[OT] Utförsåkning - Är det jobbigt eller är jag klen?

Mr. Scott

Medlem
Då har jag varit en vecka i Sälen och åkt skidor utför med mina små tjejer. Efter någon dag i backen är jag sliten och efter ett par dagar så börjar några muskler tjura till sig. Ofta är det muskler som jag förmodligen inte använder så mycket annars så det är inte så konstigt.

Det som är lite konstigt är att jag efter 3-4 dagar känner mig som jag blivit överkörd av pistmaskinen. Hela jag är rejält sliten i hela kroppen.

Känslan av några muskler som protesterar är helt ok, men att jag blir så påverkad att jag snudd på behöver vilovecka efter en veckas skidåkning känns konstigt.

Känner ni igen er? Är det någon som har en uppfattning om hur slitsamt det är att åka skidor utför?

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror på B-vitaminbrist samt kyla. Drick öl och basta så blir det nog bra :D

Lite seriösare: Det är rätt jobbigt att åka skidor. Är man generellt vältränad går det bättre men det är mycket lår som går åt om man börjar trycka lite i kurvorna.

Jag tror att du lider av akut testosteronbrist. Ge dig själv ett par örfilar och kom in i matchen.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att du lider av akut testosteronbrist. Ge
> dig själv ett par örfilar och kom in i matchen.

+1. Jag förstår inte heller riktigt varför du blandar ihop Sälen och skidåkning;)

Skidåkning är förmodligen mer statisk träning än du är van vid, du kanske spänner dig istället för att åka avslappnat. Det tillsammans med kyla utomhus hela dagarna kanske ställer till det.

bigmollo skrev:

Ha ha! du är för skön du mollo!

Mr. Scott skrev:

> Känner ni igen er? Är det någon som har en uppfattning om hur slitsamt det är att åka
> skidor utför?

+1 till BM "Ge dig själv ett par örfilar och kom in i matchen."

Och näääää jag känner inte igen mig i detta. Eller rättare sagt, jo det gör jag. Det låter ungefär som när rekryterna gnäller på jobbet. Ååååå det är blött. Åååå det är jobbigt. Åååå det är kallt.
Således, du är bara vek och klen och inget annat. Precis som dom är, veka och klena ;7)

Möjligen om du hade en 80kg pulka efter dig när du åkte utför och ingen som låg med och bromsade Ja då kanske det kan kännas i kroppen efter ett tag, men inte annars.
Nej det är bara att bita ihop och tugga i sig skiten. Det är ingen annan som gör det åt dig.

Med jätte mycket glimten i ögat. Inte alltid, men verkligen nu ;7)

What - Det där känner jag inte alls igen, eftersom jag cyklar lite ibland så åker jag som en Gud !! What - 1000 m fallhöjd and no stops - no problem !!

Var en vinter i Hemavan och jobbade lite, och lekte i backarna i trakten.. och fanken vad det tog i muskler man inte visste att man hade, fast jag vid den tidpunkten var rätt vältränad. Det är nog just det.. muskler man inte använder lika mycket till annat än skidåkning/snowboard

Det är inte alls jobbigt om man vet hur man gör och håller sig i pisten, antagligen har du fel/dålig teknik/balans/position.

bigmollo skrev:

Ä fifan vad lågt. Jag har så mycket testosteron att folk undrade om jag hade en egen ankarlift i fickan!

I bland åker jag och bromsar barn och ofta åker vi på konstiga ställen med vurpor och bogserande på barn så visst kan det vara jobbigt med skidor även i Sälen. Jag är nog inte heller direkt avslappnad ...

Fast lite mer seriöst så undrade jag om någon har en bild av hur hårt man jobbar när man åker skidor ett par timmar? Typ hur många kcal/timme puls jämförelser med exempelvis cykling osv. Det är mycket om och men, men ...

Tomtefar skrev:
> Det är inte alls jobbigt om man vet hur man gör
> och håller sig i pisten, antagligen har du
> fel/dålig teknik/balans/position.

Helt rätt - om man feghasar runt i pisten är det busenkelt. Men som med allt annat är det så att om man verkligen åker skidor i närheten av sin maximala prestationsnivå är det skitjobbigt.
I det här fallet gissar jag dock att du är klen.

Då alla intelligenta forumdeltagare nu yttrat sig och kommit fram till att det jag som är klen så böjer jag mig.

Dags för vilovecka alltså!

Mr. Scott skrev:

> Fast lite mer seriöst så undrade jag om någon har en bild av hur hårt man jobbar när man åker
> skidor ett par timmar? Typ hur många kcal/timme puls jämförelser med exempelvis cykling osv. Det
> är mycket om och men, men ...

Nu är det som med att rida detta med utförsåkning. Man kan åka häst eller så rider man hästen. Och det är en stor skillnad mellan dessa. Och du kan glida ner på skidorna eller så kan du stå på utför och det är stor skillnad där emellan.

Men du kan titta här.Själv bränner jag ca 500 Kcal i timmen, om man nu ska tro på denna skattning Men jag glider inte ner då;7)

http://www.dinbmi.se/aktivitet/?id=19

> Då alla intelligenta forumdeltagare nu yttrat sig och kommit fram till att det jag som är klen så > böjer jag mig. Dags för vilovecka alltså!

Och då skulle du inte bli klenare menar du? Av att vilka blir du inte mindre klen, snarare tvärt om.

Å som vanligt med jättemycket med glimten i ögat. Väldans mycket tom.

Pebben, det var något sådant jag letade efter. Jag bogserar runt 2 tjejer till och från liftar och så åker vi på alla märkliga ställen. Så när jag åker så kan jag nog "bränna enligt tabell". Två timmar skulle vara 1000 kcal. Det är rätt mycket för mig så jag kan förstå att jag blir lite sliten eftersom jag gör det dag ut och dag in.

Mr. Scott skrev:
> Jag bogserar runt 2 tjejer till och från liftar
> och så åker vi på alla märkliga ställen.

Låter jobbigt. Vila någon dag är nog ingen dålig idé om du känner dig sliten.

efter ha åkte flera vintrar (bydalen) med mina tjejer och åkt en hel del själv måste jag säga att det som varit problemet är att åka ankarlift med sitt barn
man är ju helt slut när man kommer upp i backen av att man spänner sig för att man eventuellt ska parera det barnet gör i liften eller att ha bygeln i knävecken
och sen ska man börja åka

åker jag själv i liften blir liften en vilostund
stor skillnad

annars är ju ett bra tips innan man ska upp i fjällen börja träna statiskt ett par veckor innan
knän i 90 graders vinkel med ryggen mot väggen 5 min eller så länge du orkar ett par ggr per dag

Mr. Scott skrev:
> Jag har så mycket testosteron att folk undrade om jag hade en egen ankarlift i
> fickan!

Mr. Scott skrev:
> Ja ankarliften är kanon. Den sliter till och med
> på axlarna när jag har en tjej framför mig.

Hmm. Nu får du nog förklara dig. :D

bigmollo skrev:
> Mr. Scott skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ja ankarliften är kanon. Den sliter till och
> med
> > på axlarna när jag har en tjej framför mig.
>
>
> Hmm. Nu får du nog förklara dig. :D

Han kanske "roar" sig själv i ett sådant läge?

Fast ger inte det mer problem av typen "tennisarm" än ont i axlarna?

/Fedde

fedde skrev:

> Han kanske "roar" sig själv i ett sådant läge?
>
> Fast ger inte det mer problem av typen "tennisarm"
> än ont i axlarna?
>
>
> /Fedde

Du grabben! Jag får ryggskott typ. Får inte pinka utan hjälp för läkarna.

Tennisarm! Det är Bigmollo som tränar med fjollboll!

Tillbaka
Topp