[OT] Van der Poel - Osvenskt bäst när det gäller!

Ilritorno

Aktiv medlem
Grøttumsbråten, Haug, Ledecká och Winans (dock konst som en gren).

Bara Ledecká som gjort det i ”modern tid” alltså.
Christa Luding också. 1988 ett guld och ett silver på skridskor på vinter-os och silver i sprinten på bancyklingen vid sommar-os samma år. Ett bra år för henne.

Ah guld... :)

WSMC

Aktiv medlem
När vi ändå är inne på ämnet.
Här är listan med personer som tagit medalj i både sommar och vinter-OS.
Endast fem personer, ingen svensk, men dock en norrman. Endast en person med guld i båda(Eagan 1920/1932 i Bob/Boxning) .
Senast det skedde var 2014, Williams(USA) silver i Bob och innan det hade hon tagit bla guld 2012 i 4x100m stafett.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Individuellt guld i både sommar- och vinter-OS är det ingen som gjort ännu alltså.

NvdP borde väl vara mest lämpad för konditionsgrenar utan stora krav på explosivitet - tempolopp eller förföljelselopp i cykel, singelsculler i rodd eller C1/K1 i kanot. Just kanot verkar dock som det är mer fokus på korta distanser, skulle möjligen vara C1 1000 m!?

Eller så får han ta sin militära utbildning till nytta och hoppas på att AK-skytte dyker upp som en disciplin eller kanske cykel/rullskideskytte.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag har verkligen inte sett eller hört allt som NvdP uttalat, men det har inte låtit som att han drömt om att bli världsbäst i någon annan idrottsdisciplin.
Och jag hoppas att han inte är så ytlig att han drömmer om att bestiga Mt Everest, även om jag tror att han skulle göra det utan extra syrgas om han gav sig på det.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har verkligen inte sett eller hört allt som NvdP uttalat, men det har inte låtit som att han drömt om att bli världsbäst i någon annan idrottsdisciplin.
Och jag hoppas att han inte är så ytlig att han drömmer om att bestiga Mt Everest, även om jag tror att han skulle göra det utan extra syrgas om han gav sig på det.
Nej det hela är nog mer gubbspekulationer än ngt verklighetsrelaterat.

GoranS

Aktiv medlem
Om han skulle ge sig på bergsbestigning undrar jag om han skulle satsa på att bestiga Mt Everest. Känns för ordinärt, tror han skulle hitta på något mindre konventionellt.

Laan84

Aktiv medlem
Om han skulle ge sig på bergsbestigning undrar jag om han skulle satsa på att bestiga Mt Everest. Känns för ordinärt, tror han skulle hitta på något mindre konventionellt.
Utanför etablerade leder, rekordtider eller två gånger i rad, finns säkert sätt att göra det svårare 😁

BFS

Aktiv medlem
Att springa kinesiska muren på rekordtid, utan support, efter att ha gett en medalj till Gui Minhais dotter är ett svårslaget äventyr.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det skulle han nog fixa, men knappast ett "äventyr" för den gubben!
Jag är ganska säker på att han skulle åka av i den form han är nu.
Om han låter en kompis slå igen en plåtdörr i ansiktet på honom var 10e minut eller ännu lättare kör lite anaerob träning så fixar han det nog utan problem.

Ilritorno

Aktiv medlem
Hmm hur kan haft tid hålla koll på skridskor samtidigt som en av årets höjdpunkter Strade Bianche pågått :unsure:

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Hmm hur kan haft tid hålla koll på skridskor samtidigt som ett av årets höjdpunkter Strade Bianche pågått :)
Är väl inget problem att titta på två saker samtidigt?
BILD.png

GoranS

Aktiv medlem
Ingen koll på hur mkt Roest kan slå NvdP med på 1500 meter men det får väl inte bli jättemycket om den fortfarande ska finnas gott hopp om svenskt guld i morgon.

ani

Aktiv medlem
Individuellt guld i både sommar- och vinter-OS är det ingen som gjort ännu alltså.

NvdP borde väl vara mest lämpad för konditionsgrenar utan stora krav på explosivitet - tempolopp eller förföljelselopp i cykel, singelsculler i rodd eller C1/K1 i kanot. Just kanot verkar dock som det är mer fokus på korta distanser, skulle möjligen vara C1 1000 m!?

Eller så får han ta sin militära utbildning till nytta och hoppas på att AK-skytte dyker upp som en disciplin eller kanske cykel/rullskideskytte.
K som i kajak är extremt teknikkrävande, lite som längdskidor med skillnaden att man blir jävligt blöt väldigt snabbt när man gör fel. Så, nä.
C är betydligt svårare än K.

GoranS

Aktiv medlem
Lagom är 10 sek back inför 10000, då blir det åka av.
Om jag fattar det rätt är avståndet före 1500 meter knappt 11 s omvandlat till 10000 meterstider så då behöver NvdP köra jämnt eller t.o.m. slå Roest knappt på 1500 meter och det vore väl en knall. Såg att NvdP trodde att övre gränsen för vad han möjligen skulle kunna ta är 20 s, d.v.s. han bör ta stryk av Roest med under 1,5 s på 1500 m.

InlineOla

Aktiv medlem
Vilken tid startar 10000? Vet att det inte är klart än vilka som blir kvalificerade dit men starttid för själva grenen borde väl va bestämt. Gjort några halvhjärtade försök att googla men lyckas inget vidare.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
16.21 ska 10000 meter starta enligt https://live.isuresults.eu/events/2022_NOR_0002/schedule

NvdP går i tredje par, så gissningsvis kanske vid kvart-tio i fem skulle han kunna komma iväg.

Känns dock som silver. Ligger 21,72 s efter Roest som dessutom kommer att han NvdPs tider att gå på. Kongshaug som ligger två är bara halvsekunder före NvdP och har ett pers som är nästan en minut långsammare än NvdP så han ska inte utgöra ett hot.

Senast ändrad:

Earlslick

Aktiv medlem
16.21 ska 10000 meter starta enligt https://live.isuresults.eu/events/2022_NOR_0002/schedule

NvdP går i tredje par, så gissningsvis kanske vid kvart-tio i fem skulle han kunna komma iväg.

Känns dock som silver. Ligger 21,72 s efter Roest som dessutom kommer att han NvdPs tider att gå på. Kongshaug som ligger två är bara halvsekunder före NvdP och har ett pers som är nästan en minut långsammare än NvdP så han ska inte utgöra ett hot.
Olidligt nu.

d_anders

Aktiv medlem
Nice. 12.40 är nog bra efter att ha kört de övriga loppen. Har ingen aning om vilka resultat som är normala på allround-vm

Totteman

Aktiv medlem
Nils, en så stor idrottare. Imponerande åkning. Det var jobbigt att se Roest åkning, och han blev tvåa.

Topp