OT: Vad lyssnar du på för musik just nu?

GoranS

Aktiv medlem
Fortsätter lyssna mig igenom farsans gamla jazzsamling som jag fått överta efter att han flyttat utomlands.

Inbillar jag mig eller var det vanligare med en extremare "fördelning" mellan höger och vänster förr? I pianosolot (fr 2.30 i andra länken) är skillnaden lätt irriterande ljudnivåskillnad när jag lyssnar med lurar. Trevlig låt annars.

PSJ

Medlem
Inbillar jag mig eller var det vanligare med en extremare "fördelning" mellan höger och vänster förr? I pianosolot (fr 2.30 i andra länken) är skillnaden lätt irriterande ljudnivåskillnad när jag lyssnar med lurar. Trevlig låt annars.
På den tiden hade man helt annan teknik när man spelade in, speciellt live. i dehär fallet låter det som att enbart två kanaler spelats in vilket då bildar stereo. Hur mycket man hör ett instrument och vart den är placerad i ljudbilden beror på vart i rummet man står. Trummorna står ganska centralt på höger sida, pianot mer i bakgrunden till höger men saxen är till vänster, därav lite skev ljudbild i vissa solon. Härlig låt för övrigt!

SIE

Aktiv medlem
1F283105-5912-440F-BB2C-E80A8CE6BA50.png

Är det värt att lyssna in hela Neon Bible eller ska jag vänta 20 år till och då upptäcka den som ”skönt retro”?

clnr

Aktiv medlem
Det är värt att lyssna igenom hela Neon Bible. Men börja med Funeral och gärna The Suburbs innan.

SIE

Aktiv medlem
Det är värt att lyssna igenom hela Neon Bible. Men börja med Funeral och gärna The Suburbs innan.
Tack! Jag har hoppat på i fel ordning, började med The Suburbs när den kom, och var rädd att Neon Bible nu skulle bli som att läsa kapitel i en bok i fel följd.. eller nåt.

clnr

Aktiv medlem
Neon Bible är mer lik Funeral än the Suburbs enligt mig. Men alla 3 är bra så man hamnar inte speciellt fel Det är nämligen aldrig fel att lyssna på Arcade Fire.

grondahl

Aktiv medlem
Dagens mest spelade låt. Lyssnade på Strages podd när han intervjuade ho99o9 utan att ha hört talas om dem tidigare.

Vilket ledde mig till den här covern:

clnr

Aktiv medlem
Ahab - The call of the wretched sea. Fint väder ute och jag sitter inne och jobbar. Så vi får ta och sänka tempot och gå ner på de låga oktaverna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer