[OT] vandringsresa kristi himmelfärd

tobiascyklar

Aktiv medlem
Jag skulle vilja sticka med son 11 år och vandra nånstans i Europa över Kristi himmelfärds. Tänkte alperna, pyreneerna, korsika, etc. Irland? Skottland? . Jag hoppas på lagom varmt och litet frodigt söderut i början på säsongen innan det blir riktigt varmt och mer torrt landskap. Gärna så nära som möjligt så restiden minimeras, men ändå komma iväg utanför Sverige. Vi kommer nog inte gå jättelångt. Föreställer oss att vi bor på små hotell eller bed and breakfast på landsbygden. Var tidigare för många år sen i Serre Chevalier och vandrade, supermysigt hotell i dalen med Langley travel, och möjlighet att ta lift upp på berget för att maximera utsiktsvandring. Det fanns också litet aktiviteter som via ferrata. Nåt sånt skulle passa. Litet orolig att alperna är litet kalla i maj. Det är ju Irland också, så det får anses vara en högoddsare som måste erbjuda ngt riktigt perfekt landskap :-)

Tacksam för att tips!

GoranS

Aktiv medlem
Om man tittar på hur det brukar kunna se ut på bergsetapperna i girot, som ju går i maj och möjligen några dagar in i juni, tror jag att Alperna är lite väl chansartat i maj.

Cinque Terre kanske skulle kunna vara något!?

uandt

Aktiv medlem
+ 1 på Cinque Terre. Flyg till milano eller pisa. Sen tåg. Glöm inte käka potatissalladen med bläckfisk i. Den e god

ooms

Aktiv medlem
Som sagts, Cinque Terre funkar säkert och är fint. Men det blir ju lite bök med transfers, då man både måste ta sig fr flygplatsen och sedan byta till en tågresa som tar ett par timmar.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Strax syd om Hannover finns en stor Nationalpark.

Landschaftsschutzgebiet Harz und südliches Harzvorland

Zooma in i kartan så finns det en hel del fina saker att vandra omkring till

Titan RT Hängbro, flertalet borgar, HöhlenErlebnisZentrum - Iberger Tropfsteinhöhle. mm mm

Magneto

Medlem
Jag kan också rekommendera Mallorca, tramontanabergen (världsarv) är fantastiska att vandra i och barnvänligt är det också, lätt att ta sig fram med buss på mallorca, speciellt om du utgår från Palma. Du hittar massor av trails på wikiloc

uandt

Aktiv medlem
Det är 7-8 mil från flyplatsen i Pisa till La Spezia så går det flyg som passar är den rätt överlägset enkel. Milano är annars garanterat att det går hitta ok flygtider till och tåg ner till Genua har varit väldigt smidigt de gånger jag gjort det.

Är det en långhelg Onsdag-kväll till Söndag tror jag det blir svårt hitta bättre vyer för pengarna

ooms

Aktiv medlem
Det är 7-8 mil från flyplatsen i Pisa till La Spezia så går det flyg som passar är den rätt överlägset enkel. Milano är annars garanterat att det går hitta ok flygtider till och tåg ner till Genua har varit väldigt smidigt de gånger jag gjort det.

Är det en långhelg Onsdag-kväll till Söndag tror jag det blir svårt hitta bättre vyer för pengarna
Men man måste väl in till Milano/Pisa och byta (Pisa är väl Iofs bara buss i 10 min)? Eller går det tåg direkt fr ex.vis Malpensa?

Den gång jag var dit flög jag till Genua (via Frankfurt el München), och sedan tåg. Det tåget kom fr Milano om jag minns rätt.

uandt

Aktiv medlem
Det är ju ett gäng flyplatser i Milano men att ta sig från dem till centralstn är rätt smidigt. Sen regionaltåg till Genua sen lokaltåg vidare. Nu gillar jag iofs tåg så det kanske inte är så smidigt som jag tänker. Åker en till Genua är det värt ta en avstickare till Portofino också. Den halvön är fin att vandra på och sen finns det gott om rikingar, bilar och båtar en kan peka finger år när en väl är där.

uandt

Aktiv medlem
Jag ska sluta i denna tråd, men klimatet är inte politik. Fysik osv skiter i vad vi tycker.
Jag tycker det är okej med lite ångest men i en tråd där TS vill ha resmålsförslag och specifikt nämner ställen som Irland, som i praktiken inte går att ta sig till på annat sätt än med flyg. Det tycker jag är lite ofint

Kom med konstruktiva förslag som att ta tåget till Nordtysklant och traska kring Königsstuhl istället

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag tycker det är okej med lite ångest men i en tråd där TS vill ha resmålsförslag och specifikt nämner ställen som Irland, som i praktiken inte går att ta sig till på annat sätt än med flyg. Det tycker jag är lite ofint

Kom med konstruktiva förslag som att ta tåget till Nordtysklant och traska kring Königsstuhl istället
Jag kom ju med ett i nord/mitttyskland. lite vandring, coola borgar, lite grottor m hängbroar. perfans för en 11 åring ju

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Det står väl att det är tips som framförs på sommaren!? Det måste alltså handla om tips i någon annan tråd då alla inlägg i denna tråd skrivits i januari, vilket absolut inte är någon sommarmånad i Sverige.
Krist Himmelsfärd brukar vara i Maj och vad heter tråden?

[OT] vandringsresa kristi himmelfärd​

GoranS

Aktiv medlem
Krist Himmelsfärd brukar vara i Maj och vad heter tråden?

[OT] vandringsresa kristi himmelfärd​

Men det Laan84 skrev var

"För det är ju en ren slump att det ofta brinner på ställena det tipsas om på sommaren…".

Om man läser det bokstavstroget har jag svårt att se att det kan tolkas som annat än att tipsen ska vara framförda på sommaren. Vill man ha det till att det verkligen entydigt ska stå att det är ställen som man reser till på sommaren får man hitta på en annan formulering, kanske något i stil med:

""För det är ju en ren slump att det ofta brinner på sommarresmålen det tipsas om …".

/Tramspelle

Laan84

Aktiv medlem
Men det Laan84 skrev var

"För det är ju en ren slump att det ofta brinner på ställena det tipsas om på sommaren…".

Om man läser det bokstavstroget har jag svårt att se att det kan tolkas som annat än att tipsen ska vara framförda på sommaren. Vill man ha det till att det verkligen entydigt ska stå att det är ställen som man reser till på sommaren får man hitta på en annan formulering, kanske något i stil med:

""För det är ju en ren slump att det ofta brinner på sommarresmålen det tipsas om …".

/Tramspelle
Tramspelle behöver en lektion i läsförståelse? 😉

Man behöver iofs läsa mitt första inlägg och minnas det när man läser det andra…

GoranS

Aktiv medlem
Tramspelle behöver en lektion i läsförståelse? 😉

Man behöver iofs läsa mitt första inlägg och minnas det när man läser det andra…
Jag inser vad du menar (tror jag i alla fall) men jag tror fortfarande att det är svårt att ro hem den tolkningen om man läser meningen och tolkar den ordagrant. Men det finns ju språkexperter på forumet som säkert kan avgöra det bättre än jag.

GoranS

Aktiv medlem
I sakfrågan, finns det kanske några trevliga ställen öster om Nice? Lutar ju brant ner mot kusten så utsiktskontot borde kunna fyllas. Kommunikationer borde vara hyggliga då flygplatsen i Nice är hyggligt frekventerad och det går tåg längs kusten om man ha allmänna kommunikationer. Har för mig att jag såg vandringsledsskyltar när jag cyklade i det området men har ingen koll på om det är lätt att komma till dem.

uandt

Aktiv medlem
Hela biten mellan Cannes och Genua känns rätt hårt exploaterad annars. Men rakt upp i bergen, där finns nog mycket fint

thomaslundstrom

Aktiv medlem
I sakfrågan, finns det kanske några trevliga ställen öster om Nice? Lutar ju brant ner mot kusten så utsiktskontot borde kunna fyllas. Kommunikationer borde vara hyggliga då flygplatsen i Nice är hyggligt frekventerad och det går tåg längs kusten om man ha allmänna kommunikationer. Har för mig att jag såg vandringsledsskyltar när jag cyklade i det området men har ingen koll på om det är lätt att komma till dem.

Off topic i tråden men inte i forumet är att hyra cykel och ta sig uppför Col de la Madone från Menton.

DanielS

Aktiv medlem
Vandrade på lite olika ställen runt Como-sjön för några år sedan runt den tid kristi himmelfärds ligger i år. Var perfekt väder för vandring när man kom upp mot 1000m. Nere i dalen var det för varmt..

tobiascyklar

Aktiv medlem
Som sagts, Cinque Terre funkar säkert och är fint. Men det blir ju lite bök med transfers, då man både måste ta sig fr flygplatsen och sedan byta till en tågresa som tar ett par timmar.
Transfern oroar litet. Vill att det skall vara supersmidigt. Men två timmar i tåg är inte nono, vill bara inte resa bort större delen av dagen. 2-3 timmar flyg och en timmes anslutning vore väl bra

tobiascyklar

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer