[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?

JojjeM

Aktiv medlem
Alkylaten har blivit greta vänligt det finns ingen energi i den soppan i dag så den skit soppan kan nan glömma om man inte vill ha en motor som knappt fungerar på den.
Äsch, vilket trams! Som nämnts ovan så kanske vissta hårdtrimmade motorer inte gillar den, men för de flesta applikationer lär det funka fint, om inte bättre än vanlig 95-oktan. Det lägre energiinnehållet lär vara knappt märkbart.

Jag är inne på tredje säsongen med alkylatbensin i 55-hästars utombordare och tycker den går bättre än nånsin. Men det beror kanske på att jag är amatör på att köra båt :)

/J

sdx

Aktiv medlem
Äsch, vilket trams! Som nämnts ovan så kanske vissta hårdtrimmade motorer inte gillar den, men för de flesta applikationer lär det funka fint, om inte bättre än vanlig 95-oktan. Det lägre energiinnehållet lär vara knappt märkbart.

Jag är inne på tredje säsongen med alkylatbensin i 55-hästars utombordare och tycker den går bättre än nånsin. Men det beror kanske på att jag är amatör på att köra båt :)

/J
Då kan du väl förklara varför min röjsåg inte orkar att gå på fullgas med alkylat men fungerar med 98 oktan tvåtakt och du har säkert en 4 taktare.

Earlslick

Aktiv medlem
Då kan du väl förklara varför min röjsåg inte orkar att gå på fullgas med alkylat men fungerar med 98 oktan tvåtakt och du har säkert en 4 taktare.
SBS? Du är säkert en amatör på att använda en röjsåg och i regel så har de svårt att få utrustningen att fungera som den ska.

Gano2

Medlem
Man har kört tester och alkylat ger någon procent lägre effekt än mackbensin. Men förbränningen är bättre i alkylat och ger jämnare gång. Skillnaden ligger i olefiner och bensen som finns i mackbensinen. Kör man motorsåg under en gran så vill jag inte spy, därför använder jag alkylat. Motocross och båtavgaser drabbas ju mest andra av, så är man snål och självisk så kör man mackbensin. Alkylat finns på vissa mackar, klart billigare än på blå dunk.

sdx

Aktiv medlem
Man har kört tester och alkylat ger någon procent lägre effekt än mackbensin. Men förbränningen är bättre i alkylat och ger jämnare gång. Skillnaden ligger i olefiner och bensen som finns i mackbensinen. Kör man motorsåg under en gran så vill jag inte spy, därför använder jag alkylat. Motocross och båtavgaser drabbas ju mest andra av, så är man snål och självisk så kör man mackbensin. Alkylat finns på vissa mackar, klart billigare än på blå dunk.
Vill inte på stå att den är bättre med sönder spikad topp på en motorsåg vilket betyder att det är för mycket oförbränt bränsle som själv detonerar vilket har med den lägre förbräningspunkten på bränslet. Och börjar man rota ordentligt så är det många av alkylaterna som endast håller 90 oktan.

Earlslick

Aktiv medlem

Bilagor

• stock-photo-doctor-with-goggle-in-white-background-26038225.jpg
    stock-photo-doctor-with-goggle-in-white-background-26038225.jpg
    166.3 KB · Besök: 5
Senast ändrad:

claess

Medlem
Är det alltså vuxna människor som bråkar om vem som har häftigast och störst röjsåg här? I så fall har vi en räddningsmotorsåg på jobbet (vilket måste innebära att jag är proffs och inte amatör när jag kör den?) som vi sågar upp hustak och liknande med. Den skär igenom det mesta och går hur bra som helst på fullgas, med alkylatbensin i tanken.

Hade en kollega som hävdade att den var omöjlig att starta, men hen missade att man måste trycka in gashandtagen en bit för att få i choken.

Earlslick

Aktiv medlem
Är det alltså vuxna människor som bråkar om vem som har häftigast och störst röjsåg här? I så fall har vi en räddningsmotorsåg på jobbet (vilket måste innebära att jag är proffs och inte amatör när jag kör den?) som vi sågar upp hustak och liknande med. Den skär igenom det mesta och går hur bra som helst på fullgas, med alkylatbensin i tanken.

Hade en kollega som hävdade att den var omöjlig att starta, men hen missade att man måste trycka in gashandtagen en bit för att få i choken.
Då är du definitivt proffs till skillnad från oss andra. 😘

sdx

Aktiv medlem

Räddningstjänsten vow har sett dom i arbete med att kapa stormfällen det räckte för mig att få en bra uppfattning på hur man inte skall använda en motorsåg men det kan vara olika på olika ställen med kunskaperna.

Snuten

Aktiv medlem
Har en tvåtakt lövblås som sällan (aldrig,) servas och körs på ngn dyrbensin från trädgårdsmaskinfirman.

Har en väldigt tydlig startprocedur:
Ingen extra gas, full choke, ryck i snöret 2-4 ggr. Så fort den tänder till det minsta bort med choke, full gas, drag igen 1 max 2 ggr. Startar

Manurhin2

Aktiv medlem
Räddningstjänsten vow har sett dom i arbete med att kapa stormfällen det räckte för mig att få en bra uppfattning på hur man inte skall använda en motorsåg men det kan vara olika på olika ställen med kunskaperna.
Så när nån har en större såg så är det kunskaperna som felar?

sdx

Aktiv medlem
Så när nån har en större såg så är det kunskaperna som felar?
Dom har gått en 3 dagars kurs på säkerskog och det ger en plastbit i handen men inte någon yrkeskunskap och det får man bara genom 8timmars arbete och mångårig erfarenhet.Sen har inte sågens stolek nånbetydelse bsra man har effekt att få fart på hårdmetalls kedjan.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Dom har gått en 3 dagars kurs på säkerskog och det ger en plastbit i handen men inte någon yrkeskunskap och det får man bara genom 8timmars arbete och mångårig erfarenhet.Sen har inte sågens stolek nånbetydelse bsra man har effekt att få fart på hårdmetalls kedjan.
Jag försöker bara att få dig att förstå hur du argumenterar.
Först har du störst och fränast maskiner och när det visat sig vara fel så byter du fot och skjuter efter kunskapsnivån som du inte har en aning om.

sdx

Aktiv medlem
Jag försöker bara att få dig att förstå hur du argumenterar.
Först har du störst och fränast maskiner och när det visat sig vara fel så byter du fot och skjuter efter kunskapsnivån som du inte har en aning om.
Troligen så har du rätt jag kan ingentig i ämnet men har kört skördare 10 år vad har du att tillföra i ämnet i kunskaper

sdx

Aktiv medlem
Hur menar du? Har inte den arbetsgrupp du refererar till tidigare någon semester utan tar tjänstemännen de dagarna också?
Dom som äger nya maskiner har inte råd att låta en maskin som kostar 4 mille att stå still möjligen en vecka för års service bankerna skall ha sitt .

claess

Medlem
Tror du att du når fram?
Satt också och funderade på ett syrligt svar gällande argumentationen men det är nog kört…

Men får väl svara upp för mitt yrkes eventuella kunskaper, jag känner mig helt trygg med att jag har fått den utbildning och övning som behövs för att jag ska kunna hantera en motorsåg till det vi behöver. Sen är det säkert olika på olika ställen som sagt. Och nej vi kör inte motorsåg 8 timmar om dagen, vi har annat att göra. Att röja stormfällen är vad jag vet inget vi gör, om de inte ligger över vägen där vi ska fram eller om det föreligger fara för liv eller egendom.

Det är lite skoj att sdx säger att 10-års av skördarkörande gör en till en duktig motorsågare. Så är det säkert i många fall. Men vi hade en kollega som kört skördare länge, han var en fara för alla inom 40 meter med motorsåg i hand.

Emil777

Aktiv medlem

Vann jag, är min störst?!? Men
989260A4-C993-42F9-AF0C-02AEEF21B160.jpeg

Nypåmtb

Aktiv medlem
Alkylaten har blivit greta vänligt det finns ingen energi i den soppan i dag så den skit soppan kan nan glömma om man inte vill ha en motor som knappt fungerar på den.
Innan jag gick all in på trampcykling hade jag en italiensk Beta 250RR enduro, den fick bara alkylatbensin och gick otroligt bra.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Innan jag gick all in på trampcykling hade jag en italiensk Beta 250RR enduro, den fick bara alkylatbensin och fick otroligt bra.
Hur många år sedan var det, det som hände var i fjol då akrylaten blev sämre men om jag tänker efter så var aspens 102 oktaniga soppa inget vidare inte ens en gammal ford sierra gick bra på den soppan men det var i början av 2000 talet.

Topp