[OT] Van der Poel - Osvenskt bäst när det gäller!

r72

Aktiv medlem
Ja, intressant med Elofsson, jag hade totalt missat det, tyvärr blev väl han allvarligt övertränad till slut dock men det behöver nödvändigtvis inte bero på hans 5 - 2 upplägg. Påminner väl liiite om Nils på det sättet att han verkar tränat väldigt mycket med enorm mängd. Står om att han körde ca "ett Vasalopp om dagen" dock uppdelat på några olika pass/dag men sedan med totalvila två dagar.

Här lite om hur han tränade men det finns säkerligen bättre artiklar:

Men vad vi har här är ändå två personer som varit (eller är) bäst i världen som tränat enligt en 5-2 modell, jag tycker det ändå är intressant. Som tex @Fjärdebrunn skriver ovan är ju dock den exceptionellt hårda träningen under dessa 5 dagar den stora (nästan omänskliga) utmaningen här vilket också kräver rejäl vila/återhämtning.
Nu ska man väl verkligen inte börja spekulera i varför någon man inte känner blev övertränad för typ 20 år sedan men jag har för mig att Elofsson körde riktigt, riktigt hårda pass enligt resonemanget att man kan ta ut sig mer på träning än tävling, det gör inte så mycket om man går in i väggen på träning. Det lär ju slita...

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror nog att han gjorde vad han kunde för att försöka komma tillbaka. När det efter ett antal år inte gick så fann han för gott att lägga ner. Har svårt att tänka mig att det berodde på bristande träningsvilja att han inte lyckades komma tillbaka till den nivå han var på innan problemen började.

GoranS

Aktiv medlem

Ska man gissa att det är en nyhet som inte kommer att toppa kinesiska löpsedlar!?

GoranS

Aktiv medlem
Verkar som nyheten nått även utanför Sveriges gränser.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Kass tajming dock. Hade varit rätt mkt större rubriker om detta hade hänt i nyhetstorka-tider; nu med Putin-invasionen är det rätt lite fokus på Dawit Isaak, Navalnyj och Gui Minhai om man säger så…

GoranS

Aktiv medlem

Nästa olympiska gren? Skateathlon. Först hopp från flygplan och sen 10000 meter skridsko?
Hade varit än mer imponerande om han landat i ett par i förväg uppställda skridskor!

Maglia Nera

Aktiv medlem
Åh ena sidan är jag lite sugen på att dra igång en gofundme för att behålla skönaste personen inom idrotten, åh andra sidan verkar han vara så skön som person att han inte lär bry sig om pengarna. Misstänker att han fått några kontraktserbjudanden från cykelstall redan dessutom.

ulfalf

Aktiv medlem
Lyssnade lite på frågestunden med media igår och fick intrycket av han skulle ut och ge sig på att föreläsa under kommande år. Man kan ju gissa att han fått en del förfrågningar om det efter han släppte sitt manifest. Säkert inte bara som allmän pepp-föreläsare för mellanstora konsultbolag, utan även som inspiratör för företagsutveckling osv. Hans filosofi kring träning kan man/han säkert utan svårare justeringar överföra på företagsutveckling/näringslivet etc. osv.

GoranS

Aktiv medlem
Sätter 50 spänn på att Mount Everest står på to do listan.
Hur avgör man vinnare i det vadet? Med mindre än att någon av hans polare hänger här misstänker jag att det är svårt att få tillförlitlig information om vad hans att-göra-lista innehåller just nu.

WSMC

Aktiv medlem
Hur många har olympiska medaljer i olika grenar? Skimo os -26?
10 svenskar finns på listan.
85 atleter totalt.
Vem ligger ett? Så klart att allas vår simmande Tarzan gör det 😊
Kikar man igenom listan finns det ett par rätt spännande kombinationer, bla:
Gymnastik/Dragkamp
Boxning/Bob
Fäktning/Landhockey
Short track/Baseball
Finns även ett par cykling/skridsko för att koppla det till NvdP

Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
Hmm Thug of war. Glömt bort att dragkamp hade ett så skojfriskt namn på engelska. Undra hur stor möjligheten är att få se den grenen göra comeback på OS?

GoranS

Aktiv medlem
Om man tittar på personer som tagit individuella guld i två olika grenar krymper listan rätt duktigt.

Grøttumsbråten, Haug, Ledecká och Winans (dock konst som en gren).

Bara Ledecká som gjort det i ”modern tid” alltså.

Topp