OT: Vad lyssnar du på för musik just nu?

Har lyckats ignorera denna tråd, men trillade in på den idag. Alltid kul med bra musik som man missat under åren.
GoranS sa:
Inte helt säker på vad jag ska tycka om detta ...
Gillades. Stråkar och blås kan väl aldrig vara fel?

Är på resa tillbaka i hårdrockens barndom när mitt musikintresse började tillta. Här är två av mina gamla favoritlåtar.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Nästan ditt namn - Ulf Lundell. Underbar.
Drog två mulna mil på Bianchin igår hemma i Sverige, och nu ligger jag med en drink på magen här på hotellet med balkongdörrarna öppna. Efter en fantastisk middag här på rivieran. Fan, har glömt vad det var jag skulle berätta. Skål för Uffe!

bluetail

Aktiv medlem
Sko/Torp - Glorious Days

Runt 50? Lyssna på texten! Spot on säger jag å drar i mig det sista av mojiton i väntan på att grillen ska bli klar :)
81D671AC-D5C0-4F82-851A-40842A48942B.jpeg

Supertramp

Aktiv medlem
Denna Broberg-låt gick på radion nyss och jag får för mig att det är en cover/tolkning av en amerikansk hitlåt. Googlade men hittade inget som tydde på detta så kanske har jag fel? Men om det finns ert annat original så vill jag veta det för jag får ingen ro annars!

EDIT: Det verkar vara Robbans egen melodi: https://www.discogs.com/composition/5dfd19e4-88ed-4f22-ac14-30691f9e5091-1983-Års-Ängel
Screenshot_20190804-183522_SamsungInternet.jpg

Kanske för att jag lyssnade så mycket på den här skivan när det begav sig som jag tycker att melodin känns så bekant. Men jag älskar verkligen refrängen med bas-stämman! ❤

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Denna Broberg-låt gick på radion nyss och jag får för mig att det är en cover/tolkning av en amerikansk hitlåt. Googlade men hittade inget som tydde på detta så kanske har jag fel? Men om det finns ert annat original så vill jag veta det för jag får ingen ro annars!

EDIT: Det verkar vara Robbans egen melodi: https://www.discogs.com/composition/5dfd19e4-88ed-4f22-ac14-30691f9e5091-1983-Års-Ängel

Kanske för att jag lyssnade så mycket på den här skivan när det begav sig som jag tycker att melodin känns så bekant. Men jag älskar verkligen refrängen med bas-stämman! ❤
Vill du bli helt säker kanske du kan dra ett mail till https://www.stim.se/sv/hitta-svar/a...eda-pa-vem-som-ager-rattigheterna-till-en-lat
Skön låt btw!

WSMC

Aktiv medlem

WSMC

Aktiv medlem
GoranS sa:
Fasen. Den påminner absolut om någon annan låt, men jag kan för mitt liv inte komma på vilken.
Visst påminner den om något annat mer välkänt.
Jag har fastnat för texten/musiken som lyder/låter:
Jag bara föll föll föll
I trance...!
och
Jag brast brast brast
I skratt...!
Kallas kanske refräng på musikspråk.....
Nu måste alla musikvetare och alla som arbetar på STIM avsluta semester och lösa det här.....:)

Supertramp

Aktiv medlem
GoranS sa:
Fasen. Den påminner absolut om någon annan låt, men jag kan för mitt liv inte komma på vilken.
Ja visst gör den det!
Eller kanske är det bara det där "Oh-oh-oh-oh" som vi känner igen från nån annanstans?

En annan sak jag tänkte på är hur fin röst Robban har i den här låten. Har aldrig tänkt på honom som en speciellt bra sångare men här låter han nästan som Christer Sjögren med sådär härligt fylligt djup i rösten. I alla fall just denna versionen som jag länkade till som jag tror är originalet från albumet "Raket", finns även en annan version som går i en annan tonart och där låter han mer som vanligt tycker jag.

EDIT: Fast han får ju en del hjälp där i refrängen (för det är väl nån annan som lägger bas-stämman antar jag eller är det han själv?). Men versen gör han också ovanligtt bra tycker jag!

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Börjar fundera på om det är något i själva (instrumentala) soundet som triggar en igenkänningsreaktion hos mig, ffa i refrängen. Känns som en sån där sak som framemot onsdag helt plötsligt kan poppa fram ...

Supertramp

Aktiv medlem
Har kört lite Broberg idag efter att ha hört några låtar på radio (det var en diskussion om huruvida hans ibland "gubbsjuka" låtar står sig i dagens me-tio tidet) och fan vad bra han var alltså! Inte bara de fyndiga texterna, jag tycker många låtar är helt suveräna även musikaliskt! Skönt gung i Uppblåsbara Barbara tex!

Supertramp

Aktiv medlem
Och hur är det med denna? Är det detta originalet som var förlagan till Staffan och Bengts intro-sång till "Julkul" eller finns det ett annat original som Broberg baserade sin låt på? Skulle han verklugen bara ha gjort en 38 sekunder lång låt om han själv kommit på ett sånt skönt blues-riff?

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer