[OT] Tyst bordsfläkt för liten lägenhet?

HåkanC

Aktiv medlem
Drog till Classes och slog till på en sån här. Återkommer imorgon om jag stått ut under natten.
Nu när värmen är här igen och jag hittade den här tråden
undrar jag förstås om du är nöjd med fläkten eller om du har storsatsat?
Det är ju åtminstone mkt annonser nu

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu när värmen är här igen och jag hittade den här tråden
undrar jag förstås om du är nöjd med fläkten eller om du har storsatsat?
Det är ju åtminstone mkt annonser nu

Jag kan inte ha massa oljud när jag ska sova så det är hopplöst. :D Den jag köpte skulle jag väl inte rekommendera till annat än bordsfläkt vid datorn/kontoret eller liknande.

HåkanC

Aktiv medlem
Ungefär ett år senare och igen är värmeböljan här och (kanske) dags att uppdatera tråden
Hur gör ni för att hålla nere temperaturen till en rimlig kostnad?

Bengt-re

Aktiv medlem
Ungefär ett år senare och igen är värmeböljan här och (kanske) dags att uppdatera tråden
Hur gör ni för att hålla nere temperaturen till en rimlig kostnad?
Låter trainerfläkten lufta. Fungerar helt okej, men låter såklart en del. Det är ju ändå bara några få dagar per år så bara att tugga i sig.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Låter trainerfläkten lufta. Fungerar helt okej, men låter såklart en del. Det är ju ändå bara några få dagar per år så bara att tugga i sig.
Minns 2018! en hel månad med 30+ tror jag det var.. 🤒 panikköpte en portabel ac=värdelös eg
monterade LLVP året efter.
Edit: alla portabla ac var slut i hela landet minns jag nu, köpte en från Tyskland.

arcamone

Aktiv medlem
LLVP här med. Mestadels pga för många fönster åt söder - mer än 17 grader ute ger minst 25 grader inne. Bara att ha LLVP ställd lite kallare än inomhustemperaturen ger stor effekt, behöver inte kyla ned till 20 grader utan 23 funkar utmärkt och upplevs som svalt.

Bengt-re

Aktiv medlem
LLVP här med. Mestadels pga för många fönster åt söder - mer än 17 grader ute ger minst 25 grader inne. Bara att ha LLVP ställd lite kallare än inomhustemperaturen ger stor effekt, behöver inte kyla ned till 20 grader utan 23 funkar utmärkt och upplevs som svalt.
23 är ju kallt i sammanhanget!

ooms

Aktiv medlem
23° vore en dröm. Med portabel AC vrålandes en meter från sängen hela natten får jag ner det till runt 26° (utan AC 29-30°) i sovrummet.
Även jag köpte en portabel AC 2020, men den är så j-a högljudd att jag aldrig skulle använda den nattetid. Klarade dock att kyla hemmakontoret skapligt sommaren 2020, men den otympliga evakueringsslangen funkar värdelöst med mina fönster.
I år har jag inte orkat släpa fram den, utan kör nu med bordsfläkt för lite rotation dagtid, och sover med öppna fönster samt öronproppar. Framåt kl 3-4 brukar jag vakna av att det är svalt och behöver dra över mig ett lakan.

marr

Moderator
Forumvärd
Kör portabel ac i sovrummet. Kyler ner sovrummet till 18-19 grader på ett par timmar ungefär.
Kör den fram till läggdags, sen öppnar vi oftast fönstret rejält. Är det tropiska nätter så kan man köra den i tyst läge. Inte optimalt, men fungerar.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag har borrat ett hål i dörren till frysen, sen drar jag damsugarröret därifrån och till där jag är, funkar kanon.

GoranS

Aktiv medlem
Tar glatt 30 grader i sovrummet om det är varmt och soligt på dagarna. Mkt hellre det än 18 grader i sovrummet och 15 grader och regn ute. Sover i och för sig lite bättre om det är svalare men jag upplever inte svensk värme som jobbig så länge jag har vatten att dricka.

zinkpasta

Aktiv medlem
Även jag köpte en portabel AC 2020, men den är så j-a högljudd att jag aldrig skulle använda den nattetid. Klarade dock att kyla hemmakontoret skapligt sommaren 2020, men den otympliga evakueringsslangen funkar värdelöst med mina fönster.
I år har jag inte orkat släpa fram den, utan kör nu med bordsfläkt för lite rotation dagtid, och sover med öppna fönster samt öronproppar. Framåt kl 3-4 brukar jag vakna av att det är svalt och behöver dra över mig ett lakan.
Tycker att få rörelse på luften mha en fläkt gör stor skillnad, vi har numera en golvfläkt placerad i dörröppningen (mellan sovrum och vardagsrum) som får gå under natten när det är varmt, det kanske inte bräcker en bättre AC men gör iaf att vi sover bra.

Vi har två olika, den billigare (från Jula eller liknande) väsnas lite men det är ett konstant surrande som mer eller mindre funkar som white noise. Köpte även en dyrare och betydligt tystare (Xiaomi Smartmi SmartFan 2S) på prov, där är väl ffa nackdelarna att man stödjer en kommunistisk diktatur som dessutom troligtvis spionerar på allt som händer.

Köp & Sälj

Topp