[ot] Tvättmaskin

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Familjen (och jag) ska ha ny tvättmaskin. Men vad ska man köpa? Är det bara att köpa en av välkänt märke med många finesser och roliga program? Eller ska man undvika något?

Haft ögonen på miele men de modeller som finns i lokala butiken kostar från 995 euro och uppåt. Lite för dyrt kanske...

Också kollat på en LG. http://www.lg.com/se/tvattmaskiner/lg-F14A8TDA1/reviews som är till specialpris för 499 euro och verkar väl ha någon fiffig motorkonstruktion och 10 års garanti på motorn.

Någon med tips om vad ska köpa/inte köpa?

Om det behövs kan jag säga att jag är ca 187 cm, 76 kg tung och kör mest mtb långlopp. Brukar tvätta mest kläder, lakan och handdukar.

dnleriksson

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
OT? Du tvättar väl cykelkläder!

Jag kör Bosch mest för att det satt en sån i huset jag köpte. Dock så är den väldigt bra så det fick bli en sån torktumlare också!
Det finns 15-min-program som är suveränt till sportkläder, t-shirts och det mesta faktiskt. 1400 varv på centrifugen gör att det är nästan torrt om det är syntet.
Min är några år så nuvarande modell vet jag inte något om.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[ot] Tvättmaskin
Siemens/Bosch är samma grejer. Vi har en som tar hela 8 kg, grymt bra om man inte gillar att tvätta så ofta. Den har 15 min snabbprogram förutom alla de vanliga, och 1400 rpm centrifugering.

Enda nackdelen är att ekoprogrammet hänger sig typ 25% av gångerna, men det är säkert fixat på nyare modeller.

Det jag egentligen vill säga är att det är bra med en stor maskin.

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Vi har haft en 4 kg maskin tills nu och det har inte varit någon höjdare med familj på fyra (barnen 3 och 6) och en slusk till karl som cyklar... Vi kör minst fyra maskiner i veckan och det räcker inte...

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Så! Får man tramsa nu?
>
>

Ja, det får man. Men hur kan man tramsa och debattera tvättmaskiner?

BOFH

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
castrello skrev:
> Någon med tips om vad ska köpa/inte köpa?

Köp inte billigt okänt märke.

Jag har en billig kombomaskin (tvätt och tork). Den kostade typ 3-4k har jag för mig och den får jobbet gjort. Knappt. Jämför man med morsans dyra Miele-maskiner så är det en milsvid skillnad.

Min maskin är långsammare, vibrerar otroligt mycket mer (vandrar omkring under centrifugering) och känns rent allmänt sämre. Den inbyggda torktumlarfunktionen är bara användbar till handdukar och andra textiler som det inte gör så mycket om det är skrynkligt. Det tar cirka en timme att torka något och det kommer ut totalskrynkligt. Referens-mielen tar en kvart och det kommer ut oskrynkligt.

Man får vad man betalar för.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[ot] Tvättmaskin
Kolla hur lång tid en normaltvätt tar. Det verkar variera stort!

Med vår Siemens tar en "vanlig" maskin 1:20 i 40 grader. En full maskin (8 kg då) tar 2:11. Och det är med 1400 rpm centrifugering.

Globalistic

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Vår maskin har svärt att passera 2h oavsett program eller tillval på programmen. Du kan alltså välja snabbtvätt men är du inte nöjd med förunställda kan du öka temperaturen, lägga till sköljning + eller ++ eller ånga osv osv. Då lägger den på tid allt eftersom.

Sedan spelar den en trudelutt nör den är klar eller meddelar via appen.

Yps

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
Kolla även antal sköljningar. Vet när jag köpte våran Cylinda så var den en av få som kunde skölja extra, 5+2, många andra sköljde då enbart 4 ggr. Bra om man är allergisk.

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Någon med lg som kunde mäta och kontrollera om den är exakt 600 mm? Utrymmet där den ska in är 603-604 mm så kan bli tight om den är exakt 600 eller lite över...

hjeltman

Medlem
[ot] Tvättmaskin
Vår LG spelar en liten "trudilutt" när man slår in programmen.. Och när den är klar...
Har inte orkat och se om det finns någon inställning för att stänga av det, men vem vet?

Fliken

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
Om det är ett utrymme med "luckor framför", typ inbyggd som inte skall synas, så är det risk att gångjärnen äter upp en del av dina 603 mm. Jag talar av egen erfarenhet.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Efter att ha ägt en toppmatad maskin tror jag att jag kommer att ha extremt svårt att gå tillbaka till de där knämatade modellerna. Så grymt mycket bekvämare att det är helt sanslöst. Som bonus finns det inte mycket att välja på och man slipper alla jobbiga extrafunktioner och dess knappar ;)

Både jag och föräldrarna har Bosch som har snurrat ett par år vardera med en del rejält smutsiga träningskläder ibland. Bara min som är toppmatad dock.

Senast ändrad:

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Fliken skrev:
> Om det är ett utrymme med "luckor framför", typ
> inbyggd som inte skall synas, så är det risk att
> gångjärnen äter upp en del av dina 603 mm. Jag
> talar av egen erfarenhet.

Nej det är bara en öppning i skåpkonstruktionen. En candy som är 59,5 mm ryms med ca 5 mm marginal...

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle skrev:
> Efter att ha ägt en toppmatad maskin tror jag att
> jag kommer att ha extremt svårt att gå tillbaka
> till de där knämatade modellerna. Så grymt
> mycket bekvämare att det är helt sanslöst. Som
> bonus finns det inte mycket att välja på och man
> slipper alla jobbiga extrafunktioner och dess
> knappar ;)
>
> Både jag och föräldrarna har Bosch som har
> snurrat ett par år vardera med en del rejält
> smutsiga träningskläder ibland.

Kan hålla med men funkar bara med frontmatning för oss.

Fliken

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
Fundera på följande: Det är lättare att få in den i ett tight utrymme än att få ut den. I o f s bör den stå på ett liknande plastskydd som under kyl/frys som du kanske kan dra i, men det kan ändå vara trixigt om du inte kan greppa den på sidan.

I a f, tänk på det i förväg, det är mitt enda andra tips.

Senast ändrad:

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Nja får jag in den får jag ut den. Har ingen sockel utan öppet med metallben under skåpen så om den ryms in får jag nog ut den på något sätt.

Stumpy

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Har en Cylinda FT 46 som har snurrat närmast dagligen i dryga tio år, med allt från leriga barnkläder och cykelkläder till fintvätt. Har än så länge inget att anmärka på. Har motsvarande torktumlare som också rullar på. (Bara för det brinner väl båda upp ikväll.)

Pfaff

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Satsa på en Miele iaf. Morsans var 40 år gammal när husets såldes, still going strong. Inte morsan utan TM. Vår har bara ett par år på nacken, men den förväntas hålla tills vi bärs ut.
En annan fördel är att den är TYST!

Cujo

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
hjeltman skrev:
> Vår LG spelar en liten "trudilutt" när man slår
> in programmen.. Och när den är klar...
> Har inte orkat och se om det finns någon
> inställning för att stänga av det, men vem vet?

Det går, konsultera manualen!

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Jo, men de flesta tvättmaskiner är 595 mm men LG är 600 enligt deras uppgifter.

Men på basen av min mätning borde den gå in. Blir att besöka butiken imorgon. Blir den där lg om jag inte slår till på en miele.

Luzen

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Har en sån här:http://www.elon.se/produkt/102945

Är supernöjd. 7 kg trumma, 3.5 kg tork. Allt i ett moment.
Vädringsprogram, snabbprogram mm.
Väldigt tyst.
5år garanti.

Ny

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
Har kört Miele i snart 20 år. har fått byta värmeelement, gummit runt luckan, stötdämparna trumman hänger i och någon plastbehållare på avloppet. Allt gick att göra själv med delar billigt från Nettoparts.se

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Eftersom jag avskyr trådskapare som mest är däckssparkare vill jag bara meddela att jag faktiskt köpte en tvättmaskin idag och att det blev en sån som jag länkade till i första inlägget. Tror den blir bra. Leverans om ety par timmar!

Ari

Medlem
[ot] Tvättmaskin
Har en Miele som har gått lite över 20 år. Har bara bytt en tilloppsventil.

Som dom flesta Mieleägarna säger den går tyst:-)

Har för mig att du får en ny maskin av Miele om den gått i 50 år :-)

Lövis

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
+1 på Miele.

Vi bygger in dom stumt i våra segelbåtar, och de håller förvånansvärt bra trots att de kränger och skumpar runt på haven.

ulen

Medlem
[ot] Tvättmaskin
+1 på Miele men även *2 på priset.
Cylinda mkt bra men tyvärr inte sverigetillverkade längre. Konstrueras däremot fortf i Sverige. Uppköpta av Gorenje sen häromåret.

Bullabus

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
Miele,svärmor har en som är från åttiotalet. Den är ärvd av en familj som flyttat, han valde den istf. en ny cylinda. Vår Miele är 12 år låter som den gjorde när vi köpte den.

David_J

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Jag hade tittat på en som tar 7-8kg men även på en som kan matas med varmvatten. Dvs om du har värmepump, solpaneler eller någon typ av system som inte är direktverkande el så skall enl energirådgivaren denna funktion betala av sig på ett år.

Annars har jag alltid lockats av en Vascator àla hyreshusmodell. 15min program och stor kapacitet. Fast denna finns någ inte i 60cm modell.

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Jo, svärfar berättade om Miele som används på i princip nästan alla båtar från nautor. Men 995 kostade billigaste modellen från lokala butiken och den tog 995 euro. LG:n som är igång nu kostade 499 på något slags specialpris så den fick duga. Dessutom tog den 8 kg och spelar gulliga trudeluttar och sånt gillar jag. Jämfört med vår gamla 4 kg Candy känns den som att gå upp från Alivio med canti till xt med hydrauliska skivor. Minst.

Kupa

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
castrello skrev:
> Men 995 kostade billigaste modellen från lokala
> butiken och den tog 995 euro.

Du ska väl inte tvätta pengar med den?

castrello

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Kupa skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men 995 kostade billigaste modellen från
> lokala
> > butiken och den tog 995 euro.
>
> Du ska väl inte tvätta pengar med den?

6 kg.vidhåller jag även i domstol.

Perpendicular

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
+1 för Cylinda.
Praktiska maskiner, rimligt prissatta.
Fem års RIKTIG garanti på Svanemärkta maskiner
(Miele ger en värdecheck som kan lösas in mot service inom 10 år inte garanti(ja, ja vet att de aldrig går sönder)).
Extra skölj (5+2).
Vår FT36 har gått drygt 5 år med minst 3 program om dagen med hårt vatten (över 5400 cykler) och inte missat en gång.

Vad gäller deras diskmaskiner - kolla korginredningarna, ingen, säger INGEN på marknaden slår de lösningarna.
Jag vet, jag är en diskmaskinsnörd. Fanns det ett magasin som hette "Dishwasher Aficionado" skulle jag skaffa en livstidsprenumeration.

BOFH

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Perpendicular skrev:

> Vad gäller deras diskmaskiner - kolla
> korginredningarna, ingen, säger INGEN på
> marknaden slår de lösningarna.

Nu har jag kollat :)
Såg ju riktigt smart ut.

matz 1

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
Jag har jobbat med vitvaror till och från i 25 år. För 8 år sedan hade jag sagt "undvik Bosch".
Värre skit fanns inte att köpa då. Svindyra delar och knepiga att laga. Men idag är det nog samma, samma mellan alla märken.

paha

Medlem
[ot] Tvättmaskin
En av de bästa sakerna vi gjort är att vi köpte en LG som tar 11 kg. Det är otroligt skönt att klara en hel veckas tvätt på två maskiner.(2 vuxna+2 barn). Men vi har bara haft den i två år så jag kan inte säga något om hållbarheten. Det enda alternativet jag hade övervägt annars är Miele. Dyrt, men det lönar sig i längden. Bara sätta in maskinen, tvätta och inte bry sig i 40 år, typ.

wiknil

Medlem
[ot] Tvättmaskin
Köpte en 12kg LG för några veckor sen. Stor familj kräver stor maskin. Vi hade en 7kg LG med direkt drive som slitit hårt i 8år. Tyvärr gav lagerna upp i trumman med missljud som följd. Hade kostat en tusing att fixa men när jag såg att det fans 12kg maskiner kunde jag inte motstå frestelsen. Att kunna slänga in 5 uppsättningar sängkläder i en maskin är guld värt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer