[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

MrSthlm

Aktiv medlem
En för mig överraskande/konstig upplevelse ikväll, inte haft någon skivspelare sedan tonåren ungefär men köpte en begagnad nu, hade väldigt låga förväntningar men tycker ljudet låter asbra, känner mig nästan snopen.

Plöjer igenom lite gamla Hendrix och Clapton skivor från 60-70 tal, klart roande.

Hmmm, ja, det var lite överraskande, jag hade dömt ut det här från början, såg det mest som en kul inredningspryl och att sporadiskt kunna lira gamla skivor. Tänkte att risken kanske är stor att jag inte kommer använda den alls. Hade varje fall inte spekulerat om att det skulle låta så här bra. 🙃 Haft en bunt på ca 100 skivor liggande i ett par lådor i förrådet.

Visst, det är säkert en del placebo med i bilden, vi snackar ljud här. Kanske ett par bra inspelningar/mastrar samt att möjligen den här begagnade skivspelaren jag nu kom över lirar bra med min gamla Marantz förstärkare och Kef golvhögtalare. Fortsättning följer, det vore inte bra för mig att bli fast i LP träsket, den saken är klar. 😅 En negativ sak är att skivorna är korta, det är klart jobbigt att hålla på att vända samt byta skivor. Blir kanske indirekt så att en skivpelare inbjuder lite mera till aktivt lyssnande jämfört med när man bara har på musik och gör andra saker

GoranS

Aktiv medlem
Nu är det länge sedan jag hade en fungerande vinylspelare, men min upplevelse är att jag numera oftare lyssnar på en låt eller t.o.m. en del av en låt av en artist för att gå vidare till en låt av en annan artist medan jag på LP-tiden typiskt lyssnade på en hel sida av en skiva innan jag bytte. Å andra sidan är det ganska sällan jag har på musik i bakgrunden - antingen lyssnar jag eller så har jag det tyst.

SIE

Aktiv medlem
Lever klart upp till hypen:

Roligast i Sverigerocken när han tar en dagens lunch på Dragon Gate och kräks på sina nya skor 🙂 men även bra i de allvarligare stunderna.

GoranS

Aktiv medlem
🙂 Här ska du se och höra GoranS du som gillar elgitarrer. Det sägs att Eric Clapton och många andra inspirerades av henne.

Jo, har hört henne tidigare. Tror t.o.m. hon kan ha förekommit tidigare i tråden. Dock inget som jag kan ta äran för i så fall.

Clapton var väl annars rätt inspirerad av Robert Johnson. Har för mig att jag läste att han under en period vägrade prata med folk som inte kände till RJ.

CCS

Aktiv medlem
Har haft en textfras från yngre dagar som på repeat i huvudet idag:
- Göran Johansson höll taaal, i finkostym.

Sökte tills jag fann att det var ju den gamla låten Karneval i stan med "jöttebosska" gruppen Jävlaranamma. Då så, då var det mysteriet löst lagom till kaffet. :coffee::giggle:

Kalle med K

Aktiv medlem
🙂 Här ska du se och höra GoranS du som gillar elgitarrer. Det sägs att Eric Clapton och många andra inspirerades av henne.

Hon spelade i Göteborg nångång på 60-talet, publiken älskade henne , det gjorde inte Gps rececent, tyckte hon spelade Rock´n Roll. (Hon kallas ju för inte för Rockens Gudmor.
Här kommer i alla fall riktig Blues

Topp