Grejen med tvåtaktare är att de går att köra på nästan vad som helst. Alkylat, Aspen 102, V-Power 98, vanlig 95, E85, råolja, spillolja, palmolja och jordnötsolja, etc. Det fungerar med vad som helst - eller med inget.
Hur långt är ett rep? En tvåtaktare kan vara ett varv-monster med fantastisk litereffekt i en banracer eller en tändkulemotor (ja, de är nästan uteslutande tvåtaktare) i en gammal fiskebåt. Så - att säga att tvåtaktare inte går bra på ett visst bränsle är ganska korkat. Vad man möjligtvis kan säga är att "just den här motorn går inte bra på bränslet X". Oftas med tillägget - "för mig" Är man ytterligare lite klok erkänner man att "jag kunde lagt ned lite mer tid på att säkerställa att motorn i övrigt var i bra skick och faktiskt borde jag också lagt mig vinn om att sätta mig in i hur den egentligen fungerar - på riktigt. Anpassat bestyckning och tändning efter bränslet, etc."
Äh - nu orkar jag inte längre. Jag är stockholmare och kör inte skogsmaskiner för mitt levebröd.
Den här går bra på E85 och vegetabilisk olja. Den går också bra på vanlig 95 med snik-olja. Dock - tror man att förgasarbestyckning, tändning, komp eller avgas kan vara samma mellan de två alternativen är man inte redo för diskussionen om tvåtakt och bränsle.