OT: Vad lyssnar du på för musik just nu?

ForesterGuy

Aktiv medlem

Supertramp

Aktiv medlem
clnr sa:
Supertramp sa:
Någon som kan hjälpa mig att identifiera den samplade melodislingan som börjar ca 2:45?
Jag känner igen den men kommer inte på vad det är!
https://www.whosampled.com/sample/1...hics-Burnt-Herbie-Hancock-Fat-Albert-Rotunda/
Detta sampel finns inte med dock.
Bara fem listsde sampel totalt vilket bara är en bråkdel av alla samples. Detta är ju tidigt 90-tal då de fortfarande samplade som det behagade och hela låten är ju uppbyggd av samplade ljud och slingor.

Whosapled funkar liksom inte på hip hop från denna era då rapparna samplade från varandra och för att hitta det riktiga originalet för tex ett trum-beat så kan det bli en lång kedja med flera led. Lite som pengatvätthärvorna ungefär, svårt att spåra huvudmannen när miljonerba skickas fram och tillbaka via ttansaktioner mellan flera ""företag" med bankkonton på massa olika nanker runt om i världen. :-)

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
@Supertramp: Den var svår, känner inte igen

@clnr: Cool sida! Lägger på minnet

@Foresterguy: KLF! Inte varje dag någon nämner de nuförtiden, grymt bra alltså.

Lyssnar nu på nedan låt i mina nya lurar bara för det:

Supertramp

Aktiv medlem
Annars är ju KLF kanske mest kända för att de brände upp £1,000,000!

EDIT: Lite intressant tycker jag att diskutera huruvida de verkligen slösade bort pengarna. Själva blev de förstås fattigare men alla andra med tillgångar i pund blev ju lite rikare.

Och man kan ju också se det som att de brände en skuldsedel på en miljon till brittiska staten.

Senast ändrad:

Pajas

Aktiv medlem
Just nu under papegojstädningen så blir det
Och det finns en koppling till cykel oxå om man har ögonen på skaft.....

Örjan Lax

Aktiv medlem
Hans Zimmer - Time ( Cyberdesign Remix )

(monoton musik att nöta mil på landsväg till, strax över 60 bpm...)

:-)

ForesterGuy

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Whosampled funkar liksom inte på hip hop från denna era då rapparna samplade från varandra och för att hitta det riktiga originalet för t.ex ett trum-beat så kan det bli en lång kedja med flera led. Lite som pengatvätthärvorna ungefär, svårt att spåra huvudmannen när miljonerna skickas fram och tillbaka via transaktioner mellan flera "företag" med bankkonton på massa olika banker runt om i världen. :-)
Amen Break och Funky Drummer. Så, det var mer än hälften. ;-D

ForesterGuy

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Annars är ju KLF kanske mest kända för att de brände upp £1,000,000!

EDIT: Lite intressant tycker jag att diskutera huruvida de verkligen slösade bort pengarna. Själva blev de förstås fattigare men alla andra med tillgångar i pund blev ju lite rikare.

Och man kan ju också se det som att de brände en skuldsedel på en miljon till brittiska staten.
Det var ju _skotska_ pund. ;-)

*gnolar "Money to burn"*

Supertramp

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Supertramp sa:
Whosampled funkar liksom inte på hip hop från denna era då rapparna samplade från varandra och för att hitta det riktiga originalet för t.ex ett trum-beat så kan det bli en lång kedja med flera led. Lite som pengatvätthärvorna ungefär, svårt att spåra huvudmannen när miljonerna skickas fram och tillbaka via transaktioner mellan flera "företag" med bankkonton på massa olika banker runt om i världen. :-)
James Brown måste vara världens mest samplade artist? Whosapled listar tex 1504 låtar med samples från Funky Drummer!

Senast ändrad:

ForesterGuy

Aktiv medlem
Supertramp sa:
ForesterGuy sa:
Supertramp sa:
James Brown måste vara världens mest samplade artist? Whosapled listar tex 1504 låtar med samplade tagna or Funky Drummer!
James Brown is dead.

Supertramp

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Lyssnar på Eternal Champion, i nya lurarna (har bytt nu igen, det finns ingen genväg till det perfekta ljudet)
Vilka lurar valde du?
Är lite sugen på att köpa nya. Om det finns något jag tycket är bättre än de jag har nu dvs.

SGS

Aktiv medlem
Världens mest utskällda band?
[Video]

Måste ändå ge dem att de släppt ett och annat kul genom åren. Minns när jag hörde Move Your Ass för första gången, Trackslistan. Snart 25 år sedan nu...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Vilka lurar valde du?
Är lite sugen på att köpa nya. Om det finns något jag tycket är bättre än de jag har nu dvs.
Nu blev det ett par AKG K550 Mk III, de jag köpte häromdagen hade sånt konstigt ljud, van vid att det låter neutralt och ofärgat. Så det fick bli ett par sådana här, grymma!

P1060472.jpg

Supertramp

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Supertramp sa:
Vilka lurar valde du?
Nu blev det ett par AKG K550 Mk III, de jag köpte häromdagen hade sånt konstigt ljud, van vid att det låter neutralt och ofärgat. Så det fick bli ett par sådana här, grymma!
OK jag vill ha trådlöst. Har ett par Sony som jag är mycket nöjd med men om det kommer nåt ännu bättre så kan jag tänka mig att nedgradera dessa till gym-lurar.

Har även ett par 3-4 år gamla trådbumdna AKG som jag kan tänka mig är en tidig föregångare till K550. De låter mycket fint men alldeles för tunn bas för min smak. Jag lyssnar på den ibland dock så jag föredrar den till viss musik. Men 19/20 gånger föredrar jag mina Sony. Inte bara för att de är trådlösa, bastrycket gör att det blir så mycket mer drag i musiken.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Sambal Oelek sa:
Supertramp sa:
Vilka lurar valde du?
OK jag vill ha trådlöst. Har ett par Sony som jag är mycket nöjd med men om det kommer nåt ännu bättre så kan jag tänka mig att nedgradera dessa till gym-lurar.

Har även ett par 3-4 år gamla trådbumdna AKG som jag kan tänka mig är en tidig föregångare till K550. De låter mycket fint men alldeles för tunn bas för min smak. Jag lyssnar på den ibland dock så jag föredrar den till viss musik. Men 19/20 gånger föredrar jag mina Sony. Inte bara för att de är trådlösa, bastrycket gör att det blir så mycket mer drag i musiken.
Då kan jag med glädje delge dig min senaste uppfinning. Trådlös-konverteringskit till dina favoritlurar!

Gjorde en liten adapterkabel och satte dit en Bluetooth-mottagare, blev kanon! Nu blev mina nya lurar ännu bättre! Jag ville ju också ha trådlösa :)

P1060523.jpg

Supertramp

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
]Då kan jag med glädje delge dig min senaste uppfinning. Trådlös-konverteringskit till dina favoritlurar!

Gjorde en liten adapterkabel och satte dit en Bluetooth-mottagare, blev kanon! Nu blev mina nya lurar ännu bättre! Jag ville ju också ha trådlösa :)
Det var ju också en variant, har aldrig tänkt på denna möjligheten!

Märker du nån skillnad i ljudkvalitet?
Mina Sony tycker jag faktiskt låter bättre trådlöst än med sladd. Gissar att det beror på bättre (eller mer anpassad/optimerad) förstärkare i luren än i mobilen? Har inte testat köra dem från en riktig stereoförstärkare dock. Och BT-adaptrarna vet jag inte hur bra de är men jag kan tänka mig att det varierar en del.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Sambal Oelek sa:
]Då kan jag med glädje delge dig min senaste uppfinning. Trådlös-konverteringskit till dina favoritlurar!

Det var ju också en variant, har aldrig tänkt på denna möjligheten!

Märker du nån skillnad i ljudkvalitet?
Mina Sony tycker jag faktiskt låter bättre trådlöst än med sladd. Gissar att det beror på bättre (eller mer anpassad/optimerad) förstärkare i luren än i mobilen? Har inte testat köra dem från en riktig stereoförstärkare dock. Och BT-adaptrarna vet jag inte hur bra de är men jag kan tänka mig att det varierar en del.
Njäe, det kan jag inte påstå att jag gör faktiskt, men har inte provat så mycket än. Dock så är det nog så minimal skillnad för mig att upptäcka det :)
Men precis, det blir ju nog lite skillnad beroende på vad som driver lurarna. I det här fallet så ska den här bluemottagaren vara "hyffsad" iaf har jag läst. Det ska bli kul att testa dem på jobbet i veckan!

Supertramp

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Någon som kan hjälpa mig att identifiera den samplade melodislingan som börjar ca 2:45?
www.youtube.com/v/fLmjnAyhXck
Jag känner igen den men kommer inte på vad det är!
Jag hittade det tillslut!
www.youtube.com/v/hnE_8CzIBWg
Första gången loopen dyker upp är 1:01 - 1:05.En massa pålägg i raplåten dock men det är denna basgången och melodin. Krävdes en hel del detektivarbete, tror inte att ni lyckas hitta det på Internet ens nu när ni vet svaret!

EDIT:
Här är originalet, det är härifrån jag kände igen det. Äntligen får jag sinnesro! :-)
www.youtube.com/v/EUY2kJE0AZE
(0:46 / 1:14 /2:09)

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer