(OT) Träning fungerar inte mot övervikt

MTBemil

Aktiv medlem
Gudde är så tröttsam. Och man kan fundera över hur stabila hans argument kring lchf är när han klumpar ihop det med antivaxx och aidsförnekare. Diet Doctor är full av bra grejer som hjälper massor av människor till bättre hälsa och välbefinnande.
Tog mig inte långt att rota för att bekräfta påståenden om han Mercola, så aidsförnekare och antivaxx är inte bara taget ur luften. Jag blir iallafall rätt skeptisk mot sidan när en av deras skribenter har så nära koppling till sånt folk. Sen så betyder det inte att de inte har nåt faktiskt användbart tips på sidan, utan bara att trovärdighet och vetenskapligt bevisat inte är nåt de prioriterar nog för att sparka skribenten i fråga.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
.
Gudde är så tröttsam. Och man kan fundera över hur stabila hans argument kring lchf är när han klumpar ihop det med antivaxx och aidsförnekare. Diet Doctor är full av bra grejer som hjälper massor av människor till bättre hälsa och välbefinnande.
Om det som påstås är sant (jag har inte verifierat detta så jag säger ”om”) dvs att Diet Doctor (DD) har ett samröre med en aidsförnekare mm blir jag skeptiskt inställd till den personens omdöme. Det säger naturligtvis inte att allt DD säger är galet, men i min värld är det inte en person som jag skulle använd som referens för att stärka min tes. Det borde finnas personer utan dylika kopplingar som går att referera till.

therealsib

Medlem
Träning ökar kaloribehovet och kroppen löser det med ökad hunger. Få som kan stå emot det över tid.

En grej som funkar för många är LCHF, och det funkar utan att behöva stå emot hunger! Då slipper man högt insulin som i sin tur deaktiverar lipas som krävs för signifikant förbränning av kroppsfett. Lågt insulin leder också till naturligt lägre kaloriintag, när kroppen anpassat sig efter nån/några veckor. Första två månaderna på LCHF gick jag ner 9 kg, till min idealvikt. Gjorde ingen annan förändring. Nu 7 år senare äter jag fortfarande LCHF, och ligger kvar på samma vikt.

You can't outrun a bad diet - tror det var kloke Gary Taubes som skrev det, eller kanske Tim Noakes. Vise män inom LCHF båda två, värda att spana in.
(svaret är inte riktat till någon speciell utan berör bara GI och LCHF)

Jag har slitit en del med vikt i mitt liv. Har tidigare varit väldigt inne i LCHF och GI men har upptäckt att det snarare är ett fall av ätstörningar än diet. Faktiskt så har potatis och generellt mer grönsaker varit riktigt bra för mig, tror en metastudie släpptes som var väldigt kritisk till iaf GI-tänket om insulin (en av dom enda kliniska meta-studierna gjord på GI-dieten, tror dom fann att det inte var någon skillnad på aptit, viktnedgång eller insulinbelastning). En annan sak med LCHF dock då ketoner och annat spelar in en stor roll där (använde det mycket med framgång när jag tränade kroppsbyggning).

Det är dock absolut inte en kritik mot LCHF eller GI om man trivs med det, det som funkar funkar! Men det finns många olika sätt att justrera sin diet för att vara mer hälsosam.

Läste även en del artiklar om hur muskelbyggning bidrar ganska mycket till viktnedgång då kroppen bränner mer energi för att bibehålla och "driva" muskler. Även för att ge en grund till folk som är kraftigt överviktiga att röra sig och inte skada sig. Troligen inte någonting som kan appliceras på alla atleter i det här forumet ;)

Träning och särskilt aerobisk träning spelar väldigt stor roll för att förebygga kardiovaskulära sjukdomar och generellt må bättre, gick ned något så extremt som 15 kg över en sommar eftersom att jag cyklade 2.5 mil varannan dag för skiftjobb. Samtidigt som jag åt en hel korvring varje dag och lita annat smått och gott, så det går definitivt att gå ned i vikt med träning men problemet kommer när man ska hålla borta vikten och inte kan bibehålla extrem träning. Det måste vara hållbart.

En bok som jag tyckte va väldigt intressant är "The Power of Habit" av Charles Duhigg, ger en ganska många verktyg att förstå hur vi människor processerar vanor, framför allt hur man inte kan "bli av" med en vana riktigt, utan att man ofta måste ersätta dom med nåt annat. Där kan också träning spela en stor roll som följande till exempel:

-> mår dåligt/får cravings -> äter snacks -> får skulkänslor för att man har ätit nåt man inte borde -> äter mer

Ofta såhär beroenden fungerar, det är ett exempel till varför alkoholism är så destruktivt för att "dippen" man får när man blir bakfull eller bara när alkoholen tappar sin verkan leder ibland till att folk dricker mer. Det är såklart lite simplifierat.

Första exeplet skulle kunna ersättas med t.ex. en cykeltur:

-> Mår dåligt/får cravings -> Cyklar lite -> får lugnande endorfinkick -> s'alll goodman

Boken innehåller också några hundra källor (tror inte ens jag överdriver) till alla experiment och studier vilket är nice för hälso-nördar som mig.

GoranS

Aktiv medlem
Det där med vanor tycker jag är intressant. Bodde nere i Spanien i tre månader när jag studerade för en massa år sen.

Innan jag åkte ner åt jag typiskt frukost vid sex och lunch runt halv tolv.

Lunchmatsalen på universitet i Spanien där jag var hade öppet 13.00 till 16.00 (om jag inte minns alldeles galet). Jag åt frukost mellan sju och åtta på morgonen och vet att jag i början av vistelsen blev hungrig någon gång vid tolv/halv ett så jag försökte vara vid matsalen då de öppnade. Dock var det samtidigt som många slutade sitt förmiddagspass så det var väldigt mkt folk och lokalen var typiskt spansk med betongväggar och en ljudnivå som trissades till vansinnig nivå.

Jag började sedan laborerar med senare lunchtid för att se om det var lugnare då och insåg att någon gång mellan 15 och 15.30 lugnade det ner sig. Så jag övergick till att äta lunch framemot halv fyra. Tog någon vecka men sen hade jag vant mig hyggligt och på slutet blev jag inte hungrig förrän framåt den tiden på dagen.

linkan110

Aktiv medlem
viktnedgång handlar om + och - that´s it!

Klart träning spelar in i totalen, men att träna sig ned i vikt är för de flesta en myt som inte fungerar, speciellt i längden. är sjukt svårt att upprätthålla mängden träning över tid, för att få en viktnedgång och sen hålla vikten. I tillägg så går man ofta upp i början när man lägger på sig muskler då muskler är tyngre än fett. man får en känsla av misslyckande och ser sig själv inte i spegeln istället...

InTheZone

Aktiv medlem
Själv tror jag också att det är spriten, vinet och ölen som gör att majoriteten av svenssons blir feta i medelåldern och upp. Det är sjukt mycket kalorier i alkohol och det är så socialt etablerat att man "ska dricka" att det är svårt att komma undan.

Det krävs verkligen järnvilja för att inte falla ner i alkholträsket om man ska leva svennsonliv med afterwork med jobbpolarna, bastu med öl efter matchen, diverse parmiddag, studenter, födelsedagar och andra fester etc. Den som inte dricker ses ofta som tråkig och blir ofta socialt utesluten, man måste nästan hitta på någon sjukdom för att det ska ses som socialt acceptabelt att inte dricka.

Själv dricker jag visst, och jag tycker om att ta ett glas rödvin eller två, men jag tror dock att jag väljer mina tillfällen nogrannare än många andra. Att slödricka öl i veckan går fetbort t.ex, och om jag dricker öl på en fest blir det bara en öl och sedan rödvin. Jag köper heller inte några bag in box, det blir lätt för mycket att det är inte samma kvalitet heller. Köper hellre högre kvalitet och dricker mindre än tvärtom.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är ju en åsikt man kan ha, men att försöka såga en av de klokare rösterna i detta infekterade ämne genom att kalla honnom tröttsam samtidigt som man hyllar den mycket kontroversiella "diet doctor" uppfattas som enkelspårigt och polariserat.

GoranS

Aktiv medlem
Själv tror jag också att det är spriten, vinet och ölen som gör att majoriteten av svenssons blir feta i medelåldern och upp. Det är sjukt mycket kalorier i alkohol och det är så socialt etablerat att man "ska dricka" att det är svårt att komma undan.

Det krävs verkligen järnvilja för att inte falla ner i alkholträsket om man ska leva svennsonliv med afterwork med jobbpolarna, bastu med öl efter matchen, diverse parmiddag, studenter, födelsedagar och andra fester etc. Den som inte dricker ses ofta som tråkig och blir ofta socialt utesluten, man måste nästan hitta på någon sjukdom för att det ska ses som socialt acceptabelt att inte dricka.

Själv dricker jag visst, och jag tycker om att ta ett glas rödvin eller två, men jag tror dock att jag väljer mina tillfällen nogrannare än många andra. Att slödricka öl i veckan går fetbort t.ex, och om jag dricker öl på en fest blir det bara en öl och sedan rödvin. Jag köper heller inte några bag in box, det blir lätt för mycket att det är inte samma kvalitet heller. Köper hellre högre kvalitet och dricker mindre än tvärtom.
Det där beror nog på vad det är för vänskapskrets man har och kanske även i viss mån vilken ålder det är på personerna.

DoolsFimpiel

Aktiv medlem

Alkohol är inte nyttigt, punkt. Sen kan vinlobbyn kämpa bäst den vill med bilder på glada fransmän som dricker måttligt med vin varje dag. Det gör det inte mindre sant. Vill man ha ”nyttigheterna” i vin, ät ett äpple.

Däremot kan ju alkohol vara mentalt positivt. Men oftast är det tvärtom.

Jag som inte druckit på över sex år tycker inte det behöver vara så dramatiskt som du beskriver. Kanske har jag mer förstående bekantskapskrets, eller är äldre. Jag möts mer av förståelse och ”det skulle jag också vilja göra” än att någon ser mig som tråkig (tror jag :)). Jag rantar inte på AW heller, tappade intresset för över tio år sedan. Umgås med överserverade medelålders kollegor som ska vara mushy? Nej tack.

Sist jag blev ifrågasatt som nykterist var i Rumänien för en månad sedan, men alla fördomar man kan ha om Rumänien stämmer. :)

”I eat because I’m unhappy, and I’m unhappy because I eat” -Fat Bastard

MrSthlm

Aktiv medlem
Teorin som presenteras är att kroppens energi som förbrukas av alla andra funktioner (tomgångsförbrukning) minskas om mer går åt till rörelse. Tex påverkas immunförsvar och reproduktionsförmåga. Till en viss nivå är det positivt, men det är väl ingen nyhet att elitidrottare har svagt immunförsvar tex.

Folk läser för mycket skräp, tror knappast immunförsvaret är någon risk om man inte tränar helt sjukt/bisarrt hårt, det är bara att köra på. En del är dock genetiskt betingat också.

Ursäkter.

glitch

Aktiv medlem
Problemet med hård träning och immunförsvar är inte sällan att idrottaren får i sig för lite näring i relation till träningsmängden eftersom de vill vara lätta. Då regleras många processer i kroppen om ,nedsatt immunförsvar kan bli en av konsekvenserna.
Sen finns också relativ energibrist som uppmärksammats en del på sistone - där subjektet inte nödvändigtvis går ner i vikt och tror sig ligga i energibalans men faktum är att kroppen reglerat ned en massa processer för att hålla sig jämvikt och ge energin som tas från dessa processer till att mata aktiviteten för att det inte finns nog med energi för att göra båda så optimalt som möjligt.

jonte987

Aktiv medlem
Sen har jag inte sett några evidens att ormolja inte fungerar.

Edit. Tydligen är kinesisk ormolja bra skit att smörja in slitna ben med efter en hård dag

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Det är jäkligt viktigt att inte lura in kroppen i en för hård survival mode. Då slår den snart tillbaka.

Jag har gått ner 15-20 kg ett par gånger. Skador och livet har kommit i mellan med dekadens.

Cykling allena påverkar inte min vikt. Måttfullhet i allt ätande gör det. Just nu ligger jag på hög träningsdos då är det roligt att se vilken effekt ett par kilo ner får med sig. Nu tänker jag ta livsstilsförändring och viktnedgång långsamt. Jag vill att den ska sätta sig.

Jag dör hellre än att helt avstå en belgisk ibland.

fhloston

Aktiv medlem
Ett tips som funkar för mig när det gäller att hålla vikten, är att väga sig varje dag, vid samma tid. I mitt fall ställer jag mig på vågen varje morgon efter morgontoan, innan frukost. Då ser jag om vikten börjar öka. Man måste också vara medveten om att vikten kan variera något kilo olika dagar beroende på olika saker, det är trenden man ska kolla.

grondahl

Aktiv medlem
Folk söp rätt hårt förr utan att bli feta. Alla förklaringar som pekar ut en enskild faktor (fett, kolhydrater, alkohol) utan att ta samhällsförvandlingen som helhet känns bristfälliga.
Saker som jag tror påverkar: mat är ur ett historiskt perspektiv väldigt billigt (i Sverige lägger vi en väldigt låg andel av vår inkomst på mat), utbudet av enkelt tillgänglig mat som triggar belöningssystemen är större än någonsin, mat har blivit tydligare kopplat till identitet och status samtidigt som vi är mer inaktiva än någonsin. Vi äter som underhållning och rör oss mindre.

Alla befolkningar som går över till en modern västerländsk livsstil/diet blir feta. Det är ett systemfel som individer förväntas lösa på egen hand.

glitch

Aktiv medlem
Folk söp rätt hårt förr utan att bli feta. Alla förklaringar som pekar ut en enskild faktor (fett, kolhydrater, alkohol) utan att ta samhällsförvandlingen som helhet känns bristfälliga.
Saker som jag tror påverkar: mat är ur ett historiskt perspektiv väldigt billigt (i Sverige lägger vi en väldigt låg andel av vår inkomst på mat), utbudet av enkelt tillgänglig mat som triggar belöningssystemen är större än någonsin, mat har blivit tydligare kopplat till identitet och status samtidigt som vi är mer inaktiva än någonsin. Vi äter som underhållning och rör oss mindre.

Alla befolkningar som går över till en modern västerländsk livsstil/diet blir feta. Det är ett systemfel som individer förväntas lösa på egen hand.

Folk åt typ potatis då och kroppsarbetade / rörde sig. Så det totala kaloriintaget höll sig begränsat ändå. Idag trycker svensson två mackor med smör, ost och medwurst, typ 'nyttiga frökusar' och har fått i sig 500 kalorier redan på morgonen. Alkoholens bonuskalorier kommer on top av ett redan rågat intag och då är den smygande viktuppgången ett faktum. Alla som faktiskt ärligt vill gå ner i vikt bör föra kostdagbol ett par veckor, och då snackar vi på väga maten nivå - om inte annat för att få ett perspektiv på totala kaloriintaget och vad olika saker faktiskt har för energitäthet.

grondahl

Aktiv medlem
Folk åt typ potatis då och kroppsarbetade / rörde sig. Så det totala kaloriintaget höll sig begränsat ändå. Idag trycker svensson två mackor med smör, ost och medwurst, typ 'nyttiga frökusar' och har fått i sig 500 kalorier redan på morgonen. Alkoholens bonuskalorier kommer on top av ett redan rågat intag och då är den smygande viktuppgången ett faktum. Alla som faktiskt ärligt vill gå ner i vikt bör föra kostdagbol ett par veckor, och då snackar vi på väga maten nivå - om inte annat för att få ett perspektiv på totala kaloriintaget och vad olika saker faktiskt har för energitäthet.

Är lite skeptisk till att lösningen på det faktum att hundratals miljoner människor med västerländsk livstil som går upp i vikt är att föra matdagbok och väga sin mat.

Tror fortfarande inte att alkoholen är ensam faktor bakom överviktstrenden. Jag har stött på tjocka nykterister och smala ölälskare.

jonte987

Aktiv medlem
kan de va att man äter för mycket i relation till hur mycket man förbränner? Måste det vara frimurare eller annat löske som ligger bakom?

Egna studier (bokstavligt talat navelskådande) indikerar att det inte finns nog med evidens att avförda spriten som ett problem

grondahl

Aktiv medlem
kan de va att man äter för mycket i relation till hur mycket man förbränner? Måste det vara frimurare eller annat löske som ligger bakom?

Egna studier (bokstavligt talat navelskådande) indikerar att det inte finns nog med evidens att avförda spriten som ett problem
Frågan är ju inte om alkohol är ett problem utan om det är det enskilt största orsaken till övervikten i samhället.

Tjocka barn på kosken?

GoranS

Aktiv medlem
.

Jag vet inte om jag tror på att skjuta över ansvaret för sin egen livsstil på någon annan. Har man inte en inre motiviation att åstadkomma något är det nog rätt dålig chans att man kommer att lyckas.

grondahl

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag tror på att skjuta över ansvaret för sin egen livsstil på någon annan. Har man inte en inre motiviation att åstadkomma något är det nog rätt dålig chans att man kommer att lyckas.

Det är ett konstaterande snarare än en värdering. Jag har svårt att tro att miljarder människor har ett bmi över 30 och nästan 40 miljoner barn som är obesa kommer fixa biffen genom att ta sig i kragen.

grondahl

Aktiv medlem
Ja vad föreslår du då? Straffskatt på mat med hög kaloridensitet?
Det vore lämpligt. Liksom straffskatt på sockrade drycker. Förbud mot att köra sina barn till skola/förskola. Att man utformar bostadsområden och städer så det blir enklare att välja att gå och cykla och svårare/dyrare att köra bil för korta transporter i städer, tätorter etc.

Generellt måste man äts bättre och få in mer rörelse i livet. Finns det snabbmat och rulltrappor så kommer de flesta välja det före surkål och trapporna.

Salabaladala

Aktiv medlem
Det vore lämpligt. Liksom straffskatt på sockrade drycker. Förbud mot att köra sina barn till skola/förskola. Att man utformar bostadsområden och städer så det blir enklare att välja att gå och cykla och svårare/dyrare att köra bil för korta transporter i städer, tätorter etc.

Generellt måste man äts bättre och få in mer rörelse i livet. Finns det snabbmat och rulltrappor så kommer de flesta välja det före surkål och trapporna.
Hmm bra poäng jag håller med dig.

jonte987

Aktiv medlem
Straffarbete är väl lämpligare än skatt i så fall.

men skönt att det är samhällets fel i alla fall.
Där det eventuellt spricker är att det redan är straffskatt på sprit och det verkar inte funka superbra. Det som har funkat skapligt är att vi i 70 år gjorde vad samhället sa till oss. Den tiden kommer nog tyvärr inte tillbaka.

grondahl

Aktiv medlem
Straffarbete är väl lämpligare än skatt i så fall.

Där det eventuellt spricker är att det redan är straffskatt på sprit och det verkar inte funka superbra. Det som har funkat skapligt är att vi i 70 år gjorde vad samhället sa till oss. Den tiden kommer nog tyvärr inte tillbaka.
Spritdrickandet minskar ju iof så snart är nog övervikten borta.

GoranS

Aktiv medlem
Det är ett konstaterande snarare än en värdering. Jag har svårt att tro att miljarder människor har ett bmi över 30 och nästan 40 miljoner barn som är obesa kommer fixa biffen genom att ta sig i kragen.
Frågan är i vilken mån de åtgärder du föreslår kommer att bita och om en efffekt uppstår, kommer den att hålla i sig. Med tanke på t.ex. alkohol-och tobaksskatt samt att narkotikabruk är kriminaliserat men det trots det dricks, röks och knarkas på nivåer som är klart ohälsosamma på sina håll så är det i alla fall knappast så att man eliminerar problemen med skatter. Jag vet inte om man kan se någon extremt tydlig korrelation mellan skatt/straff och konsumtion eller om det är andra saker som gör att supande/rökande/knarkande ökar/minskar.

Sen finns det saker som går in på det politiska området som gör att det inte är oproblematiskt, vare sig realpolitiskt eller mer ideologiskt.

grondahl

Aktiv medlem

Jag ser det mer som trafikfrågor, man har testat att utbilda och säga åt folk att inte köra ihjäl sig. Men det gav bättre effekt att skapa säkrare trafiklösningar än att bara säga åt folk att skärpa sig. Människor är inte rationella, då kan man skapa bättre eller sämre förutsättningar för att normalindividen ska lyckas.

Jensen

Aktiv medlem
Problemet är ju att många som tränar på tex gym (men även hemma) kompenserar med mer än vad de bränner. Man ser ju rätt ofta folk gå på löpband eller liknande på gymmet o sen trycka en Powerbar eller något annat ”nyttigt” i tron att de behöver, när de flesta av oss ändå ligger på plus under dagen mot vad vi behöver. Var ett vetenskapensvärld inslag om just detta för några år sen. Så nån nyhet är det inte

Senast ändrad:

DoolsFimpiel

Aktiv medlem

Jag hoppas innerligt att du är ironisk. Om inte ska du hållas väldigt långt från makten. Straffskatter och förbud… herregud det behöver vi mindre av, inte mer! :)

Cinder2i40

Aktiv medlem
Såg ett populär vetenskapligt program om detta på svt för några månader sedan. Man hade gjort studier på tjocka britter och naturfolk i afrika. Slutsatsen var precis som den i dns artikel. Men som vanligt har man missat totalt med slutsatsen. Om man bara låtit några av britterna och några av naturfolken byta plats hade man kunna dra helt andra slutsatser. Om en ända av de överviktiga britterna inte hade rasat i vikt oavsett hur många kallorier de fortsatt att stoppa i sig. Du ser inga överviktiga övertid som håller på med Marathon de äter mer men det går fortfarande att träna mer.

dikyklos

Medlem
Mina två öre: en utmaning med detta ämne är att det finns många variabler som kan påverka resultatet: genetik, miljö, livsstil, kost, hur *just* din kropp fungerar, mm. Vi har kontroll över några av dessa variabler men inte alla.

Jag har haft en del viktutmaningar över åren och har till slut lyckats banta och hålla ned vikten. Fösta och viktigaste steget blev att inse att jag hade tagit på mig ätandet som botemedel för stress (dumt som det låter, men kanske vanligare än man tror). Efter det var det naturliga steget att medvetet dra ner på kalorier: låt bli choklad och glass i stora mängder, det extra glaset vin, den andra ölen, mm. Jag började också träna religiöst 3-6 ggr i veckan året runt, mest löprundor på 8-10 km. Tappade 14 kg på ett år och har inte sett att vikten har gått up så länge jag håller på träningen och det kontrollerade ätandet.

Min slutsats att det gamla rekommendationen gäller för både hälsa och vikt (så länge man inte har ett särskilt hälsoproblem): äta mindre och bättre, röra på sig mer. Vilken är viktigare? Testa det som funkar för just dig.

Jensen

Aktiv medlem
Det är ju egentligen inte svårare än ”intag och uttag”. Med skillnaden att det är lättare att ta in än det är att ta ut :-)

Woodknocker

Aktiv medlem
Sådana här jönsar borde få sparken på stående fot. Ingen vinner på sånt här skit. Viktnedgång är inte svårt och det är helt osmakligt sjukt att vi är där vi är i samhället att till och med det görs svårt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Tja när man tänker efter så är det ju rätt självklart att träning inte funkar för att enbart gå ned i vikt, då man bygger muskler av träning och muskler väger mer än fett. Träning och kosthållning har definitivt fördelar, men enbart vikt är tämligen uselt för att mäta hälsa med.
Njaa övervikt är skadligt. Resten av inlägget förstår jag inte någonting av. Var ska musklerna komma ifrån menar du? Massa uppstår inte bara av sig själv. Sen väger ett kilo ett kilo.

MTBemil

Aktiv medlem
Njaa övervikt är skadligt. Resten av inlägget förstår jag inte någonting av. Var ska musklerna komma ifrån menar du? Massa uppstår inte bara av sig själv. Sen väger ett kilo ett kilo.

Övervikt (och undervikt för den delen) kan definitivt vara skadligt, men det är högst individuellt vart dem gränserna går, beroende på längd och kroppsbyggnad och gener. Och samhället har ett rätt stort fokus på kroppsvikt som indikation av hälsa (även innom vården) som ignorerar andra aspekter. Som ett exempel: Någon som enligt bmi vara något överviktig men som är tillräckligt fysisk aktiv och håller en stabil kroppsvikt vara mer hälsosam än någon som är "rätt vikt" men som har svårt att hålla den och regelbundet går upp och ned.

Sen har muskler högre densitet än fett, vet inte hur mycket muskelmassa man kan bygga per kg fett bränt, men är iallafall min egen erfarenhet att när jag äter betydligt mer och knappt tränar (jul) så går jag ned i vikt.

MTBemil

Aktiv medlem
8a36db6220a641bda51bd8caa86aca26.png

(y)

Batavus

Aktiv medlem
Ät och lek, lek och ät! Och om ni följer knäppisars kostråd blir det i bästa fall en jojo-bantning. ...Jag är mättast längst när maten på tallriken innehåller många eller alla delar av kostcirkeln. 'Behöver inte vara mycket av någon del.
- Se där! En knäppis kostråd.

VO2max

Aktiv medlem
Tips från coachen: sänk tempen inomhus så att du småhuttrar emellanåt. Det bränner bort dåligt fett
Ta bort såser, alkohol och läsk. Sen är vardagsmotionen extremt viktig. Käka lite mer som en 110årig japan

andreasjoh

Aktiv medlem
Fördelen med att träna under en bantning är ju att man behåller mer muskelmassa. Och man kan äta mer, (får inga näringsbrister)

Problemet med träning är väl att man tror att man gjort av med mycket mer kcal än vad msn gjort och hamnar på +-0 i kcal i slutet.

jag att de blir lättare att hålla nya vikten om man har bra träningsrutiner.

Kroppen kompenserar inte för träningen med att bli mer stilla osv. Kroppen kompenserar för energi bristen. Lägre temp mer stillssittande. Utebliven mens mm. Så de är inget argument för att låta bli att träna.

Det går inte träna bort en dålig kost, går utmärkt att gå ner utan träning. Men träna är alltid nyttigt

Trasselplanta

Aktiv medlem
Delar mina tankar. Äe egentligen inte särskillt kunnig. Jag har alltid tänkt att "träning", ganska vagt begrepp som kan betyda lite olika saker, gör en starkare, ökar konditionen och masda annat bra. Det bränner ju energi och kalorier. Men om man nu använder träning för att tappa vikt så har jag alltid tänkt att den största vinningen är att man får sin glädjekick från någon träning istället för godis. Så har det i varje fall alltid varor dör mig. Ju mer jag tränar och pysslar med roliga saker desto mindre godissug upplever jag. Och tvärtom, ju mer jag såsar runt hemma desto mer sötsaker trycker jag i mig. Så träningen bränner ju kalorier men bidrar även till nya vanor.

Jag började cykla för typ ett och ett halvt år sedan. Har tappat lite mer än 15kg från runt 86kg strax under 75kg. Pendlar dagligen. Tror cyklandet bränner en del. Men jag tror det beror på att jag inte tar en kaffe och bulle i kollektivtrafiken på väg till och sedan hem från jobbet. Väl framme är jag redan igång och vaken. Känner inte för limpa och ost. Ett äpple och en banan och så är jag nöjd. Närjag bar yngre, och i bättre form, tränade jag massa kampsport. Tränandet hjälpte med formen, men jag skippade ofta eller var kortare tid på krogen på kvällarna eftersom det var kvällsträning först. Och när jag gick i högstadiet spelade jag i ett sådant där talangfostrande hockeylag. Inte hade vi tid att drixka folköl eller trycka godis inte. Som tur var räddades jag ur hockeyträsket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer