litet, exportberoende land och handel med omvärlden är central
Sverige är ett litet exportberoende land med en tradition av att knyta kontakter
Sverige är ett litet exportberoende land som påverkas av omvärlden
Sverige är ett litet exportberoende, och alltså konjunkturkänsligt land
Sverige är ett litet och exportberoende land som är väldigt beroende av bra flygförbindelser
Sverige är ett litet och exportberoende land och fortsatt internationalisering är därför viktig för Sveriges position
Sverige är ett litet, exportberoende land och behöver europeiska grannar som mår bra
Sverige är ett litet exportberoende land som inte kan stå utanför en sådan stor gemenskap
Sverige är ett litet exportberoende land som är helt beroende av vår konkurrenskraft
Sverige är ett litet exportberoende land och globaliseringens effekter påverkar oss kraftigt
Sverige är ett litet och exportberoende land, och en ökad export innebär fler jobb

Sverige är ett litet exportberoende land i utkanten av Europa
Sverige är ett litet exportberoende land långt upp i norr
Sverige är ett litet och exportberoende land i Europas norra utkant, med ett klimat som blåser kallt nio månader om året
Sverige är ett litet handelsberoende land i ett perifert läge
Sverige är ett litet och geografiskt avlägset land
Sverige är ett litet glesbefolkat land i den norra utkanten av Europa
Sverige är ett litet och ganska svagt land i världens periferi
Sverige är ett litet, okänt land där man inte pratar engelska
Sverige är ett litet, perifert land på norra halvklotet
Sverige är ett litet kallt land
Sverige är ett litet putteland
Sverige är ett litet lilleputtland nära nordpolen
Sverige ÄR ett litet skitland

Sverige är inte världens bästa land för barn och unga
Sverige är ett av de länder inom OECD där utbildning lönar sig minst
Sverige är ett land där vithetsnormen råder
Sverige är ett klassamhälle
Sverige är ett skattehelvete
Sverige är ett ökänt piratnäste
Sverige är ett rikemansvälde
Sverige är ett sjukt land
Sverige är ett avundsjukt land
Sverige är ett högkostnadsland
Sverige är ett av världens minst neutrala länder
Sverige är ett säkerhetshot
Sverige är ett av de länder med flest IS-terrorister per invånare
Sverige är ett smörgåsbord för kriminella
Sverige är ett ”extremland”
Sverige är ett land som går mellan extremer
Sverige är ett europeiskt skräckexempel

Sverige är ett fattigt land
Sverige är ett u-land
Sverige är ett u-land på fiskodling
Sverige är ett u-land när det gäller service
Sverige är ett slags ekonomiskt Nordkorea
Sverige är ett av de länder i världen där falsk och felaktig information riskerar att spridas allra mest
Sverige är ett land där inte ens docenter orkar ta reda på fakta
Det är tragiskt att Sverige är ett så oförmöget land

Sverige är ett land som under lång tid har sett sig som enspråkigt
Sverige är ett land med två gränser
Sverige är ett land med många röster
Sverige är ett språkrikt land
Sverige är ett brokigt land
Sverige är ett delat land
Sverige är ett tudelat land
Sverige är ett test.
Sverige är ett försökslaboratorium
Sverige är ett av de länder i Europa som äter allra mest ägg

Sverige är ett rikt land
Sverige är ett av världens rikaste länder
Sverige är ett av världens mest rättssäkra länder
Sverige är ett av EU:s mest digitaliserade länder
Sverige är ett av Europas viktigaste gruvländer
Sverige är ett av de länder som har flest öar
Sverige är ett av världens sjörikaste länder
Sverige är ett av de länder i världen som har störst antal kvinnor i yrkeslivet
Sverige är ett av de länder som satsar mest pengar och resurser på miljöåtgärder och miljöskydd
Sverige är ett miljöpolitiskt föredöme
Sverige är ett föregångsland som kan luta sig tillbaka i klimatpolitiken
Sverige är ett jämlikt land
Sverige är ett sammanhållet land
Sverige är ett av få länder där alla kan leva på sin lön
Sverige är ett av världens minst ojämställda länder
Sverige är ett föregångsland i jämställdhet
Sverige är ett bra land att bo i
Sverige är ett bra land att leva i för de allra flesta barn

Sverige är ett av nyckelländerna
Sverige är ett nyckelland
Sverige är ett snällt land
Sverige är ett tryggt land
Sverige är ett vackert land
Sverige är ett exotiskt land
Sverige är ett Medelhavsland
Sverige är ett drömland
Sverige är ett av de bästa länderna att leva i som kryptoentusiast
Sverige är ett föredöme i kadmiumfrågan
Sverige är en stolt snåljåp i EU-samarbetet
Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen
Sverige är ett bra exempel på ett sekulariserat samhälle
Sverige är ett bra företagarland
Sverige är ett av världens mest konkurrenskraftiga länder
Sverige är ett världsledande innovationsland
Sverige är ett inkubatorland
Sverige är ett paradis för start-ups
Sverige är ett av världens mest attraktiva länder för företagsaffärer och börsnoteringar
Sverige är ett väldigt speciellt land som kommer ut väl i en internationell jämförelse
Sverige är ett av de länder i världen som har kommit längst när det handlar om att driva samhället i en riktning där kontanter allt mer elimineras i den dagliga handeln
Sverige är ett av få länder som kommer att nå upp till FN:s målsättningar för att eliminera hepatit C
Sverige är ett land som är vant vid att vaccinera
Sverige är ett av världens främsta länder på matmedia och kokboksutgivning
Sverige är ett av de länder som aktivt försöker stoppa vapentrafiken
Sverige är ett av världens föreningstätaste länder
Sverige är ett rabiesfritt land

Sverige är ett bra land, på pappret
Det är bara Australien som är bättre

D

Deleted member 78355

Guest
Netto export / import just nu:

SVERIGE Importerar 26 MW
DANMARK Importerar 5 MW
NORGE. Exporterar 1 933 MW
FINLAND Importerar 2 502 MW
ESTLAND Importerar 216 MW
LETTLAND Importerar 433 MW
LITAUEN Importerar 1 354 MW

Senast redigerad av en moderator:

Pfaff

Aktiv medlem
Är det ett genomsnitt under året siffrorna avser?
Att vi på årsbasis har mycket export är ju känt, problemet är ju perioderna när vi förbrukar mer än vi producerar pga väderberoendet i systemet, om vi inte kan lagra överskottet på något sätt.
-20 grader just nu, då tickar elmätaren! svårt att minska förbrukningen mer om man inte ska frysa trots fossilfri el, så för mig är höga priser dåligt, och för alla andra som måste ha el🙂
(har dock börjat fundera på vedeldning)

De avser totalen ett helt år.
Och avsikten är att reglera energipriserna. På en närmast monopolliknande marknad är konkurrensen obefintlig.

Vi är iofs bara två vuxna i ett mindre dragigt 1800-talshus men klarar oss med 9000 kwh pr år, inkl hushållsel, varmvatten och delvis värme. Kompletterar med pelletskamin som kostar runt 60 säckar pellets om 16 kilo pr säsong i inte så kalla men jävligt blåsiga Skåne. Brukar kunna köpas för runt 35:-/säck. Dvs runt 3000:-/säsong inkl någon reservdel till kaminen.
Och tiden har lärt mig att elpriserna bara går åt ett håll så jag binder priset så långt möjligt när det gamla avtalet går ut. Fast det är ju bara en mindre del av priset som är påverkbart, abonnemangsavgift, överföringsvgift, skatter och moms på klabbet står ändå för broderparten av kostnaden.

jonte987

Aktiv medlem

Ja, vi får nog fundera på hur vi ska finansiera vår konsumption framöver. Jag är omusikalisk så jag är orolig.

Pfaff

Aktiv medlem
Netto export / import just nu:

SVERIGE Importerar 26 MW
DANMARK Importerar 5 MW
NORGE. Exporterar 1 933 MW
FINLAND Importerar 2 502 MW
ESTLAND Importerar 216 MW
LETTLAND Importerar 433 MW
LITAUEN Importerar 1 354 MW

När jag tittade igår kväll exporterade Sverige över 800 MW. Det går upp o det går ner, netto exporterar Sverige.

weldion

Aktiv medlem
Ja, vi får nog fundera på hur vi ska finansiera vår konsumption framöver. Jag är omusikalisk så jag är orolig.
Du får virka mössor och torgvantar. Blir populärt när folk börjar att sänka innetemperaturen för att spara kulor.

jonte987

Aktiv medlem
Du får virka mössor och torgvantar. Blir populärt när folk börjar att sänka innetemperaturen för att spara kulor.
Virka kan/kunde jag så det är goda nyheter. Vi får se hur många platt-TV man kan hålla sig med på enklare textilarbete.

Waylost

Aktiv medlem
Det är ju effektbristen som är vårt stora bekymmer. Totala elproduktionen är klarar vi oss ju på.

Och överföringskapacitet från norr till söder blir ju ett minneblott när northvolt och övriga större byggen står klara. Då finns det inget kvar att skicka neråt landet

D

Deleted member 78355

Guest
När jag tittade igår kväll exporterade Sverige över 800 MW. Det går upp o det går ner, netto exporterar Sverige.
Man funderar ju på om import alltid kommer att finnas tillgängligt när det inte blåser, när hela europa har mest vindkraft i produktionen?

johan44

Aktiv medlem
Man funderar ju på om import alltid kommer att finnas tillgängligt när det inte blåser, när hela europa har mest vindkraft i produktionen?
Man får väl helt enkelt lägga en kabel längst sidenvägen så kan vi tanka kinas planerbara kol- och kärnkraft när det kniper. Tyskarna har ju redan fixat beroende av rysk gas så varför inte gå all in på diktaturer ;-)

WSMC

Aktiv medlem
Kul, frånluftsvärmepumpen fick fnatt i går em och började gå på elpatronen- förbrukade fem dygns normal elförbrukning under natten. Bra timing där, pannhellsike!

/T
Har du fast elpris? :giggle:

Pfaff

Aktiv medlem
Vädret är sig inte likt överallt fastän man gärna vill tro det.

ooms

Aktiv medlem
Man får väl helt enkelt lägga en kabel längst sidenvägen så kan vi tanka kinas planerbara kol- och kärnkraft när det kniper. Tyskarna har ju redan fixat beroende av rysk gas så varför inte gå all in på diktaturer ;-)
Varför inte? Kina kontrollerar ju redan en stor del av den vindkraft som byggs i Sverige!

D

Deleted member 78355

Guest
Verkligen inte.

Visa bilaga 526231

Men bättre betald utomlands. Och när det skall exporteras verkar det inte ens saknas överföringskapacitet.

De avser totalen ett helt år.

Det är väl inte totalen per år dom siffrorna visar?

Senast redigerad av en moderator:

Spacekitty

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
D

Deleted member 78355

Guest
Det finns ju en lösning på en del av problemet:

ooms

Aktiv medlem

För två år sen gissade man att år 2040 ha en förbrukning uppe på 180 TWh, nu gissar man att 2045 vara uppe i 290 TWh.
2045 är det året vi inte ska ha något nettoutsläpp, samtidigt ska vi upp på ~150% mot idag.
Busenkelt, det löser vi genom att producera 200 TWh på sommaren och 90 TWh på vintern! Eller kanske t.o.m. 220 TWh på sommaren så att vi kan säga att vi har elöverskott!

marr

Moderator
Forumvärd
Finns det nån bra anledning att inte låsa den här tråden?

jonte987

Aktiv medlem
Kickr v5 är självkalibrerande. Vet inte om flux har det. Flux är väl dessutom ännu jävla dyrare. Ska man inte tävla finns väl ingen anledning?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hur går diskussionen i Finland? De verkar konstant importera rejält mycket? Har de ännu mera is och ännu färre kärnkraftverk?

moros

Aktiv medlem
Effektivast borde väl vara att driva fläkt och ac och dator med sin trainer, just nu är det flera hundra watt(timmar) till spillo varje pass

ooms

Aktiv medlem
Hur går diskussionen i Finland? De verkar konstant importera rejält mycket? Har de ännu mera is och ännu färre kärnkraftverk?
De har väl konsensus om att vägen framåt är kärnkraft, precis som IPCC förespråkar.

D

Deleted member 78355

Guest
Dom startar väl en ny reaktor 2022 och en till 2028?

jonte987

Aktiv medlem
Vi får väl handla av finnen då. Det blir perfekt. De kan få betalt i virkade mössor

Pfaff

Aktiv medlem

Nja…
Sådär, ser det ut som. Och möjligen är det kostnaden som gör svensk kraftindustri så ointresserad.

• Gilla
Reactions: BFS

BFS

Aktiv medlem
Ledsen att jag inte har en exakt siffra. Men indirekt bevisning för att nåt stort har hänt efter politiska beslut om att bjussa på anslutningen: "Svenska kraftnät har fram till och med 1 september 2021 mottagit ansökningar om anslutning av havsbaserad vindkraft motsvarande ca 116 GW, vilket kan ställas i relation till de ca 41 GW installerad effekt av alla kraftslag som finns i hela landet i dag"

Alla som skriver i tråden borde läsa svk systemutvecklingsplan. Jag har bara skummat... https://www.svk.se/systemutvecklingsplan
Staten bjussar ju på ganska mycket som inte är lika viktigt som energiförsörjningen. Skummade också lite snabbt, och det är ju ganska mycket i kraftnätet som nått sin tekniska livslängd och ska eraättas med grövre linor. Och jag antar/hoppas att man först ger tillstånd (om nu försvaret inte sätter stopp för alla ansökningar) på ställen som ligger bra till, så att man har en närhet till en kraftig lina och konsumenter, så att man minskar transmissionsförlusterna.

BFS

Aktiv medlem
De bygger kärnkraft. Olkiluoto 3 blir väl klart när som helst (skulle väl varit klart 2009?). Dyr el blir det också.

jonte987

Aktiv medlem
Elen blir inte mer eller mindre dyr nu när skiten är byggd. Har finnen burit sådden orkar hen nog bära skörden.

BFS

Aktiv medlem
Den blir dyr redan från start. Men om kostnaden (på byggena och elen som de levererar) inte spelar nån roll så är det ju märkligt att uppröras över dyr el.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp