[OT] Van der Poel - Osvenskt bäst när det gäller!

emilh

Aktiv medlem
Van der Poel.

Namnet bör väl åtminstone vara rätt i en hyllningstråd?

Och han cyklar redan. Ja, Nils.

Drosa

Aktiv medlem
Vad kul!😀 Äntligen efter alla år sedan Tomas Gustavssons era en svensk i topp i skridsko gläder mig. Efrersom jag själv åkt skridskor i ungdomsåren så är det extra kul tycker jag. Får vi se ett nytt guld på söndag? Låt oss hålla tummarna för det.✊

Berk

Aktiv medlem
Jag var på plats förra gången en svensk skrinnare vann VM-guld för ett ½-sekel sedan på Ullevi.

Såg nyligen en bild i DN där det fanns 70000 åskådare när Göran Claeson (som har några gånger tränat min son) åkte mot Kees Verkerk på Ullevi, helt otroligt! Var för ett år sen i Thialf för att titta på Nederländska mästerkap, det var stor, men inte i närheten av 70000.

Otroligt bra att ingen Nederländare vinner igen. Och jag hoppas att skidskoåkning blir lite populärare igen nu i Sverige!

EDIT: ska tillägga att jag är Nederländare.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vet inte hur det funkar med Nederländska namn på Svenska.
På nederländska är det:
Nils van der Poel
och:
Van der Poel

Såhär gör vi med sådana här namn

CC828AE5-D045-4DFF-883E-81B8ACE431BE.jpeg

Alltså - alltid liten bokstav, även direkt efter punkt. Det gäller även ”von”, ”af” och dylika adliga namn.

Berk

Aktiv medlem
Det viktigaste är ju helt klart hans namn och inte hans prestation (y)

Måste säga att hans prestation inte var oförväntad för mig (kanske pga hans namn?). Men fortfarande en otroligt bra och stor presentation, framförallt när man vet hur dålig infrastrukturen för skridskoåkning är jämfört med Nederländarna! Nils hade t.ex. inte tränad på en 400 meter banan innan han åkte till Heerenveen.

GoranS

Aktiv medlem
Är ni säkra på att vi inte borde skriva fan istället för van? Tror det skulle ge honom en djävulsk fart.

Topp