[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?

Eld

Aktiv medlem
Alkylat är bättre av en massa olika skäl. Tex så innehåller den ingen etanol...

En del motorer får problem när man byter från etanolblandat till etanolfritt (alkylat). Det beror på att vissa gummisorter som tål etanol dåligt har svällt pga etanolen. När man då byter till etanolfritt så krymper dessa gummidelar och det kan bli läckage och andra problem. Då ska man byta gummidelarna och fortsätta med alkylatbensin eftersom det är bättre för både miljö och hälsa.

Eld

Aktiv medlem
Jag har kört min gräsklippare med B&S-motor (som har plastförgasare) inköpt 1999 på alkylatbensin i minst 15 år utan problem.

Tretjak

Medlem
Inte bara kinesiskt skräp (Kneecaps reflektion😉) har liknande symptom.
Här kommer länken jag pratade om i mitt tidigare inlägg.
Tanaka (numera Hitachi/Hikoki) och McGulloch var fabrikaten som genomgick fulmecket nedan har har fungerat bra sedan dess.

Hej förutom alla tips du redan fått i tråden så kommer här ett fulmeck som fått fart på två stycken 2-takts trimmers för mina grannar.
Problemet kan mycket väl vara som så att kompressionen är för låg pga att kolvringen fastnat i intryckt läge.
Vad vi gjorde för att råda bot på problemet var att
1) ta ur tändstiftet
2) spruta in wd40 eller 5-56 i tändstiftshålet
3) dra i startsnöret ett 10-tal ggr
4) spruta en omgång till med wd40 eller 5-56
5) dra i startsnöret ett 10-tal ggr
6) sätt tillbaka tändstiftet
7) följ startproceduren (gärna med fullgas)

På så sätt vi vi igång bägge maskinerna på max tre drag och dom har inte krånglat sen dess.

Jag sprang på detta tips på Mackans garage youtubekanal där han lagade en gammal gräsklippare på detta sätt.

Senast ändrad:

Gano

Aktiv medlem
Jag ser inte att någon kommenterat det riktiga problemet med E85 bensinen. E85 innehåller etanol, och etanol kan ta upp en del del vatten. Vattnet orsakar korrosion i munstycken och rörliga delar i förgasaren. korrosionen kan sätta igen eller fräta på munstycken så blandningen luft/bensin påverkas. Använd aldrig E85. Näst bäst är högoktanig bensin, men bäst är alkylatbensin. Åtminstone sista gången man använder sina bensindrivna prylar för säsongen är det bra att köra på alkylatbensin. Man bespar sig en massa problem.

poqa

Aktiv medlem
Jag ser inte att någon kommenterat det riktiga problemet med E85 bensinen. E85 innehåller etanol, och etanol kan ta upp en del del vatten. Vattnet orsakar korrosion i munstycken och rörliga delar i förgasaren. korrosionen kan sätta igen eller fräta på munstycken så blandningen luft/bensin påverkas. Använd aldrig E85. Näst bäst är högoktanig bensin, men bäst är alkylatbensin. Åtminstone sista gången man använder sina bensindrivna prylar för säsongen är det bra att köra på alkylatbensin. Man bespar sig en massa problem.
men E85 kör man väl aldrig i en bensinmotor?
Det är ju etanol.

BuTTuS

Aktiv medlem
Håller med om sista stycket, tankade alltid alkylat i snöskotern sista tanken innan jag ställde undan den för sommaren för att skippa klägg i munstycken, men jäklars så dåligt den gick på den bensinen!

Bobslob22

Aktiv medlem
Ett lite farligt tips.
Ställ sågen på marken med svärdet fritt. Stäng av choken, sätt skospetsen i gasreglaget så du får full gas.
Håll fast sågen genom att trycka fast den mot marken med handtaget. Dra några snabba ryck i startsnöret, startar den inte då så köper du en ny såg.
//Ulf
Det är väl ändå det säkraste sättet starta en trilskande motorsåg? Låta sågen dingla i ena armen och rycka med andra så den häver upp och ner känns betydligt farligare.
Mvh

Bobslob22

Aktiv medlem
Sorry, menade 95 oktan som man tankar på macken.
Vanlig bensin heter E10 och innehåller 10% Etanol. Beteckningen står på tankpistolen.
Vanlig diesel heter B7 och innehåller 7% biokomponent i form av RME. Denna beteckning står också på tankpistolen.

Både Etanol och RME (RapsMetylEster) är hygroskopiska, dvs drar till sig fukt, och är således olämpliga vid långtidsförvaring. Bränsle för sjöbruk är således fritt från RME och Etanol så köp hellre på en sjömack och ta hem en dunk.
Mvh

Eld

Aktiv medlem
Vanlig bensin heter E10 och innehåller 10% Etanol. Beteckningen står på tankpistolen.
Vanlig diesel heter B7 och innehåller 7% biokomponent i form av RME. Denna beteckning står också på tankpistolen.

Både Etanol och RME (RapsMetylEster) är hygroskopiska, dvs drar till sig fukt, och är således olämpliga vid långtidsförvaring. Bränsle för sjöbruk är således fritt från RME och Etanol så köp hellre på en sjömack och ta hem en dunk.
Mvh
Diesel är RME fritt på en del sjömackar men absolut inte på alla. Bensin är inte alls etanolfri på sjömackar de säljer samma bensin som övriga bensinmackar. Vill man ha etanolfri bensin så måste man köpa alkylatbensin.

perzzon

Aktiv medlem
Sjömackarna brukar vara bra på att skriva ut när de har rme fri soppa.
Färgad diesel burkar vara svårare att fatta :)

Bobslob22

Aktiv medlem
Diesel är RME fritt på en del sjömackar men absolut inte på alla. Bensin är inte alls etanolfri på sjömackar de säljer samma bensin som övriga bensinmackar. Vill man ha etanolfri bensin så måste man köpa alkylatbensin.
Jag kan med god fog påstå att alla sveriges riktiga sjömackar levererar bränsle utan RME. Därtill är det ett lagkrav att produkten har en märkning om vad den är och står det inte B7 så är det inte 7% Biokomponent och följdaktligen samma med E10 Bensin.
Mvh

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer