[OT] Vad tycker ni om Voltaren gel?

1888

Aktiv medlem
staine sa:
GoranS sa:
kais01 sa:
gelerna är förhållandevis riktigt bra på muskelproblem, t ex lårkaka och kramp i ryggmuskulatur. sämre på ledproblem, verkar ha svårt att tränga in där.

gelen ska bara strykas på och få torka in, ej masseras, då tar man bort den.
Verkar ju i så fall måttligt smart att skriva att man ska massera in den på förpackningen.

Nä där gör den inte mycket nytta
;p
Ha Ha Ha

GoranS

Aktiv medlem
1888 sa:
staine sa:
GoranS sa:
kais01 sa:
gelerna är förhållandevis riktigt bra på muskelproblem, t ex lårkaka och kramp i ryggmuskulatur. sämre på ledproblem, verkar ha svårt att tränga in där.

gelen ska bara strykas på och få torka in, ej masseras, då tar man bort den.
Verkar ju i så fall måttligt smart att skriva att man ska massera in den på förpackningen.

Nä där gör den inte mycket nytta
;p
Ha Ha Ha
Hoppla! Den syftningen blev onekligen inte helt lyckad. :-)

kais01

Aktiv medlem
mera roliga syftningar:) men gel i rumpan lär funka det också. men det krävs en mängd gel för att komma upp i stolpillrens 50 alt 100 mg....

42Hz

Aktiv medlem
Voltaren i gelform är riktigt usel, för det första är det bara någon procent av det aktiva ämnet (diklofenak) som når det onda, det mesta (~96%) åker ut i avloppet och sedan passerar det reningsverket och ut i naturen och förorenar...
Vill man prompt använda smärtstillande i gelform finns det gel med ibuprofen eller andra midre miljöfarliga ämnen i.

https://www.nyteknik.se/industri/har-ar-tolv-misstankta-miljobovar-pa-apoteket-6406905

https://www.dt.se/artikel/halsa-sju...de-gel-den-har-en-hogst-begransad-nyttoeffekt

D

Deleted member 43681

Guest
Eller som ett mer naturnära alternativ till smärtlindring kan man prova kapsaicin-kräm, även kallat "chili-salva". :-)

Är man riktigt snål (eller sparsam) kan man ta några habanéro-chili (alltså en stark chili-sort, inga löjliga spetsiga små "mini-paprikor" som folk mest associerar med chili) som blivit över från matlagningen, skära i halvor och gnida in på området med snittytan. Eller ännu bättre; lägga in habanéro-bitar i olja och låta stå någon/några veckor, så har man en egen fin chiliolja sen, att ha både till mat och värk. Krossa/mosa gärna frön och fröfästen för en extra stark effekt...

https://lakemedelsverket.se/malgrup...medel/Humanlakemedel-Arkiv/Capsina-kapsaicin/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapsaicin

https://www.apoteket.se/produkt/capsina-kram-0075-procent-45-gram-tub-114117/

BuTTuS

Aktiv medlem
Gel för ren smärtlindring, är inte det dumt? Det är väl i hjärnan smärtlindringen sker, och att då ta in ämnet genom tex ett knä verkar ju vara en onödig omväg...

SGS

Aktiv medlem
Bra tråd!

Provar Ipren gel på ryggskottet i stället. Varför gel? För att jag aldrig prövat det tidigare och det ser ballt ut på reklamen :-)

McOla

Aktiv medlem

janolle

Aktiv medlem
Tigerbalsam röd lr vit soft funkar. Även liniment blue funkar fint om ska smörja ett stort område. Voltaren gel=skit.

zanoii

Aktiv medlem
Voltaren funkade inte på mig heller förut. Sen insåg jag att jag underdoserade ganska kraftigt. Nu fungerar det oftast bra men jag ska testa några av de andra tips som ges i tråden.

Luzen

Aktiv medlem
Voltaren/Diklofenak i gel-form har ingen verkan. Ta en tablett istället.
Jag frågade ortopeden om jag kunde få Voltaren Gel på recept efter en knäoperation och ville få ned svullnad/inflammation snabbt.
"Voltaren Gel är jättebra grejer! Det bästa du kan göra med den är förmodligen att smörja gångjärnen med för på kroppen gör den i alla fall ingen nytta. Jag skriver ut fler piller till dig istället"

Lejon

Aktiv medlem
Som så ofta en avvägning mellan verkan och biverkan. Voltaren och liknande tabletter är preparat som allmänheten betraktar som ganska ofarliga men ändå ger oerhört många negativa effekter och direkta skador. Dessutom är de direkt kontraproduktiva i vissa fall (försämrar exemplevis träningseffekt och en viss grad av inflammation är inte i alla lägen av läkning något negativt).
Den klena effekt man har av voltaren gel är i alla fall rimligtvis inte förknippat med särskilt stora potentiellt farliga biverkningar, så upplever man effekt av gel tycker jag man kan kladda på.

kais01

Aktiv medlem
Luzen sa:
Voltaren/Diklofenak i gel-form har ingen verkan. Ta en tablett istället.
Jag frågade ortopeden om jag kunde få Voltaren Gel på recept efter en knäoperation och ville få ned svullnad/inflammation snabbt.
"Voltaren Gel är jättebra grejer! Det bästa du kan göra med den är förmodligen att smörja gångjärnen med för på kroppen gör den i alla fall ingen nytta. Jag skriver ut fler piller till dig istället"

efter t ex knäoperationer ligger ofta blod och irriterar under huden, sprids gärna till lår eller underben. på med gel. det är ett av de bästa användningsområdena.

däremot som sagt tränger det inte in vidare bra i leder.

utbrott

Aktiv medlem
Enligt en jämförande studie på olika smärtlindrande geler och placebo visade sig voltaren gel vara bäst.

Det var även Ipren och Orudis med i studien.

Men piller är ändå markant mer effektiva. Speciellt i kombo paracetamol/NSAID.

Studien finns att söka upp på janusinfo.se

Tony-Turbo

Ny medlem
Har nu testat voltaren Gel i ett par dagar på en inflammerad hälsena utan någon märkbar effekt. Sånär som möjligt någon procent smärtlindring.....som likaväl kan vara placebo.
Mitt tips är Linnex Liniment. Finns bl.a som stift. Fruktansvärt starkt. Enligt bruksanvisningen rekommenderas 1-2 strykningar. Första gången jag använde den läste jag inte och masserade baksida lår med stiftet i 1-2 minuter.
Efter 15 min kändes det som att någon hällt kokande vatten på mig. Gick över efter 30 låååånga minuter.

sdx

Aktiv medlem
Har nu testat voltaren Gel i ett par dagar på en inflammerad hälsena utan någon märkbar effekt. Sånär som möjligt någon procent smärtlindring.....som likaväl kan vara placebo.
Mitt tips är Linnex Liniment. Finns bl.a som stift. Fruktansvärt starkt. Enligt bruksanvisningen rekommenderas 1-2 strykningar. Första gången jag använde den läste jag inte och masserade baksida lår med stiftet i 1-2 minuter.
Efter 15 min kändes det som att någon hällt kokande vatten på mig. Gick över efter 30 låååånga minuter.
För inflamerad hälsena finns bara en utväg tåhävningar i ca 6 månader.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Inte svar på din fråga men: Om du tävlar på den nivån att du tränar 30-50 timmar i veckan så kan det tänka sig att du behöver diverse piller, mediciner och smärtstillande för att klara av den volymen. Gör du inte det så bör du INTE använda piller och krämer för att dölja eventuella smärtor som du har. Prata med din läkare istället.

Senast ändrad:

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Skippa alltid Diklofenak och ta ibuprofen i tablettform för att hämma inflammationen. Komplettera med Linnex eller ännu hellre en kraftigare ormsalva för att öka blodgenomströmningen i området. Linnex och Apotekets "Ormsalva extrem" tillsammans har överraskat mig många gånger, framför allt ormsalvan.

Skogsgubben

Aktiv medlem
För inflamerad hälsena finns bara en utväg tåhävningar i ca 6 månader.
- Tråkigt (som all rehabträning)
+ ger snygga vader

Tony-Turbo

Ny medlem
Skippa alltid Diklofenak och ta ibuprofen i tablettform för att hämma inflammationen. Komplettera med Linnex eller ännu hellre en kraftigare ormsalva för att öka blodgenomströmningen i området. Linnex och Apotekets "Ormsalva extrem" tillsammans har överraskat mig många gånger, framför allt ormsalvan.
Bra tips! Ska testas, i kombination med försiktig rehab.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer