[OT] Trafik - högerregeln vs. utfartsregeln

Björn Bergman

Ny medlem
Apropå högerregeln så var det någon från Stockholms stadsmission som berättade för mig en gång att han upplevde att det kan vara "lönsamt" att missa högerregeln, för han själv missade högerregeln när han var på väg förbi en korsning där man har väjningsplikt mot fordon från den högra korsande vägen, men han "råkade" tydligen vara för ouppmärksam på en bilist som just kom körande från höger och som körde "bara direkt ut på korsningen" och in i högersidan på hans bil - men han FICK ungefär 60 000 kronor från sitt försäkringsbolag för den kollisionen, sannerligen för att han hade vagnskadegaranti och därmed rätt till trafikskadeersättning trots att han varit vållande.

marr

Moderator
Forumvärd
Har väl dolt mina inlägg eftersom svar uteblir.
Förlåt. Jag har grillat......

Det kan väl absolut vara ok att lyfta en gammal tråd om man har en relevant frågeställning. Men många trådlyft tillför ju väldigt lite. Tycker du att en länk till ett ännu äldre inlägg och sen nån konstig diskussion om tyckande gällande regler är givande?

Att sen regga sig på ett cykelforum enkom för att man behöver föra en diskussion gällande högerregel för bilar. Genom att namedroppa nån random advokat.

Men vad vet jag. Bara ni roar er och är snälla så.

me.I.am

Aktiv medlem
Förlåt. Jag har grillat......

Det kan väl absolut vara ok att lyfta en gammal tråd om man har en relevant frågeställning. Men många trådlyft tillför ju väldigt lite. Tycker du att en länk till ett ännu äldre inlägg och sen nån konstig diskussion om tyckande gällande regler är givande?

Att sen regga sig på ett cykelforum enkom för att man behöver föra en diskussion gällande högerregel för bilar. Genom att namedroppa nån random advokat.

Men vad vet jag. Bara ni roar er och är snälla så.

En diskussion som inte är givande sticker verkligen ut här på Happy. Har det nånsin ens inträffat tidigare? Borde rimligen vara grund för uteslutning.

Elhojtok

Aktiv medlem
Beter jag mig verkligen som en rättshaverist?
Klart du gör. Följande är saxat från körkortonline. Sug i dig:

"Olika grader av mognad
Du som förare ska visa ”gott omdöme i samspelet med andra trafikanter”. För det krävs både kunskap och tolerans. Alla människor utvecklas olika, med det går att identifiera 3 huvudfaser:

1. Omogen & självisk är stadiet som barnbefinner sig på. Andra åldersgrupper med denna tendens tänker mest på sig själva. De agerar impulsivt och skapar förvirring och osäkerhet.
  2. Regelföljande förare är bra i de flesta sammanhang. Ibland räcker dock inte reglerna till och då kan dessa förare falla tillbaka till det omogna stadiet och ”hävda sin rätt”.
  3. Tolerant & mogen är den typ av förare som eftersträvas. De följer trafikreglerna, men har också tillräckligt stor erfarenhet för att kunna hantera oväntade situationer lugnt och säkert. De börjar till exempel inte att tuta ilsket om någon skulle få motorstopp vid ett trafikljus.

Frångå trafikreglerna ibland​

100 % regelföljande i alla lägen är inte eftersträvansvärt. Enligt kursplanen för B-körkort ska du visa ”gott omdöme i samspelet med andra trafikanter”. En rimlig tolkning av detta är att reglerna ibland kan frångås.

Kugghjulsprincipen finns inte med i några lagtexter. Ändå rekommenderar Trafikverket, NTF och FMK att den används i vissa lägen.

Något enkelt svar på när reglerna kan frångås finns inte, utan du måste göra en bedömning i varje enskilt fall. Här är dock 3 generella punkter som bör vara uppfyllda:

• Trafiksituationen som helhet ska tjäna på det (till exempel smidig köminskning med kugghjulsprincipen).
  • Alla inblandade ska vara med på vad som sker (försiktighet, ögonkontakt och tydlighet).
  • Börja aldrig frångå reglerna genom att ”ta för dig”‚ utan var den som är generös och släpper fram någon."
I mina ögon är det uppenbart att du inte begriper ovanstående, samt inte känner till att det inte finns någon "svängningsregel" (Den är ett 90 graders specialfall av högerregeln), och dessutom inte inser att det inte finns "rakt fram" i alla trevägskorsningar, t.ex. i Y-korsningar.

bearthefear

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nog haft körkort för länge och anpassat mig för mycket efter oskrivna regler, eller?

Scenario - Jag kommer körande i ett villaområde, i en 30-zon som tar slut precis före korsningen. Jag är den röda pilen i bilden.
Visst måste en bil som kommer som den blå pilen visar lämna företräde när jag ska svänga höger ut på Tyrestavägen? Även om Tyrestavägen är en 40-väg?
Det finns ingen väjningpliktsskylt på Sveabergsvägen. Tyrestavägen är inte en huvudled.

Visa bilaga 275911

Nästa bild är korsningen från den röda pilens perspektiv.

Visa bilaga 275912

Visst är det högerregeln och inte utfartsregeln (se nedan) som gäller här?

Säkert 99 av 100 bilar i den blå pilens situation stannar inte medan jag undrar, rent teoretiskt, vems felet är om bilen i den röda pilens situation inte lämnar företräde utan bara svänger ut framför och de två bilarna krockar. Jag sätter mina pengar på att bilen i den blå pilens situation torskar och anses vållande.

Utfartsregeln

Utfartsregeln innebär att du alltid har väjningsplikt när du ska köra ut på en väg eller gata

-från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller liknande

-från stig, ägoväg eller liknande

-från eller när du korsat cykelbana eller gågata

-från terräng eller gångfartsområde

Ps. DN har en trafikquiz med 12 frågor varav en liknar den här lite. Mjölkbilen som ska svänga höger. Jag hade f.ö. 12 av 12 rätt på quizen så jag känner mig fortfarande duktig nog att övningsköra med äldsta dottern.
Nu verkar tråden kanske ha spårat lite och det är ju ett antal år sen frågan ställdes. Dessutom verkar det tidigt finnas ett konsensus att det är högerregeln som gäller.

Bor i precis det området och min brorsa lyckades krocka vid utfarten från paralellgatan Lisebergsvägen. Bilen som kom på Tyrestavägen bedömdes av polis på plats vara vållande då högerregeln gäller.

Det är dock inget jag i min vardag skulle försöka hålla på, då det som du skriver är i undantagsfall en bil på den känslomässiga huvudleden Tyrestavägen stannar.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Högerregeln gäller om något händer så är det med den saken men ofta finns det oskrivna regler framförallt här i Stockholm..
Ett bra exempel är utfarten från Filipstadsbacken i Farsta precis där Trafikverket har sin uppkörning.
Enda gången någon stannar för att släppa ut en bil från Filipstadsbacken är när en person kör upp och varje gång blev det en konstig situation där man tittade på varandra och tvekade innan den som kom från Filipstadsbacken körde ut.
Värst var det för en stackars nervös adept som försökte hävda högerregeln .
Naturligtvis tog inspektörerna in eleven på den gatan för att jävlas maximalt...

Kvalster

Aktiv medlem
Alltså, Ingemar Jeanlo a.k.a. "Trafikjuristen" har berättat att det står i Trafikförordningens 1:a paragraf att en trafikant är skyldig att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig med hänsyn till omständigheterna, för att undvika trafikolyckor - och det gäller ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt.

Samtidigt säger Ingemar att man icke bör anses som vållande till en kollision med en fordonsförare som haft väjningsplikt enligt högerregeln, då denne bör ha väjt/stannat för att ge en från höger företräde innan denne kör vidare; Ingemar är, liksom de som skrev till nån snubbe som inte tittat vänster, att den som har väjningsplikt enligt högerregeln skall lämna företräde åt en som kommer från höger, och om denne inte lämnar företräde så bör denne anses som (ensam) vållande till kollision.
Ingemar bör väl veta bäst hur man skall tolka och tillämpa högerregeln, med tanke på att Ingemar själv arbetade inom trafikpolisen som ung och därigenom lärt sig hur trafikregler bör tolkas och tillämpas - till skillnad från många andra jurister/domstolsanställda som inte verkar ha lika stora kunskaper om det.

Som en lastbilschaufför skrivit i diskussionen med den där snubben som inte tittade vänster, så kan man rent generellt bara köra direkt in på en högerregelskorsning från höger, om någon förare från vänster inte lämnar företräde trots att denne som har väjningsplikt måste väja för att ge en från höger företräde så har denne varit (ensam) vållande till en kollision, och det spelar faktiskt ingen roll om man tittat åt vänster i korsningen - och det spelar heller ingen roll för den delen om man kört som en tok, och man behöver inte ha kört "som en tok" bara för att man varit "ouppmärksam på fordon som inte lämnat företräde (när man skulle ha lämnat företräde)".

Du har två trådar i forumet på Byggahus.se med samma ämne och argumentation, vad är syftet?

Björn Bergman

Ny medlem
Nu verkar tråden kanske ha spårat lite och det är ju ett antal år sen frågan ställdes. Dessutom verkar det tidigt finnas ett konsensus att det är högerregeln som gäller.

Bor i precis det området och min brorsa lyckades krocka vid utfarten från paralellgatan Lisebergsvägen. Bilen som kom på Tyrestavägen bedömdes av polis på plats vara vållande då högerregeln gäller.

Det är dock inget jag i min vardag skulle försöka hålla på, då det som du skriver är i undantagsfall en bil på den känslomässiga huvudleden Tyrestavägen stannar.
Hade din brorsa tittat vänster i korsningen, eller hade han bara medvetet kört ut från höger samtidigt som det närmade sig en fordonsförare från vänster, som kanske inte ämnade stanna för att lämna företräde (trots att man egentligen måste lämna företräde åt fordon från höger innan man kör vidare)?
Jag frågar för att försäkringsbolag verkar hävda att det icke är varsam körning att köra in på en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordon som närmar sig från vänster.

Björn Bergman

Ny medlem
Högerregeln gäller om något händer så är det med den saken men ofta finns det oskrivna regler framförallt här i Stockholm..
Ett bra exempel är utfarten från Filipstadsbacken i Farsta precis där Trafikverket har sin uppkörning.
Enda gången någon stannar för att släppa ut en bil från Filipstadsbacken är när en person kör upp och varje gång blev det en konstig situation där man tittade på varandra och tvekade innan den som kom från Filipstadsbacken körde ut.
Värst var det för en stackars nervös adept som försökte hävda högerregeln .
Naturligtvis tog inspektörerna in eleven på den gatan för att jävlas maximalt...

I Sverige bör det väl inte vara straffbart att exempelvis köra in i en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordon från vänster (som ej lämnar företräde trots att man förväntas lämna företräde åt en som kommer från höger), det verkar ju inte vara straffbart i Norge, där man såvitt jag vet är jättestrikt skyldig att väja för att ge fordon från höger företräde (när fordon från höger har "förkörsrätt") och det bör man juridiskt sett vara i Sverige också (även om många jurister och domare kanske saknar full kunskap om det).
Vad jag fått höra så brukar exempelvis de flesta bilister i Oslo inte heller titta vänster i en gatukorsning där högerregel gäller, och det brukar väl vissa fordonsförare i Sverige inte heller göra. Då är det väl inte alls rimligt av trafikskolelärarna att säga att det är "ett oansvarigt nybörjarfel att inte titta vänster", det är ju tvärtom fel, eller i varje fall mycket mer fel, att köra vidare utan att väja/stanna för att lämna företräde åt ett fordon från en korsande väg till höger trots att man "egentligen" måste ge fordon från höger företräde (när högerregeln gäller) - och det spelar faktiskt ingen roll om man tittar vänster i korsningen, och ingen roll heller för den delen om man kör som en tok, och man har ju dessutom inte kört "som en tok" bara för att man inte uppmärksammat en förare som inte lämnat företräde trots att han förväntats ge en företräde.
Man kan väl inte skylla på att motparten inte tittat vänster, om man kör på eller blir påkörd själv i högersidan av en fordonsförare från en korsande väg till höger, som man inte lämnat företräde åt (trots att man förväntats lämna företräde).

I Frankrike och Belgien verkar det däremot vara straffbart att inte titta vänster (även om vissa fordonsförare kanske inte brukar titta vänster för att de förlitar sig på att de har "rätt att passera först" när de kommer från höger).
Enligt fransk trafiklag är en fordonsförare som närmar sig en korsning "skyldig att iaktta särskild varsamhet som krävs för att undvika trafikolyckor", och en förare som kolliderat med fordon (från vänster) som haft väjningsplikt enligt högerregeln kan därmed straffas och t.o.m. anses som ensam vållande till kollisionen, om fordonsföraren som haft väjningsplikt kan styrka att föraren som haft företrädesrätt har kört "rakt ut" från den högra korsande vägen utan att titta till vänster eller annars uppmärksamma att ett fordon närmar sig från vänster - eftersom det då anses styrkt att föraren som haft företrädesrätt "inte iakttagit särskild varsamhet" - och den förare som haft väjningsplikt kan därmed gå fri från straff för att ha missat högerregeln/vållandeansvar för kollisionen.

Azog

Aktiv medlem
I Sverige bör det väl inte vara straffbart att exempelvis köra in i en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordon från vänster (som ej lämnar företräde trots att man förväntas lämna företräde åt en som kommer från höger)...
Bara för att en person har väjningsplikt betyder det inte att en annan person inte har det. Alla har väjningsplikt alltid. Och kör du ut precis framför en annan bil så lär du få problem även om denne enligt skolboken skulle stannat för dig. Förutom att du blir påkörd då..

Topp