[OT] vandringsresa kristi himmelfärd

GoranS

Aktiv medlem
Jag tänkte att uandt nämnde Pisa som möjligt ställe att flyga till. Inte så långt bilvägen till CInque Terre därifrån och större delen motorväg. Och hyra brukar väl gå att göra på flygplatsen. Dock ingen aning om i vilken mån flyg går direkt till/från Pisa på lämpliga dagar. Milano är väl sannolikare att det skulle funka.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av Cinque Terre. Var bara en lös tanke.

GoranS

Aktiv medlem
Hela biten mellan Cannes och Genua känns rätt hårt exploaterad annars. Men rakt upp i bergen, där finns nog mycket fint
Jo, kustremsan är det säkert. Min känsla är dock att det gäller ganska mkt av kustremsor i Medelhavsregionen. Man behöver dock ofta inte komma speciellt långt från kusten för att det ska vara ngt helt annat. Nämnda Madone-stigningen var ju t.ex. rätt snart en mkt stillsam upplevelse.

uandt

Aktiv medlem
Jag har varit och traskat i Cinque Terre i 3 hela dagar +1 en dag i Genua. Stället är verkligen löjligt fint och förtjänar hajpen. Lite för knepigt ta sig dig för en så kort helg kanske, någon alpdestination känns mer tidseffektiv men chansen att få doppa sig i (det då svinkalla) medelhavet....

Berk

Aktiv medlem
Norwegian verkar har flygg i våren direkt från Arlanda till Pisa. Då är det enkelt, och vackert, att åka tåg till Cinque Terre. Jag skulle hellre inte köra (hur)bil där.

Cinque Terre är riktigt fin och vackert, men mängden turister är helt otroligt. Jag var där sist för många år sen, men nu har man stängd av (delat av?) la Via del Amore. Har inte kontrollerad om det gäller fortfarande. Nu skulle dock stora fördelen kunna vara att turister (framförallt amerikaner) från utanför Europa inte kan komma där. Skulle dock kunna öppnas upp igen innan maj ...

uandt

Aktiv medlem
Norwegian verkar har flygg i våren direkt från Arlanda till Pisa. Då är det enkelt, och vackert, att åka tåg till Cinque Terre. Jag skulle hellre inte köra (hur)bil där.

Cinque Terre är riktigt fin och vackert, men mängden turister är helt otroligt. Jag var där sist för många år sen, men nu har man stängd av (delat av?) la Via del Amore. Har inte kontrollerad om det gäller fortfarande. Nu skulle dock stora fördelen kunna vara att turister (framförallt amerikaner) från utanför Europa inte kan komma där. Skulle dock kunna öppnas upp igen innan maj ...
Instämmer i mycket där. Åkte jag dit igen skulle jag nog bo i någon av hålorna innam Sestri Levante, Rapallo, etc. Mindre turister och tåget till Cinque Terre tar bara några minuter. Nu ska jag försöka sluta skriva i den här tråden innan jag blir för italofil, ska försöka intala mig att ett Stockholm i januari också är mysigt..

mkallstrom

Aktiv medlem
Instämmer i mycket där. Åkte jag dit igen skulle jag nog bo i någon av hålorna innam Sestri Levante, Rapallo, etc. Mindre turister och tåget till Cinque Terre tar bara några minuter. Nu ska jag försöka sluta skriva i den här tråden innan jag blir för italofil, ska försöka intala mig att ett Stockholm i januari också är mysigt..
Jag var där 2015 (tror det var i anknytning till påsken), bodde i Levanto och tyckte att det funkade bra. Jag gillade vandringslederna på lite högre höjd, mycket färre turister och fantastiska vyer (men också lite kallare).

Här mot Portovenere, tog buss till La Spezia och sen tåg tillbaka till Levanto.
Towards Portovenere by Magnus Källström, on Flickr

tobiascyklar

Aktiv medlem

Bra tanke. Låter frestande, skall kolla exakta kommunikationer.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Jag var där 2015 (tror det var i anknytning till påsken), bodde i Levanto och tyckte att det funkade bra. Jag gillade vandringslederna på lite högre höjd, mycket färre turister och fantastiska vyer (men också lite kallare).

Här mot Portovenere, tog buss till La Spezia och sen tåg tillbaka till Levanto.
Towards Portovenere by Magnus Källström, on Flickr
skönt med svalka :-)

tobiascyklar

Aktiv medlem
Funderar dock fortfarande på om inte Polen eller Tyskland (är ju ett förslag om Tyskland ovan) borde kunna ha fina ställen. Behöver ju verkligen inte vara långa sträckor at gå, en dag i krakow, en dag i auchwitz, och en dag vandra i i krokarna är ju också ngt. Eller kanske snarare två dagars vandring och en dag i auschwitz. Mindre resa för en långhelg. Fast medelhavet i maj är ju bästa tiden... Alldeles för varmt annars. Eller torrt på hösten.

skier

Aktiv medlem
Harz-bergen tycker jag är trevliga om man vill ha nåt som inte är så långt borta. Jag har bara cyklat där själv men det var väldigt mycket vandrare ute, mest skog men bitvis fina utsikter också. Vi bodde i Bad Harzburg som är nån slags kur-ort, men det finns flera olika orter runt det bergsområdet. De flesta turer går runt eller upp till Brocken som är högsta punkten i området.

Lite längre söderut tycker jag Vosges är väldigt fint (på gränsen mellan Tyskland och Frankrike) men det börjar bli långt bort för en långhelg. I Polen var vi i en ort som heter Szczyrk och tävlade i somras, riktigt fin liten skidort med massor med vandringsleder, men det blir nog också lite långt för bara en helg.

tobiascyklar

Aktiv medlem
cinque tierre går bort, Norwegians flyg till Pisa med byte . för trasslig resa.
tror pyreneerna eller rivieran eller como är edt som finns kvar runt medelhavet.

GoranS

Aktiv medlem
Ingen erfarenhet av vandring runt Comosjön och hur lätt det är att komma upp lite höjdmässigt om man inte har bil. Fina vyer finns det dock absolut runt sjön.

Berk

Aktiv medlem
Ingen erfarenhet av vandring runt Comosjön och hur lätt det är att komma upp lite höjdmässigt om man inte har bil. Fina vyer finns det dock absolut runt sjön.

Man kan tar färja till många ställer kring Comosjön och vandra upp och ner på en andra ställa. Om man tycker om sjöar är det riktigt fin. Alla orter år också vackert.

GoranS

Aktiv medlem
Man kan tar färja till många ställer kring Comosjön och vandra upp och ner på en andra ställa. Om man tycker om sjöar är det riktigt fin. Alla orter år också vackert.
Jag tänker att det är ett skapligt antal höjdmeter innan man kommer upp och har den riktigt häftiga utsikten (om luften är klar). Med en 11-åring är det ju inte helt säkert att runt 1000 höjdmeters vandring är så populärt så om det finns sätt att ta sig upp åtminstone en del av sträckan utan att gå kan det underlätta.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Jag tänker att det är ett skapligt antal höjdmeter innan man kommer upp och har den riktigt häftiga utsikten (om luften är klar). Med en 11-åring är det ju inte helt säkert att runt 1000 höjdmeters vandring är så populärt så om det finns sätt att ta sig upp åtminstone en del av sträckan utan att gå kan det underlätta.
med min son är det inte populärt iaf :-) Men det kanske finns någon lift nånstans. Men det är verkligen inte bestämt som comosjön, minns bara att jag sett fina bilder. Riviera och pyreneerna är ju också med, liksom Polen och Tyskland.

Berk

Aktiv medlem
med min son är det inte populärt iaf :-) Men det kanske finns någon lift nånstans. Men det är verkligen inte bestämt som comosjön, minns bara att jag sett fina bilder. Riviera och pyreneerna är ju också med, liksom Polen och Tyskland.

I Como finns en funicolare, men jag har aldrig tagit den.

För mig finns det mycket bättre ställa att vandra än Tyskland, men då tycker jag om höjdskillnader, som din son inte tycker om.

Jag föredrar alperna eller Norge.

GoranS

Aktiv medlem
Men, det där är ju Piemonte, inte Lombardiet! :sneaky:

Lite mer allvarligt, ja, olyckor kan förstås inträffa men det kan de även om man åker bil, flyg eller tåg. Eller om man går. Eller om man går hemma i huset/lägenheten. Sen är ju linbanan i Como av en ganska annorlunda typ än den nämnda i Piemonte vilket minskar relevansen.

Berk

Aktiv medlem

Skottland är också fin om man vill undvika mycket höjdskillnad. Det finns direkta flygg på Edinburgh, som är en jättetrevligt stad. Då måste man hitta vandring inom rimlig (tåg?) avstånd. Kusten norr om Edinburgh kanske? Arthurs seat in Edinburgh är också en riktigt fin vandring med utsikt.

Aron

Moderator
Jag har vandrat en hel del i Skottland. Det är väldigt vackert, särskilt på västkusten norr om Oban. Glencoe och Isle of Skye är två favoriter. Det tar dock några timmar att ta sig upp dit, och trafiken kring brittiska storstäder, i detta fall Glasgow, brukar rulla väldigt långsamt. Från flygplatsen i Prestwick är det dock inte långt till Isle of Arran. Logistiken hänger framförallt på hur färjorna går. Jag har inte besökt den ön, men det lär vara väldigt fint.

Vädret brukar vara ganska skönt i början av sommaren, men det bör i poängteras att det är notoriskt oberäkneligt i denna del av världen. Man bör ha en regnjacka tillgänglig - Jämt.

Berk

Aktiv medlem
Jag har vandrat en hel del i Skottland. Det är väldigt vackert, särskilt på västkusten norr om Oban. Glencoe och Isle of Skye är två favoriter. Det tar dock några timmar att ta sig upp dit, och trafiken kring brittiska storstäder, i detta fall Glasgow, brukar rulla väldigt långsamt. Från flygplatsen i Prestwick är det dock inte långt till Isle of Arran. Logistiken hänger framförallt på hur färjorna går. Jag har inte besökt den ön, men det lär vara väldigt fint.

Vädret brukar vara ganska skönt i början av sommaren, men det bör i poängteras att det är notoriskt oberäkneligt i denna del av världen. Man bör ha en regnjacka tillgänglig - Jämt.

Aran är väldigt fin, och också Holy Isle! Vet dock inte hur enkelt det är att tar sig runt utan bil.

Västkusten är väldigt vackert, men vädret är värre än på östkusten.

Olmo

Aktiv medlem
Hela biten mellan Cannes och Genua känns rätt hårt exploaterad annars. Men rakt upp i bergen, där finns nog mycket fint

Öster om Nice finns det t.ex. Alta Via dei Monti Liguri som går hela vägen från Ventimiglia till andra änden i Liguria. Den första delen från Ventimiglia upp mot bergen kan vara lite knepigt med ett barn, har jag för mig.

Det finns förresten tåg som åker från Milano C.le till 5 terre eller omkring (t.ex. Levanto eller La Spezia) direkt. Så inte nödvändigt att byta i Genua fast det kan bli snabbare ibland.
Fimns t.ex. stig mellan Levanto och Monterosso (den sista av 5 terre) och där kan man fortsätta mot de andra byar.

DanielS

Aktiv medlem
Men, det där är ju Piemonte, inte Lombardiet! :sneaky:

Lite mer allvarligt, ja, olyckor kan förstås inträffa men det kan de även om man åker bil, flyg eller tåg. Eller om man går. Eller om man går hemma i huset/lägenheten. Sen är ju linbanan i Como av en ganska annorlunda typ än den nämnda i Piemonte vilket minskar relevansen.
Jag åkte Funicolaren i Como upp på berget, överlevde. Fanns en fin led där man kunde gå antingen som två dagar eller vika av lite tidigare för en dagstur eller en ännu något kortare vandring:

Verkligen superfint, men det finns ju så klart massor med andra ställen jag gärna skulle besöka. Madeira som nämnts är ju superfint för vandring, men så klart för långt för 3 dagar. Corsica gillar jag också, ska ju finnas vandring där också men vandrade själv inte när jag var där.

GoranS

Aktiv medlem
Lite kort tid kanske men annars kan man gå del av pilgrimsleden i Norra Spanien, till Santiago de Compostela.
Hur är det med utsiktsvandring som trådskaparen nämner? Jag har fått för mig att det kanske inte är den största styrkan hos pilgrimsrutten från Roncevalles, vilket jag gissar är vad du menar.

GoranS

Aktiv medlem
Grejen är väl att det på många ställen, jag skulle t.o.m. drista mig att säga de flesta ställen, finns möjligheter att göra vandringar som är trevliga.

Jag gjorde t.ex. en kombinerad cykling-, vandring- och stadsresa i slutet av november för ett antal år sen. Jag bodde i Benidorm och cyklade tre dagar, vandrade tre dagar och tog en dag i Alicante och en dag i Valencia. När man ser Benidorm tänker man groteska höga hotell och 100% turistanpassat. Och det stämmer. Men rör man sig bara lite bort så kan man hitta fina vandringar.

En dag gick jag från Benidorm norrut längs kusten uppe längs klippkanten och tog sen tåget tillbaka från El Albir. Tyvärr lite disigt väder den dagen.
P1070533 (Large).JPG

P1070542 (Large).JPG

P1070563 (Large).JPG

En annan dag tog jag tåget till Calpe och vandrade upp på ett litet berg/kulle ovanför byn.
P1070628 (Large).JPG

P1070665 (Large).JPG

P1070679 (Large).JPG

Och den tredje vandringsdagen tog jag tåget upp till Dénia och gick upp på ett berg/kulle där.
P1070921 (Large).JPG

P1070930 (Large).JPG

P1070944 (Large).JPG

P1070968 (Large).JPG

Och även om det var nära riktigt turistiska områden så var det ffa på de två sista ytterst få andra vandrare. Så, budskapet är inte att Benidorm nödvändigtvis är stället för er utan snarast att man kan ha riktigt fina vandringar även om man inte ger sig ut på de allra mest kända vandringsställena.

Gick buss från flygplatsen i Alicante relativt frekvent och jag tror den tog under timmen. Och just transfertiden är ju onekligen en aspekt om man nu ska åka iväg under så kort tid.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Öster om Nice finns det t.ex. Alta Via dei Monti Liguri som går hela vägen från Ventimiglia till andra änden i Liguria. Den första delen från Ventimiglia upp mot bergen kan vara lite knepigt med ett barn, har jag för mig.

Det finns förresten tåg som åker från Milano C.le till 5 terre eller omkring (t.ex. Levanto eller La Spezia) direkt. Så inte nödvändigt att byta i Genua fast det kan bli snabbare ibland.
Fimns t.ex. stig mellan Levanto och Monterosso (den sista av 5 terre) och där kan man fortsätta mot de andra byar.
flyga till Milano är ju väldigt smidigt. skall kolla på det

tobiascyklar

Aktiv medlem
Grejen är väl att det på många ställen, jag skulle t.o.m. drista mig att säga de flesta ställen, finns möjligheter att göra vandringar som är trevliga.

Jag gjorde t.ex. en kombinerad cykling-, vandring- och stadsresa i slutet av november för ett antal år sen. Jag bodde i Benidorm och cyklade tre dagar, vandrade tre dagar och tog en dag i Alicante och en dag i Valencia. När man ser Benidorm tänker man groteska höga hotell och 100% turistanpassat. Och det stämmer. Men rör man sig bara lite bort så kan man hitta fina vandringar.

En dag gick jag från Benidorm norrut längs kusten uppe längs klippkanten och tog sen tåget tillbaka från El Albir. Tyvärr lite disigt väder den dagen.
Visa bilaga 533026

Visa bilaga 533027

Visa bilaga 533028

En annan dag tog jag tåget till Calpe och vandrade upp på ett litet berg/kulle ovanför byn.
Visa bilaga 533032

Visa bilaga 533033

Visa bilaga 533034

Och den tredje vandringsdagen tog jag tåget upp till Dénia och gick upp på ett berg/kulle där.
Visa bilaga 533036

Visa bilaga 533037

Visa bilaga 533038

Visa bilaga 533039

Och även om det var nära riktigt turistiska områden så var det ffa på de två sista ytterst få andra vandrare. Så, budskapet är inte att Benidorm nödvändigtvis är stället för er utan snarast att man kan ha riktigt fina vandringar även om man inte ger sig ut på de allra mest kända vandringsställena.

Gick buss från flygplatsen i Alicante relativt frekvent och jag tror den tog under timmen. Och just transfertiden är ju onekligen en aspekt om man nu ska åka iväg under så kort tid.
bra poäng. jag vacklar mellan att utnyttja att maj är bästa tiden runt medelhavet, och att Tyskland / Österrike/Polen är närmare för en långhelg. skall konfererar med sonen i helgen.

Bikzz

Aktiv medlem
Själv skulle jag inte åka på en friluftstur ned till Eur på mindre än 1 vecka. För stressigt. Skönt att ta det lugnt någon dag i början, och inte stressa på slutet, även om man rekar allt i förväg.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Själv skulle jag inte åka på en friluftstur ned till Eur på mindre än 1 vecka. För stressigt. Skönt att ta det lugnt någon dag i början, och inte stressa på slutet, även om man rekar allt i förväg.
Flugit till Mosel, hyrt bil och bilat runt i dalen, besökt borgar och ätit gott, 3 nätter på vingård med två barn och sambo.
Inga problem alls.

GoranS

Aktiv medlem
Om man lägger bort miljöaspekter så handlar det ju mer om hur lång restid det blir än hur långt det är fågelvägen, möjligen med undantag om man kan resa sovandes, typ sovvagn på tåg.

ooms

Aktiv medlem
Om man lägger bort miljöaspekter så handlar det ju mer om hur lång restid det blir än hur långt det är fågelvägen, möjligen med undantag om man kan resa sovandes, typ sovvagn på tåg.
Det funkar så där när en tysk gränspolis mitt i natten sliter upp dörren till sovkupén, lyser dig med ficklampa i ansiktet, och kräver att få se passet.

Upplevt detta själv för 10 år sedan, på tåg på väg ut fr Tyskland och in i annat EU-land. Så att tro att man får sova i lugn och ro på tåg ska man nog inte göra.

GoranS

Aktiv medlem
Det funkar så där när en tysk gränspolis mitt i natten sliter upp dörren till sovkupén, lyser dig med ficklampa i ansiktet, och kräver att få se passet.

Upplevt detta själv för 10 år sedan, på tåg på väg ut fr Tyskland och in i annat EU-land. Så att tro att man får sova i lugn och ro på tåg ska man nog inte göra.
Gör det de mer än en gång?

MEL F.AT

Aktiv medlem
Flyg till Nice ta bussen till stationen Nice Ville för att åka med tåget mot Tende. Fantastisk järnvägssträcka med broar, tunnlar och hissnande vyer. Hotell i Sospel eller La Brigue. Höga berg att vandra i.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer