[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?

Eld

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Alkylat är bättre av en massa olika skäl. Tex så innehåller den ingen etanol...

En del motorer får problem när man byter från etanolblandat till etanolfritt (alkylat). Det beror på att vissa gummisorter som tål etanol dåligt har svällt pga etanolen. När man då byter till etanolfritt så krymper dessa gummidelar och det kan bli läckage och andra problem. Då ska man byta gummidelarna och fortsätta med alkylatbensin eftersom det är bättre för både miljö och hälsa.
 

Eld

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Jag har kört min gräsklippare med B&S-motor (som har plastförgasare) inköpt 1999 på alkylatbensin i minst 15 år utan problem.
 

Tretjak

Medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Inte bara kinesiskt skräp (Kneecaps reflektion😉) har liknande symptom.
Här kommer länken jag pratade om i mitt tidigare inlägg.
Tanaka (numera Hitachi/Hikoki) och McGulloch var fabrikaten som genomgick fulmecket nedan har har fungerat bra sedan dess.


Hej förutom alla tips du redan fått i tråden så kommer här ett fulmeck som fått fart på två stycken 2-takts trimmers för mina grannar.
Problemet kan mycket väl vara som så att kompressionen är för låg pga att kolvringen fastnat i intryckt läge.
Vad vi gjorde för att råda bot på problemet var att
1) ta ur tändstiftet
2) spruta in wd40 eller 5-56 i tändstiftshålet
3) dra i startsnöret ett 10-tal ggr
4) spruta en omgång till med wd40 eller 5-56
5) dra i startsnöret ett 10-tal ggr
6) sätt tillbaka tändstiftet
7) följ startproceduren (gärna med fullgas)

På så sätt vi vi igång bägge maskinerna på max tre drag och dom har inte krånglat sen dess.

Jag sprang på detta tips på Mackans garage youtubekanal där han lagade en gammal gräsklippare på detta sätt.
 
Senast ändrad:

Gano

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Jag ser inte att någon kommenterat det riktiga problemet med E85 bensinen. E85 innehåller etanol, och etanol kan ta upp en del del vatten. Vattnet orsakar korrosion i munstycken och rörliga delar i förgasaren. korrosionen kan sätta igen eller fräta på munstycken så blandningen luft/bensin påverkas. Använd aldrig E85. Näst bäst är högoktanig bensin, men bäst är alkylatbensin. Åtminstone sista gången man använder sina bensindrivna prylar för säsongen är det bra att köra på alkylatbensin. Man bespar sig en massa problem.
 

poqa

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Jag ser inte att någon kommenterat det riktiga problemet med E85 bensinen. E85 innehåller etanol, och etanol kan ta upp en del del vatten. Vattnet orsakar korrosion i munstycken och rörliga delar i förgasaren. korrosionen kan sätta igen eller fräta på munstycken så blandningen luft/bensin påverkas. Använd aldrig E85. Näst bäst är högoktanig bensin, men bäst är alkylatbensin. Åtminstone sista gången man använder sina bensindrivna prylar för säsongen är det bra att köra på alkylatbensin. Man bespar sig en massa problem.
men E85 kör man väl aldrig i en bensinmotor?
Det är ju etanol.
 

BuTTuS

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Jag ser inte att någon kommenterat det riktiga problemet med E85 bensinen. E85 innehåller etanol, och etanol kan ta upp en del del vatten. Vattnet orsakar korrosion i munstycken och rörliga delar i förgasaren. korrosionen kan sätta igen eller fräta på munstycken så blandningen luft/bensin påverkas. Använd aldrig E85. Näst bäst är högoktanig bensin, men bäst är alkylatbensin. Åtminstone sista gången man använder sina bensindrivna prylar för säsongen är det bra att köra på alkylatbensin. Man bespar sig en massa problem.
Håller med om sista stycket, tankade alltid alkylat i snöskotern sista tanken innan jag ställde undan den för sommaren för att skippa klägg i munstycken, men jäklars så dåligt den gick på den bensinen!
 

Bobslob22

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Ett lite farligt tips.
Ställ sågen på marken med svärdet fritt. Stäng av choken, sätt skospetsen i gasreglaget så du får full gas.
Håll fast sågen genom att trycka fast den mot marken med handtaget. Dra några snabba ryck i startsnöret, startar den inte då så köper du en ny såg.
//Ulf
Det är väl ändå det säkraste sättet starta en trilskande motorsåg? Låta sågen dingla i ena armen och rycka med andra så den häver upp och ner känns betydligt farligare.
Mvh
 

Bobslob22

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Sorry, menade 95 oktan som man tankar på macken.
Vanlig bensin heter E10 och innehåller 10% Etanol. Beteckningen står på tankpistolen.
Vanlig diesel heter B7 och innehåller 7% biokomponent i form av RME. Denna beteckning står också på tankpistolen.

Både Etanol och RME (RapsMetylEster) är hygroskopiska, dvs drar till sig fukt, och är således olämpliga vid långtidsförvaring. Bränsle för sjöbruk är således fritt från RME och Etanol så köp hellre på en sjömack och ta hem en dunk.
Mvh
 

Eld

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Vanlig bensin heter E10 och innehåller 10% Etanol. Beteckningen står på tankpistolen.
Vanlig diesel heter B7 och innehåller 7% biokomponent i form av RME. Denna beteckning står också på tankpistolen.

Både Etanol och RME (RapsMetylEster) är hygroskopiska, dvs drar till sig fukt, och är således olämpliga vid långtidsförvaring. Bränsle för sjöbruk är således fritt från RME och Etanol så köp hellre på en sjömack och ta hem en dunk.
Mvh
Diesel är RME fritt på en del sjömackar men absolut inte på alla. Bensin är inte alls etanolfri på sjömackar de säljer samma bensin som övriga bensinmackar. Vill man ha etanolfri bensin så måste man köpa alkylatbensin.
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Sjömackarna brukar vara bra på att skriva ut när de har rme fri soppa.
Färgad diesel burkar vara svårare att fatta :)
 

Bobslob22

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Diesel är RME fritt på en del sjömackar men absolut inte på alla. Bensin är inte alls etanolfri på sjömackar de säljer samma bensin som övriga bensinmackar. Vill man ha etanolfri bensin så måste man köpa alkylatbensin.
Jag kan med god fog påstå att alla sveriges riktiga sjömackar levererar bränsle utan RME. Därtill är det ett lagkrav att produkten har en märkning om vad den är och står det inte B7 så är det inte 7% Biokomponent och följdaktligen samma med E10 Bensin.
Mvh
 

Gano

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Såg ett test där man jämfört alkylat och vanlig bensin och mätt motoreffekt. Vanlig bensin ger lite högre motoreffekt, men ofta går motorn renare på alkylat. Fick det förklarat med alkylat att den var dubbeldestillerad, så en del av de lite tyngre och längre kemiska föreningarna är borttagna..
Högoktanig bensin (Typ 98) innehöll ingen etanol förr i tiden, så det kunde man också köra i sista tanken. Nån som vet hur det är idag?
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Kör tvåtakts utombordare på alkylat (55 hk Suzuki från -91). Inga problem (än) att byta och tycker den går grymt bra.

Försöker ha koll på ev. bränsleläckor eller driftstörningar relaterat till att gamla etanolsvällda gummidetaljer krymper igen. Hur länge ska man tro att det dröjer innan sånt kommer smygande?

/Johan
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Såg ett test där man jämfört alkylat och vanlig bensin och mätt motoreffekt. Vanlig bensin ger lite högre motoreffekt, men ofta går motorn renare på alkylat. Fick det förklarat med alkylat att den var dubbeldestillerad, så en del av de lite tyngre och längre kemiska föreningarna är borttagna..
Högoktanig bensin (Typ 98) innehöll ingen etanol förr i tiden, så det kunde man också köra i sista tanken. Nån som vet hur det är idag?
Är sprit i all bensin numera på macken tror jag.

SmartSelect_20200921-121352_Drive.jpg
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Kör tvåtakts utombordare på alkylat (55 hk Suzuki från -91). Inga problem (än) att byta och tycker den går grymt bra.

Försöker ha koll på ev. bränsleläckor eller driftstörningar relaterat till att gamla etanolsvällda gummidetaljer krymper igen. Hur länge ska man tro att det dröjer innan sånt kommer smygande?

/Johan
Hur köper du alkylat I större mängder?
Har bara hittat I 5liters dunk och det blir snabbt opraktiskt och gissningsvis onödigt dyrt.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Hur köper du alkylat I större mängder?
Har bara hittat I 5liters dunk och det blir snabbt opraktiskt och gissningsvis onödigt dyrt.
Finns på pump på en del mackar och på tunna på granngården.

 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Finns på pump på en del mackar och på tunna på granngården.

Halva literpriset mot 5litersdunkar. Så det är ju klar förbättring. Frågan är bara var i hamnen jag skall ställa mitt fat :)

Edit: 25liters var ju hyfsat prissatta också
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Hur köper du alkylat I större mängder?
Har bara hittat I 5liters dunk och det blir snabbt opraktiskt och gissningsvis onödigt dyrt.
Nu är ju alternativen redan utredda men jag köper på pump från en okq8-mack nära hemma och fyller ett par jeepdunkar som får åka med till stugan där båten bor. Inte optimal logistik men har ingen sjömack nära så är hänvisad till dunkhantering ändå. Kostade 22,40 kr/lit senast jag tankade så det är signifikant dyrare än bilbensin men betydligt bättre än smådunkar.

/Johan
 

Helkama raisu

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Alkylatbensin skall enligt standarden SS 15 54 61 ha ett oktantal på minst 93.
Kan ge en hint om varför vissa motorer går skräp på alkylat (tänker närmast på högtrimmade motorer då)

 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Nu är ju alternativen redan utredda men jag köper på pump från en okq8-mack nära hemma och fyller ett par jeepdunkar som får åka med till stugan där båten bor. Inte optimal logistik men har ingen sjömack nära så är hänvisad till dunkhantering ändå. Kostade 22,40 kr/lit senast jag tankade så det är signifikant dyrare än bilbensin men betydligt bättre än smådunkar.

/Johan
Det är ju riktigt humant.
Tyvärr har jag ingen sån mack nära och ingen bil, samt inte bilväg fram till båten :) inte många rätt.
 

Octagon

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Jag har haft mängder med 2-taktare, från modellflygplan till Kawasaki KX 500. Motorsågar, röjsågar, kinagrejor, Jonsered och Husqvarna. Instruktioner kanske funkar om grejorna är nya, annars får man gå på känsla. Antingen är den kall och vill ha fetare blandning, då måste man choka, eller så är den sur, då får man vädra ur motorn. Vädra ur gör man enklast genom att dra runt den med full gas, är den jättesur får man ta ut tändtiftet och dra runt.

Min röjsåg har enormt överdriven choke som dränker motorn. Man startar genom att rycka med choke tills den tänder en gång, då är den dyngsur. Sen tar man ur chocken och rycker ett par gånger på full gas tills den startar.
 

Anders H

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Min fyrtaktaktsutombordare ( liten tvåhästars Yamahakopia) går obegripligt jämnt på alkylatsoppa. När den fick vanlig bensin löste en gummiplopp i förgasaren upp sig och då gick den inte alls. Allehanda gräsklippare med B&S eller Hondamotor (4-takt) går hur bra som helst på vanlig bensin. Motorsågar (2-takt) startar och går på skitsoppa tills de blivit varma och inte alls vill starta, om de stannat. Gamla tvåtaktsaktersnurror har bråkat obegripligt ibland och det redan tiden före alkylatbensin. Snöslunga, 2-takt var näst intill omöjlig. Ovan nämnda grästrimmer går fortfarande inte, trots att den matas med finsoppa och fått nytt stift. Tänder nu inte alls. Ska pröva 5-56 tricket.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Min fyrtaktaktsutombordare ( liten tvåhästars Yamahakopia) går obegripligt jämnt på alkylatsoppa. När den fick vanlig bensin löste en gummiplopp i förgasaren upp sig och då gick den inte alls. Allehanda gräsklippare med B&S eller Hondamotor (4-takt) går hur bra som helst på vanlig bensin. Motorsågar (2-takt) startar och går på skitsoppa tills de blivit varma och inte alls vill starta, om de stannat. Gamla tvåtaktsaktersnurror har bråkat obegripligt ibland och det redan tiden före alkylatbensin. Snöslunga, 2-takt var näst intill omöjlig. Ovan nämnda grästrimmer går fortfarande inte, trots att den matas med finsoppa och fått nytt stift. Tänder nu inte alls. Ska pröva 5-56 tricket.
Vad skrev du i första inlägget läs och kommentera.Vissa saker i det inlägget får mig att haja till.
 

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Just grejen med tvåtaktare är att de kan fungera i alla positioner; på sidan, upp-å-ner osv. Svårare med fyrtaktare och deras smörjning. (Fast visst går det där också men då de är betydligt dyrare.)
Men annars kommer jag att tänka på den där lilla kondensatorn som ger skjuts åt gnistan i tändningen. Lär väl som på närmaste moppe sitta bakom lilla svänghjulet. Att dra en gnist på stiftet i friluft garanterar inte att det funkar under kompression.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?
Efter som ts skriver att han har blåst i förgasaren med tryck luft som jag antar så har han troligen blåst sönder pump membranet i förgasaren och då är det kört om det inte finns membran satser att köpa.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer