jag vet inte vad du menar med cynisk riktigt. att effektiviseringar i den här världen inte leder till mindre energiförbrukning utan tvärtom öppnar möjligheter för entreprenörer att öka produktionen ännu mer är bara en faktauppgift. det är på sin höjd cyniskt i den antika betydelsen.
men du kanske menar att du är pessimist och att det inte är någon idé att försöka ändra något i grunden, för utvecklingen är så långt gången, det är för sent. i så fall undrar jag: hur många procents chans att lyckas behövs för att försöka? jag är helt med på att det till, säg, 97% chans kommer gå käpprätt åt helvete, men om det finns 3% chans kanske vi har ett ansvar att försöka. i alla fall att inte hålla klaffen om möjligheten till förändring i grunden.
eller så menar du att du är misantrop, att mänsklighetens explosionsartade utvidgning är ofrånkomligt programmerat i våra gener. det tror inte jag, då skulle inte staten och företagen behöva kämpa så hårt för att få in oss i fållan hela tiden. då skulle inte lönearbetet och arbetsförmedlingens åtgärder behöva finnas, t ex. jag tror tvärtom att människor i grunden är lata och inte vill göra arbete onödan, det är grunden till människans uppfinningsrikedom. men det kulturella skifte som ägde rum för ett par hundra år sedan hackade liksom människans lättjefulla natur, vilket lett till dagens situation.