[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?

Anders H

Aktiv medlem
Nu har jag haft samma problem med motorsågar, aktersnurror, en snöslunga och nu en grästrimmer; fanstyget startar inte. Förgasaren är renblåst, det blir gnista på stiftet, motorn tänder en gång med full choke men sen blir det inget mer. Hjälp mig!

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu har jag haft samma problem med motorsågar, aktersnurror, en snöslunga och nu en grästrimmer; fanstyget startar inte. Förgasaren är renblåst, det blir gnista på stiftet, motorn tänder en gång med full choke men sen blir det inget mer. Hjälp mig!
Dränker stiftet med soppa är det första jag tänker på. Startat utan choke?

wasp

Aktiv medlem
Det låter onekligen som att du dränker motorn. Nu när det är varmare ute så prova dra igång grejerna utan choke och dra så hårt du kan så det blir lite snurr på grejerna. Funka inte det så prova lägga till lite gas.

n3wton

Aktiv medlem
Det har helt klart blivit värre med moderna maskiner. Generellt skulle jag säga såhär: pumpa 3-6 gånger på bensinbubblan. Choka. Dra tills ett tändande görs, inte mer, inte mindre. Stäng choke. Dra igen - maskinen går igång. Åtminstone ska det vara så.

Vissa maskiner jag har är helt kompromisslösa i att de inte startar om man inte gör EXAKT som beskrivningen säger. Har en Husqvarna proffsmotorsåg som är ett jäkla aber om man slarvar. Kallstarta är lätt, varmstarta är lätt. Är man lite mitt emellan och man väljer fel, tex att choka om maskinen ändå är en aning varm, dränker man den och sen är man körd. Likadant om man gör tvärt om och drar utan choke på en för kall maskin. Man får lägga ner sågningen för den dagen då.

Mina erfarenheter kommer från proffsmaskiner uteslutande (yrkesrelaterat). Konsumentmaskiner hade jag inte velat befatta mig med öht förutom under pistolhot - de verkar totalt värdelösa oavsett vad i princip.. Konsumentens eviga dilemma där proffsmaskinen är för dyr och konsumentmaskinen för dålig...

n3wton

Aktiv medlem
Svarar mer konstruktivt nu när affekten släppt.

Du skrev att den tänder en gång med choke. Vad gör du sen? Man får ICKE dra en gång till med choken i efter att den gjort ett tändande. Maskinen tänder - stäng choke och dra igen - maskinen startar. Oftast.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag hade en Zundapp med ställbart munstycke en gång i världen, Satan i helvete vad jag kickat och sprungit med den jävla mopeden för att få igång den :poop: :ROFLMAO:

Kan inte påstå att jag saknar den..

Körde senast igår Husqvarna röjsåg nyare proffsmaskin, ett ryck med choken ute den tände men startade inte, ner med choken och ryck igen och den går igång. Har en Ryobi skitmaskin som är ett rent lotteri att få igång, choke + 10 pump enligt instruktionen, ibland går det bra och ibland går det sämre. Den kommer förmodligen hamna på soptippen då jag inte kört den på några år.

Raggamuffin

Aktiv medlem
De guld för den sadomasochistiska personen! När man vill straffa sig själv så hårt som möjligt!
ALLT som går att gå med el istället ät bytt eller ska bytas, annars står man där och spenderar timmar på att få skiten att starta istället för att göra det man hade tänkt!
Utombordare skaffade vi faktiskt en som går på el, den är rätt slö men man slipper ro och sjön är inte jättestor. Och det är helt tyst 👌

pennan

Aktiv medlem
byt stift, har du en gång surat ner den är det kört.
Kan ge gnista men orkar inte tända vid kompression.

poqa

Aktiv medlem
Jag har haft sjukt mycket strul med gammalt mack-bränsle.
Vid byte till alkylatbensin blir allt frid och fröjd!!

Anders H

Aktiv medlem
Idag kom jag inte längre än till punkt fyra. Startade inte. Undrade lite om "lock the handle" betyder lås i fullgasläge, men det verkar ju ologiskt. Ny fräsch alkylatsoppa!

1 Close the choke control fully
2 Press the primer buld 10 times
3 Lock the handle and turn the power switch to ON
4 Pull the starter cord quickly 4 times until the engine starts
5 Open the choke control slightly
6 Pull the starter cord repeatedly until the engine starts
7 Allow the engine run for 10 seconds
8 Open the choke fully

Hasse#7

Aktiv medlem
Idag kom jag inte längre än till punkt fyra. Startade inte. Undrade lite om "lock the handle" betyder lås i fullgasläge, men det verkar ju ologiskt. Ny fräsch alkylatsoppa!

8 Open the choke fully
Låter som någon form av exorcism. Man tycker ju att ett drag i snöret skall leda till åtminstone en tänkt start.

mtb565

Aktiv medlem
Pumpa bensin, choke, dra till den tänder, av med choke, dra igen, sucess.

Har bara kört nästan bara Sthil och Husqvarna. Det kanske är så att dom billiga grejerna krånglar mer?

NON

Aktiv medlem
Du vet väll att det som benämns "choken på" egentligen betyder samma sak som att chokespjället är stängt?

Du ska alltså stänga chokespjället genom att dra ut spaken eller vad det nu är på maskinen, dra tills den tänder, öppna spjället genom att trycka in spaken och dra tills maskinen går igång.

Anders H

Aktiv medlem
Du vet väll att det som benämns "choken på" egentligen betyder samma sak som att chokespjället är stängt?

Du ska alltså stänga chokespjället genom att dra ut spaken eller vad det nu är på maskinen, dra tills den tänder, öppna spjället genom att trycka in spaken och dra tills maskinen går igång.
Jodå, det har jag fattat. Handlat nytt tändstift nu men sen blir det väl tippen. Tänkte att den skulle få komplettera lien på landet. Den är också jobbig men startar alltid.

sikkel

Aktiv medlem
Ett lite farligt tips.
Ställ sågen på marken med svärdet fritt. Stäng av choken, sätt skospetsen i gasreglaget så du får full gas.
Håll fast sågen genom att trycka fast den mot marken med handtaget. Dra några snabba ryck i startsnöret, startar den inte då så köper du en ny såg.
//Ulf

UrTomas

Aktiv medlem

8 Open the choke fully
Jo då, det kan mycket väl betyda lås i fullgasläge. Jag har en Stihl 064 (Mums) som man startar genom att trycka gasen i botten och lägger i chokeläget, rycker tills den hostar till, petar choke/avstängningsreglaget till halvgasläge och rycker igång och då går den på halvgas tills jag trycker på gasen.

Salabaladala

Aktiv medlem
Har stött på en del tvåtaktsmaskiner där lågfartsmunstycket är för högt inställt. Det är normalt att små tvåtaktare går lite dåligt på tomgång när dom är kalla, och då har man förmodligen skruvat upp lågfartsmunstycket för att få jämn tomgång. När jag käbblade med min Huskvarna med walbro-förgasare så rekommenderade dom däremot att man körde maskinen på halv till hel gas i fem-tio minuter så att den blir varm, och sen ställer in lågfartsmunstycket. Nu går den som den ska, alltså att den hostar en gång när man drar med choken och sen startar när man drar nästa gång utan.

zodah

Aktiv medlem
Gräsklipparen på landet hade jag väldiga problem med (fast det är nog 4 takt) men ändå, det var luftfiltret som var igensatt. Kan ju vara ngt sådant enkelt också.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Alltså det är julaskräp som är felet. Jag har en snöslunga av samma fabrikat med precis samma startprocedur. Köpte den för 300:- och det är den nästan värd. Slipper den nu när jag byter kåk och går från 40kvm uppfart till närmare 240kvm. Då blir det rejäl snöslunga istället.

Eld

Aktiv medlem
Förrutom detta att man ska följa instruktionen för start exakt som flera redan skrivit så är ett vanligt problem läckage någonstans längs bränsleledningen som gör att den bara suger luft och inte får något bränsle. Det kan vara en torr och hård gummipackning eller en slang som sett bättre dagar.

442-joppe

Ny medlem
Mitt första steg skulle nog vara att fråga någon, eller några, som man har anledning att tro verkligen kan något och inte bara killgissar. Bit huvudet av skam och gå till en av alla småskuttare som håller på med trädgårdsmaskiner.
Låt hen (ja, jag vet) prova att starta den utan att du försökt först.
Min erfarenhet (nu börjar mitt inlägg bli riktigt ointressant) är att de flesta maskiner går att lära sig att hantera, även kinasaker från Jula. Att den startar men sen är svår ser jag inte bara som en dålig sak - många delar fungerar ju då!

hm

Aktiv medlem
Som andra skrivit .
1.Dra ut Chocken
2. Oftast går det att höja tomgången genom att spärra gasen , antigen genom att trycka in en knapp med gasen intryckt eller ganska ofta automatiskt i samband med att chocken dras ut .
3. Dra några drag tills den tänder till en gång . Dra för allt i världen inte en gång till.
4. In med chocken.
5 .Dra några gånger
6. Om den fortfarande inte startat, dra några gånger med full gas.
Om den inte startat nu försök igen imorgon ... eller plocka fram startgasen.

d_anders

Aktiv medlem
Hade en gräsklippare med bs-motor. Den förgasaren gillade verkligen inte dagens bensin. Gick dåligt och krävde att man skruvade bort luftfiltret och hällde i lite bensin för att starta. Har för mig att det sägs att membranen i vissa förgasare inte tål tillsatser i bensinen

Miracle

Aktiv medlem
Jo, fick byta membran I min Klippo med Briggs and Stratton när jag gick över till Akrylatbensin. Sen har den gått bra!

Frid!

Eld

Aktiv medlem
Hade en gräsklippare med bs-motor. Den förgasaren gillade verkligen inte dagens bensin. Gick dåligt och krävde att man skruvade bort luftfiltret och hällde i lite bensin för att starta. Har för mig att det sägs att membranen i vissa förgasare inte tål tillsatser i bensinen
Nu är B&S fyrtaktare...

Tretjak

Medlem
Hej förutom alla tips du redan fått i tråden så kommer här ett fulmeck som fått fart på två stycken 2-takts trimmers för mina grannar.
Problemet kan mycket väl vara som så att kompressionen är för låg pga att kolvringen fastnat i intryckt läge.
Vad vi gjorde för att råda bot på problemet var att
1) ta ur tändstiftet
2) spruta in wd40 eller 5-56 i tändstiftshålet
3) dra i startsnöret ett 10-tal ggr
4) spruta en omgång till med wd40 eller 5-56
5) dra i startsnöret ett 10-tal ggr
6) sätt tillbaka tändstiftet
7) följ startproceduren (gärna med fullgas)

På så sätt vi vi igång bägge maskinerna på max tre drag och dom har inte krånglat sen dess.

Jag sprang på detta tips på Mackans garage youtubekanal där han lagade en gammal gräsklippare på detta sätt.

Fredde78

Aktiv medlem
Har också en grästrimmer från jula som man ibland får dra sig blå för att få igång. Ett tag så gick den inte igång alls så grannpojken som älskar att skruva på allt fick kolla på den och det visade sig att bränsleslangen i tanken hade gått av. Vet inte om det är ditt fel dock.

Pajas

Aktiv medlem
Jag försökte vara miljömedveten och köpte aspen till min 10-åriga grästrimmer..... det var att bara gå tbx till hemkörd blandning på måfå med vilken olja man lyckas hitta och nu går den som förr och oftast krävs bara 1 ryck.
Att det ibland ryker lite får man ta och se till att inte sambon hängt ut nån tvätt ......... :cool:

Hasse#7

Aktiv medlem
Batterielmaskiner kommer starkt nu. Jag började med batteritrimmer och häcksax från Jula. I första hand för lågt ljud och vikt. Man kan börja tidigare och orka längre. Med två batterier kan man köra ett långpass och två till med lite laddpaus innan batterierna behöver laddas till max igen. Det funkade så bra att jag nu köpt Sthls lilla motorsåg och gräsklippare med totalt tre batterier. Funkar asbra. Jag har även provat med "tömmar" på klipparen för att klippa brant slänt. Sjukt mycket bättre än förut när jag körde med högljudda illaluktande motorer.

Edit: Ovanstående hjälper inte TS ett dugg. Se det som en parentes.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Vad bra att så många kommer med så många tips när svaret är att det är kinesiskt skräp. Det räcker ju med att läsa startproceduren enligt manualen så förstår man det.

kais01

Aktiv medlem
Batterielmaskiner kommer starkt nu. Jag började med batteritrimmer och häcksax från Jula. I första hand för lågt ljud och vikt. Man kan börja tidigare och orka längre. Med två batterier kan man köra ett långpass och två till med lite laddpaus innan batterierna behöver laddas till max igen. Det funkade så bra att jag nu köpt Sthls lilla motorsåg och gräsklippare med totalt tre batterier. Funkar asbra. Jag har även provat med "tömmar" på klipparen för att klippa brant slänt. Sjukt mycket bättre än förut när jag körde med högljudda illaluktande motorer.

Edit: Ovanstående hjälper inte TS ett dugg. Se det som en parentes.
ja gräsklippare på batteri sedan nittiotalet har varit vanebildande. och trimmer lite senare. och häcksaxen. trippelusch för sladd där. och hejdå startprocedurer.

senaste inköpen är en luftpump till bilarna och cyklarna och en kraftigare helt överlägsen 36v lövblås.

och en kompakt 18 volt minihäcksax som får plats i mtb-ryggan. perfekt att ta fram när gräs växer in över stigar. som att ha med en liten gräsklippare:)

Eld

Aktiv medlem
Minns jag inte fel så sägs många få förgasarproblem.
Det var bra längesedan. Plastförgasare tillverkade innan det blev vanligt med etanol i bensinen. Då gjordes plastförgasare som inte tålde etanol. Munstyckena som var av plast, en del av förgasarhuset, blev större och större för att plasten löstes upp av etanolen. Inte så bra men det var över 20 år sedan.

d_anders

Aktiv medlem
Mycket möjligt, men de har sålts långt in på 2000-talet. Vill minnas att min gräsklippare var från runt 2010. Min nyare fyrtaktare (bs) har förgasare i metall. Dock rekommenderas ändå att man bara kör med alkylat vilket jag ignorerar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer