[OT] Transport av ca 4 kubikmeter material Uppsala-Stockholm/Södertälje

GoranS

Aktiv medlem
Som rubriken säger så skulle jag behöva finna en transport för runt fyra kubikmeter material från Uppsala till några olika platser i Stockholm/Södertälje.

Att hyra en bil och köra själv är inget alternativ så en firma som kan köra behöver anlitas. Har dock noll koll på transportbranschen och tänkte därför höra om någon har tips om prisvärda alternativ och/eller vad man bör tänka på när man upphandlar en sådan tjänst. Vet inte om det påverkar men av praktiska skäl kommer leverans troligen att behöva ske kvällstid på en vardag.

Senast ändrad:

Velocipeden

Aktiv medlem
Säg som det är...knark.😉
För hundra år sen jobbade jag en del med Budwheels, vet inte om de finns kvar och är bättre än någon annan.

ooms

Aktiv medlem
Ska transporten utgå fr Uppsala eller Stockholm? Det är mismatch rubrik vs första inlägg…

ooms

Aktiv medlem
Har ingen egen erfarenhet, men tycker jag brukar se Uppsala Stadsbud rätt ofta. Verkar enkelt att be om en offert åtminstone

Men tror detta även är nåt som borde finnas inom gig-ekonomin, men blir nog än svårare att hitta ”rätt” kvalitet/kunnande där.

GoranS

Aktiv medlem
Har ingen egen erfarenhet, men tycker jag brukar se Uppsala Stadsbud rätt ofta. Verkar enkelt att be om en offert åtminstone

Men tror detta även är nåt som borde finnas inom gig-ekonomin, men blir nog än svårare att hitta ”rätt” kvalitet/kunnande där.
Mm, det som möjligen ställer till det lite är att materialet ska lämnas på tre olika adresser.

Jo, det är ju troligt att det går att hitta någon som gör det "gigmässigt". Vore dock skönt att inte behöva grotta ner sig i att undersöka tjänsteleverantören utan bara kunna lite på att det funkar. Har inte riktigt ork med strul. Sen är det ju alltid en prisavvägning.

weldion

Aktiv medlem
Mm, det som möjligen ställer till det lite är att materialet ska lämnas på tre olika adresser.

Jo, det är ju troligt att det går att hitta någon som gör det "gigmässigt". Vore dock skönt att inte behöva grotta ner sig i att undersöka tjänsteleverantören utan bara kunna lite på att det funkar. Har inte riktigt ork med strul. Sen är det ju alltid en prisavvägning.
Bara att beställa 3 st olika transporter och sedan får väl budfirman avgöra om allt skall köras i samma bil vid samma tillfälle?

GoranS

Aktiv medlem
Bara att beställa 3 st olika transporter och sedan får väl budfirman avgöra om allt skall köras i samma bil vid samma tillfälle?
Som sagt, har ingen erfarenhet av branschen, men jag tänker mig att det borde vara billigare om man beställer en transport som kör säg 13 mil med tre stopp jämfört med tre som kör punkt-till-punkt 7, 10 resp. 11 mil. Har inte kollat avstånden men helt uppåt väggarna fel borde det inte vara.

Spacekitty

Aktiv medlem
Prova att ringa eller mejla till Best som länkats ovan. Jag använder dom till alla bud i Malmöområdet. När man bokar på hemsidan går det att välja vilken sort bil (skåp/lyft/etc) det körs ut med, hur bråttom, och när det är öppet/stängt hos avsändare/mottagare.

Vore konstigt om dom inte klarar av det.

Laan84

Aktiv medlem
Spelar det roll och i så fall hur?
Det lär vara en skillnad i hur du bör tänka och vad transportören behöver göra beroende på. Ex. Du har importerat champagneglas vs ngt i textil. Ngt tungt vs ngt lätt. Sen beror det väl på hur detaljerad hjälp du vill ha.

GoranS

Aktiv medlem
Det lär vara en skillnad i hur du bör tänka och vad transportören behöver göra beroende på. Ex. Du har importerat champagneglas vs ngt i textil. Ngt tungt vs ngt lätt. Sen beror det väl på hur detaljerad hjälp du vill ha.
Huvudsakligen oömma prylar i lådor. Har inte exakt koll på densitet men gissar spontant på som böcker eller lägre.

C

CCS

Guest
Edit: Äh förlåt, ska inte vara så onödigt nyfiken. Ber om ursäkt.

DD88

Aktiv medlem
Billigast blir det troligtvis om du själv hyr en bil och betalar någon för att köra den om du nu inte kan göra det själv. Kör vi så pass mycket gods lokalt så brukar DHL och UPS vara billigare än bud om det går få in på ordinarie runda, ska det förbi ett par sorteringscentraler så är det värre. Ett annat alternativ är en flyttfirma.

xyz-saft

Aktiv medlem
Jag tror att det är brevett-kort. 😁
Men om jag ska vara seriös så tror jag att det är lättare att få bra hjälp genom att ringa till budfirmorna.

GoranS

Aktiv medlem
Tack för förslagen. Låter som att det landar i att jag får kontakta olika bud- och flyttfirmor och se vad de säger.

Köp & Sälj

Topp