[OT] Tyst väggklocka, inget elsurr från motor heller

jerkan

Aktiv medlem
Har sökt på nätet för att hitta ett tyst väggur, men tyst klocka verkar alltid vara att den inte tickar osv.
Slängde ut vår "tysta" klocka igår eftersom det elektriska urverket ger ifrån sig ett dock väldigt lågt men ändå störande ljud.
Klockan sitter nära TVn därav att det stör.

Några tips på helt tysta klockor?
Bor i radhus och inte på landet, så knäpptyst är det aldrig, men ett konstant surrande eljud från en klocka är väldigt störande.
Ilandsproblem..

fhloston

Aktiv medlem
Har sökt på nätet för att hitta ett tyst väggur, men tyst klocka verkar alltid vara att den inte tickar osv.
Slängde ut vår "tysta" klocka igår eftersom det elektriska urverket ger ifrån sig ett dock väldigt lågt men ändå störande ljud.

Bor i radhus och inte på landet, så knäpptyst är det aldrig, men ett konstant surrande eljud från en klocka är väldigt störande.
Ilandsproblem..

Samma här, fast på landet, där det är tyst. Tog ur 😁 batteriet på väggklockan för att det tickar så mycket...

DH

Aktiv medlem
Samma här, fast på landet, där det är tyst. Tog ur 😁 batteriet på väggklockan för att det tickar så mycket...
Tystnad är en lyx!
Samma problem med tickande köksur. Dottern tog bort den helt enkelt. Nu kan man se tiden på ugn o mikro.
(De låter oxå irriterande med div piiip då och då.Hur kan få tex konstruera en Mikro aom piper i 3 (!) minuter när den gått klart..???)

johan44

Aktiv medlem
Tystnad är en lyx!
Samma problem med tickande köksur. Dottern tog bort den helt enkelt. Nu kan man se tiden på ugn o mikro.
(De låter oxå irriterande med div piiip då och då.Hur kan få tex konstruera en Mikro aom piper i 3 (!) minuter när den gått klart..???)
Man måste kolla alla nya vitvaror noga så att de inte har massa larm. Finns tvättmaskiner som piper och låter mycket och länge, kul om man drar igång en maskin som är klar mitt i natten. För mikro så är ju gamla hederliga mekaniska reglage överlägset. Ett trevligt mekaniskt "pling" och sen håller maskinen keft ;-)
1652179336745.png

NickPick

Aktiv medlem

Ilandsproblem..
Kasta ut teven så slipper den störa klockan. Alll bonustid du får i livet blir en bonus 😁

staine

Aktiv medlem
En vattenkokare från Smeg(?) rekommenderas EJ!
Väger 1,3 kg, tom. Men det är bara toppen av isberget.
Den spelar en enerverande melodislinga när den sätts på, samt en annan melodi när vattnet kokar. Om då samtidigt mikron piper en gång oer minut, och köttet i ugnen nått rätt temperatur.
Och ungar skriker och telefonen larmar om nåt oväsentligt.
Då växer fanemej hornen ut kan jag lova.

argungu

Medlem
Kanske någon av de här (har inte testat dem själv):

Med visare i form av en lcd-display, batteridriven:
https://vonib.se/radiokontrollerade-radiostyrda-vaggklockor/658-vaggklocka-ams-5896.html

Med vanliga visare, batteridriven, står att den är helt tyst (av 10 recensioner är det ingen som klagar på det):
https://www.kjell.com/se/produkter/...son-radiokontrollerad-vaggklocka-30-cm-p47103

Båda är radiostyrda från en sändare i Frankfurt som når upp till södra Norrland, högre upp får man väl ställa dem manuellt.

me.I.am

Aktiv medlem

me.I.am

Aktiv medlem
Du menar när TVn är avstängd? Annars måste klockan låta mycket?

Har en sån här i sovrummet:

Visst kan man höra ett svagt svagt klick från sekundvisaren om man står nära och anstränger sig.
Brasklapp: Kanske jag vant mig, svårt att säga, men tror inte jag störts av den nån gång.

Oups, min har diametern 25cm men den verkar ha utgått.

Finns en från K&C med den lockande texten "Klockan är 30 cm i diameter och ljudlös." (själv undviker jag K&C, upplever att dom har lite lägre kvalité på sina grejor).
(samma som @argungu länkar till såg jag)

Mikva

Aktiv medlem

WSMC

Aktiv medlem
99 kr på IKEA.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Produktinformation

Visar tiden exakt, eftersom den är utrustad med ett quartzurverk.
Inga störande tickande ljud, eftersom klockan har ett tyst kvartsurverk.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Rekommenderas av bla Leif:

Leif - 2022-04-09
Mycket tyst.
Ja, jag rekommenderar den här produkten

Montering/installation

Hejnrik

Aktiv medlem
Ja den var dyr. Braun brukar annars vara ett säkert kort.

johan44

Aktiv medlem
99 kr på IKEA.

Produktinformation

Visar tiden exakt, eftersom den är utrustad med ett quartzurverk.
Inga störande tickande ljud, eftersom klockan har ett tyst kvartsurverk.

Rekommenderas av bla Leif:

Leif - 2022-04-09
Mycket tyst.
Ja, jag rekommenderar den här produkten

Montering/installation

IKEA-klockan är bara tyst om man heter Leif och är lomhörd. Är det nån som testat Braun-klockan, är den faktiskt tyst?

Liknande trådar

Topp