[ot] Tvättmaskin

Raggamuffin

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
ensamvarg sa:
Vi hade en Bosch kombimaskin i lägenheten när jag var gift. Den lyckades aldrig torka större mängder eller badlakan och sänglinne i ett svep. Vi fick alltid hängtorka en del. Och då var vi bara två personer. Numera så har jag bara en tvättmaskin och torkar ute under tak. Gud vad det luktar gott om lakanen (bor i skogen).

Kör det en gång till?

[ot] Tvättmaskin
Kan tyvärr inte förespråka LG. Vår maskin vibrerade något vansinnigt och sade upp sig med ljudlig smäll. Hål i plastskalet som omsluter trumman och allt vatten på golvet. Funderar om det kan ha varit någon av magneterna på den fantastiska induktionsmotorn som lossnade och hittade ut! Bekantas LG vibrerar också något överjävligt. Nu har vi en Cylinda "sverigetvätten" sedan några år tillbaka och den fungerar helt ok.

Hep

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
thomaslundstrom sa:
alarix sa:
Vänta jag måste ju ha ny! Är det Miele 020 som är bäst fast att den är astung?
Eller ska man hitta en med centrifugering A?

Den verkar inte ha borstlös motor, vilket är trevligt. När det kommer till tvättmaskin är tung == bra. Se bara till att du köper med hemkörning. 😉

Och helst inbärning och samtidigt bortforsling av emballage och gammal död maskin. Installation lär inte behövas om man bara byter maskin.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Jaha. Köpte en LG bara tvätt på black friday. Första intrycket är faktiskt inget vidare. Väldigt konstiga program varav inget riktigt verkar motsvara mina behov.

Tidigare maskiner har jag till 80% kört ett syntet eller fintvättsprogram 40 grader på 40-60 min beroende på maskin. Mest skjortor och träningskläder som körs sett till antal tvättar. Men den här saknar liksom det. Fintvätten är mer ett ylleprogram som max går till 30 grader och bara vaggar tvätten. Näst bäst är 30-min programmet men det är istället ganska onödigt intensivt sett till att det mest är lite svett och allmänt unk i skjortorna som regel dvs ingen egentlig smuts. Vill inte slita på dem mer än nödvändigt liksom, bara fräscha upp dem lite.

Men det finns utöver det vanliga bommullsprogrammet en hel rad väldigt långa intensiva program för bomull, hygien+, babykläder, täcken och fläckar som jag aldrig kommer använda.

Det här är ju dessutom sådan information det är nästan omöjligt att läsa sig till innan man köper en maskin. Suck.

Det finns möjlighet att ladda ner program via mobilen men där finns inte heller något särskilt användbart vad jag sett hittills. Dessutom kan man bara ha ett program i taget laddat.

perzzon

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Kan tipsa om att de nedladdningsbara programmen har allt annat än intuitiva namn så det kanske gömmer sig något nyttigt där bland skräpet.
Hittade efter mycket mycket letande Exvis ett ullprogram som hette något helt ologiskt.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Mm jag ska gräva vidare lite. Håller med om att programmen har allt annat än bra namn, t ex det för skoluniform som skulle "fräscha upp och släta ut" som visade sig vara tre timmar långt.

Men tycker ändå det är anmärkningsvärt att något så basalt som ett vettigt skonsamt program för normala kläder som man använt på ett kontor och som därmed inte är så smutsiga verkar saknas. Det måste ju vara en stor andel av väldigt många människors tvätt.

Nu när jag kunnat kolla vad som gömmer sig under programmen på vredet är det lätt att undra varför de gjort som de gjort. Jag menar hur många av dessa låter rimliga att använda?

Bilagor

• IMG_20191209_215245.jpg
    IMG_20191209_215245.jpg
    190.5 KB · Besök: 116

marr

Moderator
Forumvärd
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:
Mm jag ska gräva vidare lite. Håller med om att programmen har allt annat än bra namn, t ex det för skoluniform som skulle "fräscha upp och släta ut" som visade sig vara tre timmar långt.

Men tycker ändå det är anmärkningsvärt att något så basalt som ett vettigt skonsamt program för normala kläder som man använt på ett kontor och som därmed inte är så smutsiga verkar saknas. Det måste ju vara en stor andel av väldigt många människors tvätt.

Nu när jag kunnat kolla vad som gömmer sig under programmen på vredet är det lätt att undra varför de gjort som de gjort. Jag menar hur många av dessa låter rimliga att använda?

Ge mig en 40 graders mixknapp. Typ... Sinnes det där.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
marr sa:
Rattnalle sa:

Quick 30 tar 38 min om man sätter värmen på 40 grader. Det är nog det närmaste men för vardagstvätt av skjortor, chinos och jeans är det onödigt mycket bearbetning av tvätten. Dock kort sådan åtminstone.

Easy care låter ju rätt rimligt men är 90 min långt..

Lyckas inte stänga av att den låter som en tamagotchi heller. Finns en "pip av"-inställning men inget verkar hända då.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Det här såg ju vettigare ut. Lätt att vara efterklok tyvärr.

Notera att LGn inte ens har ett sköljprogram. Det måste man ladda ner till den enda platsen för extra program.

Bilagor

• bosch_tvättmaskin_WAT2849SSN_2.jpeg
    bosch_tvättmaskin_WAT2849SSN_2.jpeg
    25.7 KB · Besök: 106

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Jag utgår ifrån att dina anala bakterier inte stannar i din kropp. De överlever 40 graders tvätt.
Det fanns ju anledning till att man desinficerade sämskskinn med eter tidigare.

marr

Moderator
Forumvärd
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:

Quick 30 tar 38 min om man sätter värmen på 40 grader. Det är nog det närmaste men för vardagstvätt av skjortor, chinos och jeans är det onödigt mycket bearbetning av tvätten. Dock kort sådan åtminstone.

Lyckas inte stänga av att den låter som en tamagotchi heller. Finns en "pip av"-inställning men inget verkar hända då.

Men att ett skonsamt program är långt, innebär det automatiskt att det sliter mer?

jonte987

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Ja det kommer med åldern. Vänta bara.

Är det inte en miljögrej att köra på låg värme i en evighet? Min diskmaskin tar 2:39.

Jag fick lära mig att absolut inte köra underkläder under 60 men så funkar det inte nu. Säger min fru.

Bonzo

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
jonte987 sa:

Är det inte en miljögrej att köra på låg värme i en evighet? Min diskmaskin tar 2:39.

Jag fick lära mig att absolut inte köra underkläder under 60 men så funkar det inte nu. Säger min fru.

Jag skulle påstå att du har rätt och din fru har fel. Själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att tvätta underkläder på lägre än 60 grader. Att tro att 40 grader räcker för att ta död på bakterier är naivt minst sagt.
Jag tar dock inget ansvar för eventuella skilsmässor om du väljer att ta upp detta med din fru.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Det är mysigt här på Happy med medlemmar som inte svettas och andra som uppenbart inte tvättar rent sina träningskläder/underkläder. Jag hoppas att vi träffas enbart när ni har sett ljuset i tunneln.

Octagon

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Svärmor flyttade in i sitt hus 1982, då stod det en Miele tvättmaskin där. Efter 37 år (plus åren innan dom köpte huset) och 3 barn går den fortfarande bra. Förra året var det nåt i den som var slitet, men det gick bra att beställa originaldelar från Miele och byta ut. Maskinen är visserligen inte miljömärkt och den går inte att koppla upp till smarta hem, men i övrigt är det en bra tvättmaskin. Synd att dom är så dyra l inköp bara.

Dr Gugge

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Vi fick också vår "Black-friday tvättmaskin" igår, den ersatte vår Cylinda från -84. Cylindan funkade riktigt bra, sköljde med varmvatten och inte direkt snål så det blev ordentligt rent... men den var inte direkt barnsäker, gick bland annat att starta med öppen lucka!

Men även om den nya maskinen är en Miele så är jag skeptisk till att den överlever lika länge...

//Kristoffer

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Bonzo sa:
jonte987 sa:

Jag skulle påstå att du har rätt och din fru har fel. Själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att tvätta underkläder på lägre än 60 grader. Att tro att 40 grader räcker för att ta död på bakterier är naivt minst sagt.
Jag tar dock inget ansvar för eventuella skilsmässor om du väljer att ta upp detta med din fru.
60 grader är inte heller i närheten av tillräckligt varmt för att vara desinficerande i någon större utsträckning. En tvättmaskin är i första hand mekanisk rengöring. Lite som att tvätta händerna, det gör åtminstone inte jag i kokande vatten.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:

Men att ett skonsamt program är långt, innebär det automatiskt att det sliter mer?
Så länge trumman snurrar hela tiden är mer tid mer slitage.

Diskmaskin är inte riktigt jämförbart eftersom disken står stilla och inte slits mekaniskt.

Bonzo

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:
Bonzo sa:
jonte987 sa:

60 grader är inte heller i närheten av tillräckligt varmt för att vara desinficerande i någon större utsträckning. En tvättmaskin är i första hand mekanisk rengöring. Lite som att tvätta händerna, det gör åtminstone inte jag i kokande vatten.

Och då drar du slutsatsen att du lika gärna kan tvätta bibsen så kallt som möjligt eftersom de ändå inte blir helt sterila? Du inser att jag skrev "aldrig lägre än..." vilket då även kan tolkas som "mer än" 60 grader.
Så länge vi inte tar hand om varandras tvätt gör du såklart som du vill och vill du gå runt i skitiga fillingar så är det inget jag bryr mig om.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Bonzo sa:
Rattnalle sa:
Bonzo sa:
jonte987 sa:

Och då drar du slutsatsen att du lika gärna kan tvätta bibsen så kallt som möjligt eftersom de ändå inte blir helt sterila? Du inser att jag skrev "aldrig lägre än..." vilket då även kan tolkas som "mer än" 60 grader.
Så länge vi inte tar hand om varandras tvätt gör du såklart som du vill och vill du gå runt i skitiga fillingar så är det inget jag bryr mig om.
Snarare är jag mer angelägen om att inte tvätta sönder kläderna än jag är orolig för mina egna bakterier som ensam vuxen i hushållet som tvättar i egen maskin där ingen annan slänger in bajsiga tygblöjor eller vad folk nu kan få för sig att tvätta i en gemensam tvättstuga.

Sen skrev jag dessutom egentligen bara om skjortor och liknande plagg. Träningskläder brukar i och för sig också få gå i korta 40-program. I inget av de fallen är jag särskilt brydd. Andra delar av tvätten kör jag i både 60 och 90. Men där verkar tvättmaskinen leverera ett fullt tillräckligt utbud av program så det hade jag ingen anledning att gnälla över.

D

Deleted member 43681

Guest
[ot] Tvättmaskin
Miss Lycka 2.0 sa:
Kör ni med eter i cykelbyxorna efter tvätt i 40 grader?
Gör du det efter 60 grader?

Om du tror att dina 60-graderstvättar https://happyride.se/forum/read.php/1/3611475/3612056#msg-3612056 tar bort alla bakterier så har du haft fel i 40 år.

https://www.nimoverken.com/aktuellt/forskaren-krossar-tio-myter-fran-tvattstugan/

"Många bakterier dör inte vid 60 grader, det krävs både högre temperatur och längre tvätt-tid, vilket många textilier inte tål."

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
En intressant observation här är förresten att tvättar man sina träningskläder påpekar någon att man gör det i för låg temperatur medan någon annan, beroende på tråd, tycker man är dum i huvudet för att yllestrumpor minsann aldrig behöver tvättas. Svårt att vara en medelmåtta ibland, aldrig är det rätt.

NickPick

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:
En intressant observation här är förresten att tvättar man sina träningskläder påpekar någon att man gör det i för låg temperatur medan någon annan, beroende på tråd, tycker man är dum i huvudet för att yllestrumpor minsann aldrig behöver tvättas. Svårt att vara en medelmåtta ibland, aldrig är det rätt.
... Sade han som inte tvättat sin cykel på 3 år, aldrig smörjer osvosv. Exakt samma grej där.

Underkläder bör rimligtvis gå varmare iaf... 60 är bättre än 40. 40 är inte så varmt. 60 är varmare.

Fintvätt till skjortorna, sports wash till träningskläderna.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
NickPick sa:
Rattnalle sa:
... Sade han som inte tvättat sin cykel på 3 år, aldrig smörjer osvosv. Exakt samma grej där
Hehe. Som sagt, svårt att göra rätt ;-)
Smörjer gör jag dock, även om behovet minskar yttepyttelite om man tvättar bort mindre smörja mellan gångerna.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
En relaterad fråga när vi ändå är inne på rätt och fel.

Hur många läser doseringen på tvättmedelspaketet och har ett mått som de vet volymen på? Eller hälls det på måfå alternativt används nån skopa som råkat hamna där?

Bonzo

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:

Det är vinter, kallt, mörkt 18 timmar om dygnet och dessutom är vi svenskar - det är väl klart att ingen kommer säga att du gör rätt, oavsett hur du gör.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Bonzo sa:
Rattnalle sa:

Det är vinter, kallt, mörkt 18 timmar om dygnet och dessutom är vi svenskar - det är väl klart att ingen kommer säga att du gör rätt, oavsett hur du gör.
Det förstås :-)

Jimel

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:
En relaterad fråga när vi ändå är inne på rätt och fel.

Hur många läser doseringen på tvättmedelspaketet och har ett mått som de vet volymen på? Eller hälls det på måfå alternativt används nån skopa som råkat hamna där?

Jag läste första gången jag köpte tvättmedlet vi har och vår maskin har en flärp med mått på så man kan hälla i ca 65ml ganska lätt.

Tvättar det mesta i 40 dock så gör nog fel.

Chrille e

Medlem
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:
Efter att ha ägt en toppmatad maskin tror jag att jag kommer att ha extremt svårt att gå tillbaka till de där knämatade modellerna. Så grymt mycket bekvämare att det är helt sanslöst. Som bonus finns det inte mycket att välja på och man slipper alla jobbiga extrafunktioner och dess knappar ;)

Både jag och föräldrarna har Bosch som har snurrat ett par år vardera med en del rejält smutsiga träningskläder ibland. Bara min som är toppmatad dock.

Och trumman är lagrad på båda sidorna till skillnad från en knämatad, håller "för evigt"

pbeijer

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:

Diskmaskin är inte riktigt jämförbart eftersom disken står stilla och inte slits mekaniskt.
På min tvättmaskin snurrar inte trumman hela tiden under ett 40 graders bomullsprogram som tar 3h. Antar att det är miljöklassningen som gör att det tar som evighet att köra programmen.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
pbeijer sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:

På min tvättmaskin snurrar inte trumman hela tiden under ett 40 graders bomullsprogram som tar 3h. Antar att det är miljöklassningen som gör att det tar som evighet att köra programmen.
Jag ska utforska det närmare. Gårdagens mål var bara att få tvättat skjortor att ha på sig idag på jobbet :-)

johan44

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
När allt gick sönder typ samtidigt för några år sedan (tvättmaskin, diskmaskin, kombinerad kyl/frys) så googlade jag en hel del och fick intrycket på "hantverkarchattsidor" att Miele höll ställningarna som pansarvagnen bland tvättmaskiner men på disk så kanske andra var ikapp. Vi köpte miele tvätt+disk och tvättmaskinen imponerar mest med "industriell" känsla. På köpet slipper man: blinkade displayer, pip, och massor med menlösa program. Rena kläder, ren disk och diskretion. Toppen.

tmalm

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Har en Bosch maxx7 med felkod F21 som enl the interwebz bara är att byta kolen på, nu har jag bytt kolen men felkod en är kvar, någon som vet vad som är tokigt?
Har försökt återställa den men de sätt att göra det på som jag hittar funkar inte på vår maskin pga annan knappsats.

/T

Edit: frun har bättre googleskillz än mig , felkod återställd och maskinen funkar!

Senast ändrad:

Boromir

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Tvättmaskinen (Cylinda Sverigetvätten) är nog inne på sista versen, det rinner vatten på golvet vid sköljning. Den är inne på 12:e året så att felsöka/laga är jag osäker på om det är lönt.

Det känns som en djungel av olika maskiner och funktioner, vad ska man ha?

marr

Moderator
Forumvärd
[ot] Tvättmaskin
Tvättmaskinen (Cylinda Sverigetvätten) är nog inne på sista versen, det rinner vatten på golvet vid sköljning. Den är inne på 12:e året så att felsöka/laga är jag osäker på om det är lönt.

Det känns som en djungel av olika maskiner och funktioner, vad ska man ha?
Borde det inte bara hyffsat enkelt att lokalisera läckaget och sen värdera om man ska laga?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer