(OT) Träning fungerar inte mot övervikt

andreasjoh

Aktiv medlem
Delar mina tankar. Äe egentligen inte särskillt kunnig. Jag har alltid tänkt att "träning", ganska vagt begrepp som kan betyda lite olika saker, gör en starkare, ökar konditionen och masda annat bra. Det bränner ju energi och kalorier. Men om man nu använder träning för att tappa vikt så har jag alltid tänkt att den största vinningen är att man får sin glädjekick från någon träning istället för godis. Så har det i varje fall alltid varor dör mig. Ju mer jag tränar och pysslar med roliga saker desto mindre godissug upplever jag. Och tvärtom, ju mer jag såsar runt hemma desto mer sötsaker trycker jag i mig. Så träningen bränner ju kalorier men bidrar även till nya vanor.

Jag började cykla för typ ett och ett halvt år sedan. Har tappat lite mer än 15kg från runt 86kg strax under 75kg. Pendlar dagligen. Tror cyklandet bränner en del. Men jag tror det beror på att jag inte tar en kaffe och bulle i kollektivtrafiken på väg till och sedan hem från jobbet. Väl framme är jag redan igång och vaken. Känner inte för limpa och ost. Ett äpple och en banan och så är jag nöjd. Närjag bar yngre, och i bättre form, tränade jag massa kampsport. Tränandet hjälpte med formen, men jag skippade ofta eller var kortare tid på krogen på kvällarna eftersom det var kvällsträning först. Och när jag gick i högstadiet spelade jag i ett sådant där talangfostrande hockeylag. Inte hade vi tid att drixka folköl eller trycka godis inte. Som tur var räddades jag ur hockeyträsket.

Vet inte om jag håller med att att jag får min glädjekick från träning istället för godis men därimot så blir jag noggrannare med kosten ju mer jag tränar. Och vist kanske de går lättare för att jag fått endorfiner från annat.

Tomaso

Aktiv medlem
Ett tips som funkar för mig när det gäller att hålla vikten, är att väga sig varje dag, vid samma tid. I mitt fall ställer jag mig på vågen varje morgon efter morgontoan, innan frukost. Då ser jag om vikten börjar öka. Man måste också vara medveten om att vikten kan variera något kilo olika dagar beroende på olika saker, det är trenden man ska kolla.
Ett tips som verkar skapa en rejäl vikthets tycker jag. Vågen borde snarare kastas i många fall.

GoranS

Aktiv medlem
Ett tips som verkar skapa en rejäl vikthets tycker jag. Vågen borde snarare kastas i många fall.
Eller så är det så att vågen är ett bra hjälpmedel för vissa medan den för andra leder fel. Det kanske helt enkelt är så att det inte finns någon ”mirakelmedicin” utan det gäller att hitta det som funkar för var och en och man helt enkelt får prova sig fram och vara medveten om de ev. ”fällor” som finns med olika metoder.

MrSthlm

Aktiv medlem
Trådrubriken "Träning fungerar inte mot övervikt" är en av de mest idiotiska rubriker jag sett på ett forum någonsin, åtminstone topp 3. Att vi (jag också) sedan diskuterar ämnet sida upp och sida ner är fascinerande. 😀

DH

Aktiv medlem
Trådrubriken "Träning fungerar inte mot övervikt" är en av de mest idiotiska rubriker jag sett på ett forum någonsin, åtminstone topp 3. Att vi (jag också) sedan diskuterar ämnet sida upp och sida ner är fascinerande. 😀
Kan du vara mer specifik? Vad är det som är så idiotiskt?

MrSthlm

Aktiv medlem
Kan du vara mer specifik? Vad är det som är så idiotiskt?
Egentligen orkar jag inte men ett exempel:

Regelbundet utövande av konditionsdiscipliner gör att du förbränner en hel massa mer än vad du skulle gjort annars (vilket underlättar otroligt mycket för att gå ner i vikt). Om du inte äter så kopiöst mycket så att du ändå lyckas lägga dig på ett kaloriöverskott så går du på sikt ner i vikt. (Självklart under förutsättning att du är tillräckligt och frisk i övrigt samt att din kropp pallar med att träna utan att gå sönder.) Sedan att man inte ska svälta sig etc är en självklarhet, kroppen behöver bränsle.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Själv har jag sakta gått ned 5-6 kg sedan förra hösten när jag började cykla 6-10h/ vecka istället för att springa 3-5. Och jag var inte tjock innan. Tränar 2-4 gympass per vecka utöver det. Jag har lyckats stoppa nedgången och ligga vikstabilt genom att... lägga till mer mat och två till stora mellanmål. Tänka sig, det står ju i första inlägget att det inte funkar så.

DH

Aktiv medlem
TS kan inte mena allvar om hen tror på rubriken. Inget har hänt med den mänskliga fysiologin i och med den studien.

Det är väl ingen stor överraskning att träning inte skapar viktnedgång -om man inte ser till att samtidigt bevaka sitt kaloriintag.
Träning ger en massa positiva effekter - såklart(!)- men inte viktnedgång nödvändigtvis.
Jag tror fler skulle ha nytta av vetskapen att träning ger i bästa fall marginell kaloriskuld. Bättre förstå viktnedgång skapas av hålla koll på sin diet.
Jag fattar fortfarande inte varför det skulle vara så korkad rubrik - den stämmer i alla fall.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det är väl ingen stor överraskning att träning inte skapar viktnedgång -om man inte ser till att samtidigt bevaka sitt kaloriintag.
Träning ger en massa positiva effekter - såklart(!)- men inte viktnedgång nödvändigtvis.
Jag tror fler skulle ha nytta av vetskapen att träning ger i bästa fall marginell kaloriskuld. Bättre förstå viktnedgång skapas av hålla koll på sin diet.
Jag fattar fortfarande inte varför det skulle vara så korkad rubrik - den stämmer i alla fall.
Vet inte om du menar allvar eller spelar dum?

I så fall möjligen något i stil med: "Träning fungerar inte mot övervikt om man samtidigt äter mer än vad man förbränner."
(enbart "Träning fungerar inte mot övervikt" är provocerande fjanteri.) Blir dessutom jäkligt luddigt att bara skriva träning, nu för tiden räknas väl även Yoga som träning.

Regelbunden konditionsträning (det här är ett cykelforum) är exceptionellt effektivt mot övervikt om du är en i övrigt frisk person som inte lider av någon ämnesomsättningsrubbning eller att du helt enkelt inte klarar/pallar med att träna pga att du drar på dig skador. Du förbränner så mycket mer än vad du skulle gjort om du inte tränade alls vilket kraftigt ökar din chans att du lägga dig på ett ""lagom" kaloriunderskott (inget extremt svältande vilket självklart inte är bra). Då har vi inte ens kommit in på övriga positiva hälsoeffekter träningen ger.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Träning ökar kaloribehovet och kroppen löser det med ökad hunger. Få som kan stå emot det över tid.

En grej som funkar för många är LCHF, och det funkar utan att behöva stå emot hunger! Då slipper man högt insulin som i sin tur deaktiverar lipas som krävs för signifikant förbränning av kroppsfett. Lågt insulin leder också till naturligt lägre kaloriintag, när kroppen anpassat sig efter nån/några veckor. Första två månaderna på LCHF gick jag ner 9 kg, till min idealvikt. Gjorde ingen annan förändring. Nu 7 år senare äter jag fortfarande LCHF, och ligger kvar på samma vikt.

You can't outrun a bad diet - tror det var kloke Gary Taubes som skrev det, eller kanske Tim Noakes. Vise män inom LCHF båda två, värda att spana in.
För att citera dig:
"Träning ökar kaloribehovet och kroppen löser det med ökad hunger. Få som kan stå emot det över tid."

Ett mycket grovt generaliserande påstående av dig, var har du fått detta i fetstil från? Förr eller senare blir alla tjocka menar du? Provocerande generaliserande fjanteri.

Herregud, jag måste hålla mig borta från trådar liknande denna, pallar inte ;-) men ha det så bra och diskutera på ni andra.

jonte987

Aktiv medlem
Såå, Män som tränar 15h i veckan tycker att det är lösningen för smällfete svennebanan och hans fru. Låter som garanterad succé.

tolgraven

Aktiv medlem
Känns extremt tvek hela grejen, men detta påstående i artikeln måste ju vara direkt felaktigt.
Ändå ökade de kvinnliga studiedeltagarnas dagliga kaloriförbrukning med bara 120 kilokalorier – något som motsvarar ungefär två småkakor eller tio pringles.

– Skillnaden mellan någon som tränar måttligt och någon som tränar extremt mycket, på elitnivå, är dessutom ännu mindre. Den är nära noll, säger Herman Pontzer.
Skillnaden mellan att springa en mil några gånger i veckan och, säg, cykla TdF, skulle vara under 120 kcal dagligen? Det är ju direkt omöjligt, oavsett hur mycket kroppen minskar övrig förbränning.

Känns också konstigt att artikeln inte påpekar att hur lite gemene västerlänning än rör på sig är väl fortfarande rekommendationen för samtliga 10 000 steg eller motsvarande dagligen, så det är inte som att en folkgrupp som snittar 13-19k är några slags träningsmonster.

Har för övrigt tappat 7kg på en diet till stor del bestående av delicatobollar och öl. Hmmmmm hur kan det gå till? Artikeln säger ju det är omöjligt.

jonte987

Aktiv medlem
Var den inte förbränning i vila som inte ökade? De kan inte rimligen mena att gunde när han var på top inte brände mer än jag per dag

tolgraven

Aktiv medlem
Ja, det vore ju å ena sidan rimligare men gör isåfall samtidigt hela tesen fullständigt poänglös.
"Att vara en person som tränar påverkar inte din energiförbrukning (förutom under själva träningen, vilket vi bortser från eftersom ???)"

Av själva artikeln att döma är forskarens mening att kroppen stabiliserar sin förbrukning, vilket säkert stämmer. Men att detta skulle gälla exakt oavsett aktivitetsnivå inklusive elitidrottare, när studierna som hänvisas till har tittat på folk som går några tusen steg mer om dagen än vad som rekommenderas för alla människor och som utför en till två timmar daglig fysisk aktivitet med "måttlig till hög intensitet"... vansinne.

Förutom att det omöjligt kan stämma för hård konditionsträning av cykeltyp så är det ju också direkt fel vad gäller styrketräning där iaf den otränade relativt enkelt kan gå ner, inte viktmässigt men sett till kroppsfett, utan kaloriunderskott... Lite av en nödvändighet när muskelmassa läggs på.

Woodknocker

Aktiv medlem
Känns extremt tvek hela grejen, men detta påstående i artikeln måste ju vara direkt felaktigt.

Skillnaden mellan att springa en mil några gånger i veckan och, säg, cykla TdF, skulle vara under 120 kcal dagligen? Det är ju direkt omöjligt, oavsett hur mycket kroppen minskar övrig förbränning.

Känns också konstigt att artikeln inte påpekar att hur lite gemene västerlänning än rör på sig är väl fortfarande rekommendationen för samtliga 10 000 steg eller motsvarande dagligen, så det är inte som att en folkgrupp som snittar 13-19k är några slags träningsmonster.

Har för övrigt tappat 7kg på en diet till stor del bestående av delicatobollar och öl. Hmmmmm hur kan det gå till? Artikeln säger ju det är omöjligt.
Det den där antropologen gör är att han fluffar till den hårda verkligheten, du kan bli rätt rik och berömd på att fluffa till saker. Även om han har vissa sanningar kommer alla tänkande bara vilja se honom sparkad och förpassad till Belgrads kallaste lägenheter.

Egentligen är frågan om man ens kan ha tips (vilket det han gör vetenskap av är) som underlag för att bli forskare.. Men kolla inte på mig, kolla på dagens vetenskap. Där du kan få dagboksanteckningar publicerat som en "studie".

Ät dig mätt ååååh åååh så fluffig och god jag känner mig, jag gör det till vetenskap. INGEN som inte äter sig mätt kan bli smal!

DH

Aktiv medlem
Vet inte om du menar allvar eller spelar dum?

I så fall möjligen något i stil med: "Träning fungerar inte mot övervikt om man samtidigt äter mer än vad man förbränner."
(enbart "Träning fungerar inte mot övervikt" är provocerande fjanteri.) Blir dessutom jäkligt luddigt att bara skriva träning, nu för tiden räknas väl även Yoga som träning.
Dum?...nu ska man inte kasta sten i glashus.
Om man tränar och samtidigt håller koll på det man äter så kan det ge viktnedgång. Det är självklart.
Men om man som många svennebanan-cyklister på sin vanliga tur om några h pillar i sic både sportdryck, bars och har fikastopp med äppelpaj m vaniljsås och en cola - då kan du glömma det där med viktnedgång.
Jag tycker träning med fokus på viktnedgång är fel utgångspunkt. Träning gör man pga välbefinnande, socialt umgänge, ...etc.
Sen verkar du inte alls förstå vad som är yoga. Jag har själv praktiserat Ashtanga-Yoga sen många år. Jag har svårt att tänka mig någon träningsform som är så allsidig och effektiv som den. Du har ingen aning om vad du missar.

poqa

Aktiv medlem
Att dra slutsatser på individnivå från resultat insamlade på befolkningsnivå är ju väldigt vanskligt!
Håll isär äpplen och päron så tror jag det är lättare att förstå forskningsresultaten.

H.

Aktiv medlem
"Jag behöver gå ner i vikt" - ok, ut och börja springa tre gånger i veckan!

"Jag behöver gå ner i vikt" - ok, dra ner på det du äter, börja med att eliminera onödigt socker och småätande.

Jag vet ju vilket jag skulle rekommendera, och även vad som funkar på mig. Det är ju ingen slump att jag brukar gå upp några kilo från mitten av december till mitten av januari, trots att längdskidor är det jag tränar hårdast när jag utövar det.

Sen är ju träning väldigt bra och de flesta, jag själv inkluderat, tränar säkert för lite. Men det handlar ju kanske mindre om vikt och mer om kroppens hälsotillstånd i övrigt.

tolgraven

Aktiv medlem
Dum?...nu ska man inte kasta sten i glashus.
Om man tränar och samtidigt håller koll på det man äter så kan det ge viktnedgång. Det är självklart.
Men om man som många svennebanan-cyklister på sin vanliga tur om några h pillar i sic både sportdryck, bars och har fikastopp med äppelpaj m vaniljsås och en cola - då kan du glömma det där med viktnedgång.
Jag tycker träning med fokus på viktnedgång är fel utgångspunkt. Träning gör man pga välbefinnande, socialt umgänge, ...etc.
Sen verkar du inte alls förstå vad som är yoga. Jag har själv praktiserat Ashtanga-Yoga sen många år. Jag har svårt att tänka mig någon träningsform som är så allsidig och effektiv som den. Du har ingen aning om vad du missar.
Jag cyklar våldsamt mycket mindre (volymmässigt, dock rel hög TSS) än de flesta halvseriösa cyklister. Få turer varar ens några timmar. Har enligt intervals bränt 5000 kcal denna vecka, baserat på wattmätare så ingen glädjeapproximering heller. 700+ kcal dagligen räcker till rätt mycket dryck, bars, cola och äppelpaj - och viktnedgång... även om kroppen för att komma i balans faktiskt lyckas compa bort en stor del av kalorierna.

H.

Aktiv medlem
Jag cyklar våldsamt mycket mindre (volymmässigt, dock rel hög TSS) än de flesta halvseriösa cyklister. Få turer varar ens några timmar. Har enligt intervals bränt 5000 kcal denna vecka, baserat på wattmätare så ingen glädjeapproximering heller. 700+ kcal dagligen räcker till rätt mycket dryck, bars, cola och äppelpaj - och viktnedgång...
Men tänk om kroppen delvis löste energiförsörjningen för din aktivitet genom att dra ner på din energiförbrukning för immunförsvar mm? Har du något sätt att mäta din totala energiförbrukning i kroppen över hela dygnet?

tolgraven

Aktiv medlem
Men tänk om kroppen delvis löste energiförsörjningen för din aktivitet genom att dra ner på din energiförbrukning för immunförsvar mm? Har du något sätt att mäta din totala energiförbrukning i kroppen över hela dygnet?
Ja, högst vetenskaplig dessutom: jag äter som skit och fortsätter gå ned i vikt ;)

Min poäng egentligen att skalar man upp detta ytterligare något, till någon som faktiskt kör regelbundna 3-4-timmarsturer (fortfarande inte nödvändigtvis i närheten av elitcyklist), börjar ekvationen snart bli omöjlig. Kroppen kan säkert kompensera, bli effektivare, men allt har en gräns.
Den ligger rimligtvis strax över den mängd aktivitet som setts bland de folkgrupper som studerats :)

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem

Berätta mer om hur immunförsvaret drar lika mycket som att driva en cykel och kropp framåt som väger 80kg. Snälla berätta !

jonte987

Aktiv medlem
Ja, 700 räcker till 2/3 big Mac & co. Om man fixar den (lilla) träningmängden utan att äta mer. Tar man samtidigt tar tag i matvanor däremot så är det klockrent.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Såå, Män som tränar 15h i veckan tycker att det är lösningen för smällfete svennebanan och hans fru. Låter som garanterad succé.
Ja, lösningen kan vara att faktiskt börja träna konditionsträning och successivt öka sin träningsgrad till någon timme om dagen. Då kan man fortsätta äta som vanligt och ändå gå ned i vikt. Smällfete svennebanan och hans fru är ofta ganska viktstabila och minskar kaloriintaget eller förbränningen ökar går de ned i vikt. För många känns det svårt och asketiskt att inte få "unna sig" och bantningsförsöken håller inte i längden. Det är lättare psykiskt att bara börja träna och äta som vanligt.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Det den där antropologen gör är att han fluffar till den hårda verkligheten, du kan bli rätt rik och berömd på att fluffa till saker. Även om han har vissa sanningar kommer alla tänkande bara vilja se honom sparkad och förpassad till Belgrads kallaste lägenheter.

Egentligen är frågan om man ens kan ha tips (vilket det han gör vetenskap av är) som underlag för att bli forskare.. Men kolla inte på mig, kolla på dagens vetenskap. Där du kan få dagboksanteckningar publicerat som en "studie".

Ät dig mätt ååååh åååh så fluffig och god jag känner mig, jag gör det till vetenskap. INGEN som inte äter sig mätt kan bli smal!
Ja, det är många som tjänat mycket pengar på dieter när det egentligen är ganska lätt. Ät mindre än du förbrukar. Men folk vill ha genvägar.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
”Du kan springa ett helt liv utan att bli smal…” Citat från en överläkare och amatörjoggare jag litar på. Och hade jag själv lagt all energi jag gett åt fyrakilometersrundor i joggingspåret och dessvärre också på cykeln på att laga nyttig mat istället, ja då hade jag inte varit lönnfet och jävlig. Med det sagt mår man alltid bra av att röra på sig. För allt från pigghet och kondition till bättre sömn, minskad ångest och bättre vardagsmående.

Woodknocker

Aktiv medlem
”Du kan springa ett helt liv utan att bli smal…” Citat från en överläkare och amatörjoggare jag litar på. Och hade jag själv lagt all energi jag gett åt fyrakilometersrundor i joggingspåret och dessvärre också på cykeln på att laga nyttig mat istället, ja då hade jag inte varit lönnfet och jävlig. Med det sagt mår man alltid bra av att röra på sig. För allt från pigghet och kondition till bättre sömn, minskad ångest och bättre vardagsmående.
Läkare lär ju sig jättemycket näringslära. Sen att han var amatörjoggare säger väl egentligen allt.

Jag förstod att styrketräningen aldrig kommer hjälpa mig att bli smal så jag tog med det när jag lade om till konditionsträning, med den i vardagen är det helt enkelt omöjligt för mig att bli fet, kräks innan jag hinner kompensera för allt jag bränt.

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag har legat på samma vikt +-3kg så länge jag kan minnas. Jag äter en del godis, äter sent på kvällen, inga light-produkter, nån red bull och folköl i veckan och ibland vin på helgen. Har haft perioder av styrketräning där jag gått upp något enstaka kilo, och nu när jag cyklar 5 timmar mtb i veckan ligger jag i nedre delen av intervallet.

Om man jämför min kost med folk som lever ”nyttigt” känner jag mig sjukt slarvig, men medelsvensson kanske snarare är de som dricker läsk till varje måltid, så jag kanske inte är så dålig som jag tror? Eller är det bara att jag fortfarande är hyfsat ung (under 40), och snart står jag där med en vikt som bryr sig lika lite om hur jag rör mig och äter, bara att jag väger 10-15 kg mer?

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Läkare lär ju sig jättemycket näringslära. Sen att han var amatörjoggare säger väl egentligen allt.

Jag förstod att styrketräningen aldrig kommer hjälpa mig att bli smal så jag tog med det när jag lade om till konditionsträning, med den i vardagen är det helt enkelt omöjligt för mig att bli fet, kräks innan jag hinner kompensera för allt jag bränt.
Fast styrketräning är väl bra mycket mer effektivt än kondition om viktnedgång är prio? Bygger du fem kilo muskler och håller dem så har du ett gratis spinningpass varje dag, rent kalorimässigt, bara att försörja dem. Men du pratar med en som cyklar 450 mil om året och ändå är plufsig, mycket pga att det växer så mycket goda druvor i sydvästra Frankrike.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Och jag har precis motsatt erfarenhet. Jag äter precis vad jag vill och är aldrig hungrig. Tack vare att jag tränar. Men jag rör mig inte mycket vid sidan av träningen.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Fast styrketräning är väl bra mycket mer effektivt än kondition om viktnedgång är prio? Bygger du fem kilo muskler och håller dem så har du ett gratis spinningpass varje dag, rent kalorimässigt, bara att försörja dem. Men du pratar med en som cyklar 450 mil om året och ändå är plufsig, mycket pga att det växer så mycket goda druvor i sydvästra Frankrike.
Tvärfel. Folk som sysslar seriöst med styrketräning för muskelbyggandets skull kör ofta bulk/deff. För att lägga på dig muskler när du redan kommit förbi nybörjarstadiet är energiöverskott viktigt. Byggarna äter sig småplufsiga och går upp 5-10 kg under den kalla årstiden. Sedan deffar de under våren. Tränar hårt och äter strikt och "clean" diet för att få ett underskott. Träningen gör att kroppen behåller mer muskler än om de bara hade bantat. Allt står beskrivet i guiden jag länkade i mitt första inlägg i tråden. Fem kg muskler extra kompenserar för ett väldigt kort spinningpass, det gör inte så mycket som du vill göra gällande. Det finns formler för det också. Det finns även hormonella skillnader mellan individer som gör att en del lägger på sig mindre andel fett än andra av en viktuppgång.

Vid viktnedgång prioriterar kroppen hellre att göra sig av med muskler än annan vävnad, om du inte tränar tungt och signalerar till kroppen att musklerna behövs.

Du är så fel ute när det gäller näringslära att jag får hänvisa dig till t ex Kolozzeum.com eller styrkelabbet (samma folk där) och läsa runt lite bland artiklarna där. De artiklarna har källhänvisningar till korrekta studier. Sedan kan vi fortsätta diskutera.
Jag förväntar mig att denna studie kommer att sågas där som uppenbart dålig och felaktig om den inte redan har det.

Woodknocker

Aktiv medlem
njaaaaa riktigt så där mycket bränner ju inte muskler alltså. Sen är det ju inte som att man blåser upp som en ballong av att styrketräna eller joo det kan man ju men då är det inte främst muskler som står för uppblåsandet. Å andra sidan är det sant att desto tyngre man är desto mer brännar man, oavsett viktens orsakande massa.

Men som sagt, jag övergav styrketräningen mycket för att det aldrig brände något, nu väger jag mellan 70 och 60 och finns inte en chans att jag kommer bli fet så länge jag tränar. Har inte råd men framförallt så orkar man inte äta hela jävla dagen.

JPL

Aktiv medlem
Jag är solskenscyklist och cyklar i princip endast under när det är bekvämt klimatmässigt, och njuter av mer öl och mat under den delen av året när jag cyklar. Fakta talar sitt tydliga språk för min del.
vikt.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer