[ot] Tvättmaskin

Fältprästen

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> 1400 varv på centrifugen gör att det är nästan
> torrt om det är syntet.

Just det säljargumentet är ju lite diffust. Det beror en hel del på trummans diameter och lite mindre på varvtalet.

Själv har jag en 7-kilos LG.

Angående Miele så känner jag en vars maskin gick sönder efter en vecka.
Min Miele-dammsugare håller på att ge upp efter en smärre explosion. :)

Atlas

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Om man köper en Miele är risken stor att du efter 10 år har en gammal omodern energislukande maskin som fortfarande funkar. Det är inte alltid bra med livslängd om man betalar för den fullt ut, vilket man gör med Miele.

Fliken

Ny medlem
[ot] Tvättmaskin
ok, Miele är bäst enligt Happy.

Om vi tar systerproblemet med diskmaskin då ... vår tio år gamla Siemens går på sista varvet nu och måste bytas. Vilken är bäst, helt enkelt, d v s håller bäst?

Stumpy

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Diskmaskinsprioritering:
1. Korgarna passar min användning.
2. Tyst, så den kan köras efter läggdags.
3.a Energi-/vattenförbrukning.
3.b Hållbarhet
4. Pris

Tror de flesta maskiner av känt märke diskar rent och håller hyfsat länge. Vår Electrolux är minst 10 år. Har köpt en ny bestickskorg till den, men i övrigt inte haft några problem med den.

[ot] Tvättmaskin
Vi har en Miele som vi är nöjda med. Har inte haft någon annan så kan inte jämföra men min svåger som säljer vitvaror sa att det här var skiten!

Besticklådan är helt suverän, mycket bättre än korgar. För oss med anal störning är det himmelriket att öppna luckan och se allting ligga snyggt uppradat...så här https://www.miele.se/konsument/1534.htm?info=200019009-ZPV-007

Något som jag saknar är timer, dvs möjligheten att starta den under natten så att den är klar lagom tills man kliver upp. När vi kör igång den när vi går och lägger oss är plastprylarna som vi har diskat så förbenat blöta. Jag skulle gärna även ha en liten klocka som räknar ned tiden, det saknar våran.

/Andreas

maxel

Medlem
[ot] Tvättmaskin
Efter att vår diskmaskin börjat brinna när vi gått för att sova middag (när barnen är små får man passa på att sova när man kan) avråder jag alla att sova med diskmaskinen igång.

Jag har nog aldrig varit så vaken som när jag slängt ut diskmaskinen i snön.

David_J

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Cliff Barnes skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har en Miele som vi är nöjda med. Har inte
> haft någon annan så kan inte jämföra men min
> svåger som säljer vitvaror sa att det här var
> skiten!
>
> Besticklådan är helt suverän, mycket bättre
> än korgar. För oss med anal störning är det
> himmelriket att öppna luckan och se allting ligga
> snyggt uppradat...så här
> https://www.miele.se/konsument/1534.htm?info=20001
> 9009-ZPV-007
>
> Något som jag saknar är timer, dvs möjligheten
> att starta den under natten så att den är klar
> lagom tills man kliver upp. När vi kör igång
> den när vi går och lägger oss är plastprylarna
> som vi har diskat så förbenat blöta. Jag skulle
> gärna även ha en liten klocka som räknar ned
> tiden, det saknar våran.
>
> /Andreas

Jag har en motsatt uppfattning... ;)
Jag ogillar starkt besticklådan. Den funkar bara när jag haft ensamrätt på att lägga in besticken.
Så fort någon annan lagt in besticken så ligger allt osorterat och då rymmer den inte speciellt mycket. Och jag vill inte ha ensamrätt till att lägga in disken, det räcker med att verka ha fått ensamrätt på tömmning av diskmaskin..
Annars är maskinen säkert bra..
För 3år sedan hade Miele fortfarande sån där 8-delad display eller var det nu heter, orange dessutom. Såg ut att ha varit modernt på sent 70-tal.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Då var det dags igen.

Behov: En person. Mest fintvätt i form av skjortor och (leriga) träningskläder. Sedan det vanliga med sängkläder mm. Dvs inga våldsamma volymer så en vanlig 7kg maskin kommer räcka gott.

Funderar på om det är lönt att skaffa en kombimaskin. Det enda som lär tumlas är lakan och handdukar. Sånt som är svårt att hänga i en lägenhet. Klarar de sådant tillräckligt bra? Det skulle i så fall innebära att jag aldrig behöver viga en kväll åt en bokad tvättid för sådant vilket lockar.
LG och Electrolux finns för ca 6000 med snarlika funktioner och kapacitet.

Blir ju inte jättemycket billigare utan torkfunktionen om man ska ha något känt märke, runt 4000 typ vad jag kan se.

Luzen

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Nej, en kombimaskin är inte tillräckligt bra för stora bomullstyger.
Däremot är det grymt bra för träningskläder och annat i polyester och liknande.

perzzon

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Vi har en LG. Tycker den fungerar tillräckligt bra. Inte riktigt lika bra som separata maskiner men good enough.
Största problemet har inget med torkfunktionen att göra utan handlar mer om LGs missuppfattningar kring hur man bygger lättanvända maskiner.

lundatok

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Baserat på råd och rön köpte jag en Samsung tvättmaskin och en matchande torktumlare. Vi är väldigt nöjda, kör 3-4 maskiner i veckan.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
perzzon sa:
Vi har en LG. Tycker den fungerar tillräckligt bra. Inte riktigt lika bra som separata maskiner men good enough.
Största problemet har inget med torkfunktionen att göra utan handlar mer om LGs missuppfattningar kring hur man bygger lättanvända maskiner.
Lära sig krångliga saker är visserligen inte roligt men något jag är kapabel till i normala fall. Märkligt att det ska vara så svårt bara..

Dubbla maskiner är förresten inget alternativ.

Luzen

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:
Då var det dags igen.

Behov: En person. Mest fintvätt i form av skjortor och (leriga) träningskläder. Sedan det vanliga med sängkläder mm. Dvs inga våldsamma volymer så en vanlig 7kg maskin kommer räcka gott.

Funderar på om det är lönt att skaffa en kombimaskin. Det enda som lär tumlas är lakan och handdukar. Sånt som är svårt att hänga i en lägenhet. Klarar de sådant tillräckligt bra? Det skulle i så fall innebära att jag aldrig behöver viga en kväll åt en bokad tvättid för sådant vilket lockar.

Blir ju inte jättemycket billigare utan torkfunktionen om man ska ha något känt märke, runt 4000 typ vad jag kan se.

Jag har en Samsung tvätt/tork kombimaskin so jag är nöjd med.
Jag är helt nöjd med den och använder den till träningskläder, strumpor och underkläder.
Med 4 personer i familjen som tränar minst 4 ggr var varje vecka är det praktiskt att slänga in allt den tvättar och torkar i ett svep.
Jag kör den som regel på låg värme för minimalt slitage på kläderna.
Det funkar helt perfekt till ändåmålet (i över 8 år nu) och vi slipper ha tvätt hängande överallt i lägenheten.

Men att torka flera tjocka badlakan eller sängkläder är ingen större vits, det tar för lång tid och sådant tvättar vi en gång per månad i tvättstugan.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Luzen sa:
Rattnalle sa:
Då var det dags igen.

Jag har en Samsung tvätt/tork kombimaskin so jag är nöjd med.
Jag är helt nöjd med den och använder den till träningskläder, strumpor och underkläder.
Med 4 personer i familjen som tränar minst 4 ggr var varje vecka är det praktiskt att slänga in allt den tvättar och torkar i ett svep.
Jag kör den som regel på låg värme för minimalt slitage på kläderna.
Det funkar helt perfekt till ändåmålet (i över 8 år nu) och vi slipper ha tvätt hängande överallt i lägenheten.

Men att torka flera tjocka badlakan eller sängkläder är ingen större vits, det tar för lång tid och sådant tvättar vi en gång per månad i tvättstugan.
Det är det där sista som skulle vara exakt hela vitsen för min del. Även om volymerna inte blir så stora för mig ensam så behöver den ändå klara ett dubbelpåslakanset om det ska vara någon vits. Annars kan jag lika gärna bara se till att ha fler av allt så att jag kan köra ett effektivt pass i tvättstugan då och då.

perzzon

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Kan nog inte svara riktigt på om vår klarar en uppsättning lakarn. Men jag tror det. Har kört ett gäng handdukar med lyckat resultat iaf.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
perzzon sa:
Kan nog inte svara riktigt på om vår klarar en uppsättning lakarn. Men jag tror det. Har kört ett gäng handdukar med lyckat resultat iaf.
Jag var hemma hos en kompis som har LGs 45 djupa variant häromdagen. Den sängklädestvätten var så pass fuktig att den behövde hängas en stund extra, om än kanske inte så länge. Men å andra sidan kanske det går att lösa det genom att manuellt sätta tiden för torken istället för att låta den avgöra själv om det kniper.

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Kan säga direkt att det absolut finns torkprogram som inte klarar det i vår maskin. Men det går också att få till bättre tork.
Vi har fö också 45-50cm varianten.
Fh2u2hdm1n

Side note: Vem bygger en maskin tänkt för trånga utrymmen med en lucka som täcker hela fronten och därmed kräver rejält med svängrum i rummet?

salle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
I vår brf är det flera som haft problem med Siemens IQ-serien (standardvalet pga nybyggnation). Många maskiner vars kullager gett upp efter några år. Inte värt att laga enligt servicetekniker. Vår har iofs nu snurrat på i sex år så kan ju vara ett gäng måndagsexemplar, men oroväckande många.

C-dale

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
perzzon sa:
Kan säga direkt att det absolut finns torkprogram som inte klarar det i vår maskin. Men det går också att få till bättre tork.
Vi har fö också 45-50cm varianten.
Fh2u2hdm1n

Side note: Vem bygger en maskin tänkt för trånga utrymmen med en lucka som täcker hela fronten och därmed kräver rejält med svängrum i rummet?
I mitt trånga badrum har jag använt en smal toppmatad Bosch i 20 år. Nu har den lagt av så jag kollar efter dylik Bosch eller Miele.Har mycket pengar i lägenhetens fond.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Miss Lycka 2.0 sa:
Torktumling sliter mycket på kläderna.

Nja det där är en sanning med modifikation.
Nötning av kläderna när du använder dem frigör ludd, det luddet är det som du ser efter torktumling.

Är du allergiker är detta bra då luddet försvinner från kläderna.

Tror till och med Råd å rön skrev om det för några år sedan

ejma

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
NotReallyGunde sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Torktumling sliter mycket på kläderna.

Nja det där är en sanning med modifikation.

Mekaniskt slitage kanske inte är så farligt, men värmen är inte bra för plagg med resår då den åldras snabbare av värmen.

Håller dock med om att torktumlaren effektivt avlägsnar lösa föremål som tex hår från sällskapsdjur. Klart bästa på att avlägsna katthår.

Q&D

Medlem
[ot] Tvättmaskin
Samsung hade någon maskin som körde två tvättar(olika tvättprogram) samtidigt och så kunde man öppna luckan under gång och pilla ner den där förargliga strumpan man alltid hittar precis efter att man startat maskinen. Två funktioner jag saknar ofta.

ensamvarg

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Vi hade en Bosch kombimaskin i lägenheten när jag var gift. Den lyckades aldrig torka större mängder eller badlakan och sänglinne i ett svep. Vi fick alltid hängtorka en del. Och då var vi bara två personer. Numera så har jag bara en tvättmaskin och torkar ute under tak. Gud vad det luktar gott om lakanen (bor i skogen).

[ot] Tvättmaskin
Sportat ett antal maskiner i mitt liv och rekommenderar miele eller bosch. Kombi skulle jag undvika om de inte blivit mkt bättre de sista åren. Kolla också på garantitider det kan löna sig i längden.

Eddy

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Jag har en 25 år ung miele som jag under svordomar bar ner i källaren, går den sönder vet jag vad jag bär ner igen.

Den tvättar dessutom rent.

Jag svor för att den väger 0.1 ton.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer