[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln

JockeP

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Hej,

Jag har nog haft körkort för länge och anpassat mig för mycket efter oskrivna regler, eller?

Scenario - Jag kommer körande i ett villaområde, i en 30-zon som tar slut precis före korsningen. Jag är den röda pilen i bilden.
Visst måste en bil som kommer som den blå pilen visar lämna företräde när jag ska svänga höger ut på Tyrestavägen? Även om Tyrestavägen är en 40-väg?
Det finns ingen väjningpliktsskylt på Sveabergsvägen. Tyrestavägen är inte en huvudled.

Snap2015-08-11at16.40.18.png


Nästa bild är korsningen från den röda pilens perspektiv.

Snap2015-08-11at16.44.40.png


Visst är det högerregeln och inte utfartsregeln (se nedan) som gäller här?

Säkert 99 av 100 bilar i den blå pilens situation stannar inte medan jag undrar, rent teoretiskt, vems felet är om bilen i den röda pilens situation inte lämnar företräde utan bara svänger ut framför och de två bilarna krockar. Jag sätter mina pengar på att bilen i den blå pilens situation torskar och anses vållande.




Utfartsregeln

Utfartsregeln innebär att du alltid har väjningsplikt när du ska köra ut på en väg eller gata

-från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller liknande

-från stig, ägoväg eller liknande

-från eller när du korsat cykelbana eller gågata

-från terräng eller gångfartsområde

Ps. DN har en trafikquiz med 12 frågor varav en liknar den här lite. Mjölkbilen som ska svänga höger. Jag hade f.ö. 12 av 12 rätt på quizen så jag känner mig fortfarande duktig nog att övningsköra med äldsta dottern.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Helt klart högerregeln.

Men den verkar bara tillämpad på några få orter i landet. Har provat ett par gånger här i Gbg att lämna företräde men det slutar oftast med att jag får köra först ändå efter en oförstående blick.
 

bojsänke

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst måste en bil som kommer som den blå pilen
> visar lämna företräde när jag ska svänga
> höger ut på Tyrestavägen? Även om
> Tyrestavägen är en 40-väg?

Rent tekniskt, ja. Däremot är det någon sorts informell praxis att den som kommer från en "mindre" väg lämnar företräde för trafiken på den "större" vägen. Men så länge båda gator är namngivna och inget särskilt är skyltat så gäller högerregeln. Egentligen.
 

JockeP

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> JockeP skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst måste en bil som kommer som den blå
> pilen
> > visar lämna företräde när jag ska svänga
> > höger ut på Tyrestavägen? Även om
> > Tyrestavägen är en 40-väg?
>
> Rent tekniskt, ja. Däremot är det någon sorts
> informell praxis att den som kommer från en
> "mindre" väg lämnar företräde för trafiken
> på den "större" vägen. Men så länge båda
> gator är namngivna och inget särskilt är
> skyltat så gäller högerregeln. Egentligen.

Precis. Men hur ska jag förklara det för dottern? Det är lite som 'ja, det är OK att köra liiite för fort när alla andra gör det och man bara hänger med i trafikrytmen'. Inte speciellt hållbart vid en uppkörning, skulle jag tro. Däremot att känna till några 'oskrivna regler' måste ju vara bra.
 

bojsänke

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Men det är inte OK att köra "liiite" för fort med hänvisning till trafikrythmen. Däremot är det OK att lämna företräde fast man inte är strikt skyldig. Viss skillnad.
 

Fältprästen

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Högerregeln.
Jag har fått det intrycket att den fungerar sämre ju längre ut från städer man är. I mindre samhällen är det mer sydeuropastil över det hela.
 

JockeP

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det är inte OK att köra "liiite" för fort
> med hänvisning till trafikrythmen. Däremot är
> det OK att lämna företräde fast man inte är
> strikt skyldig. Viss skillnad.


Nej, men vänd på det. Det är *egentligen* inte OK att inte lämna företräde för den blå pilen.
Och det är lagligt OK att köra långsammare än skyltad hastighet. Men båda beteendena skapar mera förvirring och arga medtrafikanter än de mera olagliga alternativen. (läs praxis)
 

bojsänke

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är *egentligen* inte OK att inte lämna företräde för den blå pilen.

Nu blev det nog snurrigt med negationerna? Det är den blå pilen som ska lämna den röda företräde. Det är OK för röd att lämna blå företräde.

> Och det är lagligt OK att köra långsammare än
> skyltad hastighet.

Mnja, inte direkt helt så, faktiskt.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Klockren högerregel. Annars hade det varit en skylt om att lämna företräde eller stopplikt.

Dock så brukar ju många som kommer ut från en sådan liten väg till en större väg lämna företräda ändå, man förstår att folk kanske kommer i 40-50 på den större vägen och inte kan stanna så lätt. Men blir det en krock och det kommer upp i rätten så är det solklar högerregel.
 

pirx

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Har också tänkt på denna situation ofta. Att det egentligen nog är högerregeln.

Men det är fasen inte många T-korsningar där man (och alla andra) inte väjer om det är ens egen väg som tar slut. Och _inte_ väjer om man är på den adra vägen.

Man får bara hoppas att det inte smäller en dag...
 

Mayhem

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
När jag tog körkort kallade körskolan den här typen av situation en psykologisk huvudled. Många eller rent av majoriteten tror att den blå pilen är en huvudled men det är som redan nämnts högerregeln som gäller.
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> JockeP skrev:
> --------------------------------------------------
> > Och det är lagligt OK att köra långsammare
> än
> > skyltad hastighet.
>
> Mnja, inte direkt helt så, faktiskt.

Beror ju lite på. Skyltad hastighet är bara högsta tillåtna, inte rekommenderade.

Sen ska man ju förstås inte göra det så att det hindrar annan trafik om det inte finns någon god anledning.
 

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Högerregeln är för att reglera trafiken, inte skuldfrågan. Om det smäller är det inte strikt högerregeln som bestämmer vem som har ansvaret. Sedan är det väl en sak vems försäkringsbolag som skall stå för kostnaden, och en sak vem (om någon) döms för vårdslöshet, om någon skulle få böter så lär iofs försäkringsbolagen gå på det.

Juridiskt tror jag faktiskt att det i denna korsningen skulle dömas till den blå pilens fördel om båda körde på, som det ser ut på bilden så skulle jag säga att det är vårdlöst att bara köra ut om man är den röda pilen. Lite samma sak som att om man hoppar ut på ett övergångsställe framför en bil som rimligtvis inte har kunnat se och stanna så tror jag inte att bilisten ses som ansvarig. Det blir en bedömningssak i såna här fall.

Lite fria spekulationer.
 

hm

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
förmodligen den märkligaste trafikregeln. Att högerregeln gäller i t-korsningar eller att inte alla som ska svänga ska väja för dom som ska rakt fram ...
 

bojsänke

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
pirx skrev:
-------------------------------------------------------
> Tur det, annars hade cyklister på 70-väg kunnat
> åka på långsamkörningsböter.

Det finns gott om cyklister som gott kunde få lite långsamböter. Eller i varje fall en ordentlig åthutning. Inte sällan är dessa ute på någon sorts mission att visa och tala om för andra hur man egentligen ska cykla, och skriver arga insändare om någon plingat på dem eller försökt köra om.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> pirx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tur det, annars hade cyklister på 70-väg
> kunnat
> > åka på långsamkörningsböter.
>
> Det finns gott om cyklister som gott kunde få
> lite långsamböter. Eller i varje fall en
> ordentlig åthutning. Inte sällan är dessa ute
> på någon sorts mission att visa och tala om för
> andra hur man egentligen ska cykla, och skriver
> arga insändare om någon plingat på dem eller
> försökt köra om.

Eller inte plingat när de kört om.
 

marran

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis. Men hur ska jag förklara det för
> dottern? Det är lite som 'ja, det är OK att
> köra liiite för fort när alla andra gör det
> och man bara hänger med i trafikrytmen'. Inte
> speciellt hållbart vid en uppkörning, skulle jag
> tro. Däremot att känna till några 'oskrivna
> regler' måste ju vara bra.


Det är väl bara att förklara det precis som det är? Kan man inte skilja på strikt lag och vad man faktiskt brukar göra är man ganska olämplig i trafiken ändå skulle jag säga.
Då blir man en sån där rättshaverist med gopro som kastar sig ut framför lastbilar som inte har en chans att se en och sen lägger upp kränkta filmer på tuben om det.
 

frause

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > skriver
> > arga insändare om någon plingat på dem eller
> > försökt köra om.
>
> Eller inte plingat när de kört om.


Du måste ju för fan plinga när du vill om så jag vet när jag ska cykla på höger sida, men du kan ju för helvete inte plinga innan jag har märkt att du kommer och är beredd. Man måste visa hänsyn i trafiken!
 

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Enkelt sagt är det så att är vägen du ansluter till en huvudled, då har du väjningsplikt, med skylt och linje och allt. Är det högerregel finns inget av det.
Så, kommer du inte ut från en parkering/utfart, så är det högerregeln som gäller, men som cyklist, skippa den helt, du lär inte överleva länge om du "hävdar" högerregeln.

Däremot är kanske högerregeln bra om man vill skrota bilen och det ska vara någon annans fel.
I stockholm så stannar nog 1/30 för att väja för högerregelnl, max, kanske ännu färre. Helt livsfarligt.
 

IR

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> förmodligen den märkligaste trafikregeln. Att
> högerregeln gäller i t-korsningar eller att inte
> alla som ska svänga ska väja för dom som ska
> rakt fram ...

Jag skulle säga att högerregel är idiotisk och som trafikplanerare ska du inte planera en trafikmiljö så att trafikanterna behöver tillämpa vare sig högerregeln eller utfartsregeln.
 

IR

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Jag har nog haft körkort för länge och anpassat
> mig för mycket efter oskrivna regler, eller?
>
> Scenario - Jag kommer körande i ett villaområde,
> i en 30-zon som tar slut precis före korsningen.
> Jag är den röda pilen i bilden.
> Visst måste en bil som kommer som den blå pilen
> visar lämna företräde när jag ska svänga
> höger ut på Tyrestavägen? Även om
> Tyrestavägen är en 40-väg?
> Det finns ingen väjningpliktsskylt på
> Sveabergsvägen. Tyrestavägen är inte en
> huvudled.
>
>
>
> Nästa bild är korsningen från den röda pilens
> perspektiv.
>
>
>
> Visst är det högerregeln och inte utfartsregeln
> (se nedan) som gäller här?
>
> Säkert 99 av 100 bilar i den blå pilens
> situation stannar inte medan jag undrar, rent
> teoretiskt, vems felet är om bilen i den röda
> pilens situation inte lämnar företräde utan
> bara svänger ut framför och de två bilarna
> krockar. Jag sätter mina pengar på att bilen i
> den blå pilens situation torskar och anses
> vållande.
>
>
>
>
> Utfartsregeln
>
> Utfartsregeln innebär att du alltid har
> väjningsplikt när du ska köra ut på en väg
> eller gata
>
> -från parkeringsplats, fastighet, bensinstation
> eller liknande
>
> -från stig, ägoväg eller liknande
>
> -från eller när du korsat cykelbana eller
> gågata
>
> -från terräng eller gångfartsområde
>
> Ps. DN har en trafikquiz med 12 frågor varav en
> liknar den här lite. Mjölkbilen som ska svänga
> höger. Jag hade f.ö. 12 av 12 rätt på quizen
> så jag känner mig fortfarande duktig nog att
> övningsköra med äldsta dottern.


Dina bilder visar på ett typiskt exempel på där högerregeln inte bör utnyttjas. Här skulle jag säga att trafikplaneraren ska skylta väjningsplikt. Det finns inte en möjlighet att den som kör enligt blå pil upptäcker röd pil i tid med de siktförhållanden som råder i den korsningen. Om du tänker efter så är dessa förhållanden tämligen vanliga.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Högerregeln är för att reglera trafiken, inte
> skuldfrågan. Om det smäller är det inte strikt
> högerregeln som bestämmer vem som har ansvaret.
> Sedan är det väl en sak vems försäkringsbolag
> som skall stå för kostnaden, och en sak vem (om
> någon) döms för vårdslöshet, om någon skulle
> få böter så lär iofs försäkringsbolagen gå
> på det.
>
> Juridiskt tror jag faktiskt att det i denna
> korsningen skulle dömas till den blå pilens
> fördel om båda körde på, som det ser ut på
> bilden så skulle jag säga att det är vårdlöst
> att bara köra ut om man är den röda pilen. Lite
> samma sak som att om man hoppar ut på ett
> övergångsställe framför en bil som rimligtvis
> inte har kunnat se och stanna så tror jag inte
> att bilisten ses som ansvarig. Det blir en
> bedömningssak i såna här fall.
>
> Lite fria spekulationer.

Va?

Det var väldigt fria spekulationer. Högerregeln gäller. Punkt.

Däremot så bör inte en erfaren bilist (eller ny för den delen) hålla stenhårt på högerregeln här, som tidigare nämnts.

Enda möjligheten till att högerregeln inte skulle gälla är om den blå bilen kom farande i 70+ km/h och man kunde bevisa det. Då skulle man kunna argumentera att den blå bilen framfördes med "grov vårdslöshet" och att den röda bilen inte hade någon chans att uppfatta den. Men det måste så fall upp i domstol och bevisas att den blå bilen körde mer än 30km/h för fort. Inte lätt.
 
Senast ändrad:

IR

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Högerregeln är för att reglera trafiken, inte
> skuldfrågan. Om det smäller är det inte strikt
> högerregeln som bestämmer vem som har ansvaret.
> Sedan är det väl en sak vems försäkringsbolag
> som skall stå för kostnaden, och en sak vem (om
> någon) döms för vårdslöshet, om någon skulle
> få böter så lär iofs försäkringsbolagen gå
> på det.
>
> Juridiskt tror jag faktiskt att det i denna
> korsningen skulle dömas till den blå pilens
> fördel om båda körde på, som det ser ut på
> bilden så skulle jag säga att det är vårdlöst
> att bara köra ut om man är den röda pilen. Lite
> samma sak som att om man hoppar ut på ett
> övergångsställe framför en bil som rimligtvis
> inte har kunnat se och stanna så tror jag inte
> att bilisten ses som ansvarig. Det blir en
> bedömningssak i såna här fall.
>
> Lite fria spekulationer.

Det finns ett rättsfall som drev ända upp i HD och tillämpningen av högerregeln kontra utfartsregeln. I det fallet var det en enskild väg och en allmän väg. Jag har för mig att HD konstaterade att det var högerregeln som gällde. I detta fall är det väl två allmänna vägar så då borde det leda till att högerregeln gäller. Men detta exempel visar tydligt på vad som är fel i trafikreglerna. Vi har en trafiksituation där man skulle kunna argumentera för två motstridiga regler. Trafikanten måste blixtsnappt uppfatta denn situation, bedömma den och beräkna ven som ska väja. Det är helt enkelt inte rimligt att begära detta av en människa. Lösningen är enkel: Skylta väjningsplikt så trafiksituationen blir entydig.
 

Atlas

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
frippegubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller gör om lagen så att högerregeln inte
> gäller i t-korsningar.

Alldeles för luddigt.
 

Banan

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
IR skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Dina bilder visar på ett typiskt exempel på där
> högerregeln inte bör utnyttjas. Här skulle jag
> säga att trafikplaneraren ska skylta
> väjningsplikt. Det finns inte en möjlighet att
> den som kör enligt blå pil upptäcker röd pil i
> tid med de siktförhållanden som råder i den
> korsningen. Om du tänker efter så är dessa
> förhållanden tämligen vanliga.


Om den som kör enligt blå pil inte hinner stanna kör den för fort, anpassa hastigheten. Väldigt enkelt.
Grunden är alltid högerregeln, i annat fall är det skyltat. Det är dumt att göra lagar som innebär att trafikanter först måste kolla vad det är för typ av korsning för att se vad det är för regel som gäller.
 

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
IR skrev:
-------------------------------------------------------
> Trafikanten måste blixtsnappt uppfatta den situation,
> bedöma den och beräkna ven som ska väja. Det är helt
> enkelt inte rimligt att begära detta av en
> människa.

Jo då. Eftersom du inte kör på huvudled, så vet du långt innan korsningen att högerregeln gäller. Anpassa din hastighet, så att du kan stanna om det kommer ett fordon från höger. Plättlätt, utan att behöva skylta varenda korsning i hela landet.
 

magnil

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
När jag körde upp för över 25 år sedan åkte han som körde upp samtidigt på att han inte var uppmärksam och lämnade företräde i liknande situation. Har kört där flera gånger per vecka sedan dess och ingen har någonsin lämnat företräde enligt högerregeln. Kass regel.
 

IR

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> IR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trafikanten måste blixtsnappt uppfatta den
> situation,
> > bedöma den och beräkna ven som ska väja. Det
> är helt
> > enkelt inte rimligt att begära detta av en
> > människa.
>
> Jo då. Eftersom du inte kör på huvudled, så
> vet du långt innan korsningen att högerregeln
> gäller. Anpassa din hastighet, så att du kan
> stanna om det kommer ett fordon från höger.
> Plättlätt, utan att behöva skylta varenda
> korsning i hela landet.

Om du räknar på hur fort du maximalt kan köra och fortfarande hinna reagera i tid, kommer du fram till att i många korsningar måste du i praktiken stanna. Ta de korsningen på bilden längst upp som exempel. När ser du den röda bilen om du är blå? Inte förrän du är inne i korsningen. Hur fort kan du då köra i i korsningen?
 

IR

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Banan skrev:
-------------------------------------------------------
> IR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Dina bilder visar på ett typiskt exempel på
> där
> > högerregeln inte bör utnyttjas. Här skulle
> jag
> > säga att trafikplaneraren ska skylta
> > väjningsplikt. Det finns inte en möjlighet
> att
> > den som kör enligt blå pil upptäcker röd pil
> i
> > tid med de siktförhållanden som råder i den
> > korsningen. Om du tänker efter så är dessa
> > förhållanden tämligen vanliga.
>
>
> Om den som kör enligt blå pil inte hinner stanna
> kör den för fort, anpassa hastigheten. Väldigt
> enkelt.
> Grunden är alltid högerregeln, i annat fall är
> det skyltat. Det är dumt att göra lagar som
> innebär att trafikanter först måste kolla vad
> det är för typ av korsning för att se vad det
> är för regel som gäller.

Men det är ju just det som blir problemet om du inte skyltar ordentligt. Ser du en väjningspliktsskylt vet du att det är du som ska väja. Ser du huvudledsskylten vet du att du kan köra före. Fundera på hur lång tid du behöver på dig för att hinna se att du ska väja om det är huvudled och hur fort du kan köra för att hinna stanna. I många korsningar kommer du att komma fram till du behöver stanna för att kunna passera säkert och då anser jag att trafikmiljön är fel utformad. Sen är jag medveten om att det inte är realistiskt att ändra på varenda korsning i alla villaområden men man kan ju se till att vägar som har 40 km/h eller högre har tydligt skyltad väjningsplikt. Det är ändå ingen som följer högerregel på dessa vägar av den enkla anledningen att det inte går.
 

eketjall

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Vad är skillnaden mellan att behöva stanna för resp. bil förutom att den ena ska rakt fram och den andra ska svänga?
Att skylla på att man inte har chans att stanna och regeln därför är kass är ju bara ett tydligt tecken på att man borde lämna tillbaka körkortet.

Däremot så borde många vägar där högerregeln gäller smalnas av så tom personer med tvivelaktiga trafikkunskaper fattar att man ska ta det lugnt i korsningarna.
 

nisseson

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Byt "bil" från höger till "barn på cykel" från höger och se om argumenten för att inte kunna köra långsamt nog att stanna håller.

Jag kan hålla med om att trafikmilöjn kan förbättras, men tills dess måste man nog vackert anpassa sig.
 

IR

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
eketjall skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är skillnaden mellan att behöva stanna för
> resp. bil förutom att den ena ska rakt fram och
> den andra ska svänga?
> Att skylla på att man inte har chans att stanna
> och regeln därför är kass är ju bara ett
> tydligt tecken på att man borde lämna tillbaka
> körkortet.
>
> Däremot så borde många vägar där högerregeln
> gäller smalnas av så tom personer med
> tvivelaktiga trafikkunskaper fattar att man ska ta
> det lugnt i korsningarna.

Betrakta den nedre bilden som ger en uppfattning hur mycket fri sikt det finns i korsningen. Låt säga att du kan se in i korsningen från den större vägen när du befinner dig fem meter från korsningen. Hur fort kan du då köra och fortfarande hinna stanna? Till att börja med så måste du dels hinna reagera och dels hinna bromsa till noll. Om du är extremt koncentrerad så kan du reagera på femton hundradelar, därefter ska du flytta foten till bromsen och kopplingen. Om vi ser det lite realistiskt så kanske det ta en halv sekund. sen får du lagga till någon sekund innan bilen står still. Grovt sett kan du inte köra fortare än 10-15 km/h i denna korsning om du ska ha en realistisk chans att väja enligt högerregeln.
 
Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Högerregeln är verkligen inte bra. Den borde bara gälla där två vägar korsas, men borde inte gälla i T-korsningar, för den som måste byta körriktning i korsningen. I exemplet i första inlägget borde röd lämna företräde för blå. Generellt går det snabbare om den som redan har fart slipper bromsa och den som ändå behöver bromsa (den som ska svänga) får lämna företräde.

I praktiken fungerar det ofta så här ändå, även om det rent formellt är fel.
 

eketjall

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
IR skrev:
-------------------------------------------------------
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är skillnaden mellan att behöva stanna
> för
> > resp. bil förutom att den ena ska rakt fram
> och
> > den andra ska svänga?
> > Att skylla på att man inte har chans att
> stanna
> > och regeln därför är kass är ju bara ett
> > tydligt tecken på att man borde lämna
> tillbaka
> > körkortet.
> >
> > Däremot så borde många vägar där
> högerregeln
> > gäller smalnas av så tom personer med
> > tvivelaktiga trafikkunskaper fattar att man ska
> ta
> > det lugnt i korsningarna.
>
> Betrakta den nedre bilden som ger en uppfattning
> hur mycket fri sikt det finns i korsningen. Låt
> säga att du kan se in i korsningen från den
> större vägen när du befinner dig fem meter
> från korsningen. Hur fort kan du då köra och
> fortfarande hinna stanna? Till att börja med så
> måste du dels hinna reagera och dels hinna bromsa
> till noll. Om du är extremt koncentrerad så kan
> du reagera på femton hundradelar, därefter ska
> du flytta foten till bromsen och kopplingen. Om vi
> ser det lite realistiskt så kanske det ta en halv
> sekund. sen får du lagga till någon sekund innan
> bilen står still. Grovt sett kan di inte köra
> fortare än 10-15 km/h i denna korsning om du ska
> ha en realistisk chans att väja enligt
> högerregeln.

Precis! Därför ska man inte köra fortare i den här korsningen oavsett om man är blå eller röd bil.
Man kan möjligtvis köra fortare om man är den imaginära 3e, gröna, bilen i just det här exemplet.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Snälla sluta.

Ingen kommer ändra på högerregeln.

Högerregeln gäller. Punkt.

Om folk börjar krocka med varandra så är lösningen att göra Tyrestavägen till en huvudled.

Om folk inte krockar med varandra så är det inget problem.

Kapish?
 
Senast ändrad:

eketjall

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Eller så kan man ju sätta upp väjningspliktskyllt för den blåa bilen eftersom det är en t-korsning.

Högerregeln finns av flera anledningar. Att så många skiter i eller glömt bort en av de mest grundläggande reglerna i trafiken är faktiskt skrämmande.
 
Senast ändrad:

Fältprästen

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis. Det är förbjudet att ligga väsentligen
> under skyltad hastighet om man inte har giltigt
> skäl. :)

Finns det någon lagtext/förordning som styrker det?
 

Fältprästen

Ny medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
IR skrev:
-------------------------------------------------------
> Betrakta den nedre bilden som ger en uppfattning
> hur mycket fri sikt det finns i korsningen. Låt
> säga att du kan se in i korsningen från den
> större vägen när du befinner dig fem meter
> från korsningen.Grovt sett kan du inte köra
> fortare än 10-15 km/h i denna korsning om du ska
> ha en realistisk chans att väja enligt
> högerregeln.

Jag har (tror jag) aldrig kört i denna korsning, men tvivlar på sikten är så dålig att blå bil behöver köra så långsamt som 10-15 km/h för att hinna stanna. Men däremot behöva vara beredd på att stanna om det skulle behövas. Det är en viss skillnad på om man är förberedd på att stanna jämfört med om det t.ex. helt plötsligt hoppar upp en älg framför bilen.

Den röda (och blå) bilen har också en skyldighet att lämna företräde för ex.vis utryckningsfordon, så det är inte bara att köra in i korsningen hur som helst, oavsett vilken korsning det är. Även om det är möjligt för båda bilar att ta korsningen i 40 knyck (även om geologen inte tror det). Observera att båda bilar har 40 som max hastighet.

Högerregeln är enkel. Enkla regler är bra.
Att sedan folk skiter i regler i största allmänhet är en annan sak.
 

Lainen

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Precis. Det är förbjudet att ligga
> väsentligen
> > under skyltad hastighet om man inte har giltigt
> > skäl. :)
>
> Finns det någon lagtext/förordning som styrker
> det?


http://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4

För övrigt tycker jag att högerregeln är klockren eftersom den är svart eller vit, kan inte misstolkas.
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Felet med svenska vägar är inte högeregeln utan att vägverket tagit bort den på så många ställen ( med hjälpa av huvudled) att svenska bilister generellt har glömt bort att den finns och därmed kör som idioter.
 

Elkie

Medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> Byt "bil" från höger till "barn på cykel" från
> höger och se om argumenten för att inte kunna
> köra långsamt nog att stanna håller.
>
> Jag kan hålla med om att trafikmilöjn kan
> förbättras, men tills dess måste man nog
> vackert anpassa sig.

+1
 

Totteman

Aktiv medlem
[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln
Höger regeln gäller oftast i bostadsområden, som detta är. Vill man ha en ny vänstersida behöver man inte kämpa länge för att bli påkörd.
 
Topp