(OT) Träning fungerar inte mot övervikt

Xiro

Aktiv medlem
De har forskats jätte mycket på lchf och de finns inget magiskt med det. Bitten jonsson skriver och säger massa skit som de inte finns några belägg för
Som jag redan skrivit, är mycket av forskningen, och uttolkningen av den, som används som bevis emot LCHF pinsamt dålig.

Men visst, vill man fortsätta på inslagen återvändsgränd är det bra att dunka rygg med dig.

andreasjoh

Aktiv medlem
Som jag redan skrivit, är mycket av forskningen, och uttolkningen av den, som används som bevis emot LCHF pinsamt dålig.

Men visst, vill man fortsätta på inslagen återvändsgränd är det bra att dunka rygg med dig.

Ja de måste vara nån konspiration med sockerföretagen som sponsrar all forskning och manipulerar resultaten för att dom är rädda för att förlora alla till lchf rörelsen 😱

jonte987

Aktiv medlem
I mitt huvud kan low carb var nyttigt utan att det är magiskt. Det går ju att dra ner från 70% till tex 20-30 utan att tro på att man går ner mer vikt ju mer grädde man dricker

andreasjoh

Aktiv medlem
I mitt huvud kan low carb var nyttigt utan att det är magiskt. Det går ju att dra ner från 70% till tex 20-30 utan att tro på att man går ner mer vikt ju mer grädde man dricker

Absolut. Vad som helst som funkar för individen så är det väl jättebra. Men att hitta på massa, överdriva och skrämas hjälper inte nån. Vet flera som kört lchf och de har funkat vet även nån som åt så mycket såser och fett att han gick upp i vikt

Framförallt måste man göra skillnad på kolhydrater och kolhydrater. kokt Potatis frukt havregryn är de svårt att överäta på.

tolgraven

Aktiv medlem
Men vi har ju redan gått igenom detta. Ni i kören vägrar inse att Low Carbon High Fatbike är det enda som funkar. Kör man på carbs får man cravings efter mer, det är universellt. Beroendeexperter hävdar t.om att fullcarbs skapar permanenta förändringar i hjärnan. Det enda som kan stoppa nedåtspiralen är avhållsamhet. Alloy till frukost lunch och middag.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Om det bara räckte med viljekraft, och att folk inser de värsta bovarna i överviktsdramat, så hade problemen inte varit så utbredda. Bitten Jonsson, expert på matberoenden, förklarar att de officiella kostråden ökar risken för matberoenden. Hon rekommenderar att man äter sig rejält mätt på mat som ger lång stabil mättnad och resistens mot cravings, t ex animaliskt fett och protein.

Här i tråden ser jag personer som tror att det hänger på ren vilja, samtidigt som de själva inte kan motstå cravings. Och så hånar de LCHF och carnivore, och promotar mat som ger låg resistens mot sug efter fettbyggande mat. Märkligt. Som vanligt är ytlig feelgood i form av smutskastande konsensus viktigast, inte att lösa problemet.

Matberoendeproblematik löses sällan enbart med ren viljekraft. Inse.
Jag förstår din synvinkel. Jag vill komplettera med att matproblem aldrig löses utan att vilja.

fphotography

Aktiv medlem
Det var ett tag sen jag hängde här. Ser att fatshaming-kulturen är kvar…

Att röra på sig fungerar för att gå ner i vikt om man inte ökar intaget men det är inte särskilt effektivt.

Ett kilo fett innehåller mellan 6000 - 9000 kCal beroende på individuella förutsättningar(SISU Idrottsböcker).

En vanlig motionär, dit vi nog kan räkna de med överviktsproblem, brännar ca 600 kCal/h vid cykling eller löpning(SISU Idrottsböcker). Det ger att det tar minst 10 timmars träning att gå ner ett kilo förutsatt att vi inte ändrar kosten. Jag är glad om jag lyckas klämma in tre timmars träning på en vecka och men även om man är dedikerad så kanske man lyckas få till fyra pass i veckan och då runt 4 timmar. Det ger att det fortfarande tar närmare tre veckor att motionera bort ett kilo fett.

Att dra bort 600kCal från kosten per dag är för många inte ett jättestort problem. I synnerhet inte för de med några extra kilon. Det motsvarar 200kCal/måltid(frukost, lunch, middag) och är exempelvis en smörgås vid frukosten, en eller två potatisar vid lunch och middag och kanske byta ut drycken till vatten eller lift måltidsdryck. Nu har vi sparat 6000kCal på 10 dagar istället för 2,5 - 3 veckor.

Det bästa är väl att man kombinerar det men ska man välja ett av dem för att gå ner i vikt så är kosten mest effektivt.

Det bästa man kan göra, i detta sammanhang och forum, är att uppmuntra folk att cykla mera och stötta i deras eskapader på cykel hur de nu än ser ut. Tycker man det är roligt och känner sig inkluderad så fortsätter man. Med ökat intresse så kommer intresset för kosten per automatik. Det är trots allt så att vikten är viktig vid cykling om man inte bor i Skåne och cyklar väg…

glitch

Aktiv medlem
Fast det är väl det de flesta av oss säger - kosten / livsstilen är nyckeln till en varaktig viktnedgång och för att behålla sin nya vikt.
Träning är en möjlig booster / ett motivationsmedel för att nå målet / bibehålla och det bygger på att man tycker det är kul. Folk som tränar tvångsmässigt brukar sällan må bra av det, smala eller tjocka.

thomaslundstrom

Aktiv medlem

Att röra på sig fungerar för att gå ner i vikt om man inte ökar intaget men det är inte särskilt effektivt.

Ett kilo fett innehåller mellan 6000 - 9000 kCal beroende på individuella förutsättningar(SISU Idrottsböcker).

En vanlig motionär, dit vi nog kan räkna de med överviktsproblem, brännar ca 600 kCal/h vid cykling eller löpning(SISU Idrottsböcker). Det ger att det tar minst 10 timmars träning att gå ner ett kilo förutsatt att vi inte ändrar kosten. Jag är glad om jag lyckas klämma in tre timmars träning på en vecka och men även om man är dedikerad så kanske man lyckas få till fyra pass i veckan och då runt 4 timmar. Det ger att det fortfarande tar närmare tre veckor att motionera bort ett kilo fett.

Att dra bort 600kCal från kosten per dag är för många inte ett jättestort problem. I synnerhet inte för de med några extra kilon. Det motsvarar 200kCal/måltid(frukost, lunch, middag) och är exempelvis en smörgås vid frukosten, en eller två potatisar vid lunch och middag och kanske byta ut drycken till vatten eller lift måltidsdryck. Nu har vi sparat 6000kCal på 10 dagar istället för 2,5 - 3 veckor.

Det bästa är väl att man kombinerar det men ska man välja ett av dem för att gå ner i vikt så är kosten mest effektivt.

Det bästa man kan göra, i detta sammanhang och forum, är att uppmuntra folk att cykla mera och stötta i deras eskapader på cykel hur de nu än ser ut. Tycker man det är roligt och känner sig inkluderad så fortsätter man. Med ökat intresse så kommer intresset för kosten per automatik. Det är trots allt så att vikten är viktig vid cykling om man inte bor i Skåne och cyklar väg…

Det jag lärde mig från ovanstående inlägg: jag som bor i Skåne och cyklar landsväg, kan fortsätta äta det som är gott. 💪

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fast det är väl det de flesta av oss säger - kosten / livsstilen är nyckeln till en varaktig viktnedgång och för att behålla sin nya vikt.
Träning är en möjlig booster / ett motivationsmedel för att nå målet / bibehålla och det bygger på att man tycker det är kul. Folk som tränar tvångsmässigt brukar sällan må bra av det, smala eller tjocka.

Det här är nog diskussionens kärna: fixa vikt med kost; använd träning som motivation till att äta bra.

Xiro

Aktiv medlem
I den mån träning tar ner stress och förbättrar sömn kan den säkert bidra till fettviktminskning. Detta främst genom hormonella effekter, inte kaloriförbränning som direkt konsekvens av fysisk aktivitet. Men träning av en typ och mängd som inte gör det tror jag inte, över tid, ger fettviktminskning.

Som sagt, träning ökar kaloriförbrukningen, men leder också till ökat intag. D v s händer det inte mycket med nettot. Inte mycket värt att räkna med att man med viljestyrka ska motstå hunger och cravings över signifikant tid.

Rössner är en exceptionellt dålig referens i detta, han har inte många rätt.

F ö har jag aldrig sagt att LCHF och carnivore är ENDA vägen, men det är vägar som funkar för många - eller kanske alla, om man utför dem väl. Och de är ofarliga och billiga metoder att prova, så motståndet är smått löjeväckande. (Jag har stenkoll på vetenskapen kring kost, så försök inte inbilla mig att LCH eller carnivore är farliga. Och kom inte dragande med några extrema undantag för att såga regeln, extrema undantag finns inom det mesta.)

SocialGimp

Aktiv medlem
I den mån träning tar ner stress och förbättrar sömn kan den säkert bidra till fettviktminskning. Detta främst genom hormonella effekter, inte kaloriförbränning som direkt konsekvens av fysisk aktivitet. Men träning av en typ och mängd som inte gör det tror jag inte, över tid, ger fettviktminskning.

Som sagt, träning ökar kaloriförbrukningen, men leder också till ökat intag. D v s händer det inte mycket med nettot. Inte mycket värt att räkna med att man med viljestyrka ska motstå hunger och cravings över signifikant tid.

Rössner är en exceptionellt dålig referens i detta, han har inte många rätt.

F ö har jag aldrig sagt att LCHF och carnivore är ENDA vägen, men det är vägar som funkar för många - eller kanske alla, om man utför dem väl. Och de är ofarliga och billiga metoder att prova, så motståndet är smått löjeväckande. (Jag har stenkoll på vetenskapen kring kost, så försök inte inbilla mig att LCH eller carnivore är farliga. Och kom inte dragande med några extrema undantag för att såga regeln, extrema undantag finns inom det mesta.)
Har hört från flera håll att LCHF ökar risken för stroke o andra kardiovaskulära sjukdomar. Stämmer inte det?

Handyman1

Medlem
Slår ett slag för AIP eller paleo kost,funkar även bra om man vill tappa vikt🙂 men äter man mer än man gör av med fungerar såklart ingenting iaf.

glitch

Aktiv medlem
Fast att säga att man har stenkoll på vetenskapen i sig gör att man i mitt tycke tappar trovärdighet - det är liksom långt ifrån färdigforskat i ämnet och många av de 'moderna' dieterna finns det begränsat med empiri kring på lång sikt. I slutändan så spelar det ingen roll vilken religion du tillhöra, ett underskott ska till över tid och en balans måste infinna sig för varaktig beständighet.

Xiro

Aktiv medlem
Har hört från flera håll att LCHF ökar risken för stroke o andra kardiovaskulära sjukdomar. Stämmer inte det?
Stämmer inte, tvärtom. Här är ett tankeväckande exempel:

Den påstådda riskökningen kommer av den felaktiga kolesterolhypotesen och brister i gammal forskning kring kolesterol. Mer pålitlig forskning och erfarenhet visar bl a:
- Högre LDL (det påstått onda kolesterolet) är associerat med bättre hälsa och längre liv,
- Lågt LDL associerat med högre risk,
- Högre intag av fleromättat fett (växtoljor) och blodsockerhöjande mat ger ökad risk för oxiderad LDL, vilket är associerat med högre risk,
- Vissa får något högre LDL på LCHF, men inte alla,
- LCHF normaliserar typiskt både fettvikt och blodtryck,
- Sänker långtidsblodsockret och triglyceriderna,
- Höjer HDL (det "goda" kolesterolet).

Finns massor av forskning som använder den felaktiga hypotesen LDL=risk. Det kommer av att kolesterolsänkande mediciner omsätter enorma summor pengar!

OBS! Jag avser LCHF baserad på animaliska fetter såsom i princip alla LCHF-experter förespråkar, inte växtoljor fulla av fleromättat fett och omega 6!

AdamLR

Aktiv medlem
Eftersom det ändå tipsas vilt åt alla håll vill jag slå ett slag för mediciner mot hjärtproblem och diabetes samt knä- och höftledsoperationer. Det finns trots allt bra (och RCT-beprövad!) behandling för många av följderna av övervikt, så man kanske inte ska vara alltför orolig över de där extra kilona? Det är ju inte ebola vi pratar om direkt.

fphotography

Aktiv medlem
Rössner har rätt i en sak, hade det varit lätt att gå ner i vikt så hade alla gjort det. Han är ju dessutom mer professor i ämnet än nån av oss på det här forumet… killgissar jag.

Xiro

Aktiv medlem
Rekommenderar att läsa Weston A Price, han dokumenterade hur modern industriell kost påverkade människorna på olika ställen över jorden. Detta tar en bortom vilseledande medicinsäljande submarkörer som t ex "det onda kolesterolet".

Och som sagt är LCHF inte noll kolhydrater, och carnivore sträcker sig ner till 70% av energin från animalier (och innebär alltså inte krav på 100% animaliskt).

Nej det behövs inte mer forskning, vi har tillräckligt för att kunna orientera oss till vad vi bör prova. Inkl historik från förindustriell tid och tiden innan jordbruket. Det som är problemet är enorma vilseledande krafter som ständigt marinerar oss i affärsdrivande narrativ. De flesta politiker, myndigheter och forskare är tyvärr också marinerade...

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag provade LCHF ett tag för att få jämnare humör, och lärde mig en del om hur min kropp och knopp reagerar på olika typer av näring, och en del nya recept. Men jag blev till slut trött på sekten, man kan inte ens diskutera recept utan att konspirationsteorierna kommer igång. Finns exakt noll utrymme för ifrågasättande, och hela miljön är en grogrund för andra samhällsfarliga konspirationsteorier som anti-vaxers, anti-5G och antisemitism. Tror man att hela samhället är ”marinerat” av Big Sugar är steget inte så långt att bara byta ut syndabocken mot någon som förgiftar brunnar och stjäl barn.

Bilagor

• 2432FD4F-E8EA-4B77-8F39-D6A6B7EA7393.jpeg
    2432FD4F-E8EA-4B77-8F39-D6A6B7EA7393.jpeg
    69.2 KB · Besök: 8

Handyman1

Medlem
Har provat både LCHF och AIP kost enbart pga hälsoskäl (autoimmun sjukdom) det positiva med dom båda var att magen blir helt lugn och tyst, uppmanar också alla att prova, när man sen återinför olika ämnen sen ser man direkt hur man reagerar och vad man tål/inte tål.

Xiro

Aktiv medlem
Jag provade LCHF ett tag för att få jämnare humör, och lärde mig en del om hur min kropp och knopp reagerar på olika typer av näring, och en del nya recept. Men jag blev till slut trött på sekten, man kan inte ens diskutera recept utan att konspirationsteorierna kommer igång. Finns exakt noll utrymme för ifrågasättande, och hela miljön är en grogrund för andra samhällsfarliga konspirationsteorier som anti-vaxers, anti-5G och antisemitism. Tror man att hela samhället är ”marinerat” av Big Sugar är steget inte så långt att bara byta ut syndabocken mot någon som förgiftar brunnar och stjäl barn.
Finns sekterism inom alla "läger". Jag som inbiten LCHFare har t o m blivit utkastad ur en av Sveriges största LCHF-grupper - full av knäppisar, och admins var lika illa :D Så oavsett vad man väljer att prova, gäller det att välja sina allierade väl.

(Sen vad gäller billig och rutten guilt-by-association är denna tråd tyvärr full av det. Synd, grumlar och vilseleder.)

nisseson

Aktiv medlem
Rekommenderar att läsa Weston A Price, han dokumenterade hur modern industriell kost påverkade människorna på olika ställen över jorden. Detta tar en bortom vilseledande medicinsäljande submarkörer som t ex "det onda kolesterolet".

Och som sagt är LCHF inte noll kolhydrater, och carnivore sträcker sig ner till 70% av energin från animalier (och innebär alltså inte krav på 100% animaliskt).

Nej det behövs inte mer forskning, vi har tillräckligt för att kunna orientera oss till vad vi bör prova. Inkl historik från förindustriell tid och tiden innan jordbruket. Det som är problemet är enorma vilseledande krafter som ständigt marinerar oss i affärsdrivande narrativ. De flesta politiker, myndigheter och forskare är tyvärr också marinerade...
Utanför den direkta hälsodebatten, men jorden kommer bli illamående av 7 miljarder människors behov av minst 70% energiintag från animaliska produkter. Det är en ickelösning.

Xiro

Aktiv medlem
Utanför den direkta hälsodebatten, men jorden kommer bli illamående av 7 miljarder människors behov av minst 70% energiintag från animaliska produkter. Det är en ickelösning.
Mat från djur som äter gräs och odlingsrester är framtiden. Betesmark är hållbar, det är inte åker och växthus. Betesmark binder jord och vatten i paritet med skog - åkrar och växthus är värdelösa i jämförelse. Betesmark är artrik och naturskön, och förbrukas inte. Och betesmarker funkar parallellt för friluftsaktiviteter, t ex MTB! Djur kan dessutom beta på marker som inte lämpar sig för odling, ja t o m i skog. Betesmarker är resilienta mot torr- och våtperioder. Betet kan växa bra utan en massa industriella insatser som t ex diesel och bekämpningsmedel. Betesdjuren ger dessutom en rad andra råvaror utöver mat. Och det finns massor av mark som kan utnyttjas till bete, som idag inte utnyttjas.

Myterna om kött som miljöbov per se är oerhört tröttsamma, likaså myterna om vegetabiliernas förträfflighet.

Själv äter jag massor av animaliskt av bra ursprung och försöker hålla nere konsumtionen av sånt som kommer från åker och växthus - bl a av miljöskäl!

Sorry OT, kunde inte låta bli att svara - låt oss stanna inom ämnet?

tolgraven

Aktiv medlem

Hela problemet in the first place är väl snarare isf tycker jag en kultur som har så bråttom att ett kilo på tre veckor = över 15 på ett år!!! på nåt sätt skulle anses som "långsamt".
Livet är långt.

andreasjoh

Aktiv medlem
Mat från djur som äter gräs och odlingsrester är framtiden. Betesmark är hållbar, det är inte åker och växthus. Betesmark binder jord och vatten i paritet med skog - åkrar och växthus är värdelösa i jämförelse. Betesmark är artrik och naturskön, och förbrukas inte. Och betesmarker funkar parallellt för friluftsaktiviteter, t ex MTB! Djur kan dessutom beta på marker som inte lämpar sig för odling, ja t o m i skog. Betesmarker är resilienta mot torr- och våtperioder. Betet kan växa bra utan en massa industriella insatser som t ex diesel och bekämpningsmedel. Betesdjuren ger dessutom en rad andra råvaror utöver mat. Och det finns massor av mark som kan utnyttjas till bete, som idag inte utnyttjas.

Myterna om kött som miljöbov per se är oerhört tröttsamma, likaså myterna om vegetabiliernas förträfflighet.

Själv äter jag massor av animaliskt av bra ursprung och försöker hålla nere konsumtionen av sånt som kommer från åker och växthus - bl a av miljöskäl!

Sorry OT, kunde inte låta bli att svara - låt oss stanna inom ämnet?

Hur är beten resistenta mot våt och torrperioder? Vilka råvaror och från vilka djur pratar du om då? Sen vet du väl att vi i Sverige inte kan hålla djuren ute på bete året runt

nesvop

Aktiv medlem
Jag ser i min omgivning hur min sambo, som har bantat samtidigt som hon har hårdtränat (eller i vart fall mängdtränat) i några år. När det var som värst räknade hon till typ 2000 kcal/dag in och ungefär i snitt 800 kcal ut genom träning, men hon stagnerade helt i viktnedgång trots detta. Hennes basmetabolism (eller snarare grundförbrukning) borde ligga kring 2000 utan träning, men gick ner till ungefär 1200 kcal/dag.

Nu har hon gått upp typ 5-10 kilo trots att hon inte har ätit speciellt mycket. Rätt sjukt att se det från sidan.
Hon borde gå ner i vikt med tanke på vad hon äter och hur hon tränar, men kroppen är rätt fantastisk, den hittar sätt att spara in på förbrukningen.

För egen del har jag rätt tur, min kropp gör exakt vad den ska för att behålla vikten trots att jag testar den vilt med olika extremer (både äter extremt onyttigt i perioder och tränar rätt sjukt mycket i perioder, t ex. Sverigetempot... ungefär 35000 kcal på en vecka som utgift. Gick ner ungefär 1.5 kg).

andreasjoh

Aktiv medlem
Jag ser i min omgivning hur min sambo, som har bantat samtidigt som hon har hårdtränat (eller i vart fall mängdtränat) i några år. När det var som värst räknade hon till typ 2000 kcal/dag in och ungefär i snitt 800 kcal ut genom träning, men hon stagnerade helt i viktnedgång trots detta. Hennes basmetabolism (eller snarare grundförbrukning) borde ligga kring 2000 utan träning, men gick ner till ungefär 1200 kcal/dag.

Nu har hon gått upp typ 5-10 kilo trots att hon inte har ätit speciellt mycket. Rätt sjukt att se det från sidan.
Hon borde gå ner i vikt med tanke på vad hon äter och hur hon tränar, men kroppen är rätt fantastisk, den hittar sätt att spara in på förbrukningen.

För egen del har jag rätt tur, min kropp gör exakt vad den ska för att behålla vikten trots att jag testar den vilt med olika extremer (både äter extremt onyttigt i perioder och tränar rätt sjukt mycket i perioder, t ex. Sverigetempot... ungefär 35000 kcal på en vecka som utgift. Gick ner ungefär 1.5 kg).

Det är det dom som fatshamar och bara tycker de behövs vilja måste förstå. Vi har alla olika förutsättningar. Olika gener. Visa får en stor belöning av att äta energirikt medans nån annan inte får nån alls.

Och dom som tycker att de bara är att skärpa sig och att dom minsan gått ner si och så kanske inte hade alls samma problem

jonte987

Aktiv medlem
Jaha. Jag lägger i alla fall lätt på mig men ligger jag på underskott så går jag ner. Inte helt ovanligt att man gör det har jag förstått

nieves

Aktiv medlem
Tränar jag hårt och/eller långt så går jag ner i vikt. Lyckades lyfta av +10kg dec-mars i år. Det utan större inskränkningar i dieten.

tolgraven

Aktiv medlem

Ja, det är ju inom rätt exakt samma parametrar som artikeln tar upp - någon dryg timme träning dagligen verkar kunna kompas av kroppen. Att det skulle kunna vara så har väl egentligen ingen heller motsatt sig?
Det som fick iaf mig på tvären är följdpåstståendena i artikeln att detta skulle gälla även för elitnivåer om många timmar om dagen, vilket är vanvettigt. Hade hon bränt 2000 om dagen hade hennes basmetabolism knappast hamnat på 0.

glitch

Aktiv medlem
Med 800 kcal netto negativt så är det ju rätt bra kandidat för relativ energibrist och då blir det precis så. Dessutom pekar mycket på att det behövs dietpauser där man efter ett par kg nedgång behöver ligga viktstabil ett tag för att etablera en ny baseline.

Sen har vi en annan aspekt i det hela och det är att lång periods övervikt tenderar att rubba kroppens setpoint så pass att kroppen i sin nya lägre vikt fortfarande vill få energi motsvarande vad den fick 10 kg tidigare.

En bra lång artikel på temat:

Manurhin2

Aktiv medlem
Du glömde nämna Dr Sanna Edhin (som hittar på egna sjukdomar som hon högst lämpligt säljer botemedel mot) och stop the steal-rörelsen.

nesvop

Aktiv medlem
Ja, det är ju inom rätt exakt samma parametrar som artikeln tar upp - någon dryg timme träning dagligen verkar kunna kompas av kroppen. Att det skulle kunna vara så har väl egentligen ingen heller motsatt sig?
Det som fick iaf mig på tvären är följdpåstståendena i artikeln att detta skulle gälla även för elitnivåer om många timmar om dagen, vilket är vanvettigt. Hade hon bränt 2000 om dagen hade hennes basmetabolism knappast hamnat på 0.
Absolut inte, jag motsätter mig inte artikeln, utan menar snarare att det fungerar i viss mån som det beskrivs.
Det var ju inget som direkt märktes (man brukar ju prata om mikrorörelser etc.).

ensamvarg

Aktiv medlem
Hela problemet in the first place är väl snarare isf tycker jag en kultur som har så bråttom att ett kilo på tre veckor = över 15 på ett år!!! på nåt sätt skulle anses som "långsamt".
Livet är långt.
Det tog mig 10 år att gå ner 15 kg … de tre fyra senaste åren med intermittent fasta. Måttligt med motion (går tre mil i veckan), äter gott och inte snålt, men ”frossar” bara fredag–lördag (alkohol, godis, glass, etc). Men jag har inte bråttom.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer