[ot] Tvättmaskin

Trim

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Min bror fick tag i två Elektrolux EWP 1274 DW tvättmaskiner som var fallskadade på ena gick laga var plast röret för tvättmedel till tvättruman av plast limade i hopp det den andra var för skadad men visa delar är hela står i instruktionsboken boken kolla så inte sådan skada uppstått märks vid uppstart min bror lagade på slutet av ,70 talet tvättmaskiner som där med piggkort i programmet före mikrodatorn var kablage brott i bland skaka till då funkade allt i kablage för komma tillbaka fel samma problem.
IMG_20220512_214745_0.jpg

Senast ändrad:

Boromir

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Maskinen har använts nästan dagligen i tolv år och fungerar fortfarande men det läcker vatten i slutet av programmet (har inte gjort några större utredningar). Det är ingen fysisk åverkan. Som jag nämnde så tror jag inte det är lönt att lägga resurser på den. Enligt www så håller en tvättmaskin i snitt 8år.

Jag tar Håkans råd och köper testet från Råd&rön för 59kr och hoppas att det är objektivt.

Jag lyssnar gärna på erfarenheter kring självdosering, wifi funktioner mm

kais01

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
att de kasseras efter 8 år betyder inte att just denna maskin inte håller längre, givet vettiga insatser som att byta den gummislang som sannolikt spruckit eller bara lossnat.

när vår cylinda från 1989 fick en spricka i trumman för några år sedan hade den gått hårt och länge, och var den inte räddningsbar med vettiga insatser. den ersattes av en likadan sparsamt använd från 1991. från före A-klassningen som fick folk att tro att det går att tvätta mer eller mindre utan vatten.

och en fintvätt tar med en sådan trefasmaskin 40 minuter istället för nuvarande maskiners två-tre timmar.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Jag köpte en LG häromåret baserat på Råd och Röns recension och den var utmärkt. Sen flyttade jag och det står en Electrolux i lägenheten redan och, ja, it sux.
Nä inte så illa men den låter avsevärt mer, tar längre tid på sig men tvättar lika.
Föräldrarna har LGn och tycker den är helt fantastisk jämfört med sin tio år gamla Bosch.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[ot] Tvättmaskin
Klart det är värt att försöka laga själv. Ofta är det rätt enkla problem. Lagade en då 10 år gammal diskmaskin för några år sen, reservdelen kostade 1500 kr och sen gick den fem år till innan jag gav bort den. Integrerad diskmaskin så den såg inte gammal eller ful ut heller. Hade den rent fysiskt passat i det nya köket så hade jag tagit med den - tog med både kyl/frys och inbyggnadsugn, allt från 2008!

Batavus

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Använde en tablett för tvättmaskinsrengöring förra veckan, och det syntes stor skillnad: Det som verkade grått förut har fin lyster nu.
...och med två omgångar på hög värme fick jag med motsvarande tabletter igång syrrans sommar-diskmaskin.
Dock orolig för vad tabletterna innehåller. Klor?

Bengt-re

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Använde en tablett för tvättmaskinsrengöring förra veckan, och det syntes stor skillnad: Det som verkade grått förut har fin lyster nu.
...och med två omgångar på hög värme fick jag med motsvarande tabletter igång syrrans sommar-diskmaskin.
Dock orolig för vad tabletterna innehåller. Klor?
Brukar vara Pu-239. Utmärkt för att ta bort beläggningar med. Går någon microsekund!

kais01

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
kolla särskilt upp filtret, gärna snart igen efter ett par körningar?

på vissa maskiner är det smidigt lossa gummibälgen, kan vara ett tips för att kolla i botten av maskinen. andra har en lucka i periferin av trumman med samma ändamål.

Senast ändrad:

123456789

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Nej, svärmor köpte, vad jag tyckte var en dyr tvättmaskin, (Slemsung) för över 10 tkr
och den höll inte ens 10 år. Enda fördelen är att en ny med samma funktion kostade 4 tkr idag.

Jag röstar på ngt tyskt som Bosch.
Så kan man tycka.... vi har ägt några tvättmaskiner ... och Bosch höll bara i 5 år här... något av det sämsta vi har haft.
E lux var dock bra när man inte har pengar till en Miele.

marr

Moderator
Forumvärd
[ot] Tvättmaskin
Köpte electrolux tork och tvätt. Några år gamla för en femhundring för båda. Skiftat vattenpump i tumlaren.
Båda har gått i tre år sen inköpet. Iofs tvättar vi kanske 1,2 maskiner i veckan och tumlar sällan.

123456789

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Köpte electrolux tork och tvätt. Några år gamla för en femhundring för båda. Skiftat vattenpump i tumlaren.
Båda har gått i tre år sen inköpet. Iofs tvättar vi kanske 1,2 maskiner i veckan och tumlar sällan.
Ja E lux är driftsäkra. Och som fastigstekniker I 30 år är jag misstänksam på Bosch.
Väldigt nöjd med vår nya Samsung dock.
Dessutom spelar den en glad liten melodi när den är klar ..... hur länge det nu varar 🙄🤔
Men håller den i 10 år är vi väldigt nöjda med tanke på att vi tvättar varannan dag.

kais01

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
Så kan man tycka.... vi har ägt några tvättmaskiner ... och Bosch höll bara i 5 år här... något av det sämsta vi har haft.
E lux var dock bra när man inte har pengar till en Miele.
miele har funnits hos föräldrarna, en diskmaskin som skrotades efter några år med flera reparationer, och en tvättmaskin som även den krävt reparationer. hoppar som tusan gör den också.

så verkar för mig överreklamerat, men delar finns ju...

elektrolux upplever jag som roulett. jättebra härochvar, men t ex ett antal upplevda exempel på driftosäkra diskmaskiner. deras konsumentdammsugare är rena skämtet när det gäller ergonomi.. däremot deras tvättmaskiner har jag inte koll på, men enligt rattnalle här i tråden verkar de värda att undvika. och han brukar ha rätt.

intressant att se om ts hittar något happykorrekt:)

CCS

Aktiv medlem
[ot] Tvättmaskin
miele har funnits hos föräldrarna, en diskmaskin som skrotades efter några år med flera reparationer, och en tvättmaskin som även den krävt reparationer. hoppar som tusan gör den också.

så verkar för mig överreklamerat, men delar finns ju...

elektrolux upplever jag som roulett. jättebra härochvar, men t ex ett antal upplevda exempel på driftosäkra diskmaskiner. deras konsumentdammsugare är rena skämtet när det gäller ergonomi.. däremot deras tvättmaskiner har jag inte koll på, men enligt rattnalle här i tråden verkar de värda att undvika. och han brukar ha rätt.

intressant att se om ts hittar något happykorrekt:)
Min 2020 Elektrolux käkar kuddar till frukost! 👺

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer