Det har helt klart blivit värre med moderna maskiner. Generellt skulle jag säga såhär: pumpa 3-6 gånger på bensinbubblan. Choka. Dra tills ett tändande görs, inte mer, inte mindre. Stäng choke. Dra igen - maskinen går igång. Åtminstone ska det vara så.
Vissa maskiner jag har är helt kompromisslösa i att de inte startar om man inte gör EXAKT som beskrivningen säger. Har en Husqvarna proffsmotorsåg som är ett jäkla aber om man slarvar. Kallstarta är lätt, varmstarta är lätt. Är man lite mitt emellan och man väljer fel, tex att choka om maskinen ändå är en aning varm, dränker man den och sen är man körd. Likadant om man gör tvärt om och drar utan choke på en för kall maskin. Man får lägga ner sågningen för den dagen då.
Mina erfarenheter kommer från proffsmaskiner uteslutande (yrkesrelaterat). Konsumentmaskiner hade jag inte velat befatta mig med öht förutom under pistolhot - de verkar totalt värdelösa oavsett vad i princip.. Konsumentens eviga dilemma där proffsmaskinen är för dyr och konsumentmaskinen för dålig...