[OT] Vad är grejen med tvåtaktare?

Earlslick

Aktiv medlem
Hur många år sedan var det, det som hände var i fjol då akrylaten blev sämre men om jag tänker efter så var aspens 102 oktaniga soppa inget vidare inte ens en gammal ford sierra gick bra på den soppan men det var i början av 2000 talet.
Om du försöker köra dina motorer på akrylat förstår jag att det inte går så bra. Ett tips i all vänskaplig mening är att prova alkylat istället för akrylat.
Men vad vet jag, jag är ju bara en glad amatör.

Hälsingland

Aktiv medlem
När man har testat en snöskoter med 150-200 hk så förstår man tjusningen med 2-takt. Sen att det inte gör något om den hamnar upp och ner är ju en fördel. (Ingen motorolja i cylindrarna).

Bara som kuriosa så har vi så länge jag minns kört på aspen i våra motorsågar utan problem. Vanliga bonnläppar utan motorsågskort, men vi kör Husqvarna det kanske är skillnaden.. 🤷‍♂️

Skotern tankar jag dock med 98.

Braaap

J2000E

Aktiv medlem
Grejen med tvåtaktare är att de går att köra på nästan vad som helst. Alkylat, Aspen 102, V-Power 98, vanlig 95, E85, råolja, spillolja, palmolja och jordnötsolja, etc. Det fungerar med vad som helst - eller med inget.

Hur långt är ett rep? En tvåtaktare kan vara ett varv-monster med fantastisk litereffekt i en banracer eller en tändkulemotor (ja, de är nästan uteslutande tvåtaktare) i en gammal fiskebåt. Så - att säga att tvåtaktare inte går bra på ett visst bränsle är ganska korkat. Vad man möjligtvis kan säga är att "just den här motorn går inte bra på bränslet X". Oftast med tillägget - "för mig" Är man ytterligare lite klok erkänner man att "jag kunde lagt ned lite mer tid på att säkerställa att motorn i övrigt var i bra skick och faktiskt borde jag också lagt mig vinn om att sätta mig in i hur den egentligen fungerar - på riktigt. Anpassat bestyckning och tändning efter bränslet, etc."

Äh - nu orkar jag inte längre. Jag är stockholmare och kör inte skogsmaskiner för mitt levebröd.

Den här går bra på E85 och vegetabilisk olja. Den går också bra på vanlig 95 med snik-olja. Dock - tror man att förgasarbestyckning, tändning, komp eller avgas kan vara samma mellan de två alternativen är man inte redo för diskussionen om tvåtakt och bränsle.

4161320146_7cce1a3a97_h.jpg

50962745221_817c8f4cea_b.jpg

Senast ändrad:

Earlslick

Aktiv medlem
Grejen med tvåtaktare är att de går att köra på nästan vad som helst. Alkylat, Aspen 102, V-Power 98, vanlig 95, E85, råolja, spillolja, palmolja och jordnötsolja, etc. Det fungerar med vad som helst - eller med inget.

Hur långt är ett rep? En tvåtaktare kan vara ett varv-monster med fantastisk litereffekt i en banracer eller en tändkulemotor (ja, de är nästan uteslutande tvåtaktare) i en gammal fiskebåt. Så - att säga att tvåtaktare inte går bra på ett visst bränsle är ganska korkat. Vad man möjligtvis kan säga är att "just den här motorn går inte bra på bränslet X". Oftas med tillägget - "för mig" Är man ytterligare lite klok erkänner man att "jag kunde lagt ned lite mer tid på att säkerställa att motorn i övrigt var i bra skick och faktiskt borde jag också lagt mig vinn om att sätta mig in i hur den egentligen fungerar - på riktigt. Anpassat bestyckning och tändning efter bränslet, etc."

Äh - nu orkar jag inte längre. Jag är stockholmare och kör inte skogsmaskiner för mitt levebröd.

Den här går bra på E85 och vegetabilisk olja. Den går också bra på vanlig 95 med snik-olja. Dock - tror man att förgasarbestyckning, tändning, komp eller avgas kan vara samma mellan de två alternativen är man inte redo för diskussionen om tvåtakt och bränsle.

Vilken best, helt underbar. 😀

sdx

Aktiv medlem

Hur långt är ett rep? En tvåtaktare kan vara ett varv-monster med fantastisk litereffekt i en banracer eller en tändkulemotor (ja, de är nästan uteslutande tvåtaktare) i en gammal fiskebåt. Så - att säga att tvåtaktare inte går bra på ett visst bränsle är ganska korkat. Vad man möjligtvis kan säga är att "just den här motorn går inte bra på bränslet X". Oftast med tillägget - "för mig" Är man ytterligare lite klok erkänner man att "jag kunde lagt ned lite mer tid på att säkerställa att motorn i övrigt var i bra skick och faktiskt borde jag också lagt mig vinn om att sätta mig in i hur den egentligen fungerar - på riktigt. Anpassat bestyckning och tändning efter bränslet, etc."

Dagens motorsågar eller röjsågar i proffs segmentet går inte att justera då allt är elektroniskt. Dom har i regel en ganska snält squis band på runt 1.1 mm och med felaktiga vinklar för oblyat det skall fungera även i us med blyadsoppa compressions volymen är också ganska moderst tilltagen vilket ger ett psi runt 120.
Sen varför har 90 grader på insuget det förlorar du effekt på sen cylindern ser misstänkt ut som den till den 6 växlade versionen som användes i 50cc speedway.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem

Ska du köra på sånt som det fetade är det väl fartygsdieslar och inte motorsågar iofs..

RN

Aktiv medlem
Hur många år sedan var det, det som hände var i fjol då akrylaten blev sämre men om jag tänker efter så var aspens 102 oktaniga soppa inget vidare inte ens en gammal ford sierra gick bra på den soppan men det var i början av 2000 talet.
Blev alkylat sämre förra året? Vad hände då?

/R

emigus

Aktiv medlem
Dagens motorsågar eller röjsågar i proffs segmentet går inte att justera då allt är elektroniskt. Dom har i regel en ganska snält squis band på runt 1.1 mm och med felaktiga vinklar för oblyat det skall fungera även i us med blyadsoppa compressions volymen är också ganska moderst tilltagen vilket ger ett psi runt 120.
Sen varför har 90 grader på insuget det förlorar du effekt på sen cylindern ser misstänkt ut som den till den 6 växlade versionen som användes i 50cc speedway.
Vad menar du med blyad soppa? Dom förbjöd väl med 25 år sedan i USA.
Är dessutom väldigt krånglig process att sälja små motorer i USA, där Kalifornien sätter höga krav!

J2000E

Aktiv medlem

Med tanke på en optimal effekt maximeras potentialen genom parametrarna. I ljuset av ett integrerat tankesätt synliggörs incitamentet parallellt med konceptet. Förutsatt ett proaktivt resursbruk stärks fokus som en följd av visionen – givetvis.

sdx

Aktiv medlem
Med tanke på en optimal effekt maximeras potentialen genom parametrarna. I ljuset av ett integrerat tankesätt synliggörs incitamentet parallellt med konceptet. Förutsatt ett proaktivt resursbruk stärks fokus som en följd av visionen – givetvis.
Så du klarade inte att svara på min fråga?

Framfall

Aktiv medlem
Finns det ens företag idag som inte kör Aspen i sina sågar?
Hur gör man annars med miljöcertifiering och säkerhetsdatablad?

emigus

Aktiv medlem
Det blir koldioxidutsläpp i slut ändan så vad är miljö vinsten.
Miljövinsten med alkylatbensin är inte minskade koldioxidutsläpp, utan de väsentligt lägre halterna av bensen, aromatiska kolväten och olefiner i alkylatbensin.

Hade jag kört röjsåg eller motorsåg hela dagarna hade jag inte velat köra på något annat än alkylatbensin ur hälsosynpunkt, men så är jag inte proffs...

J2000E

Aktiv medlem
Om du överhuvudtaget äger mopen som du har på bild.

Spännande koppling och jag är nyfiken - var i din text står frågan om huruvida jag äger "mopen"?

"Dagens motorsågar eller röjsågar i proffs segmentet går inte att justera då allt är elektroniskt. Dom har i regel en ganska snält squis band på runt 1.1 mm och med felaktiga vinklar för oblyat det skall fungera även i us med blyadsoppa compressions volymen är också ganska moderst tilltagen vilket ger ett psi runt 120.
Sen varför har 90 grader på insuget det förlorar du effekt på sen cylindern ser misstänkt ut som den till den 6 växlade versionen som användes i 50cc speedway."

Och som följdfråga - på frågan som aldrig ställdes (om "mopen" är min) - vad har mitt eventuella ägande av en "mope" med saken att göra? Om jag inte äger den - faller då mitt inlägg om att tvåtaktare kan vara väldigt olika saker?

Jag lägger ned nu. Vill inte bli anklagad för att bedriva lyteskomik. Tack och adjö (i den här frågan).

J2000E

Aktiv medlem
Tjena!

Varför skulle han ljuga om det? Vilken märklig anklagelse.

Nu har jag en hel del gemensamma (såsom cyklar, klockor och mopeder) intressen med herr J och vet mycket väl att det är hans moped.

Allt om mopeder handlar om att ljuga! Det är lite av poängen med en moped. Men just i den här tråden är frågan om jag äger mopeden på bilden eller inte - helt irrelevant.

edit - de mest tillfredsställande mopeddiskussionerna genom åren... "Jag mappar tändkurvan och kam-tiderna med laptop: en...'"

50962035233_81b5e115db_h.jpg

51986908686_2566f1aa25_b.jpg

Och "dubbla tändstift ger åtminstone 10 km/h till!"

4161320932_94c3c62e13_o.jpg

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Allt om mopeder handlar om att ljuga! Det är lite av poängen med en moped. Men just i den här tråden är frågan om jag äger mopeden på bilden eller inte - helt irrelevant.

edit - de mest tillfredsställande mopeddiskussionerna genom åren... "Jag mappar tändkurvan och kam-tiderna med laptop: en...'"

50962035233_81b5e115db_h.jpg

51986908686_2566f1aa25_b.jpg

Och "dubbla tändstift ger åtminstone 10 km/h till!"

4161320932_94c3c62e13_o.jpg
Varför överhuvud taget lägga upp en bilder på en moppe och tycka att man är häftig.

AndersJB

Aktiv medlem
Tvåtakt is DaShit....är inbiten tvåtaktsälskare trots "miljöbristerna".....och körs både på tappsoppa,alkylat (AspenR) och rena "racebränslen" 🙂

Och ja,dom här renoveringarna jag gjort finns i familjens ägo,trots jag inte syns på bilderna....

Maico2.jpg 1606431_298809213599754_777196896_o (1).jpg DSC_4813.JPG DSC_0033.JPG

sdx

Aktiv medlem
Lokala utsläpp minskar och riskerna för människor som andas in avgaser är väl vitsen..
Andas in det är inte någon alp luft som kommer ur ett avgasrör även om det är alkylat bensin det finns andra hälso aspekter med alykat bensin som torrhet i mun påverkade slemhinnor surhals men en råtta som dom testar bensinens hälsopåverkan kan inte tala om vad som händer det finns inga kliniska tester på människa.

Gano2

Medlem
Vill inte på stå att den är bättre med sönder spikad topp på en motorsåg vilket betyder att det är för mycket oförbränt bränsle som själv detonerar vilket har med den lägre förbräningspunkten på bränslet. Och börjar man rota ordentligt så är det många av alkylaterna som endast håller 90 oktan.
Spikningar/detonationer brukar bero på beläggningar på kolvtoppen. Inte att kompressionen ökar men att beläggningens uppstickande delar glöder och ger för tidig antändning. Vidhåller min inställning till alkylat som vissa tror är nåt magiskt men i själva verket är dubbeldestillerad bensin. Min inställning till alkylat beror på att min far var skogvaktare, vanlig bensin ger riktigt ruggiga avgaser och är inget som yrkesmänniskor ska behöva utstå. Kör man bara alkylat så funkar det.

Topp