[OT] Van der Poel - Osvenskt bäst när det gäller!
Nu ska man väl verkligen inte börja spekulera i varför någon man inte känner blev övertränad för typ 20 år sedan men jag har för mig att Elofsson körde riktigt, riktigt hårda pass enligt resonemanget att man kan ta ut sig mer på träning än tävling, det gör inte så mycket om man går in i väggen på träning. Det lär ju slita...Ja, intressant med Elofsson, jag hade totalt missat det, tyvärr blev väl han allvarligt övertränad till slut dock men det behöver nödvändigtvis inte bero på hans 5 - 2 upplägg. Påminner väl liiite om Nils på det sättet att han verkar tränat väldigt mycket med enorm mängd. Står om att han körde ca "ett Vasalopp om dagen" dock uppdelat på några olika pass/dag men sedan med totalvila två dagar.
Här lite om hur han tränade men det finns säkerligen bättre artiklar:
Aftonbladet sport: Träningsnarkomaner så här hårt lever de
Träningsnarkomaner så här hårt lever de Per Elofssons vardag: ett Vasalopp om dagenwww.aftonbladet.se
Men vad vi har här är ändå två personer som varit (eller är) bäst i världen som tränat enligt en 5-2 modell, jag tycker det ändå är intressant. Som tex @Fjärdebrunn skriver ovan är ju dock den exceptionellt hårda träningen under dessa 5 dagar den stora (nästan omänskliga) utmaningen här vilket också kräver rejäl vila/återhämtning.