(OT) Träning fungerar inte mot övervikt

NLC

Aktiv medlem
Nope, inget morfin men däremot tappade glykogendepåer och muskelmassa av att gå från en aktivt träningsliv till att plötsligt bli helt still.

sanfar

Aktiv medlem
Jag gjorde samma sak. Bröt ben, fick uppehåll i träningen och gick ner i vikt. Började sen träna och gick upp i vikt igen.

Således, bryt ben och gå ner i vikt. Börja träna och gå upp i vikt.

Min eminenta slutsats, man går upp i vikt av att träna. ;)

GustafH

Aktiv medlem
Jag har, som ganska överviktig, testat LCHF två gånger, båda gångerna ca ett år. Tappade snabbt ~10 kg men sen gick det väldigt långsamt efter det. Senast (vilket nu måste vara 7-8 år sen) stannade jag på 98 kg, då sprang jag ca 2-3 mil i veckan också (regelbundet, under flera månader), men gick inte ner mer i vikt. Senaste två åren har jag istället räknat kalorier och käkat vad jag vill och har gått från 115 till 92 (också med mycket träning, särskilt sista halvåret). Mycket enklare än LCHF och jag slipper skippa öl och vetebröd vilket gör gott för själen.

jonte987

Aktiv medlem
Verkligheten kan ju vara att man når jämvikt och då får man börja räkna oavsett diet/religion. (Förbränningen minskar alltså med vikten)

Andra problem som brukar diskuteras på forum är om chokladbollar är low carb och varför man inte går ner trots stort underskott (förutom dricka, fika och fuskdagar). Konsensus verkar vara att det är genetiskt och inget individen kan lastas för. Gott så.

Mitt fall är lite enklare och jag lastar mina laster.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Visst, men troligen inte så mycket som 5 kg. Och det är bra att bli av med vätskesvullnad.

Åas är det inte vätskesvullnad som andreasjo skriver om. Glykogenet inlagras med vätska i musklerna, så att man enkelt ska kunna använda både energi och vätska när man använder musklerna. Blir man av med det så blir det svårt att använda musklerna hårt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer