[OT] Tråden om min intjänade Ostro och fakta och ljug om Kärnkraft

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jonte987

Aktiv medlem
Och Sverige exporterade 25 TWh förra året. "Jamen, det blåser ju inte jämt." Nä, det behöver inte blåsa jämt. Man kan använda reglerkraft. Man kan BYGGA reglerkraft om man inte har det naturligt. Och man kan importera och exportera. Nånstans brukar det nämligen blåsa. Danmark har inte imploderat än. De bygger mer vindkraft. Har de inte förstått nånting?!
Att bygga livet på att dansken har fattat nåt är en bräcklig konstruktion. Fisk är deras 6e största export. (fleskestej är #5)

BFS

Aktiv medlem
Bygger man kärnkraftverk på löpande eller har man ett tic på varje såld kWh? Kan väl inte vara så att staten hostar upp 100 Mdr i förskott?

För ett företag som ska satsa 100 Mdr krävs nog rätt god ordning på förutsättningarna.

Under tiden är det bara att skyffla fram större vindkraftparker. Det går att räkna på.
20TW ost Sandhamn är inte kattskit
I Storbritannien fick staten garantera ett pris per KWh/h för att EdF skulle bygga en reaktor. Tror det var kring en krona/KWh. Statliga garantier (på ett eller flera sätt) är en nödvändighet för att bygga kärnkraft.

bonbon

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
I Storbritannien fick staten garantera ett pris per KWh/h för att EdF skulle bygga en reaktor. Tror det var kring en krona/KWh. Statliga garantier (på ett eller flera sätt) är en nödvändighet för att bygga kärnkraft.
Iom att det är en ganska viktig infrastruktur så är det väl inte helt orimligt att staten betalar lite för att den hålls stabil och robust? Många anser nog att en av statens kärnuppgifter är att se till att grundläggande infrastruktur finns och är tillförlitlig. Det får kosta.

izar

Aktiv medlem
De priser per KWh som cirkulerar inkluderar det priset för slutförvaring, någon som vet?

bonbon

Aktiv medlem
Överstarna och majorerna vill inte ha utsikten fr sommarstugan förstörd?
Att det skulle ligga 5 mil bort från nånting alls hindrade förstås inte ett av de lokala partierna från att rasa en skvätt på sociala media. Men den främsta orsaken tror jag har med radar att göra.

mcperand

Aktiv medlem
Hade svårt att välja emoji. Skratta, gråta eller wow?
Nu är det en tråd där det raljeras hit och dit och slängs med dåligt underbyggda åsikter, men om vi ska prata fakta några ögonblick följer den svenska kärntekniklagen IAEA:s definitioner som tydligt säger att kärnkraftverk är "self sustaining", det vill säga de måste vara kritiska. Det som den lätt förvirrade mannen (ja, jag har haft med honom att göra personligen) i Ängelholm gjorde var något helt annat där han förvisso fick till några kärnreaktioner men det har inget med kärnreaktorer att göra, hur klickvänligt det än låter.

mcperand

Aktiv medlem
Och Sverige exporterade 25 TWh förra året. "Jamen, det blåser ju inte jämt." Nä, det behöver inte blåsa jämt. Man kan använda reglerkraft. Man kan BYGGA reglerkraft om man inte har det naturligt. Och man kan importera och exportera. Nånstans brukar det nämligen blåsa. Danmark har inte imploderat än. De bygger mer vindkraft. Har de inte förstått nånting?!
OK, vilken reglerkraft ska vi bygga? Du vet vilka krav som ställs på reglerkraft för att den ska vara frekvensstabil? Ska vi bygga ut fler älvar? Ska vi koka vatten? Med vad, olja, trä, vätgas eller uran? Batterier är inte tillräckligt frekvensstabiliserande i de mängder det är frågan om här. Eller ska vi bygga om hela Sveriges elberoende infrastruktur och alla frekvensberoende applikationer så att de tål större variationer?

BFS

Aktiv medlem
Deras lösning är ju import av energi och en produktion som störtdykt sen 90 talet.
Jo, länder importerar och exporterar (olika varor). Det är ett ganska smidigt system jämfört med att ha stängda gränser och nationell självförsörjning. De satsar fortfarande på mer vindkraft. Det är deras lösning. Men de är ju danskar, så du har nog rätt.

BFS

Aktiv medlem
Iom att det är en ganska viktig infrastruktur så är det väl inte helt orimligt att staten betalar lite för att den hålls stabil och robust? Många anser nog att en av statens kärnuppgifter är att se till att grundläggande infrastruktur finns och är tillförlitlig. Det får kosta.
Det kostar (mer att bygga kärnkraft), kan man konstatera. Är ett såpass högt KWh-pris nåt som skulle accepteras i Sverige?

ooms

Aktiv medlem
Finns det nån elintensiv industri i Danmark?

BFS

Aktiv medlem
Nu är det en tråd där det raljeras hit och dit och slängs med dåligt underbyggda åsikter, men om vi ska prata fakta några ögonblick följer den svenska kärntekniklagen IAEA:s definitioner som tydligt säger att kärnkraftverk är "self sustaining", det vill säga de måste vara kritiska. Det som den lätt förvirrade mannen (ja, jag har haft med honom att göra personligen) i Ängelholm gjorde var något helt annat där han förvisso fick till några kärnreaktioner men det har inget med kärnreaktorer att göra, hur klickvänligt det än låter.
Jag trodde inte han var på väg att lyckas, jag var mest förvånad/förundrad/förskräckt/imponerad av att han ens försökte.

BFS

Aktiv medlem
OK, vilken reglerkraft ska vi bygga? Du vet vilka krav som ställs på reglerkraft för att den ska vara frekvensstabil? Ska vi bygga ut fler älvar? Ska vi koka vatten? Med vad, olja, trä, vätgas eller uran? Batterier är inte tillräckligt frekvensstabiliserande i de mängder det är frågan om här. Eller ska vi bygga om hela Sveriges elberoende infrastruktur och alla frekvensberoende applikationer så att de tål större variationer?
Vilken reglerkraft man bör bygga överlåter jag naturligtvis åt elingenjörerna. Eftersom det FINNS och används reglerkraft räcker det för mig att konstatera att det finns och kan användas. Att koka vatten är inte den enda sättet som finns att alstra elektricitet. I Australien har man byggt batterier. Det ska man väl göra i USA också. Mycket av den kommande stålindustrin kommer ju att använda vätgas (så de kan fungera i sina öar).
Eftersom Sveriges infrastruktur (vad gäller el) är gammal och undermålig är vi tvingade att bygga om mycket iaf. Varför inte bygga ett nytt och hållbart energisystem?

jonte987

Aktiv medlem

Svinen eldar tydligen lokalt för att hålla värmen och ingår kanske inte i nationell statistik.
Eldar de halm så är det kanske förnybart men om det är 0 CO2 vet jag inte...

Every year, Mogens also supplies 1,500 tonnes of straw to be converted to energy at the district heating facility, and his own pig housing is heated using bio-products from his fields

BFS

Aktiv medlem
Inte på samma sätt som i Sverige (de saknar ju malm och skog). Har de imploderat med sina 40%+ vind i sin energimix? Är deras ambitiösa energy island-projekt dåliga?

ooms

Aktiv medlem
Vilken reglerkraft man bör bygga överlåter jag naturligtvis åt elingenjörerna. Eftersom det FINNS och används reglerkraft räcker det för mig att konstatera att det finns och kan användas. Att koka vatten är inte den enda sättet som finns att alstra elektricitet. I Australien har man byggt batterier. Det ska man väl göra i USA också. Mycket av den kommande stålindustrin kommer ju att använda vätgas (så de kan fungera i sina öar).
Eftersom Sveriges infrastruktur (vad gäller el) är gammal och undermålig är vi tvingade att bygga om mycket iaf. Varför inte bygga ett nytt och hållbart energisystem?
Du har väldigt mycket åsikter, sedan erkänner du helt plötsligt att du egentligen inte har nån koll på ämnet och säger att man ska lyssna på elingenjörerna. Varför lyssnar du då inte på de elingenjörer som uttalar sig i tråden?

mcperand

Aktiv medlem
Men som jag skrev måste reglerkraft vara frekvensstabil, det är hela grejen med reglerkraft! Batterier är INTE det, de kan bara komplettera till en viss liten del. Den enda frekvensstabila reglerkraften vi har är tunga roterande massor som har tröghet nog att kunna palla laständringar som påverkar frekvensen i elnätet. Så frågan kvarstår, hur ska vi få dessa massor att rotera? Har du någon magisk kristallkula som visar något annat än att koka vatten som sätter fart på en turbin eller låta vatten passera en turbin i hög fart?

Vi har en totalgenomgång av Sveriges vattendomar för vattenkraftverk på gång som, om vi ska följa EU-direktivet för vattenskydd, kommer att innebära en minskning av vattenkraften och att bygga ut älvar är no-go från början. Kvar är att koka vatten. Vad vill DU att vi ska koka med? Bolla inte frågan vidare till framtidens ingenjörer om du vill att vi ska förlita oss på icke-frekvensstabil elproduktion idag.

BFS

Aktiv medlem
Du har väldigt mycket åsikter, sedan erkänner du helt plötsligt att du egentligen inte har nån koll på ämnet och säger att man ska lyssna på elingenjörerna. Varför lyssnar du då inte på de elingenjörer som uttalar sig i tråden?
Så, det FINNS reglerkraft, som faktiskt används, men eftersom jag inte är elingenjör (och kan berätta detaljer om exakt vilken reglerkraft som är bäst) så finns det inte reglerkraft? :) Det var intressant. Mina "åsikter", dels om kärnkraftens kostnader och den teknik som faktiskt existerar, baseras på faktiska kostnader och existerande teknik. Vem tror du har byggt den reglerkraft som redan finns? Eller finns det inte reglerkraft? Vad säger elingenjörerna?

Så, ska vi i Sverige acceptera ett så högt elpris som engelska staten garanterar för att få stabilitet? Eller har du ingen övre gräns för att få stabilitet?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Men som jag skrev måste reglerkraft vara frekvensstabil, det är hela grejen med reglerkraft! Batterier är INTE det, de kan bara komplettera till en viss liten del. Den enda frekvensstabila reglerkraften vi har är tunga roterande massor som har tröghet nog att kunna palla laständringar som påverkar frekvensen i elnätet. Så frågan kvarstår, hur ska vi få dessa massor att rotera?
Jag har några riktigt tunga hjul som jag vill bli av med. Skulle dom funka?

BFS

Aktiv medlem
Men som jag skrev måste reglerkraft vara frekvensstabil, det är hela grejen med reglerkraft! Batterier är INTE det, de kan bara komplettera till en viss liten del. Den enda frekvensstabila reglerkraften vi har är tunga roterande massor som har tröghet nog att kunna palla laständringar som påverkar frekvensen i elnätet. Så frågan kvarstår, hur ska vi få dessa massor att rotera? Har du någon magisk kristallkula som visar något annat än att koka vatten som sätter fart på en turbin eller låta vatten passera en turbin i hög fart?

Vi har en totalgenomgång av Sveriges vattendomar för vattenkraftverk på gång som, om vi ska följa EU-direktivet för vattenskydd, kommer att innebära en minskning av vattenkraften och att bygga ut älvar är no-go från början. Kvar är att koka vatten. Vad vill DU att vi ska koka med? Bolla inte frågan vidare till framtidens ingenjörer om du vill att vi ska förlita oss på icke-frekvensstabil elproduktion idag.
I Norge pumpar de ju vatten sen länge. De bygger (eller ska bygga) även vindkraftverk (med inbyggd vattentank som ska användas som buffert). Vätgas kan användas för att koka vatten/flytta massor. Det är existerande teknik. Vet du inte om att detta finns? Och vi har ff en massa vattenkraft som vi redan använder som reglerkraft. Och som jag skrev behöver inte all vindkraft kopplas in på nätet. Den kan producera vätgas i sin ö-värld. Är detta verkligen nyheter blir jag faktiskt lite orolig. Jag trodde ingenjörer jobbade på att lösa problem istället för att problematisera.

jonte987

Aktiv medlem
I Norge pumpar de ju vatten sen länge. De bygger (eller ska bygga) även vindkraftverk (med inbyggd vattentank som ska användas som buffert). Vätgas kan användas för att koka vatten/flytta massor. Det är existerande teknik. Vet du inte om att detta finns? Och vi har ff en massa vattenkraft som vi redan använder som reglerkraft. Och som jag skrev behöver inte all vindkraft kopplas in på nätet. Den kan producera vätgas i sin ö-värld. Är detta verkligen nyheter blir jag faktiskt lite orolig. Jag trodde ingenjörer jobbade på att lösa problem istället för att problematisera.
När går dessa lösningar i dift i stor skala i Sverige? Är det lugn nästa vinter? Vet inte de som nu klassar kärnkraft som miljövänligt om detta?

EDIT. Jag hittar långt gångna planer på 50 MW elektrolyskapacitet till 2025 (vad det nu betyder). Trevligt. Tyvärr verkar de inte producera el utan sälja det på tankbil.

BFS

Aktiv medlem
När går dessa lösningar i dift i stor skala i Sverige? Är det lugn nästa vinter? Vet inte de som nu klassar kärnkraft som miljövänligt om detta?
Ganska intressant att jag besvarar frågor men inte får mina besvarade. Antar att det är skillnad på folk och folk. Om isarna fryser på som vanligt torde det vara lugnt nästa vinter. Och reglerkraften, liksom allt annat, fungerar så bra som man investerar i den. Bygger man ingen reglerkraft finns det ingen reglerkraft.
Motfråga: FINNS det reglerkraft?

jonte987

Aktiv medlem
Ganska intressant att jag besvarar frågor men inte får mina besvarade. Antar att det är skillnad på folk och folk. Om isarna fryser på som vanligt torde det vara lugnt nästa vinter. Och reglerkraften, liksom allt annat, fungerar så bra som man investerar i den. Bygger man ingen reglerkraft finns det ingen reglerkraft.

Ja, precis. Om det inte blir is på vintern och om vi hade haft överförings kapacitet.

mcperand

Aktiv medlem
OK, var ska vi pumpa upp vattnet? Vilken dal ska vi lägga under vatten?

Delar av min avhandling handlar om hur man kan lagra väte så jag skulle vilja påstå att jag är relativt påläst på området. Hur vill du lagra och flytta dessa gigantiska mängder vätgas det är frågan om? Har du koll på hur grymt svårt det är att lagra och flytta vätgas? Antingen lagrar vi under tryck med alla svårigheter som det innebär eller så lagrar vi den flytande med allt vad det innebär. Jag är faktiskt lite trött på de som slänger sig med nollte ordningens lösning och skummar på ytan och sen säger att allt är löst och klart. Självklart går det att utveckla och förbättra, men fysik är fysik och varje MJ med vätgas tar rejält med plats och är svår att lagra. Betyder det att vi ska ge upp? Nej självklart inte, men säg inte att allt är löst och fixat eller att det löser sig nog på något automagiskt sätt.

BFS

Aktiv medlem
Ja, precis. Om det inte blir is på vintern och om vi hade haft överförings kapacitet.
Om isen fryser på som vanligt, inga problem. Överföringskapaciteten kan/bör/måste förbättras. Är det omöjliga scenarion?

mcperand

Aktiv medlem
Det finns reglerkraft idag som med nöd och näppe räcker till dagens behov. Ska vi bygga 150-200 TWh/år med vindkraft måste vi bygga motsvarande mängd NY reglerkraft eller acceptera att vårt elnät inte längre är frekvensstabilt eller byta energibärande medium från elkablar till t.ex. väte, men då måste vi lösa alla problem som vätelagring innebär och det har vi inte idag trots alla rosa slöjor som vissa försöker lägga över frågan.

BFS

Aktiv medlem

Delar av min avhandling handlar om hur man kan lagra väte så jag skulle vilja påstå att jag är relativt påläst på området. Hur vill du lagra och flytta dessa gigantiska mängder vätgas det är frågan om? Har du koll på hur grymt svårt det är att lagra och flytta vätgas? Antingen lagrar vi under tryck med alla svårigheter som det innebär eller så lagrar vi den flytande med allt vad det innebär. Jag är faktiskt lite trött på de som slänger sig med nollte ordningens lösning och skummar på ytan och sen säger att allt är löst och klart. Självklart går det att utveckla och förbättra, men fysik är fysik och varje MJ med vätgas tar rejält med plats och är svår att lagra. Betyder det att vi ska ge upp? Nej självklart inte, men säg inte att allt är löst och fixat eller att det löser sig nog på något automagiskt sätt.
Jag antar att de vindkraftverk som ska flytta vatten från en tank till en annan har ganska liten miljöpåverkan (och lagringskapacitet). Ju större lagringskapacitet, ju mer miljöpåverkan. Om det inte sker i de vattenmagasin vi redan använder. Så, hur stor reglerkraft behövs? Hur ofta blåser det för lite per år?

Jag har inte forskat nåt på vätgas men då man redan investerar hundratals miljarder på just vätgas misstänker jag att det redan finns lösningar på problemen. Vet INGEN som investerar gigantiska summor i vätgaslösningar vad de sysslar med?

Raggamuffin

Aktiv medlem

Det finns reglerkraft, det finns för lite reglerkraft, vi behöver mer reglerkraft, det byggs ingen ny reglerkraft.

BFS

Aktiv medlem
Det finns reglerkraft idag som med nöd och näppe räcker till dagens behov. Ska vi bygga 150-200 TWh/år med vindkraft måste vi bygga motsvarande mängd NY reglerkraft eller acceptera att vårt elnät inte längre är frekvensstabilt eller byta energibärande medium från elkablar till t.ex. väte, men då måste vi lösa alla problem som vätelagring innebär och det har vi inte idag trots alla rosa slöjor som vissa försöker lägga över frågan.
Om all framtida produktionsökning (som är stor) ska regleras blir det problem. Men ändå så finns det länder som utan vår naturliga reglerkraft existerar. Hur går det till? Danmark ska bygga energy islands. För att trygga sin egen elförbrukning och för att exportera.

Emil777

Aktiv medlem
jag tror också att tekniken kan "lösa" mycket, men det gör mig inte till optimist. höga elpriser oroar mig inte alls, tvärtom är jag rädd för när all denna "gröna" energi plötsligt når nån slags ekonomisk och/eller teknologisk vippunkt så att utvinningen blir billigare än vad fossila bränsen någonsin var. då kommer den mänskliga aktiviteten explodera på aldrig skådad skala och hela jorden kommer snart bli en enda stor stad/fabrik med vertikala växthus som en enda grönskan. miljörörelsen kommer inte hinna mobilisera för de har redan lagt sina ägg i den korgen och bidragit att gröntvätta hela detta "hållbara" utvecklingssprång, som slutligen kommer utplåna den sista fria och vilda naturen. enbart ekosystemtjänstehjon, arter som människan kan suga ut, kommer kvarstå.
Låter som du är "Jevons paradox" på spåren. Jag tror tyärr stehårt på det resonemanget. Cyniskt, men bekräftat...

Men vertikala växthus kommer nog inte att slå. Se "Plantagon" i Linköping. Att stoppa in mer energi än man får ut är dålig energihushållning.

I debatten säger jag:
1. Bygg ut kärnkraften.
(Jag har snart 100% kärnkraftsel😁 från Forsmark + litet från egna solceller) Det ni.
2. Bygg lax-trappor och "fiskvägar" vid alla kraftverk. Det är dags att dega upp stålarna och bjuda in fiskarna igen.
3. Sluta bygg vindkraftverk.

Sen tar vi det därifrån.

BFS

Aktiv medlem
Det finns reglerkraft, det finns för lite reglerkraft, vi behöver mer reglerkraft, det byggs ingen ny reglerkraft.
Vi har reglerkraft. Den räcker just nu. Det behövs mer reglerkraft för framtida behov. Det byggs ingen reglerkraft. Varför?

BFS

Aktiv medlem
I debatten säger jag:
1. Bygg ut kärnkraften.
(Jag har snart 100% kärnkraftsel😁 från Forsmark + litet från egna solceller) Det ni.
2. Bygg lax-trappor och "fiskvägar" vid alla kraftverk. Det är dags att dega upp stålarna och bjuda in fiskarna igen.

Sen tar vi det därifrån.
1. Vad är du villig att betala för din el? Och när står nästa kärnkraftverk klart?
2. Det är på gång. Vattenkraften ska miljöanpassas.
3. Varför inte bygga det som alstrar el allra billigast?

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Låter som du är "Jevons paradox" på spåren. Jag tror tyärr stehårt på det resonemanget. Cyniskt, men bekräftat...

Men vertikala växthus kommer nog inte att slå. Se "Plantagon" i Linköping. Att stoppa in mer energi än man får ut är dålig energihushållning.

I debatten säger jag:
1. Bygg ut kärnkraften.

Sen tar vi det därifrån.
hur kommer du fram till 1, 2 och 3 om du köper jevon? accelerationism?

Bikzz

Aktiv medlem
I debatten säger jag:
1. Bygg ut kärnkraften.
Exakt !! Dom borde starta en fond där alla kraftverksägare betalar in en lagom summa varje år, som sen används till att fixa till det för fiskarna, en älv itaget.

Helge77

Aktiv medlem
De priser per KWh som cirkulerar inkluderar det priset för slutförvaring, någon som vet?
Ja, i det svenska priset för produktion i befintlig kärnkraft ingår en avgift till avvecklings och avfallsfonden om 4,2öre per kWh. Det var kloka politiker som på 70-talet sa att den som producerar avfallet skall betala för hanteringen av densamma. Därmed kravet på en avsättning till en fond. Idag finns nästan 90 miljarder i fonden för att riva kärnkraftverken och slutförvara avfallet. Få kraftslag som har en slutlösning för avfallet (tänk förbränning och utsläpp av CO2). Få som dessutom tar med den kostnaden i produktionskostnadskalkylen.

Dock är det som flera påpekat svårt att få ihop kalkylen för ny kärnkraft med produktionskostnad om ca 100öre/kWh om det inte skall få börja ta betalt för reglerkraft. Dock går även teknikutvecklingen inom den branschen framåt med SMR teknik och 4:e generationen.

jonte987

Aktiv medlem
Exakt !! Dom borde starta en fond där alla kraftverksägare betalar in en lagom summa varje år, som sen används till att fixa till det för fiskarna, en älv itaget.
Ja, det borde dom och gissar vilt att det finns. Annars har vi en fond kallad statskassan.

jonte987

Aktiv medlem

Drömmen är att man inte transporter det utan har vätgasdriven elrproduction i direkt anslutning till vind och solkraft. Det kanske finns en hake men det låter väldigt bra och det var så de framställde det i vetenskapensvärld. Det kanske ligger långt borta i tiden men spontant låter det väldigt "current tech"?

BFS

Aktiv medlem
Det borde finnas en lag som innebär att alla kraftverk ska omprövas avseende miljövillkor. Och man borde ha en fond. Man skulle kunna döpa den till Vattenkraftens miljöfond.

BFS

Aktiv medlem
Drömmen är att man inte transporter det utan har vätgasdriven elrproduction i direkt anslutning till vind och solkraft. Det kanske finns en hake men det låter väldigt bra och det var så de framställde det i vetenskapensvärld. Det kanske ligger långt borta i tiden men spontant låter det väldigt "current tech"?
Jag tror det finns lösningar. Eftersom de redan används (om än i liten skala).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp