[Ot] våffligaste våffeljärnet? Dubbeljärn sökes!

Pfaff

Aktiv medlem

perzzon

Aktiv medlem
För lite fett ligger inte riktigt för mig :) . Men för lite värme kan jag verkligen tänka mig. Får pröva nästa gång (till vintern när jag är där.)
Tack

Boromir

Medlem
Efter middagsmissären den 25/3 kom den här tråden helt rätt. Jag har precis som Glitch tröttnat på att få äta kalla och mjuka våffelrester. Jag går på kraft, Beställde igår ett Wilfa WAD-619 som har den högsta effekten av dom järn jag hittat (1700w). Recension kommer innan veckan är slut
/T

glitch

Aktiv medlem
Efter middagsmissären den 25/3 kom den här tråden helt rätt. Jag har precis som Glitch tröttnat på att få äta kalla och mjuka våffelrester. Jag går på kraft, Beställde igår ett Wilfa WAD-619 som har den högsta effekten av dom järn jag hittat (1700w). Recension kommer innan veckan är slut
/T
Grymt! Då avvaktar jag dina första intryck:)

Eld

Medlem
För lite fett ligger inte riktigt för mig :) . Men för lite värme kan jag verkligen tänka mig. Får pröva nästa gång (till vintern när jag är där.)
Tack
Du har väl inte diskat den med diskmedel? Det får man inte göra! Då förstör man instekningen och våfflorna kommer fastna. 180-190 grader ska det vara när man häller i smeten. High tech fusk: Använd IR-termometer.

perzzon

Aktiv medlem
Du har väl inte diskat den med diskmedel? Det får man inte göra! Då förstör man instekningen och våfflorna kommer fastna. 180-190 grader ska det vara när man häller i smeten. High tech fusk: Använd IR-termometer.
Nån kan säkert ha diskat det med diskmedel men jag har iaf inte gjort det. Även om jag inte är religiös på det sättet :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Funkar utmärkt även med diskmedel. Polymeriserat fett som är det som ger stekegenskaper diskas inte bort så lätt.

/Gjutjärnsmisshandlaren.

fhloston

Aktiv medlem
Skönt att kunna grädda våfflorna utomhus, så slipper man oset.

Åviken classic med nonstick. Typ 20-25 år gammalt.

DSCPDC_0000_BURST20200331153638400.JPG

glitch

Aktiv medlem
Blev ett Åviken 906 samtidigt som en robotdammsugare inhandlades :)

Har vi några guldklimpar till alternativa våffelrecept här på happy? Gärna lite nyttigare.

Har nyligen upptäckt sötpotatisvåfflor som är ruggigt gott både med salt och söt topping.
20200324_141758.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag bytte ut en tredjedel av mjölet mot kikärtsmjöl igår. Matigare och helt ok smak. Har knappt socker i heller, har hellre det på. Och så givetvis en skvätt soda eller vichyvatten i smeten allra sist innan gräddning.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Har vi några guldklimpar till alternativa våffelrecept här på happy? Gärna lite nyttigare.

Har nyligen upptäckt sötpotatisvåfflor som är ruggigt gott både med salt och söt topping.

03031.png

#guldklimp.

Bonzo

Aktiv medlem

Hittade ett recept på LCHF-våfflor för några år sedan som var riktigt gott. Särskilt nyttigt var det nog dock inte, men fördelen var att man blev tjockmätt redan efter 2-3 våfflor.

Rattnalle

Aktiv medlem
Varför betala extra för något man snor ihop på två min ändå? Gammal klassisk småsnålhet.

Köper ni bakmix till kakor också? Alltid undrar vem som köper dem.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Varför betala extra för något man snor ihop på två min ändå? Gammal klassisk småsnålhet.

Köper ni bakmix till kakor också? Alltid undrar vem som köper dem.
Aldrig bakat en kaka så där går jag bet.
Vi gör egen våffelsmet med när tanten får bestämma, men de blir inte lika frasiga imho.

En fördel är ju hållbarheten. Vi har t ex aldrig mjölk hemma eftersom vi inte dricker det.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är rimligt.

Köpa kak/våffelmix/pulvermos etc inte rimligt.
Pulvermos har väl sin funktion med, dels lagerhållning och dels när man behöver spara bränsle.
Jag gör inte gärna riktig mos på ett gammalt Trangia som ett exempel, framförallt inte om jag ska bära bränslet själv.

Men tar gärna emot ett recept som ger lika frasiga våfflor som Ekströms.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag höftar oftast lite så har inget recept på rak arm. Men bra med smält fett och kolsyrat vatten ihop brukar ge frasiga våfflor för mig.

Visst, prepper eller vandringsmat är väl ett annat kapitel med andra krav. Jag äter dock hellre annat som faktiskt är ätbart då för egen del 🙄 Potatismos på gastrangiat är ju annars fullt görbart.

-****-

Aktiv medlem
Pulvermos har väl sin funktion med, dels lagerhållning och dels när man behöver spara bränsle.
Jag gör inte gärna riktig mos på ett gammalt Trangia som ett exempel, framförallt inte om jag ska bära bränslet själv.

Men tar gärna emot ett recept som ger lika frasiga våfflor som Ekströms.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har väl ungefär kört detta men bytt ut 1/3 av vätskan mot sodavatten som rörs i försiktigt precis innan gräddning, efter att smeten har fått stå och svälla.

Bonzo

Aktiv medlem
Sodavatten i alla ära, men det bästa är alltid att låta våffelsmeten stå ett bra tag så att bakpulvret får göra sin grej innan man använder den.
Nu är det såklart sällan jag har den framförhållningen, men de gånger jag fått smet över till nästkommande dag har det varit en enorm skillnad på resultatet.

OT: Detsamma gäller såklart pannkakor.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nästa dag är ambitiöst men någon timme iaf behöver ju smeten stå, för både pannkakor och våfflor.

Pfaff

Aktiv medlem
Ernst ger mig kalla kårar men när vi en sällan gång äter våfflor kommer denna gärna upp

Fö fattar jag inte varför glutenfritt framhävas som något positivt, gluten är ju proteiner. Förutom alla andra positiva egenskaper. Den promille av befolkningen som har en äkta allergi är såklart undantagna från min brist på förståelse.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nån timme är oftast långt över min ambition.

Bara av att läsa Ernts receptet så ser det snarare ut som segvåfflor än frasvåfflor. Våfflor ska mest vara knaprig luft imho.

patten

Aktiv medlem
Jag har väl ungefär kört detta men bytt ut 1/3 av vätskan mot sodavatten som rörs i försiktigt precis innan gräddning, efter att smeten har fått stå och svälla.
Kör också efter det receptet. Jag byter 3/4 av vätskan mot havreyoghurt, samt att jag skickar all form av socker i smeten. Körde med yoghurt när jag åt animaliskt och tyckte våfflorna blev både frasigare och godare.

Spindelbenen

Aktiv medlem

Visa bilaga 408711
Varför har du keso på våfflan? Sötpotatis? Vad är det för fel på dig? Var det inte våfflor du skulle göra? Med typ sylt och grädde?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer